Fiat beleeft een kleine domper wanneer het gaat over hun nieuwe elektrische 500, waardoor een benzinemotor voor de auto genoemd is.
De Fiat 500 (312) is één van de meest populaire modellen van Fiat gebleken in de laatste jaren. Het ding wil maar niet dood, ook al is een einde nu in zicht. Fiat heeft de 500 zo’n 17 jaar gebouwd. En geef ze eens ongelijk: met enkel kleine wijzigingen om de auto up-to-date te houden wist Fiat er nog steeds enorm veel van te verkopen. Het is een nieuwe cultklassieker, terwijl de auto zelf een hommage is aan een cultklassieker.
Fiat 500e
Toch is er een opvolger, namelijk de Fiat 500e. Al is dat niet een directe opvolger, aangezien deze volledig elektrische Fiat 500 nu nog naast de benzine-500 verkocht wordt. Wanneer de niet-elektrische 500 eruit gaat, moet de elektrische Fiat 500 al die verkopen overnemen. Terwijl deze duurder is en nog steeds de ‘gebruikstrekjes’ van elektrische auto’s heeft die hem iets minder makkelijk in de omgang maken. Dat is even spannend.
Benzine-500e
Zo spannend dat het lijkt alsof Fiat watervrees heeft. Automotive News Europe meldt dat er een Fiat 500e met benzinemotor op tafel ligt. De productie- en verkoopcijfers van de Fiat 500e moeten omhoog. Dat klinkt makkelijker dan het is, want de wereld lijkt langzaam het vertrouwen in de EV te verliezen. De vraag is enorm aan het dalen en het helpt ook niet dat de datum voor de Europese benzine-ban in 2035 al later is dan de beoogde datum van 2030. Om toch de cijfers van de 500e op te krikken, zou een verbrandingsmotor toegevoegd kunnen worden aan de line-up.
Mild Hybrid
En dan niet eens een range-extender voor een e-motor, nee, gewoon echt een volledige benzineversie. Er wordt gesproken van een Mild Hybrid benzinemotor. Welke motor is nog niet bekend. Zo kan de 500e verkocht blijven worden terwijl Fiat ondertussen de EV-versie verbetert. Een bijzondere keuze.
pramm zegt
“want de wereld lijkt langzaam het vertrouwen in de EV te verliezen”.
Nu begrijp ik dat de wereld voor jouw Autoblog is, maar voor velen is de wereld echt een maatje groter. Dus hoe graag de auto bloggers hier het ook zouden willen en hoezeer ook de EU autofabrikanten eenzelfde hoop hebben, worden er wereldwijd records aan BEV’s verkocht
lekkerlinksrijden zegt
en hoeveel procent EV wordt er verkocht ten opzichte van de auto met benzine/diesel wereldwijd?
potjak zegt
De Europese markt groeit snel, met een marktaandeel van 25,3% in januari 2024. 1 op de 4. In 2023 waren 12,7% van de wereldwijd verkochte auto’s volledig elektrisch. Men verwacht dit jaar een groei van 35% tenopzichte van vorig jaar. Dan zit je op zo’n 17% wereldwijd. En ja het klopt dat de groei iets stagneert alleen dat veranderd niets aan het aandeel deze zal dan minimaal gelijk zijn.
lekkerlinksrijden zegt
eerst maar eens zien hoe de verkopen van EV gaan in dit en volgend jaar, Duitsland is na de subsidie stop aardig ingezakt en in Nederland zullen we het zien als de 5 jarige spotprijs contracten aflopen eind vh jaar. Frankrijk is Stellantis aan het subsidiëren met die aanbieding van het rijk, dus als ook dat stopt…. Maar we zullen zien
DeWitteCondor zegt
Dit zegt dus helemaal niets. Je kan met een hause aan cijfers komen maar zolang alles drijft op subsidies is de vraag dus kunstmatig. Dat blijkt ook maar weer duidelijk uit de laatste ontwikkelingen. Hoe graag we misschien met zn allen ook willen, het is nu te veel geld voor een te beperkt product. Zelfs ondanks alles worden er nog ICEs aan de lopende band verkocht, moet je nagaan als straks de incentives voor EV wegvallen.
gilettelubbers zegt
Toch krabbelen er behoorlijk veel mensen terug nu de financiële stimulansen wegvallen en een benzine/hybride praktisch toch een stuk handiger zijn. En nee, dit komt niet vanuit Autoblog, maar dit zijn echt voorbeelden die ik de laatste maanden veelvoudig voorbij zie komen
tweetyv6 zegt
Hier in Duitsland is de verkoop van EV’s drastisch verminderd, om niet te zeggen ingestort.
Waarom?
De (ruime) subsidie werd van de ene op de andere dag afgeschfaft.
Voorbeeld:
Toen ik mijn vrouw eind 2021 een Fiat 500E kocht zat er hier €9000 subsidie op.
€6000 van de Duitse staat, €3000 van Fiat (maar eigenlijk ook van de Duitse staat)
Zo kosste ons de ‘La Prima Cabrio’ ipv €38.000 ‘maar’ €29.000
Dezelfde auto kost nu €42.000 en dan krijg je van Fiat €5000 korting, dus €37.000 consumentenprijs.
Dat is a) veel te duur voor zo’n auto en b) houdt Fiat die €5000 korting niet heel lang vol.
Dus, zoals het met windmolens en zonnepanelen ook het geval is; valt het gratis geld weg, is het voor de fabrikant c.q. uitbater niet meer rendabel.
martinus.tussengas zegt
Zou niet gek zijn! Nu het type hiervoor met de fijne 1.2
utregcity zegt
Misschien kunnen ze eens bellen met Mazda, want een rangeextender is zo gek nog niet.
ericc zegt
De Tonale met 275pk is een goede aandrijving voor de 500!
vbarchetta zegt
1 dag te vroeg geplaats…. Morgen is het pas 1 april..
tweetyv6 zegt
Is geen grap.
Las het vorige week al bij Autoedizione
giulia64 zegt
Prima als EV! Toch maar even 4 cent per km aan stroom moeten aftikken in 2023 en kosten beurt bij de dealer €120 (vorig jaar ook zoiets) en dat voor circa 10.000 km per jaar.
HZW zegt
De beoogde motor zal wel de bekende Stellantis 3 cilinder 1.2 Turbo Mild Hybrid met 100 pk worden.
Een Plug-in Hybrid wordt het zeker niet.
Echter staat de volgende nieuwe FIAT 500e al voor 2026 op de kalender, en die zal wel net zo als alles op de Peugeot 208 vloer staan dus ICE Hybrid (tot 2035 verkoopbaar in Europa) en EV mogelijkheden.
In 2025 zou dan eerst de nieuwe 500 als benzine ICE Hybrid op de markt komen, en daarna de nieuwe 500 EV.
Tevens is dan ook de intrede van een 5-deur 500 een zekerheid.
PunicaOase zegt
Goed idee van Fiat! De huidige 500 is toch wel wat verouderd en die 500e ziet er super uit!
HZW zegt
Laat ze dan ook maar gelijk weer komen met Brandstof Abarth’s 500.
Ruben Van Dijk zegt
Beter wel! Zijn opzich aardig mooie leuk auto’s voor zo ver een fiat 500 mooi en leuk kan zijn. Maar wel hoogwaardige kwaliteit. Helaas gaat de prijs wel giga hoog en is het nooit een verkoop hit geweest.