Volgens het Duitse Der Spiegel wil Fiat een meerderheidsbelang kopen in concurrent Opel. Zoals we allemaal weten wil GM Opel (deels) verkopen om er voor te zorgen dat het merk niet mee omlaag wordt gezogen als GM omvalt. We hoorden eerder al geruchten dat Fiat interesse zou hebben in bepaalde onderdelen van GM in Zuid-Amerika en Europa. En ze zijn ook nog steeds in gesprek met Chrysler. Fiat gaat voor world domination?
Als de deal tussen GM en Fiat doorgaat dan krijgt Fiat een meerderheidsaandeel en GM zal naar alle waarschijnlijkheid ook voor een klein deel eigenaar blijven van Opel. Vakbonden zij niet zo blij met de plannen van Fiat, want doordat er veel overlag is tussen beide merken vrezen ze dat er veel banen moet verdwijnen vanwege de grote overlap. Overigens is ook Magna nog in de race als overnamekandidaat voor Opel, maar die zouden teveel tijd nodig hebben.
Opel en Fiat hebben in het verleden al samengewerkt bij de ontwikkeling van de Opel Corsa/Fiat Grande Punto. (via: Der Spiegel)
Laue zegt
had ik niet verwacht dat Fiat zou gaan voor world domination.. zo groot is fiat toch ook niet? vergeleken met GM/chrysler/vag?
mercedesfan zegt
Fiat heeft grootheidswaanzin gekregen? Eerst wil het Chrysler kopen, dan GM en nu Opel. Terwijl het zelf een paar jaar geleden aan de rand van het faillissement stond.
Rik_de_Dick zegt
Nouw de fiat group is vrij groot hoor, fiat, fiat professionalm ferrari, maserati, abarth, lancia, alfa
Ook hebben ze iveco en nog meer agrarische merken en ontwikkelings merken als magneti marelli
alfaaa zegt
fiat is niet de grootste nee. maar dat willen ze wel gaan zoals we merken
JH zegt
Een paar jaar geleden was Fiat nog bijna failliet en nu kopen ze Opel op?
En van welk geld gaan ze dat betalen? Overigens heeft Opel zelf niet zo’n zin in dit plan omdat de laatste samenwerking al mis gegaan is en dat willen ze niet nog een keer. Overigens staat er in hetzelfde artikel dat Fiat achter het geld van de Duitse regering aan zit (het geld waarmee Opel gered moet worden)…beslist wordt vervolgt ;)
de jos zegt
helemaal niet zo’n onlogisch idee.
Fiat zit al goed in Zuid-Amerika en GM in Noord-Amerika. Als de deal met Chrysler doorgaat is heel Amerika makkelijker te betreden.
Voor Europa kunnen er ook meer synergiën worden ontwikkeld aan chassis, motoren, fabrieken, …
bmw zegt
De Fiat-group is een zeer grote organisatie, met enorm veel bedrijven erin. Opel overnemen lijkt me een beetje een rare zet, tenzij het puur om schaalvergroting en toegang tot Noord-Amerika gaat. Maar er zal wel gesnoeid moeten worden in de Opel-modellen, neem ik aan. Misschien de kleinere modellen onder Fiat-badge, de grote sedans, monovolumes en SUV’s als Opel verkopen?
Ik hoop dat ze bij Fiat weten wat ze doen, want ik geef meer om Fiat dan om Opel ;-)
KoosSpeeTerreur zegt
Ik kan me nog herinneren dat Fiat niet zo lang geleden zelf miljarden per jaar verlies draaide. Misschien slimmer om eerst zelf de zaken op orde te krijgen?!
VivelaFRANCE zegt
Best een slim idee, dat kan aardig wat geld schelen. Alleen ik snap niet of Opel wel in hun bedrijfsketen past. Het design is anders, maar de doelgroep is dezelfde als die van Fiat en ze zullen in feite dus concurrenten worden (blijven).
Ramshoek zegt
Soms kan een succesvol model alles veranderen. Begin 80’er jaren ging het barslecht met Peugeot. Tot ze de 205 op de markt brachten.
Iets soortgelijks is gebeurd met FIAT. Een drama in de 90’er jaren en daarmee een prooi voor het grote GM (dat in die jaren van alles en nogwat overnam – o.a. Suzuki en Subaru – en zelfs nieuwe merken oprichte als Saturn en Geo).
FIAT kreeg wel een belangrijke rol in de GM groep. Hun belangrijkste bijdrage was GM/FIAT Powertrain, zeg maar de motorenontwikkeling voor met name diesels. Opel gooide de eigen 2 liter diesel overboord voor de 1,9 van Alfa / FIAT. FIAT blockte het gebruik van deze motoren in de modelletjes van Daewoo (en later Chevrolet).
Op het moment dat het met GM bergafwaarts ging, ging het met FIAT juist prima. De nieuwe Panda was een hit (en verkoopt nog steeds goed). Om aan geld te komen heeft GM FIAT moeten laten verzelfstandigen (met verlies) en hebben ze zelfs 1,5 miljard aan compensaties mee moeten geven.
Intussen verkoopt de Punto en later Grande Punto ook als een tierelier, verdient FIAT nog steeds aan de verkoop van motoren aan GM. En heeft die divisie ook een mooie toekomst dankzij alle (GM) investeringen van het afgelopen decennium; de technologie van FIAT Powertrain is de belangrijkste bijdrage van FIAT in de mogelijke ‘overname’ van Chrysler. Het belang in Chrysler is niet gebaseerd op heel veel geld maar op de techologie welke Chrysler zo hard nodig heeft om te overleven.
Daarnaast hebben de magere 90’er jaren natuurlijk voor een prettig afgeslankte organisatie gezorgd en hebben ze de mazzel dat er regeringen zijn die graag een paar miljard willen bijdragen voor het behoud van arbeidsplaatsen.
FIAT is op dit moment een van de weinige fabriekanten met een gezonde organisatie, prachtige technologie op de plank en daarnaast nog wat spaarcentjes op de rekening.
Wat betreft Opel; de vraag is of die tent wel zoveel geld moet kosten. GM (Amerika) wil/moet er vanaf en snel ook. Het aantal potentiële kopers is daarbij beperkt…
HyperTeHK zegt
Nou dan heb ik dus mijn laatste Opel gekocht, als ik perse een auto van het fiat concern moet kopen dan wordt het een Alfa Romeo 159 maar liever helemaal niks van het fiasco FIAT.
latino zegt
Wat is er mis met een mooie Bravo dan? Volgens mij leef jij een beetje in het verleden. Een Opel is kwalitatief echt 0,0 beter dan een Fiat hoor.
ace_dave zegt
Fiat for World Domination… Klinkt niet eens zo gek als je bekijkt wat Fiat de afgelopen tijd in het nieuws heeft laten horen: Fiat/Tata (India), Fiat/Chrysler(Noord-Amerika), Fiat/Opel en dan hoor ik ergens ook wat van nieuwe initiatieven in China. What’s next? Afrika anyone?
ace_dave zegt
@latino: Die Bravo is inderdaad wel mooi =D Dank ik elke keer als ik naar mn garage loop.
@HyperTeHK: latino heeft gelijk. Fiat was in het verleden wellicht niet erg doorgewinterd, maar tegenwoordig gaan hun modellen niet vaak meer kapot. Kijk bijvoorbeeld naar de ADAC pannenstatistik. Daar moeten ze voor de Panda (1.5) en de Grande Punto (1.8) minder vaak uitrukken dan voor de Corsa (2.3), Astra (2.8), Vectra (3.3), Zafira (7.0).
Tevens gebruikt Opel tegenwoordig veel Fiat techniek, denk bijvoorbeeld aan de 2.0 BiTurbo CDTi a.k.a. 1.9 Bi-turbo MultiJet.
KoFFiE zegt
@Ramshoek – daar overschat je de actieve rol van GM toch zwaar in het recupereren van Fiat. Die recovery is voor het grootste deel te danken aan Sergio Marchionne – de mens die nu ook het brein is achter de Chrysler strategie, en nu deze Opel-zet. Het was hij die in 2004 liet breken met GM, en op enkele jaren tijd de miljardenschuld wegwerkte – mede dankzij de 1.5 miljard euro die het toen al niet zo gezonde GM moest ophoesten. Die 1.5 miljard was een peulschil vergeleken met de andere optie: het contract tussen GM en FGA zei dat GM de autodivisie volledig zou moeten overnemen na 4 jaar – iets waar de amerikanen helemaal geen geld voor hadden, en ze dus voor de goedkopere afkoop kozen.
Het resultaat is wel dat de FGA een heel gezonde groep geworden is, die jaar na jaar winst weet te boeken – wat amper 6 jaar geleden nog ondenkbaar was. De enige investeringen die GM heeft gedaan samen met Fiat zijn de ontwikkeling van het Corsa/Grande Punto platform en het Premium platform waarop de Alfa 159 en Brera zijn gezet, maar dat is een 50/50 investering geweest.
De Fiat Powertrain Technologies group is ook van na GM’s tijdperk binnen Fiat, en is ook een brainchild van Marchionne – waarmee hij alle onafhankelijke motorontwikkelings-afdelingen van alle verschillende merken onder 1 koepel heeft gebracht (met als uitzondering Ferrari en Maserati) voor kostenbesparingen en betere samenwerking – wat voordien rampzalig en quasi onbestaande was. Sergio was niet aan z’n proefstukje toe, hij had dat voordien al bij andere bedrijven gedaan, en is blijkbaar een uitstekend crisis-manager, en iets wat Chrysler nu echt wel kan gebruiken – maar waar de vakbonden natuurlijk een enorme schrik van hebben…
Het Opel plan lijkt me puuu opportunisme. Met Opel gaat het goed, en het staat in de vitrine voor een spotprijs. Het heeft een mooi marktaandeel en ze hebben al ervaring met Fiat-technologie. FGA lijkt dus wel behoorlijk wat troeven in de hand te hebben als het op Opel aankomt, en een echt groot risico is het niet…
Esprit_de_Flandre zegt
@Robbie: “vrezen ze dat er veel banen moet verdwijnen vanwege de grote overlap.”
Veel overlap is er toch niet? Fiat maakt leuke auto’s, Opel maakt saaie zielloze toestellen. De keuze Corsa/Punto, Agila/Panda of Astra/Bravo is toch één van de gemakkelijkste die je kan voorgeschoteld krijgen :)
Tot zover deze zeeeer objectieve mening.
Kostenbesparing zal het alvast opleveren, maar het risico bestaat dat ze idd teveel op dezelfde doelgroep zullen spelen. Van Opel een budgetmerk maken zullen de Deutschers niet van willen weten. En Opel als Premiummerk is Niet Geloofwaardig.
Blijft nog over: Rijbewijsloze Brommobielen! Dan blijft Opel meteen ook bij zijn ware doelgroep!
Knoopie zegt
Fiat = Cool
LPJ zegt
Dit wordt ondertussen overigens ontkend door Fiat: http://www.demorgen.be/dm/nl/3324/Financiele-crisis/article/detail/830671/2009/04/24/Topman-Fiat-heeft-geen-interesse-in-Opel.dhtml
“Volgens vakbondsman Giorgio Airaudo hebben de bonden Marchionne ontmoet en heeft die ontkend dat er op dit moment interesse is in Opel.”
“Fiat concentreert zich op de deal met Chrysler. Een eventuele studie van het Opel-dossier zou pas nadien aan de orde kunnen komen, zo zei de Fiat-topman nog aan de bonden.”
BananaFlip zegt
Hoezo crisis?
Niet in Italië.