Op 1 februari 2007 zal Fiat Auto een naamsverandering ondergaan. Vanaf dan heet het consortium “Fiat Group Automobiles SpA”. In plaats van al zijn merken, zoals nu, onder Fiat Auto te laten vallen wordt het bedrijf opgesplitst in vier aparte bedrijven, die allemaal voor 100% in handen komen van “Fiat Group Automobiles SpA”. De huidige merkenchefs worden CEO van de 4 nieuwe bedrijven.
De nieuwe bedrijven die worden gecreëerd zijn: “Fiat Automobiles SpA,” “Alfa Romeo Automobiles SpA,” “Lancia Automobiles SpA,” en “Fiat Light Commercial Vehicles SpA”. Het doel van deze actie is om de merken meer eigen identiteit en richting te geven. Voor het personeel en de dealers verandert er niets. Wat wel verandert is het logo van de bedrijven, dit zal worden gefuseerd met het merk van de overkoepelende “Fiat Group”.
In de woorden van het persbericht:
These changes are consistent with the new corporate culture at the Fiat Group. In particular, they reflect two strategic decisions as to how to approach the business. On the one hand, the Group will exist as a unified whole, and on the other hand, each company will be characterized by the specific nature of the respective operating sectors and individual brands.
Over the next few months, all Group activities will highlight this aspect by pairing the “Fiat Group” mark with the sector or brand trademark.
Carfreak (BMW 320i) zegt
waauw *** ik zal niet slapen vanavond
A-Town zegt
En hoe ziet dat “nieuwe” logo eruit dan??? Dat rooie fiat logo??
Ilquadrifoglio zegt
Ik denk dat dit een uiterst positieve ontwikkeling is voor Alfa Romeo, Maserati en Lancia. Nu kunnnen de merken pas echt aan hun eigen identiteit werken.
Barry zegt
Dat is volgens mij wel goed voor deze merken,
lincoln mark8 zegt
straks niet mauwen dat jullie niet waren voorgelicht … (antonov syndroom) de fiat groep wordt groter dan PSA.
Ca.dil zegt
Worden Fiats er beter van?
En Ferrari? hoort dat bij “Fiat Automobiles SpA” ?
nope,, zegt
@ a-town ja meer het audelogo maar dat was al heeeeeel lang bekend en @ ca.dil ja deze hebben veel aandelen in elkaar. lijkt mij en gode ontwikkleing makklijker om modellen te maken ed.
Jappy zegt
Zo hoop dan voor ze dat ze ook een eigen identiteit krijgen!
armada zegt
Gaan we er als consument ook nog iets van merken?
Rick dos zegt
Ik persoonlijk vond het niet nodig. Er is genoeg eigen identiteit binnen de FIAT groep (dit in tegenstelling tot de VAG groep). Maar ja het kan nooit kwaad…….hoop ik……
Florijn zegt
@ rick
denk ook niet dat het echt om de identiteit gaat van de merken , maar eerder om de efficiency van dit enorme bedrijf wat te verhogen
jasper zegt
dat lijkt mij wel goed!
Rick dos zegt
@Florijn
“Het doel van deze actie is om de merken meer eigen identiteit en richting te geven.”
jan zegt
waar staat SpA eigenlijk voor?
will zegt
Waarschijnlijk nv: naamloze vennootschap. in het frans, toch een aanverwante taal is het s.a.: société annonime
Base zegt
Door te splitsen in verschillende werkmaatschappijen is het ook gemakkelijker geworden om slechtlopende merken af te stoten om de winstgevendheid te verhogen. Fiat begint echt opnieuw volwassen bedrijf te worden…
Ik kan me bv. niet voorstellen dat ze (buiten Italië) met Lancia geld verdienen.
Pier zegt
S.p.A.: La Società per Azioni
Is inderdaad de Italiaanse variant van een Naamloze Vennootschap (NV).
chrizzzie zegt
Ik denk dat die reden die ze aandragen dat zij dit doen voor de merkenidentiteit doen onzin is. Zit een financiëel verhaaltje achter. Dat afstoten van merken is een hele goede reden maar er zijn denk ik nog meer.
Daarnaast zie ik in die Fiat group wel een gedegen partij om misschien Lamborghini over te kopen van VW. Ferruccio Lamborghini zal zich dan wel omdraaien in zijn graf maar uiteindelijk heeft het toch met geld te maken en een beetje met Italiaanse trots. Fiat Group zal in iedergeval een betere eigenaar zijn dan een of andere Arabische delegatie onder leiding van een of andere Sjeik.
Ilquadrifoglio zegt
Wat een lariekoek…
FIAT wil helemaal geen merken afstoten. Het beheer van deze merken blijft dan ook gewoon bij FIAT.
Deze wijziging is vooral bedoeld voor de Amerikaanse markt, daar heeft FIAT namelijk geen goede naam. Het is gewoon om Alfa Romeo en Maserati in de VS goede kansen te geven.