De Fiat Panda 4×40 is een briljant feestvarken. Check die wielen!
Er is er één jarig, hoera, hoera! De Fiat Panda 4×4 is namelijk veertig jaar oud. Al veertig jaar is er een auto die in feite elke terreinwagen, 4×4, crossover en SUV overbodig maakt. Als je ergens niet kunt komen met en 4×4, is de kans klein dat het je wel lukt met een andere auto.
In Alpengebieden struikel je over deze betaalbare alleskunners. Dat is begrijplijk, want de Panda 4×4 is in het terrein onverslaanbaar. Dat niet alleen, het zijn ook nog eens hele praktische auto’s, want dankzij de compacte afmetingen kun je ‘m altijd kwijt en dankzij de kleine draaicirkel kun je altijd wel keren. Dat is super als je in Gstaad wil shoppen en terug moet rijden naar Brixen.
Om het heugelijke feit van veertig jaar productie van de vierwielaangedreven Panda te vieren, heeft Fiat uiteraard een speciale editie gemaakt. Dat doen ze met de Fiat Panda 4×40. De basis van dit feestvarken is de Panda Cross.
Fiat Panda 4×40
Net als met de speciale edities van de 124 Spider en 500 weet Fiat ook hier de spijker op de kop te slaan. Dat komt in eerste instantie door de ivoorkleurige kleur, die we destijds ook bij de originele Panda 4×4’s zagen in die tijd. De 15″ ‘Style’-velgen zijn heerlijke retro, ze zien eruit als steelies. Of dat het geval ook is, weten we niet zeker. Maar wel dat ze er top uitzien.
De zijlijsten zijn vervolgens hoogglans zwart, net zoals spiegelkappen. De stickers op de auto zijn volgens Fiat ‘feestelijk’ te noemen. Cool! Rood op ivoor staat altijd wel goed, het is namelijk de beste kleurstelling om een Singer 911 samen te stellen (je weet wel, dat Elfenbeinweiss).
Interieur
Het interieur is ook aangepast. Daar is er namelijk een plakkaat die jou er constant aan herinnert dat jij iets bijzonders hebt gekocht. En uiteraard zit je op unieke bekleding die alleen bedoeld is voor de Fiat Panda 4×40. Welke motor erin ligt, vermeldt Fiat niet. Maar een V8 zal het wel niet zijn, waarschijnlijk gewoon de Twin Air met 85 pk.
Interesse? Ja, wij ook! Helaas gaat deze topper aan onze neus voorbij. De auto is uiteraard leverbaar in zijn thuisland (Italië, maar dat wist je wel). Daarna zal Fiat de Panda 4×40 ook leveren in Duitsland, Frankrijk en Zwitserland. Het is sowieso balen voor ons, want in Nederland is de vierwielaangedreven Panda sinds vorig jaar niet meer leverbaar.
Meer lezen? Check hier onze special over de eerste generatie Fiat Panda!
barchettadriver zegt
Haal je er toch zelf eentje uit Duitsland, zo moeilijk is dat niet.
HZW zegt
Dat is ook niet leuk meer, ze kosten daar bijna net zo duur als hier, en dan moet je hem nog importeren.
Had een tijdje terug het plan om een nieuwe Panda Trussardi 4×4 Cross TwinAir 85 te importeren, (ook een gelimiteerd model) zou bijna op € 26K uitkomen met bijna € 7K BPM.
Jantje_555 zegt
Niet in Oostenrijk dan, wel gek
Hubert zegt
Vooral de oude blijft een geniale auto.
Jammer dat ze de nieuwprijs van destijds al overstijgen.
audirs3 zegt
Geniale auto, al heb ik persoonlijk toch liever een Jimny
potver7 zegt
Hebben ze een Lada-ontwerper in dienst genomen ofzo? Zo’n Panda 4×4 scoort hoog in de categorie ‘beste auto aller tijden’ maar man man man wat heeft-ie een afzichtelijk front gekregen…
HZW zegt
Ja, het betreft stalen velgen, normaal zijn ze zwart en zitten er complete wieldoppen overheen, bij gebruik bij alle andere Panda’s, hier zijn ze in carrosserie kleur gespoten.
Of bij 4×4’s met deze kleinere wieldoppen, als basis wiel, maar de meeste kopers kiezen en LM velg optie.
sanderkomnogeensergens zegt
Had er vorige vakantie eentje als huurauto. Ziet er super kek uit. Maar rijden Ho maar.
Richmond zegt
Vind er niks aan, aan die steelies. Op een 106 rally is dat leuk. Op een Jimny of een Defender ook. Onder een Panda? Gewoon goedkoop