Wist je dat de Fiat 500X eigenlijk niets meer is dan een bejaarde Fiat 500 die af en toe een blauw pilletje slikt?
We vroegen ons gisteren al af hoeveel geweld Fiat de klassieke 500 kon aan doen. De nieuwe 500X heeft zelfs helemaal niets gemeen met de huidige generatie van de Fiat 500. Het is in de basis namelijk een Jeep Renegade, maar dan met een ander smoelwerk. De auto wordt nog wel op Italiaanse bodem gebouwd, maar daar is ook alles mee gezegd.
Ook Fiat zelf lijkt niet helemaal te weten wat het met de 500X aan moet, want waarom zou je ‘m anders promoten als een Fiat 500 op viagra? Je kunt deze video op Autojunk natuurlijk zien als een sterk staaltje Italiaanse humor, maar om nou te zeggen dat het goed is voor het imago van de toch al controversiële 500X…
bullgod76 zegt
Die 500X mag dan wel niks met de huidige 500 te maken hebben, toch is deze wagen stukken mooier dan dat lelijke hok dat ze 500L hebben genoemd.
lapoelkan zegt
Je Fiat en alfa afgezeik begint een beetje eentonig te worden. Laat die jongens het nou eerst eens proberen, tot nu toe zijn redelijk wat mensen wel enthousiast over de 500X. Met alfa wordt in ieder geval weer een poging gedaan. Er worden hier vaak dingen geroepen over Marchionne maar voorlopig heeft hij de overname van chrysler er door, de verkopen van Chrysler stijgen ook nog steeds en maserati verkoopt meer auto’s dan ooit.
Misschien kan autoblog eens wat dieper in gaan op de miljarden die VAG moet gaan besparen op ontwikkeling en waarom de UP het zo slecht doet ipv altijd maar de italianen in de hoek te drukken.
Fiat weet heel goed wat ze met de X moeten, het is een auto die alleen platvorm deelt en niet zoals bij VAG bijna de hele auto gelijk voor 3 merken en 5 modellen. De X kan meteen in alle actieve continenten de markt op en ziet er beter uit dan de L in mijn ogen.
sergio72 zegt
@lapoelkan: helemaal mee eens!!
JordyS zegt
@lapoelkan: De Up doet het prima, al verdient VW er weinig op. Dat kon je overigens lezen in dit artikel: http://www.autoblog.nl/nieuws/waarom-vw-de-overname-van-fiat-chrysler-niet-doorzette-69073
moveyourmind zegt
Erg geslaagd ontwerp! Voor als de Juke iets te gewaagd is (persoonlijk kan ik het lef om met zo’n ontwerp te komen wel waarderen) en de rest te saai, te vierkant, of te simpel vormgegeven is.
En wat een verademing trouwens om weer eens een nieuwe auto met een beetje normale verlichting te zien, zonder afschuwelijke led-strips.
sergio72 zegt
Beste Autoblog. Waarom zo negatief over Fiat? Ze doen hun uiterste best om auto’s te verkopen. Denk aan de laatste Bravo, volgens Topgear ondergewaardeerd en zelfs beter rijdend dan de concurrentie. De 500X is gewoon een leuke auto en zal zeker kwalitatief goed zijn zeker als 1.3 multijet. De basis zal geen Jeep zijn maar Fiat, Fiat heeft immers Chrysler overgenomen. Op diesel gebied zijn de Italianen de beste! Ik gun Fiat het allerbeste met deze 500X! Deze heeft net als de 500 een hebbe factor. Met zo’n artikel schrijvend blijft Fiat in het negatieve bij de mensen en dat is zeer onterecht. Ga zo door Fiat het is jullie gegund!
gtwillem zegt
Want je krijgt een stijve rug van de standaard stoelen in een 500X?
paddo zegt
Het is wel echt ontzettend erg hoe je alles zo kan verdraaien dat het er negatief uit kan komen. Het filmpje is gewoon grappig, en ook al is humor erg persoonlijk, de meeste mensen zien er wel het positieve ervan in.
Sergio Marchionne afzeiken is ook standaard hier op AB. Die kerel heeft Fiat 2 keer gered. Eerst door bij GM weg te gaan met een zak geld mee. En daarna om Chrysler te kopen want zonder die actie was Fiat zeker failliet, of door VAG overgenomen. Leuk om een dan een Seat Giulietta te kiezen die verdomd veel lijkt op een Golf.
pindakoning zegt
Vrolijke auto, leuk!
lapoelkan zegt
@JordyS
Dat was inderdaad ook zo een journalistiek hoogstaand artikel.
Veel suggestie, weinig feitelijke nieuwswaarde. Het is mij nog steeds niet duidelijk waar ik terug moet vinden dat VAG inderdaad bezig was met die overname, voor zover ik weet stapt Marcchione direct op als de aandeelhouders dit goedkeuren, vooral ook omdat het straks geld moet gaan opleveren.
Daarnaast weet ik niet hoe jij/jullie aan de informatie komen dat de UP het goed doet maar kom ik vooral alleen maar veel UP!s tegen op de europesche markt die ik met veel korting kan kopen omdat ze niet aanslaan in hun land van herkomst.
De miljarden die VAG moet gaan besparen gaan niet alleen op hun verdere weerslag hebben op de kwaliteit maar ook zorgen voor slechtere verkoop resultaten, het wil op zich best iets zeggen dat de man die verantwoordelijk was voor het speciale tover platform van VAG er nu niet meer werkt en het idee niet het gewenste effect had.
JordyS zegt
@lapoelkan: De Up was de best verkochte auto van 2013. Dan kun je toch moeilijk zeggen dat-ie niet aanslaat. Het probleem van de Up is dat dure platform, waardoor VW er per saldo niet zoveel aan over houdt en ‘m zomaar eens kan schrappen.
http://www.autoblog.nl/nieuws/top-10-best-verkochte-autos-van-nederland-in-2013-64066
paddo zegt
@JordyS: de Nederlandse markt is dan ook een van de grotere van Europa… zucht. De NLse markt stelt nagenoeg niets voor in Europa
roppp zegt
@JordyS: ja, Nederland is dan ook de allergrootste afzetmarkt voor VW….
lemster zegt
Vind dit een mooiere auto dan ik had verwacht. Ik ben benieuwd hoe het interieur is als je er in zit.
clarkson zegt
Erg mooie auto! zeer mooie motoren! En egt heel jammer van autoblog dit. Ga dan een passat gte stekker mobiel met blauwe streepjes afzeiken. De 500X is gewoon een mooi gelukte auto waar je egt niet gestraft mee wordt!
lapoelkan zegt
@JordyS
Zonder nu te verzanden in een wellus nietus over de UP,
het ging mij er om dat werkelijk elk bericht over Alfa, Fiat of Lancia doordrenkt is met of spot of negativiteit. De verliezen in Europa worden ruimschoots gecompenseerd door de winsten in Amerika. Zonder budget is er geprobeerd Lancia te reanimeren met nieuwe modellen, dit was het proberen waard maar jammerlijk mislukt. Lancia’s horen eigenzinnig te zijn, de typische Lancia koper trapt dus niet in een rebadge.
Marcchione heeft altijd gezegd dat hij Alfa nooit gaat verkopen, en ik heb het idee dat ze aardig hard er aan werken het merk goed terug te laten komen, vandaar dat we er lang op moeten wachten. Had Fiat eerder hier iets aan moeten doen en het merk niet moeten laten afglijden? Ja, zeker. Maar zonder budget was dat ook moeilijk. Er is nu een plan voor Alfa Romeo, net zoals er een plan was Chrysler over te nemen, en net zoals er een plan was heel veel Maserati’s te verkopen. Laten we eerst een lekker achterover hangen en wachten waar ze mee komen, lelijk zullen ze niet zo heel snel worden, onderscheidend tov wat er nu te koop is zal ook nog wel lukken.
Zoals ik al eerder als eerste reactie schreef, geef ze eens een kans. De 500X is natuurlijk een verdere uitmelking van het merk 500, maar er zijn meer merken die op deze manier werken. En maakt het uit of het ding 500 of Ritmo X heet? Het gaat om hoe hij er uit ziet, hoe hij in de picture wordt gezet, hoe hij rijdt, hoe hij voelt en wat hij kost. Dit laatste kan nog wel eens lastig worden in NL, gezien de prachtige BPM regels.
Autoblog pretendeert volgens jullie eigen stukje de grootste autonieuwswebsite van NL te zijn, en geschreven te worden door autoliefhebbers in hart en nieren.
Ook wordt er geschreven in jullie over ons stukje:
“Tegelijkertijd conformeren wij ons niet aan importeurs en advertentiebudgetten, maar aan de macht van pk’s en vermogen.”
Best bijzonder, want volgens mij wordt er of is er een tijd rondgereden in een Volvo gesponsord door Volvo NL. De gehele berichtenlijn over Volvo is ook een stuk positiever dan over andere merken.
Een website die zegt de grootste nieuwssite te zijn zou ook in staat moeten zijn onafhankelijk te schrijven over alle verschillende merken die te koop zijn, en met feiten te komen in plaats van doordrenkte stukjes. Of is Autoblog misschien iets meer Blog dan nieuwssite, dan is het tijd de tekst “over ons” aan te passen op de website en er van te maken we hebben verschillende schrijvers die elk hun favoriete merken hebben en uitsluitend daarover positief kunnen zijn. En dat is onze mening, en dat mag op een blog.