Fiat denkt erover om juridische stappen te nemen tegen Great Wall Motors in verband met de nieuwe Peri minicar (Gwperi). De auto lijkt namelijk heel erg op de Fiat Panda en daar zijn de Italianen niet zo blij mee. Meest belangrijk is de structuur van de deuren, deze zijn bijna exact hetzelfde. En aangezien de deuren één van de meest kostbare onderdelen zijn van een auto, kan een goede kopieeractie je erg veel ontwikkelkosten schelen!
Great Wall schijnt zelfs plannen te hebben om de Peri naar Italië te exporteren, dat was voor Fiat waarschijnlik de druppel. De juridische actie hangt dan ook af van de eventuele export. Op dit moment wordt de auto alleen in China verkocht (via motorauthority).
smaakversterker zegt
Eerlijk is eerlijk, deze wagen is mooier dan de Panda, dus beter gekopieerd dan het origineel
rjb zegt
Dit is een combinatie tussen een Panda en een Nissan Note: van twee auto’s een gemaakt.
Terecht dat Fiat dit overweegt; die chinezen moet is stoppen met schaamteloos copieeren. En anders moet het verboden worden die krengen te exporteren.
Overigens zouden we sowieso niet moeten samenwerken met die communisten. Kijk naar Rusland; vrije markteconomie mijn re*t: Shell investeerd, Gasprom denkt ze krijgen hier teveel invloed en de regering legt het consortium waarin Shell en twee japanse bedrijven inzitten hoogstwaarschijnlijk een claim van 30 miljard op: gewoon om goedkoop bij het consortium te komen. Oftewel: niet te vertrouwen. Ben benieuwd hoe dat in China zal gaan; met de belangen van buitenlandse investeerders. De belangen zijn groot maar zo evenzeer de risico’s.
auto-maat zegt
@rjb, helemaal mee eens.
deze landen zijn niet voortgekomen uit een vrije markteconomie, en de overheid daar is ook niet echt gewend te werken zonder achterkamers.
de gevolgen voor de westerse bedrijven zullen niet te overzien zijn indien deze bedrijven meer voet aan de grond krijgen in het westen.
ik zeg, op ieder product uit die regionen een check tegen imitatie, en indien geimiteerd een keiharde importban en een rechtszaak met schadeclaim.
Rick dos zegt
Waar moet nog over worden nagedacht dan?! Er is toch duidelijk patentrechten geschonden?!…….aanpakken die hap! Hoppa! :) :D
En mensen, China en Rusland zijn niet met elkaar te vergelijken….
Raging Whabbit zegt
eigenlijk volstaat een korte reactie hiervoor!
NET GOED!
rjb zegt
@Rick dos: hoe bedoel je dat? De ene nog corrupter dan de ander?
Rusland lijkt vrije markteconomie te hebben maar als het hun niet uitkomt dan draaien ze dit even terug.
China heeft geen vrije markteconomie en die jongens kopieeren alles wat los en vast zit: niet alleen auto’s. Als buitenlandse investeerder kan dit alleen als je samenwerkt met een lokaal bedrijf maar de chinezen mogen ons wel beconcurreren in Europa en de rest van de vrije markteconomien? Lijkt mij geen gezonde basis voor de toekomst.
slk55 amg zegt
eindelijk pakt een merk die kopieeracties van china eens aan! Ik denk dat Nissan en Fiat samen een rechtzaak hiertegen moeten beginnen. dan hebben ze meer kans, leiden de merken minder verlies (aan kosten). Ik denk dat Fiat en Nissan een grote kans (zouden) maken.
Rick dos zegt
@rjb
Corruptie hebje overal! HEt is maar net hoe goed je het kan verbergen………..Laten we stellen dat de Chinezen en Russen die lessen nog niet gevolgd hebben! ;)
Rusland heeft met zijn olievoorraden een pressiemiddel die China niet heeft. China is afhankelijk van ons net zoals wij van China afhankelijk zijn. China´s economie is NU nog sterk afhankelijk van de servicesindustrie. Wij kunenn THEORETISCH bij de buurlanden gaan shoppen om onze producten te laten maken (denk daarbij vooral aan India). Daarmee vervalt de pressiemiddel. Dit in tegenstelling tot Rusland die met een goedje zit dat uiterst schaars wordt en misschien wel is. Het is in de basis ook verkeerd gegaan met Rusland. Zij hadden het voorbeeld van China moeten volgen. Zij zijn echter met de big bang theorie gegaan en het blijkt maar weer dat dat nu ook weer chaos heeft opgeleverd. Terwijl China door de jaren heen een betrouwbare handelspartner is gebleken.
Rick dos zegt
let niet op de fouten! let niet op de fouten!
En als het echt onduidelijk wordt laat het me dan weten! :) :D
Citrofiel zegt
Goede actie van Fiat! Gaat het weer een beetje goed met ze, krijgen ze oneerlijke concurrentie! Dat is zacht gezegd niet leuk voor ze.
rjb zegt
Als handelspartner is China misschien wel betrouwbaar maar echt eerlijke concurrentie is er nog niet: anders hou je de grenzen voor buitenlandse investeringen niet op deze manier dicht. Maar goed dat is momenteel niet het grootste probleem; het is een land in opbouw en eens zal dat er ook wel van komen. Voor de chinezen zijn de voorwaarden momenteel erg goed, echter de producten die in het buitenland worden verkocht blijken dus grotendeels replica’s en daar wringt mijn schoen een beetje.
Maar goed dit is een oneindige discussie :-) hopelijk komt er snel verandering en gaan de chinezen eerlijk concurreren inclusief het zelf ontwerpen van hun producten.
Zoef zegt
haha ik vind ze wel goed die Chinezen. Wees ‘ns eerlijk: hoe zou je zelf zijn.
Stel dat er Aliens op aarde landen die duizend jaar voor staan op ons. Ze hebben fantastische robots en ruimteschepen en wij willen die ook. Zouden we niet beginnen met ze gewoon na te maken? Natuurlijk wel. Die schendingen van patentrechten, dat is geldig buiten China, maar binnen China irrelevant. Binnen 20 jaar betert dat wel. Ondertussen gewoon hun achterstand laten inhalen, die mensen willen ook vooruit.
rjb zegt
@ zoef: dat ben ik wel gedeeltelijk met je eens; echter ik vind niet dat ze dergelijke producten hier mogen verkopen.
rjb zegt
Overigens: naar mijn mening is het ook een beetje stom; wanneer de het idee hadden het gekopieerde product op de markt te zetten in een economie waar wel patentrechten zijn: moeten ze alles weer veranderen.
Rick dos zegt
@rjb
Het kopieergedrag van de Chinezen vind ik ook ronduit belachelijk! Daarom vind ik het alleen maar een goede zet van Fiat. Het is natuurlijk maar afwachten wat dit oplevert……..
Ik denk (ik hoop) dat dit een groeifase is waar de Chineze autoindustrie doorheen moet. De tekenen zijn op zich wel goed. Europese designers inhuren, samenwerkingen met andere autofabrikanten etc. geef het wat tijd en wellicht kan er nog wat moois uit voortkomen…….
dieter zegt
Ik ben het volledig met Zoef eens. Laat die mensen wat achterstand inhalen.
Trouwens de Chinezen zijn niet de enigen.
Kijk eens in Iran en Korea.
Die maken gewoon identieke mercedessen en peugeots.
Jullie gaan toch ook allemaal shoppen in m*dia market (amerikaans) want dat is het goedkoopste.
Dat de plaatselijke electro handel eraan kapot gaat, wordt niet aan gedacht.
idem met C*rrefour. De kleine kruidenierszaak is niet eens in staat om concurrentieel te zijn.
Door in china zoveel ‘namaak autos’ geproduceerd worden, zullen de prijzen zakken. Of onze leveranciers dat aankunnen is natuurlijk een andere kwestie.
Kijk maar naar volkswagen vorst (belgië). zoveel duizend mensen de straat op.
Wij zijn er allemaal zelf de oorzaak van want iedereen wil het goedkoopste ook al heeft dit gevolgen voor onze eigen economie.
joejojo zegt
Tlijkt me eerder een kruising tussen een Pinda en een Mitsubishi Outlander….kijk naar het middenstuk van de neus. Misschien dat ik het fout heb hoor?!
rjb zegt
Allemaal leuk en aardig dieter maar een gezonde economie kan niet concurreren met oneerlijke concurrentie. De voorbeelden die je geeft zijn vrije markteconomie: de grote en de kleine zaken bieden hetzelfde product aan echter voor een andere prijs. Winkels kunnen zich onderscheiden door service, echter dat is niet in elke branch mogelijk.
Hier gaat het erom dat producten worden nagemaakt en die worden dan goedkoper op de markt gedumpt. De r&d kosten worden door een ander bedrijf gemaakt en daar maakt iemand anders gebruik van.
dieter zegt
En die “vrije markteconomie” is wel eerlijk zeker.
Mijn schoonvader had een autoshop en verkocht skibakken.
Hij kan zijn skibakken niet eens aankopen aan de prijs die aut* 5 ze verkoopt.
dan mag je nog de beste service hebben. maar als ik een paar 100€ uit kan sparen hoef ik geen service meer. En zo redeneert iedereen.
Als ik kies om wagens te gaan bouwen, mag ik ook geen otto motor gebruiken want daar steekt R&D van andere bedrijven in???????
Dan moet ik maar een nieuw soort motor bouwen.
Iedereen kopieert alles. De een gaat daar wat verder in als de ander.
Ik wil maar zeggen dat de hele wereld oneerlijk in elkaar steekt en dat dit voorval van chinese reproduktie ed niet de grootste prioriteit heeft.
R. Hellema zegt
@dieter,
Waarom mag je geen otto motor gebruiken. Het gebruik van een motor van een andere fabrikant mag gewoon zolang je er maar voor betaald. Een otto motor is namelijk een normale benzine motor werkend volgens het door Dhr. Otto uigevonden verbrandingsproces te weten inlaat, compressie, arbeid en uitlaat.
De chinezen hadden dat met de portieren van deze auto ook kunnen doen zolang zij fiat maar hadden betrokken in het productieproces (lees: toestemming vragen voor het gebruik van de portieren)
Joost zegt
Ik vind de neus ook wel een heel klein beetje weghebben van die Renault SUV, de Egeus. En natuurlijk moet het kopieergedrag van de Chinezen gestopt worden!
daewoo-chevrolet zegt
De auto heet trouwens Great Wall Gwperi en niet Iperi (zoals AutoWeek zegt) of Peri (zoals Autointernationaal en dit autoblog zegt).
TheAnswer zegt
@ rjb,
Wat versta je onder eerlijke concurrentie. Concurrentie is moordend, goed gestolen is beter dan slecht verzonnen. Je praat steeds dat de Chinezen alles van de Westerse wereld kopieert, net alsof zij van ons profiteren. Maar het feit is juist andersom, Europese investeerders gaan vrijwillg naar China om van de groei daar te profiteren, net als de rest van de wereld.
En over corruptie gesproken, dat komt ook veel voor in Europa. Kijk maar naar Italië (het meest corrupte land van Europa), maar ook Nederland (ambtenaren en de bouwbranch bv.). In de meeste landen wordt dat nauwelijks aangepakt, terwijl in China je de doodstraf ervoor kan krijgen. Zo zag ik op CNN dat de corruptiecijfers van China met meer dan 50% is gedaald de afgelopen 5 jaar.
Dus zo “zwart” is China nog niet.
Ca.dil zegt
Ik vind zie helemaal niet zo op elkaar lijken :s
Reiner zegt
Hadden ze ook maar het Italiaanse eten gekopieerd….
MISTER HONDA zegt
die domme chinesen maken ook alles na
tiesto zegt
volgens mij had de ontwerper net een fiat panda gekocht en kon hij de auto zien door zijn raam….. Waar heb je het ontwerp eerder gezien….
ik hoop niet dat de chinezen nu alles gaan kopieren
tiesto zegt
maar ik vind wel dat de chinezen wel een eerlijke kans moeten krijgen op de automarkt! de japanners kopieerden tenslotte ook alles wat ze konden zien in het begin maar ja ieder zijn eigen mening
Ford GT Freak zegt
-edit: een beetje meer eerbied voor de Chinese copycats graag
Pordon zegt
Uhm vind het ook wel een beetje een skoda Fabia van de voorkant