Het Italiaanse Fiat heeft vrijdag aangekondigd het bod op Opel niet te (kunnen/willen) verbeteren. Daarom doen de Italianen dan ook niet mee met de verdere gesprekken die vrijdag worden gevoerd over de toekomst van het merk. De tijd tikt inmiddels vrolijk verder, want het reddingsplan voor Opel zou definitief moeten zijn voor het faillissement van moederconcern General Motors.
GM zal dit naar verwachting maandag aanvragen. De gesprekken over Opel vandaag behandelen de noodfondsen die zouden moeten worden ingebracht, maar Fiat is niet bereid ook nog geld in te brengen in Opel. Fiat topman Marchionne heeft al toegezegd om de activa zonder schulden in te brengen en dat zou volgens hem genoeg moeten zijn. ”Het is onredelijk te verwachten dat Fiat geld zou inbrengen in een organisatie waarvan de financiële details en positie tot op dit moment onbekend zijn.”
Bondskanselier Merkel spreekt vandaag wel met de Canadese overheid en het Canadese Magna. Magna is ook nog in de race om Opel over te nemen. Magna is nog niet afgehaakt na de eis van GM om 300 miljoen euro in Opel te steken.
Laue zegt
hier gaat fiat een beetje op de bek. eerst met grote bombarie verkondigen opel te willen overnemen. en nu terug krabbelen en zogenaamd niet genoeg geld te hebben… en dan ook nog zeggen dat opel een onbekende positie zou hebben… ik weet niet maar opel gaat de laatste tijd erg goed.
Lan_Evo zegt
Wat heeft de Canadese overheid hier nou eigenlijk mee te maken? Is Magna een (semi-)genationaliseerd bedrijf of iets dergelijks? (Ben te lui om te googlen)
Timmie zegt
Volgens mij heeft Europa liever een overname door Magna. Een overname door Fiat zou van die laatste een reus in de autowereld maken, en de Europese commissie heeft van nature een afkeer tegen reusachtige multinationals (concurrentie en mededinging weet je wel…)
Vincent zegt
@ Laue.
Opel/GM geeft geen inzage in de boeken van opel, vandaar dat de financiele situatie van opel niet bekend is bij Fiat. Fiat vind het te riskant om daar veel geld in te stoppen als ze niet precies weten hoe de vork in de steel zit.
Edje zegt
@laue
Maar als je niet totale inzage hebt gehad tot nu toe, en ze komen ineens met een extra kostenpost van 300 miljoen aanzetten, zou ik ook even een pas op de plaats maken. En buiten dat, ze haken nog niet af. Ze willen alleen niet deze 300 milj toezeggen. Vind ik totaal niet onredelijk.
Benjamin1 zegt
Net alsof Magna dat wel gaat betalen. Dit valt gewoon onder onderhandelingsstrategie. Fiat wil Opel overnemen maar wel zo goedkoop mogelijk.
Zie het als het weglopen bij een marktkraampje waarna de verkoper achter je aan komt rennen.
JosJ zegt
GM heeft net 30 miljard aan geld binnen gekregen (www.autoweek.nl)
Dus faillisement is nog niet helemaal zeker…
Vincent zegt
@JosJ
Vlak voor de officiële deadline op 1 juni is er goed nieuws voor General Motors. De Amerikaanse overheid is bereid om maar liefst 30 miljard dollar aan krediet te verstrekken
VonStroke zegt
Hoera, toch een pak van mijn hart als Opelhater. (ja, het is nu eenmaal zo) en Fiat(groep) liefhebber. Ik mocht er niet aan denken.
Bertjan zegt
@ Laue
Alleen het idee al dat jij serieus kan beoordelen of het
1) goed gaat met Opel,
2) goed blijft gaan met Opel zonder GM, gezien de grote wederzijdse technische en juridische afhankelijkheid
3) een goed idee is om Opel en Fiat te combineren en
4) wat Fiat daarvoor wel of niet voor moet mee brengen
Niets persoonlijks hoor, dat kunnen we volgens mij allemaal niet tenzij je toevallig betrokken bent bij de onderhandelingen of insider bij 1 van de partijen….
406_v6 zegt
@Vonstroke, jij prefereert die koekblikken van [s]KDF[/s] VAG?
Bertjan zegt
@ JosJ
Ik vermoed dat autoweek het niet helemaal correct weergeeft. Ik denk eerlijk gezegd dat de US dit geld beschikbaar bestelt voor tijdens de Chapter 11 periode. Kort door de bocht gezegd, komt het er in deze periode opneer dat het bedrijf dan kan worden opgedeeld, langdurige contracten komen te vervallen, werknemers worden eruit geknikkerd waarna de overheid de financiering terug krijgt als de verschillende gezond gemaakte delen verkocht worden.
Van het Financieel Dagblad: “De regering van Obama heeft al bijna $20 mrd geinvesteerd en is bereid tijdens het faillissement te verhogen tot $50 mrd.”
Laue zegt
@ Bertjan,
ik volg het nieuws rondom opel en fiat erg nauw als het gaat om verkoop cijfers, afzet,omzet, enz enz. En ik kan concluderen dat er een stijgende lijn in opel zit. dit komt vooral door de insignia en laatse acties van opel.. denk aan de cosmo uitvoering actie.
oke dit wil natuurlijk niet alles zeggen, ik kan niet in de boeken van opel kijken en weet ook niet of het goed is om met fiat samen te gaan. Ik vind wel dat Fiat doet alsof ze “even” opel erbij kopen nadat ze ook al zee zijn gegaan met chrysler.
Spec zegt
Goed zo Fiat!
Naar je zin doen met de kans er geld mee te kunnen verdienen en anders maar niet!
Thomas Bol zegt
Ik geef Fiat groot gelijk, straks kost het hun te veel en gaat Fiat ook nog ten onder. In deze tijd moet je een beetje safe spelen..
GT20JTS zegt
Fiat en Magna worden tegen elkaar uitgespeeld door met name de duitse overheid en GM. Prima dat Fiat daar niet aan mee doet.
Ik lees elders dat de eerste contacten over opel tussen fiat en magna al zijn gelegd. D.w.z. Magna sluit samenwerking met Fiat na een geslagde overname van opel niet uit.
hape zegt
@Laue,
En dat zegt dus helemaal niks over hoe opel er financieel voor staat.
Fiat heeft helemaal niet gedaan alsof ze Opel ‘wel even over zouden nemen”. Ze hebben belangstelling getoond, een aanbieding uitgebracht en nu de onderhandelingen met de amerikanen (GM) mislopen doordat daar ‘even’ 300 mljn. wordt gevraagd voor de afsplitsing van Opel. En die wil de duitse overheid niet investeren, Fiat ook niet en zelfs Magna wil niet verder dan ‘lenen’.
Lijkt me volledig logisch dat je eerst wilt zien hoe een bedrijf financieel staat alvorens er geld wordt geinvesteerd.
Eric zegt
Magna heeft toch de PSA -groep achter zich of minstens aandelen hierin. Zo krijg je ook een grote multinational PSA-Opel. Nieuwe naam wordt PLOPSA!!!!
haahaa,…
Waxweazel zegt
Het is een publiek geheim dat Fiat enkel op de subsidies uit was die het voor Opel zou krijgen. Puur om hun eigen schulden af te kunnen betalen. Niet meer of minder.
Opel zou nog slechter af zijn met Fiat dan met GM. Van GM kunnen ze hun tenminste loskopen en zelfstandig verder zoeken. Bij Fiat ging het gewoon uitverkocht worden en leeggezogen worden.
Bertjan zegt
@ Laue
Zoals Hape al aangeeft, dat zegt bijzonder weinig, voorbeeldje; Als Opel 1500 euro op elke auto toelegt om zo marktaandeel te “kopen” is het snel klaar met Opel.
Willem zegt
Dat Opel weer in de lift zit komt dat niet ook vanwege de slooppremie die in Duitsland gegeven wordt? Ik las paar weken terug nog dat de Duitse jeugd namelijk niet op Opel zit te wachten vanwege het stoffige imago hoewel de Insignia dat stof er al wel wat vanaf kan halen. Het is dus blijkbaar niet vanwege de jongeren die opeens massaal een Opel kopen maar vooral vanwege de ouderen die van deze regeling gebruik maken en meteen een kleinere auto kopen zoals de Agila en Corsa.
Fiat heeft gelijk, het is toch niet meer dan normaal dat je inzage in de boeken krijgt. Als je een tweedehands auto koopt wil je toch ook de geschiedenis van de auto weten zoals onderhoudsbeurten?
Citrofiel zegt
–edit: dank u, is inmiddels gefixt–
En waarom in de eerste alinea alsmaar ‘vrijdag’ en niet gewoon ‘vandaag’? Het is net of het geen vrijdag is…
Jelle zegt
@Laue: Fiat heeft nooit het bedrijf Opel over willen nemen, alleen de activa en het product Opel.
Eelco van Vliet zegt
Op nu.nl valt te lezen dat het er op lijkt dat ook Magna inmiddels de onderhandelingstafel heeft verlaten.
Humanspectrum zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
frank zegt
gedurende de gesprekken met FIAT hebben in de VS de accountants van GM een heel net faillissement voorbereid waardoor ze een verkoop nu niet meer nodig hebben
GM met Opel is blijkbaar een beter faillissement dan zonder Opel, en blijkbaar ziet ook de Duitse regering dat ze hun miljarden beter samen met de VS kunnen besteden dan met FIAT / Magna, dus het bod is wat minder aantrekkelijk geworden…
KoFFiE zegt
@Waxweazel – welke schulden van FGA? Fiat group is financieel gezien op dit moment een van de gezondste concerns samen met VAG. Op een 5-tal jaar tijd heeft Machionne Fiat uit een miljardenput getrokken… Natuurlijk dat ze nog openstaande schulden hebben staan – dat heeft elk gezond bedrijf – maar uitzijn op die geld-injectie? Eerder op marktaandeel en een extra afzetmarkt voor hun technologieen…
Of denk je nu echt dat Duitsland zomaar geld gaat pompen in een bedrijf zonder zware garanties te eisen? Of dat je zo makkelijk miljarden kan overpompen van een dochterbedrijf naar het moederconcern? Kijk maar naar de kunst en vliegwerken die ze bij VAG / Porsche aan het uithalen zijn om geld van Volkswagen naar Porsche te versluizen – da’s echt niet zo’n makkelijke opgave als ‘laten we dat geld effe overschrijven’…
Wat ze natuurlijk wel willen doen is Opel laten betalen voor het gebruik van motoren en chassis designs – maar te hoge prijzen gaan ze daar ook niet voor kunnen vragen, Opel toch nog failliet laten gaan zou hen een pak meer geld kosten dan al het geld dat ze daarvoor zouden krijgen…
BananaFlip zegt
Het enorm wordende Fiat is niet compleet als ze de kans niet meepakken Opel ook op te eten.
Maar goed ook, want het is natuurlijk ook niet echt leuk meer als Fiat alles in handen heeft.
bmw zegt
Eigenlijk ben ik blij dat Fiat de hap aan zich laat voorbij gaan. De Duitse overheid speelt het spel volgens mij vies en wil het onderste uit de kan. Niet doen, Fiat. Gewoon jezelf blijven en verder werken aan je modellenreeks.
lincoln zegt
Fiat wilde (zoals gewoonlijk) meer subsidie dan dat het ooit aan werkgelegenheid op zou kunnen leveren ..
ga maar fietsen met je “goede” bedoelingen ..
Milan zegt
Yes, magna neem t Opel over. Ik ben hiermee als Fiat rijder en liefhebber heel tevreden. Ik moest er niet aan denken Fiat en Opel in één adem genoemd te zien of erger. Italiaanse passie en Duitse eenheidsworst laten zich nu eenmaal niet tot een goed gerecht bereiden ;-)
viggen60 zegt
misschien een kleine nota.
Is de technolgie tussen opel en fiat niet het zelfde.
Zelfde motoren en zelfde chasis. Vergeet niet dat fiat bij GM heeft gezeten. Zie Alfa 159, Fiat Croma enz… platformen die opel/saab en gm ook gebruiken. Zoals GM de motoren gebruikt met Opel.