Eindelijk met zijn alleen in een fluisterstille bus!!
Er gaat ooit een tijd komen dat we allemaal dezelfde auto zullen rijden. Simpelweg omdat alle auto’s hetzelfde zullen zijn. Kijk maar om je heen: ondanks dat auto’s er anders uit kunnen zien en een afwijkend logo hebben, zijn ze technisch identiek.
Maar ze zullen visueel gezien ook meer op elkaar gaan lijken. Nu is dat niet iets dat we alleen nu denken. Ook in de jaren ’90 dachten we zo bij het Eurovans-project. Het Eurovans project was een samenwerking tussen PSA en Fiat Auto. Het idee was namelijk om zo gezamenlijk een concurrent te hebben voor de Renault Espace.
Fiat Ulysse keert terug
Er waren vier exponenten van de Eurovans: Peugeot 806, Citroën Evasion, Lancia Zeta en Fiat Ulysse. Die Eurovans waren dan op hun beurt weer technisch gelieerd aan de Sevel Nord-bedrijfswagens. Je weet wel, de Citroen Jumpy, Peugeot Export en Fiat Scudo. Nu komt het mooie, de Fiat Ullysse keer terug! Dat niet alleen, ook de Fiat Scudo maakt een rentree!
Hoe dat zit, is eigenlijk heel erg logisch. Fiat heeft namelijk even een uitstapje gemaakt met hun midden-segment bedrijfswagens. De Scudo werd namelijk opgevolgd door de Talento in 2016. Dat was in feite een Opel Vivaro/Renault Trafic. Die is uit het gamma gehaald in 2020.
Stellantis
Fiat is nu onderdeel van Stellantis, dus mag het merk gebruik maken van de techniek. Dat is nog ruim omschreven. In principe mag Fiat namelijk zijn logo plakken op een bekende bus, die we inmiddels kennen onder de volgende auto’s:
- Citroen Dispatch
- Citroen Jumpy
- Citroen SpaceTourer
- Fiat Ulysse
- Fiat Professional Scudo
- Opel Vivaro
- Opel Zafira Life
- Peugeot Dispatch
- Peugeot Expert
- Peugeot Traveller
- Peugeot Expert Traveller
- Toyota ProAce
- Vauxhall Vivaro
Ondanks de diverse merk- en typenamen zijn het dus allemaal dezelfde auto’s. De auto’s worden volgend jaar verwacht. Er komen uiteraard ook elektrische versies aan.
cossiekiller zegt
Als ik die dame daar helemaal rechts op de headerfoto erbij krijg, bestel ik em meteen!
eirmakk zegt
@cossiekiller: na 30 jaar is het nu een GILF.
cossiekiller zegt
Op papier of digitaal wordt ze niet ouder hé ;-)
Pallas zegt
@cossiekiller: Dus een poster is genoeg om je tot koop over halen?
kenner zegt
@cossiekiller: je was zo afgeleid dat je de spelfout in de eerste zin ook niet zag
cossiekiller zegt
‘Ullysse’ of ‘alleen’?
Hessel zegt
Of ‘keer’?
Beetje wazig geschreven dit
r3fl3x zegt
Toen MPV’s nog populair waren vond ik ze verschrikkelijk, maar inmiddels kan ik die busjes wel waarderen. Stuk praktischer dan een crossover ook.
bernoulli zegt
Doet u maar drie Webasto schuifdaken alstublieft,
Tijsbeer zegt
Haha, ja, best apart. Maar het was een fabrieksoptie. Ik heb een Citroën C8 die ermee is uitgerust. Ze werken nog steeds, en ze zijn nog waterdicht ook! :-)
outlook zegt
1 april ligt toch al weer een tijdje achter ons?
shalomleon zegt
Er gaat ooit een tijd komen dat we allemaal dezelfde auto zullen rijden. Simpelweg omdat alle auto’s hetzelfde zullen zijn. Kijk maar om je heen: ondanks dat auto’s er anders uit kunnen zien en een afwijkend logo hebben, zijn ze technisch identiek….. Precies dit denk ik dus als ik een gemiddelde file/stoplicht ophoping/een willekeurige plaats inrijd. Ik blijf zo lang als de portomonee het toestaat in mijn huidige voiture rijden
roadster1976 zegt
Zolang het maar geen multipla is!
MarcoM zegt
Slim van Stellantis, nu kost het alleen maar wat embleempjes, de rest is gelijk en massa is kassa toch?
jeroen82 zegt
Foutje in de tekst, Peugeot export. Zit nu hard te verzinnen wat de vervanger van mn huidige Expert wordt, ik denk geen 13 in een dozijn Stellantis meer in ieder geval, ook geen Transit/Transporter, word wel een beetje eentonig op de weg zo..