Fiat is heet en wil paren. Er waren gesprekken met Mercedes voor een samenwerking, maar die zijn inmiddels alweer van de baan. Toch wedt Fiat niet op één paard, want momenteel overweegt de Italiaanse autobouwer om te investeren in het Russische AvtoVas, de grootste autobouwer van Rusland.
AvtoVas draait momenteel niet zo lekker en moederbedrijf RosoboronExport overweegt om een minderheidsbelang te verkopen aan een buitenlandse investeerder. Een buitenlandse investering is van strategisch belang, aangezien AvtoVas moeite heeft de concurrentie van nieuwkomers op de Russische markt het hoofd te bieden.
Fiat topman Sergio Marchionne geeft aan dat de investering veel meer zal behelzen dan een financiële injectie. De samenwerking moet deuren openen naar de enorme Russische afzetmarkt en het is de bedoeling dat platforms zullen worden gedeeld. Rusland is een interessante plek voor buitenlandse autobouwers, aangezien het land volgens analisten in 2011 de grootste afzetmarkt op het Europese continent zal zijn.
Fiat is momenteel ook nog in gesprek met GM en Renault (bron: automotive news).
rob(botje) zegt
dat wordt dan goedkoop fiat`s impoteren voor cardoen of misschien een fiat carresorie en chassis maar an met de geweldige aandrijftechnik van lada?of hoe heeette dat dat ene merk nu dat met een z begon ook alweer??
dekster zegt
Ben ik de enige die zich afvraagt waarom het autoVas is terwijl er in het logo duidelijk autoBas staat?
Mr. Reddingius zegt
dekster:
Er staat aBtoBas.
Dit wordt omgezet naar avtovas omdat de ‘B’ een russische letter is die men phonetisch om kan zetten naar een romeinse ‘V’. Alle andere letters in de naam zijn toevallig hetzelfde qua uiterlijk en in uitspraak als hun westerse tegenwichten.
DJD zegt
misschien russisch, zie je vaker dat er ineens andere letters staan. dit betekent niet zo veel goeds…. straks heb je nog de lada 500!!!
Rick dos zegt
Mooi, kwaliteit is nog steeds niet wat FIAt zoekt, maar vooral kwantiteit. Ga zo door!
Maestro zegt
@ Rick dos
kom ik je weer tegen! Hier betoon je je wel erg bevooroordeeld, jammer had ik niet van je gedacht. In een ver, ver verleden waren Italiaanse auto’s minder goed bestand tegen de Noord Europese weersomstandigheden, iets dichterbij in de tijd hadden ze wel eens electrische problemen maar de laatste jaren (decenium) is de kwaliteit vergelijkbaar met Duits. De kwaliteitsbeleving .. ja dat is iets anders, veel subjectiever, net als je opmerking ;-)
dikke richard zegt
@ Rick dos
Heb je weer een stok gevonden om mee te slaan?
lincoln zegt
fiat opereerd al veel oostwaarts .. turkije en Polen .. dus om een goede partner verder in het Oostblok te zoeken is niet heel raar .. en beter dan een samenwerking verband met mercedes.
Zlatko zegt
Het is AvtoVaz.
Het laatste letter is een ‘3’…wat in het cyrilisch alfabet een ‘Z’ is.
ABTOBA3 = AVTOVAZ
w0o0dy zegt
Avtovaz kennen wij in NL vooral onder de naam Lada voor wie het nog niet wist. De twee merken hebben een verleden samen (de oude 124 sedan hebben ze nog jaaaaaren als Lada model verkocht) dus dat ze die banden weer aantrekken is helemaal niet zo gek. Met de connecties van de Russen in China kan het bovendien een hele interessante partner zijn voor de toekomst.
bmw zegt
De samenwerking met Rusland heeft in het verleden mooie producten voortgebracht, dus waarom niet nog eens proberen? Fiat heeft de know-how en inzicht in kapitalisme (wat bij de Russen nog aan het groeien is).
Vooraleer mensen me uitlachen omdat ik “mooie producten” vernoem: de Lada’s van eind jaren zeventig begin jaren tachtig waren aanvaardbare producten uit de goedkoopste categorie, die voor veel mensen autorijden mogelijk maakten (mijn ouders inbegrepen). Deze auto’s gingen lang mee, zolang ze niet getergd werden door roest. Helaas is Lada (door de impasse in de USSR) blijven stilstaan, terwijl andere merken vooruitgang boekten, waardoor mensen op de lange duur begonnen te lachen met het concept “Lada rijden”. Ook de problemen met wisselstukken die op de duur ontstonden, waren slecht voor het merkimago. Ik besef wel dat de meeste mensen het hier niet mee eens zullen zijn, aangezien over auto’s nu eenmaal vaak snobistisch wordt gedaan. En de USSR godbetert, tja, als Europeanen zijn we ook genoeg gehersenspoeld om dat allemaal zielig te vinden :-)