Sommige auto’s zijn spotgoedkoop ontworpen en werken uitstekend. De Fiat Panda 100HP was zo’n auto.
Sommige kleine auto’s zijn legendarisch. De Mini, de Renault Twingo en de Fiat Panda zijn goede voorbeelden. Het grote probleem is: hoe ga je zo’n auto in hemelsnaam opvolgen?
Het is iets dat je vaker ziet bij zeer geslaagde én extreem succesvolle auto’s. Men houdt de auto te lang in productie, vanwege de blijvende sterke vraag. Op een gegeven moment moet er vernieuwd worden en valt het resultaat altijd tegen. De Renault Twingo II, Mini Metro en de Fiat 126 zijn goede voorbeelden daarvan. Geen slechte auto’s, maar met zo’n ouder is model het gewoon erg lastig om je stempel te drukken.
Hoogtijdagen
De Fiat Panda beloofde zijn hoogtijdagen in de jaren ’80, maar was voor Fiat in de jaren ’90 nog te succesvol om ‘m van de markt te halen. De Fiat Cinquecento mocht als moderne opvolger va de Fiat 126 het opnemen tegen de modernere concurrentie. Een wedstrijd die de olijke Italiaan verloor: de eerdergenoemde Twingo en Ford Ka waren toen ongenaakbaar.
Twee modellen
Fiat had dus niet één, maar twee modellen in het A-segment die eigenlijk niet mee konden komen met de concurrentie. In 1998 loste de Fiat Seicento de Cinquecento af. De Seicento moest het uitzingen tot 2004. Ondanks dat de Seicento eruit zag als een modern autootje, was het in technisch opzicht gewoon een Cinquecento. Het koetswerk was wat olijker, maar de rest was vrij oud. De Cinquecento was zelf ook al niet de meest moderne auto, dus Fiat moest zijn best doen om orde op zaken te stellen.
Heer en meester
Net als met de originele 500 en Panda heeft bewezen, kan Fiat heer en meester zijn als het gaat om kleine autootjes. Ze waren het gewoon eventjes verleerd c.q. vergeten. Natuurlijk kwam het door een ernstig gebrek aan geld, zoals altijd. Overigens kan een autofabrikant in het nauw, hele fraaie sprongen zetten. Zo was de 205 de redding voor Peugeot. De nieuwe compacte Fiat moest eigenlijk alles zijn: karaktervol, praktisch, ruim, compact, goedkoop. Een hypersportwagen ontwikkelen is eigenlijk heel makkelijk: zoveel mogelijk vermogen en maak de auto zo aerodynamisch als het kan. Een kleintje dat aan bizar veel eisen moet voldoen én waar op verdiend kan worden: dat is lastiger.
Marge
Om dat laatste voor elkaar te krijgen, kun je twee kanten op. De eerste optie is om de goedkoopste variant te bouwen en daar er zoveel mogelijk van te produceren. Dat gebeurde met de Renault Twingo, Fiat Seicento en Ford Ka: heel weinig keuze qua motoren en transmissies en geen keuze qua carrosserie. Bij Fiat wilden ze een andere weg inslaan. De Panda moest een platform worden waarop alles mogelijk was. Denk aan bijzondere opties die je normaal gesproken alleen op luxere en duurdere auto’s ziet. Veel keuze qua aandrijflijnen. Veel variatie in uitvoeringen. Zodat je je jouw auto kunt samenstellen zoals jij het wenst. Aan de ene kant zorgt dit voor een minder vloeiend productieproces, maar er zit wél lekkere marge op.
Simba Concept
De auto maakte zijn debuut als de Fiat Simba Concept. Deze werd getoond op de Bologna Motor Show in 2002. Het was een soort spirituele opvolger van de kleine Japanse terreinwagentjes uit de jaren ’90 of natuurlijk een moderne interpretatie op de legendarische Panda 4×4. De auto was dermate opgetuigd met allerlei accessoires dat niet direct duidelijk was dat er een productiemodel achter schuil ging. Gelukkig begon het belletje tijdens de Salon van Genève in 2003 al een beetje te rinkelen.
Fiat Gingo
Het resultaat was de Fiat Gingo. Je bedenkt het niet. Een soort guitige dingo of zo. Namen bedenken kan heel erg lastig zijn. Een naam moet herkenbaar zijn, goed klinken en wereldwijd niet al te veel betekenen. Dat wil zeggen: er moeten geen andere gênante connotaties zijn. Fiat Nederland had al ervaring met de Fiat Croma. Het publiek was nog niet overtuigd van de naam Gingo. Gelukkig de Franse autoproducent Renault ook niet. Zij vonden de naam veel te veel lijken op ‘Twingo’, te meer omdat de auto concurreerde met de kleine Renault. De rechter stelde Renault in het gelijk en Fiat kon een nieuwe naam bedenken.
Andere naam
Fiat moest op zoek naar een nieuwe naam en snel ook. De ‘Gingo’ was namelijk allang klaar. Een herkenbare naam voor een kleine Fiat. Fiat had geen tijd om naar een patentbureau te gaan en een onderzoek in te stellen of de nog te bedenken naam in het Vlaams iets betekent waar Goedele Liekens boeken over vol schrijft. Wat dat betreft was het meer dan logisch dat Fiat een legendarische naam uit de mottenballen haalde: Panda.
Functioneel
De Panda was ook een briljant autootje. De totale lengte was 3,53, drie en een halve meter! Dankzij een breedte van 1,57 meter en met name de hoogte van 1,54 meter waren de binnenmaten heel verdienstelijk. Omdat de Panda relatief licht was (vanaf zo’n 820 kilogram), hoefde er geen grote motor in om de auto fatsoenlijke prestaties mee te geven. De bagageruimte was met 206 liter niet overbemeten, maar als je het bankje neerklapte ontstond er 775 liter.
Voor zo’n kleine stadsvlo helemaal niet verkeerd. Het waren niet alleen de afmetingen, maar ook de indeling van het geheel. Packaging, zoals de Britten zo mooi zeggen. De neus was relatief kort, met de cabine vrij ver naar voren. Dankzij de hoekige lijnen was het allemaal vrij rechttoe en rechtaan, maar ook functioneel. Bovendien was de auto zeer toegankelijk met vier deuren én een achterklep.
Motoren en uitvoeringen
In tegenstelling tot veel andere A-segmenters was er een woud aan keuze voor de aspirant-Panda-klant. Aanvankelijk was er een 1.1 met 54 pk en 1.2 met 60 pk. Op het asfalt was het verschil tussen die twee groter dan op papier. De 1.2 was soepeler, stiller, zuiniger en feller dan de 1.1. Een jaar later kwam er een diesel bij, de befaamde 1.3 MultiJet met 70 pk. Dit type auto is inmiddels helemaal uitgestorven, maar als je wil hypermilen is de combinatie van een lichte Panda en een compacte dieseltje uitstekend. De Panda diesel kreeg echter een matig energielabel, vanwege de compacte afmetingen. Inderdaad dezelfde logica waardoor een Maybach 62 een gunstiger milieulabel had dan de Maybach 57.
Panda 4×4
Fiat had een naam hoog te houden als het gaat om capabele klimgeiten. Er zijn drie verschillende Panda 4×4’s. Allemaal gericht op een andere klant. Eigenlijk heeft de basis versie zo zijn charmes. Het is namelijk een kale Panda met toevallig alleen vierwielaandrijving. Het was voornamelijk een functioneel karretje in de geest van de Suzuki SJ410. Dus de bumpers waren niet meegegespoten.
Waarom zou je? Die beschadigen toch alleen maar. Je kreeg geen lichtmetalen velgen. Sterker nog: ook wieldoppen moest je ontberen. De reden was simpel: die beschadig je toch en je raakt ze toch kwijt. Deze Panda’s zie je in Noord-Italië nog heel erg veel rijden. Het is een beetje de standaarduitrusting voor iedere Italiaan aldaar. Je hebt een flesje water mee, een zakmes, een spiegeltje, een mobiele telefoon en een Panda 4×4.
Panda Climbing
Een stapje hoger was de Panda Climbing. De naam gaf al de intenties weer van de auto. Het was alleen iets minder basaal dan de Panda 4×4. De bumpers waren nu wel meegenoten, maar voorzien van bescherming. Ook waren wieldoppen eindelijk standaard! Een groot verschil was dat de Panda Climbing veel luxer aangekleed kon worden. Een groot navigatiesysteem, panoramadak, climate control of ESP? Het was allemaal mogelijk.
Panda Cross
Het kon nog een stukje stoerder dan de Panda Climbing. De ultieme gems onder de Panda’s is de Panda Cross. Deze kwam in 2006 op de markt. Eerst konden we kennis maken met de Panda ‘SUV’ concept. Deze evolueerde zich tot de productieversie van de Panda Cross. Het is duidelijk te zien waar Fiat de inspiratie vandaan haalde. Het was namelijk overduidelijk de Simba Concept van vier jaar geleden. De Panda Cross was altijd voorzien van vierwielaandrijving en een 1.3 JTD motortje.
Panda Sporting
Hoe briljant de eerste Fiat Panda ook was. Er was geen speciale sportuitvoering. In commercieel opzicht heeft dat vaak geen zin: dankzij de mechanische upgrades wordt zo’n autootje dermate duur dat men een modelletje groter koopt. Dat kon je zien aan de Cinquecento Sporting en Seicento Sporting. Ondanks de nodige dikke bumpertjes en enkele mechanische upgrades, waren de motor, transmissie en het grootste gedeelte van de ophanging gewoon gelijk als een normale uitvoering.
Dat was ook het geval met de Panda Sporting. Een iets sportievere aankleding, lichtmetalen velgen en twee racestrepen moesten de sportieve intenties duidelijk maken. Helaas was de auto net zo sportief als Robben in een Mexicaans strafschopgebied. De Panda Sporting is overigens alleen in het Verenigd Koninkrijk geleverd in een beperkte oplage van 400 exemplaren.
Panda 100HP
Het echte vuurwerk kwam pas in 2006 in de vorm van de Fiat Panda 100HP. Eigenlijk best vreemd dat Fiat deze benaming koos. Rond deze periode zat Fiat in een soort overgangsfase. In de jaren ’90 kregen de semi-snelle sportieve Fiats de ‘Sporting’-badge en de snelle sportieve Fiats het ‘HGT’-label. Die badge werd uitgefaseerd ten faveure van de ‘Abarth’ badge. Kortom, Fiat had wat uit te kiezen, maar koos voor een het eenvoudige 100HP. Vroeger (heel vroeger) gebruikte Fiat (en veel andere merken) deze benaming voor hun auto’s.
Basaal sportief
Dat deed Fiat waarschijnlijk ook omdat de Panda 100HP een beetje een tussen wal en schip autootje was. Er was teveel aan gesleuteld om te stellen dat het slechts een pakket was, maar auto’s als de Suzuki Swift Sport en Renault Twingo Renault Sport (die iets later op de markt kwam) waren aanzienlijk serieuzer. De Fiat 100HP was basaal vervoer voor de sportieve doch kostenbewuste automobilist. Je allereerste sportieve Italiaanse auto.
Aangenaam dik
Dat kon je al zien als je naar buiten keek. de Panda 100HP was aangenaam dik gemaakt. De Panda stond met zijn buik dicht bij de grond in vergelijking met de huis,- tuin en keukenpanda. De lichtmetalen velgjes waren ook zeer geslaagd, ondanks hun bescheiden diameter van 15″. Om die velgen waren 195/45R15 banden gemonteerd. Niet bijzonder exotisch, maar net voldoende om sportief te zijn.
Stoere grille
Verder kon je de Panda 100HP herkennen aan het extra dikke voorbumpertje, met een enorm stoere grille. Op een Mercedes-Benz GLE (of dergelijke auto) is een grote grill nergens voor nodig en werkt het storend, maar op een Panda is het gewoon heel erg koddig. Ook de achterbumper en skirts droegen bij aan de feestvreugde. Verder kreeg je een achterspoiler, verchroomde uitlaatpijp en een ‘100HP’ badge. De ‘Panda’-badge was nu in het rood uitgevoerd.
Pandamonium
Mocht het niet voldoende zijn, kon je destijds ook kiezen voor het Pandamonium-pakket. Daarmee kreeg je Panda 100HP nog meer streedcred, ondanks dat ‘ie geen meter harder liep. Het Pandamonium bestond uit streep aan de zijkant, zilvergrijze spiegelkappen en donkergrijze lichtmetalen velgen. Daarachter zag je rode remklauwen. Het gaf de Panda een soort Abarth-achtige uitstraling.
Onderstel
Het waren niet alleen maar sportieve looks, de Panda 100HP had ook daadwerkelijk de hardware. Zoals vermeld was de Panda 100HP lager. Dat niet alleen, de veren, dempers en veerbussen waren veel straffer dan origineel. Ook de remmen kregen een welkome upgrade: voor was de Panda 100HP voorzien van 257 mm grote schijven en aan de achterkant waren ze 240 mm groot. Vergeet niet dat de gewone Panda gewoon trommeltjes had aan de achterzijde.
Motor
Het hoogtepunt van de Panda 100HP is natuurlijk de 100 pk sterke motor. Deze FIRE-motor deed dienst in de toen nog vrij nieuwe Fiat Grande Punto. In dat model leverde het blokje 95 pk, maar middels een paar kleine aanpassingen was de motor goed voor 100 trappelende paarden en 133 overenthousiaste Newtonmeters. De 1.368 cc grote atmosferische viercilinder was gekoppeld aan een handbak met maar liefst zes voorwaartse verzetten.
Prestaties
Natuurlijk, in absolute termen ging het nergens over. Van 0-100 sprinten duurt 9,5 seconde en de topsnelheid is 185 km/u. Niet spectaculair, maar het vertelt het halve verhaal. Een nieuwe Mercedes E200 (bijvoorbeeld) is véél sneller, maar is dat in het echte verkeer ook het geval? De Fiat Panda 100HP was zeer compact en uiterst precies te plaatsen. Bochtjes, smalle straatjes, drukke wegen: de Panda kon je bijna altijd en overal volgas door loodsen. Mede dankzij de nieuwe ‘sport’-stand voor de besturing, die de extra lichte ‘City’-stand verving.
Einde productie
De Fiat Panda 100HP was leverbaar van 2006 tot 2011. Daarna werd het model van de markt gehaald. De 100HP was ook een beetje overbodig geworden in de tussentijd. Fiat was erachter gekomen dat je met een Abarth 500 veel meer geld kon verdienen, zonder dat dit enorm veel extra geld koste.
Goedkoop
De Fiat Panda (169) zal niet de geschiedenis ingaan als de snelste, duurste of meest bijzondere auto. Sterker nog, er zijn een hoop andere betaalbare hatches die minimaal net zo leuk zijn. Er is een héél belangrijk getal aan de Fiat Panda 100HP dat je mee moet rekenen om de auto te kunnen waarderen: 14.000. De hoeveelheid euro’s die je nodig had om er eentje aan te kunnen schaffen. Tot op de dag van vandaag is er geen auto die ook maar in de buurt komt van de hoeveelheid geproduceerde grimassen per euro.
Garantie
Want dingen als centrale deurvergrendeling met bliep, een airco, mistlampen, radio CD-speler én twee jaar garantie waren allemaal standaard. De Fiat Panda 100HP was een kleine miniatuur hot hatch met genoeg peper. Je kon m enorm mishandelen. Als een ware hot hatch liet ‘ie merken daar ook lol in te hebben. De motor kon een flink keeltje opzetten en de wieltjes piepten het uit (ESP was gelukkig een optie).
Verzamelen
De 100HP was zeker niet perfect, overigens. De stoelen gaven minder steun dan de gemiddelde barkruk, dankzij het plankharde onderstel was elke vorm van comfort ver te zoeken. Sowieso is verfijning totaal niet aanwezig in de Fiat Panda 100HP. De afwerking was redelijk voor elkaar, doelmatig was troef. Geen probleem, het is een auto die je moet gebruiken, niet in een garage zetten om te verzamelen.
Kekke hatchbacks
We zijn nu op weg naar een nieuw tijdperk. Elektrisch rijden moet het helemaal gaan worden. Dat geldt óók (of misschien wel juist) voor de kleine autootjes. Voordat we de benzinemotor compleet afschrijven, heeft dat motortype zijn voordelen. Op dit moment vinden ‘we’ een de Mini-e (1.340 kg), Renault Zoe (1.502 kg), Honda e (1.525 kg) leuke, kleine kekke stads-hatchbacks. Die gewichten zijn natuurlijk onvergeeflijk. Want de Panda 100HP maakt er gehakt van.
Actieradius
Het zijn mobiele Prada-tassen, geen functionele autootjes. De Panda is veel beter ontworpen: meer ruimte, vijf deuren, praktischere indeling van het interieur. Als auto helemaal, want de 100HP woog slechts 950 kilogram. Constant plankgas rijden (wat feitelijk de bedoeling was van de 100HP) en nóg dook het verbruik niet onder de 1 op 12. Ondanks een pipet als brandstoftank, had de Panda 100HP een actieradius van minimaal 420 km en een laadtijd van slechts 5 minuten.
Meesterwerkje
Het mooiste is dat het allemaal hand in hand ging. De Panda 100HP was functioneel, praktisch, betrouwbaar en goed voor vele bochten volgas, zich vastbijtend in de bumper van een op papier veel snellere auto. Net als een Jack Russell pup had de overactieve Panda 100HP niet door dat er ook sterkere auto’s waren. Juist dat onverschrokken karakter wist te de heren ingenieurs in een auto van 14 mille te gieten. Wat dat betreft hebben die ingenieurs een klein meesterwerkje afgeleverd.
Meer lezen? Dit is de special van de eerste Fiat Panda!
toyotafortuner zegt
@thomcarspotter! Deze is voor jou!
thomcarspotter zegt
Wat heb ik er een lol mee gehad. Geniale eerste auto geweest!
grasvreter zegt
Mijn vriendin heeft een Ford Ka uit 2010, wat als ik het goed heb op hetzelfde onderstel staat. Ding is retetraag met zijn 8 klepper 1.2, maar eenmaal op gas vliegt ie door de bochten. Zou heel graag de motor van deze panda erin hebben gehad, ik denk dat het dan een verschrikkelijk leuke auto zou zijn.
tenaci zegt
@grasvreter: deelde die niet de basis met de 500?
TheVeenmeister zegt
@tenaci: klopt. Is in basis een 500, welke weer gebaseerd is op de Panda
phdg zegt
@theveenmeister: welke dan weer gebaseerd is op de 2de generatie Punto.
gekkehenk zegt
@tenaci: correct. Weet overigens niet hoeveel de 500 en Panda onderhuids op elkaar lijken
SpiderIV zegt
Enorm gaaf autootje. Hoeft niet veel geld te kosten om lol te hebben.
Zo heb ik met qua formaat de voorganger de Uno Turbo (yep ben 50+) enorm veel lol gehad.
realcar zegt
Oja daar heb ik ingereden in dat ding. Of liever gevlogen. Wat was dat ding snel. Alleen bij hoge snelheid (200) had je wel de volledige wegbreedte nodig want erg stabiel was ie dan niet. Nog noot zoveel gelachen als in dit ding. Niemand verwacht dat deze zo snel is.
phdg zegt
@realcar: dan kan ik aanraden om eens naar spaitalia te gaan. Daar komen meestal enkele serieus opgevoerde uno’s die zelfs niet bang zijn om een Ferrari op te jagen ?
gamma81 zegt
De Cinquecento Sporting had wel degelijk een andere aandrijving. De normale had een 900 blokje met 39 pk, de sporting een 1,1 met 54 pk (vermogensstijging van bijna 40%). De Seicento had in eerste instantie ook alleen het 900 blok, later kwam er de 1,1 bij.
gamma81 zegt
Verder weer een fantastisch leuk artikel.
durashift zegt
Klopt, paar jaar gereden met zo’n Cinq Sporting. :-) Niet alleen een betere motor, ook betere stoelen zaten er bij.
Natuurlijk, oorspronkelijk was dat 1100 blok al leverbaar in de (originele) Panda CVT .. en in de uitloopjaren van de Panda was die 1100 er ook weer, handgeschakeld.
gamma81 zegt
Weet ik, heb een Panda 141 uit 2003, 43000 op de teller, is vlot zat met de 1100 motor.
robnemoo zegt
Heerlijke auto, ik rij er nu al bijna 5 jaar een. Zeer veel lol als je wilt en toch economisch verantwoord. Onderhoud is ook niet duur, behalve als je remmerij aan de beurt is. Bijna 2 ton nu, waarvan 120000 door mij erop gezet en nog geen sleet op. Deze gaat voorlopig niet weg.
Calimero zegt
Toch heeft de auto zijn zwakke punten die bij elke 169 vroeg of laat de kop op steken en zeker geen drol kosten.
Denk aan de stuurbekrachtiging die vroeg of laat de geest geeft ( waarvan het vaak een defecte stuurhoeksensor is) en de grijze stekker in de BSI (zekeringskast naast het stuur) die smelt door overhitting waardoor vreemde storingen op kunnen treden zoals het plots uitvallen van het dimlicht. Dat heeft overigens niets met het bouwjaar van de auto te maken, de ene Panda komt sneller aan de beurt dan de andere.
Dit zijn geen goedkope reparaties maar wel dingen die je mee moet nemen wil je een Panda van dit type overwegen.
lefty00 zegt
Op mn werk hadden we zon panda, niet de 100hp.
Nu hebben we de nieuwe huidige panda. Van dit besproken model vond ik de motorisering beter, maar de wegligging van de huidige. Van dit model had je in een snelle bocht altijd t idee dat je omviel. Verder vond ik van dit model de stoelen beroerd, en je zat altijd met je rechterbeen tegen de middenconsole. Heel irritant.
Calimero zegt
Met name met de knieschijf van je rechterbeen tegen de middencosole, wat op langere stukken ronduit vervelend ( pijnlijk) kan zijn. En niet te vergeten met je linkerschouder tegen de binnenrand van de bestuurdersdeur aan.
volvo-s60-adept zegt
Dankjewel… ik schiet weer in de Marktplaatsreflex, wordt heel hebberig van dit wagentje.
vaakbenjetebang zegt
Eigenlijk zou ik er eentje moeten kopen als woon-werk-trapdoosje. Hartstikke praktisch, leuk om te rijden, rijdt ook voor een scheet en 3 knikkers. Wat kost zo’n ding nog?
Robert zegt
Net ff snel YouTube gecheckt, maar ik kon hem niet vinden: de Top Gear review van James May, waarin hij verslag doet van een week rijden met zo’n Panda. Briljante test. Z’n conclusie klonk ongeveer als “Quite a clever car, actually. And most surprising, nothing fell off, everything kept working!”. Hij kocht vervolgens zelf eenzelfde type en heeft die Panda naar verluidt nog steeds in z’n toch wel aanzienlijke autocollectie.
Fijn stukje weer, @willeme!
Dutchcarwizard zegt
Ik vind dit soort wagentjes zo ontzettend leuk. Puur rijplezier!
rob5nismo zegt
Weer een leuk stukje
mynameisjeroen zegt
Van buiten heel gaaf, maat dat dashboard is echt geen gezicht. Ik heb ooit een 100hp overwogen maar toch een Colt CZ 1.5 gekocht. Ik heb er geen spijt van (de Colt is alweer geschiedenis) maar ik kijk toch altijd nog even om als ik een 100hp zie rijden.
thomcarspotter zegt
Tof artikel! Heb, onder andere naar aanleiding van het AB-advies, bijna 3 jaar (en 50k km) in een 100HP gereden. Prima stadsverkeer en uitermate leuk om te rijden! Inderdaad kun je er leuk mee rijden zonder echt hard te gaan! 2e hands gekocht toen er 90k op de klok stond. De verkoper zei mij dat het absoluut geen auto was voor woon-werkverkeer maar ik vond juist het tegenovergestelde waar. Heerlijk om door het drukke Amsterdamse stadsverkeer en de files te crossen van en naar mijn werk. Genoeg ritjes naar Duitsland en België gedaan. Toegegeven, er waren genoeg kleine mankementen maar het ding gaf zoveel plezier met iedere rit!
https://www.autoblog.nl/nieuws/autoblog-advies-eerste-auto-voor-fulltime-reaguurder-92526
jlachenal zegt
@theveenmeister heb jij hem nog eigenlijk?
editknop zegt
Leuk om weer te lezen @willeme!
4×4 Climbing eigenaar van het eerste uur hier :)
sleepyj zegt
@editknop: hoe houd het 4×4 aandrijf gedeelte zich?
editknop zegt
Ophanging/rubbers zijn in de laatste drie jaar wel aan de beurt geweest, o.a. van de cardanas en rondom het cardan. Herkenbaar aan een wat bonkend geluid bij vlotjes optrekken. Inmiddels 15 jaar oud met nog geen 125.000 Km op de tellert. Wordt net niet dagelijks gebruikt. Vanwaar deze specifieke vraag, ervaring mee?
jimrs zegt
Ik rij inmiddels ruim 2 jaar met een 100HP pandemonium zoals de auto bovenaan het artikel (maar dan met witte spiegelkappen). Mijn vriendin noemt hem 100HobbelPaard vanwege zijn ‘comfort’, maar hij zorgt iedere rit voor een brede glimlach op mijn gezicht. Stoplichtsprintjes en bochten zijn een groot feest, deze auto gaat nooit meer weg. Toch heb ik gevoel dat weinig mensen de 100HP kennen, zelfs onder autoliefhebbers.
PAN zegt
Jaa, ook gehad met veel plezier. Tijdens ophalen kwam ik erachterdat ie heel hard geveerd was; op de a7 bij Hoorn zat ik letterlijk tegen het plafond aan door klein gebrekje in de weg.
Met poolen wilde mijn collega ook nooit meerijden als ik met dit ding aan kwam ivm zijn rug.
Ding brak ook fijn uit, 4 glijden de wieletjes op de rontonde en heerlijk voorspelbaar. Toeren maken en houden! Wat een plezierige auto zeg.
Upgrades die ik had;
– vol rvs sportuitlaat
– dikste parrot
– brembo
– audio met versterker onder stoel
Helaas vervangen voor multipla ?
tazmania zegt
Briljante auto. Motortje kan ruim 7.000rpm draaien. Niet alleen de motor, maar ook de versnellingsbak komt uit de Punto. Daardoor is de draaicirkel ook erg groot; de wielen kunnen door de brede bak niet ver uitsturen.
Het is een van de weinige auto’s die comfortabeler wordt van een set verlagingsveren en dempers. En je kan idd volgas zonder dat het vreselijk hard gaat. Ondertussen moet je wel aan het werk, en is er veel snelheidsbeleving. Wij hebben er thuis ook een, briljante kar, en ook nog degelijk.
iaccaloco zegt
Leuk stukje!(Helaas wel met stome sgreivvaudten erin, maar dat is vrijwel altijd op AB?)
Ik rij zelf met een 1.2 uit 2011, dus het model met de nieuwere 69pk-motor met VANOS/VVT.
De 1.2 was een bewuste keuze omdat ik echt op zoek was naar een ‘spaarpot-vervoermiddeltje’….
Rij er nu bijna een half jaar mee, ik heb er kort na de aanschaf een nieuwe distributieriem/spanrol/waterpomp opgezet en ‘m eigenlijk een complete grote beurt gegeven zodat ie er weer flink tegenaan kan!(alle filters/olie/bougies etc. vervangen)
Beetje opgeleukt met een toffe 16′ wielset en dak-en raamspoilertje, leuk RVS-uitlaat eindstukje enz.
Ik wil hem in de toekomst gaan chiptunen, volgens de tuner komt ie dan ruim op een pk’tje of 80 en een aardig stukkie meer koppel…
Dat lijkt me wel heel erg leuk rijden!??
Maar goed….
Ik heb nog geen secónde spijt gehad van de aankoop en hou echt van m’n Pandaatje!
Ben van plan er zo lang mogelijk mee te gaan rijden!
En de 100HP…. ?
Daar heb ik serieus naar gezocht maar met het budget wat ik max kon uitgeven zat ik te laag qua bouwjaren dus dat werd hem niet…
Ik wilde minimaal bj. 2010 en dat is dus ruim gelukt voor m’n centen!
Maar als ik de kans een keer krijg…..
Dan kan het zomaar gebeuren dat ik er ooit tóch eentje scoor!???
?RULES!
(Heb een aantal jaar geleden trouwens ook nog 2 Panda’s 1.1 type141 uit bj. 2000 gehad, òòk erg toffe karretjes!)
niex zegt
Die 1.4 voelt echt veel leuker dan je zou denken. De 4×4 is ook erg leuk.
editknop zegt
Ook mijn ervaring, erg goede beleving! Vooral in de 4×4 korte met zijn korte versnellingen, en het 1.2 blokje lekker in de toeren houden (6.000 rpm kan bv gewoon). Leuk in de sneeuw, al is dat weer even geleden hier in. De 100HP gaf de dealer me ooit even mee. Stapte met een lach uit, helaas was de 4×4 nog fors te nieuw om hem in te wisselen.
eviva zegt
-Tot ziens, Bofkont!-
flik2punt0 zegt
Wat een leuk artikel over één van de leukste stadsautootjes. Met potentie
emping zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-