Na 22 jaar trouwe dienst gaat de Punto met pensioen. Zijn opvolger zal in de Poolse Fiat 500-fabriek het levenslicht zien.
De Fiat Punto zal vanaf 2016 waarschijnlijk als Fiat 500 Plus door het leven gaan. De Plus moet het gat opvullen tussen de kleine driedeurs 500 en de grote 500L. Fiat wil 180.000 500 Plus-sen per jaar gaan bouwen.
De geboorteplaats van de huidige Punto ligt in Italië. Maar deze fabriek in Melfi moet ruimte maken voor de komende Jeep Renegade en de Fiat 500X, Fiat’s nieuwe compacte SUV’s.
Op een onlangs gelekte afbeelding zou de nieuwe 500 Plus al te zien zijn (links):
daandaan zegt
Ik snap hier helemaal niks van. Wat is er mis met verschillende namen voor je modellen? Bij een fiat 500 denk ik aan een leuk klein wagentje, niet aan een lelijk slagschip zoals de fiat 500L
faalhaas zegt
Golf+ , Wagon R+ , 500+… welke overeenkomst hebben deze auto’s ?
almera-ga16det zegt
@faalhaas: erm, + is in dit geval synoniem voor lelijk, misselijkmakend, afzichtelijk, gedrocht. En tja iets anders weet ik eigenlijk niet
xyrrath zegt
@almera-ga16det: Vergeet niet dat ze geen van allen verkopen
tupperware zegt
@faalhaas:
R8+ RS6+, zomaar een paar plusjes die je nog vergeten bent.
faalhaas zegt
@tupperware: Correct!, allemaal bakken zonder enige inspiratie!
lamborgfan zegt
@faalhaas: mwah.. Audi heeft zowat de geschiednis geschreven voor power stations met hun RS6 en de R8 was een heuse supercar die ook echt dagelijks bruikbaar was en in allebei zn zaken volgens journalisten was geslaagd.. (Zie youtube en auto magazines)
Lijkt me dat ze inspiratie genoeg hadden.. (;
sanjo120 zegt
Misschien dat met het wegvallen van de croma er nu ruimte komt voor een model tussen de punto en de croma in
rotarypowah zegt
@sanjo120: met de naam 500L Min.
sergio72 zegt
Jammer, Punto is een naam die met Fiat verbonden staat net als de Fiat 500! In 1995 was de Punto de best verkochte auto van Europa. De naam Punto moeten ze houden , het is anders als het design iets weg heeft van de 500 dan kan ik het begrijpen.
berlinetta zegt
Serieus? Hoe lelijk wordt die 500+ dan wel niet. Lijkt een beetje op een Ka.
De Punto vond ik jarenlang een van de mooiste hatchbacks die er waren. Zeker als Abarth.
lemster zegt
Is dit de nieuwe designtaal van Fiat? Het lijkt ergens het midden te houden tussen een Ford en een Peugeot.
razzie zegt
No no no no no no no! Zo’n pracht van een karretje op de markt zetten en dan vervolgens net als Mini die naam uit melken.
knipperlichtje zegt
Dus nu gaan alle auto’s 500 bijvoeglijk naamwoord heten ongeacht grootte, noem een grotere dan 600. De consistentie is ook ver te zoeken in de benaming, sommigen krijgen een letter, anderen een woord erachter. Het enige wat de naam 500 op alle modellen rechtvaardigt is het uiterlijk dat van de 500 zonder bijvoeglijk naamwoord is geleend, (dat uiterlijk staat naar mijn mening trouwens alleen mooi op de 500, de rest zijn homofiele kitschbakken) en nu gaan ze een auto die dat uiterlijk blijkbaar niet heeft óók 500 nog wat noemen. Ik voorspel dat je in 2016 eerst een studie fiatkunde moet doen voordat je de dealer in kunt.
toyotafortuner zegt
Nog ff en je kan van de 500 een aparte merk maken…
autoblogger zegt
@toyotafortuner: geen onlogische gedachte, lijkt me wel iets voor Sergio over 5 jaar.
307-2.0-chipped zegt
In de Poolse Fiat fabriek?
Rijdt dus op alcohol!
tupperware zegt
@156v6power:
Zou kunnen, die uit Brazilië kunnen dat immers ook..
roppp zegt
@156v6power: ter info voor jouw als leek: Fiat maakt al decennia lang auto’s in Polen. Deze zijn ook hier verkocht als Polski Fiat (125) en FSO (o.a. 126). Daarna onder eigen naam (Panda en 500. De laatste loopt samen met de Ford Ka van dezelfde Poolse band).
toniominestrone zegt
Punto, eens het succesnummer van Fiat kon in de jaren’90 makkelijk de concurrentie aan met de Polo en de Clio is nu afgedankt.
Fiat zal alle zeilen moeten bijzetten om de komende decennia te overleven want met alleen de Panda en de 500 in al zijn creaties zie ik het somber in.
Edge zegt
Als ik die ‘gelekte afbeelding’ mag geloven gooien ze er dus gewoon weer een facelift tegenaan en veranderen ze gelijktijdig even de naam. Ik vind het doodzonde en een vreemde strategie.
Overigens heb ik sterke twijfels of die ‘gelekte’ foto wel klopt. Het lijkt mij eerder een slechte impressie waarbij de koplampen van de Ka of Escort-concept zijn gebruikt
rob68 zegt
Nog even en de merknaam fiat wordt vervangen door 500..
Rick-dos zegt
Apart is dat toch. Als Mini een (nieuw) model lanceert dan jengelt iedereen (zelfs de schrijvers) over het feit dat Mini geen Mini meer is “omdat ze zo groot zijn geworden” en “afbreuk doen aan het origineel”. En als Fiat precies hetzelfde doet met de Italiaanse tegenstrever van de Mini dan hoor je er niemand over.
Volgens mij in essentie een mooi voorbeeld van napapegaaien.
autoblogger zegt
@Rick-dos: misschien heeft dat iets te maken met de naam; MINI..
schellekens006 zegt
Als iets mooi is is bij fiat is het de punto en de 500. Zo mooi dat we er zelf 1tje hebben. Prima kar. Is snap echt niet dat het geen vervolg op de punto komt. Nou ja dan stappen we maar weer over naar de Clio die vind ik op dit moment nog wat mooier.
newguy92 zegt
Pff, wordt doodziek van fiat met hun 500’tjes. Voor mij zijn 500’jes die kleine autootjes en niet bijv. de opvolger van de multipla waar ze xl achter geplakt hebben.
LaLancia zegt
Kan me maar een merk indenken die zo’n sterke naam en historie zo overboord kiepert. Juist, Fiat! Wat een stelletje zit daar in Turijn zeg.
Dat onderste plaatje is overigens een facelift van het huidige model. Ziet er niet uit, maar wie ben ik.
sergio72 zegt
@lalancia: Jammer dat Fiat de naam Punto gaat schrappen! Als je Punto zegt word deze gelijk gelinkt met Fiat. Zeker als je weet dat de Punto in 1995 de best verkochte auto van Europa was! Fijne prachtige auto’s zijn het!
sjoerd95 zegt
die gelekte “500 Plus” lijkt wel erg veel op de Palio…
moveyourmind zegt
Slim om een krachtige naam als de Punto te vervangen.
Net zo slim als het compleet overhoop gooien van de hele dealerorganisatie van Fiat, Alfa en Lancia.
En bijna net zo slim als het modellengamma van deze merken, waar onderdehand geen touw meer aan vast te knopen is.
petrolpower zegt
Omdat de 500 succesvol is, gaan ze alle Fiats zo noemen.
lapoelkan zegt
Weer een knap staaltje journalistiek, heeft iemand de presentatie pdf van Fiat onlangs nog bekeken? Voor de markt waar jullie dit prachtige spy shot vandaan hebben zal dit vast het nieuwe model worden, maar niet voor ons.
De 500B maakt een grotere kans om de opvolger te worden.
Wel even bij het goede werelddeel kijken voordat je dingen gaat posten.
manman
lapoelkan zegt
Ik zou hier even kijken als je weer een artikel wil schrijven:
http://www.autoedizione.nl/fiat-duidelijk-naar-een-hoger-plan-ook-europa/
Jorrit zegt
Ik neem aan dat er dan nog een nieuwe Punto komt?
Dat plaatje (zie ook de bron) is gewoon een flink gefacelifte Grande Punto (2005-2009) voor India. Ze hebben het er ook over dat het model een ‘nieuw’ interieur krijgt –> dat hebben wij hier in Nederland al lang in de Punto Evo. Lijkt me eerder een budgetmodel/studentenbak voor Europa, net zoals de 206+ of Clio Campus.
audi2240 zegt
Het valt allemaal niet meer te snappen wat fiat en alfa gaan doen…onlogisch
davejeremy zegt
Zonde.. de Punto vond ik altijd wel iets hebben
sergio72 zegt
Jammer dat Fiat de naam Punto gaat schrappen! Als je Punto zegt word deze gelijk gelinkt met Fiat. Zeker als je weet dat de Punto in 1995 de best verkochte auto van Europa was! Fijne prachtige auto’s zijn het!
ropp zegt
Zeker Sergio. Ik heb er twee gehad, een Punto 1 Sporting in het blauw was de beste. Dat was een topauto, zeker na het monteren van een Novitec uitlaat formaat stortkoker :-)
mrboombastic zegt
Hopelijk wordt Alfa ooit verkocht aan VAG, en gaat Seat verder als een Spain-driven brand. (die vervangt VW dus daar). Schijthekel aan die marchionne…
mrboombastic zegt
Ferrari en Maserati kunnen het volgens mij ook beter zelf regelen, maar niet ingelijfd worden door VAG, want dan krijgt de Volkswagen Group alle Italiaanse sportwagenfabrikanten in handen.
bert1961 zegt
rij al jaren tevreden punto. nu een evo multijet. ben het 500 gebeuren helaas zat.voor mij hierna geen fiat meer.misschien de nieuwe mazda 2.