Met Fiat gebeurt de laatste jaren, afgezien van wat 500-variantjes, niet zo veel. In de media wordt echter als vanouds volop gespeculeerd over de richting die het concern op gaat. Het laatste nieuws: de Punto krijgt een nekschot en er worden miljarden geïnvesteerd. Zou ome Serg soms een goudader gevonden hebben onder het hoofdkantoor?
De nieuwe Fiat-strategie, die kort na het alweer vierde masterplan om Alfa-Romeo eindelijk draaiende te krijgen (de nieuwe Alfa’s komen er nu echt aan hoor, heus) komt, voorziet in een focus op de 500 en de Panda, en is gemodelleerd op het Made in Italy-principe. Toch wel dus. De Punto, waarvan het pre-faceliftmodel nog met zwengel geleverd werd, wordt bedankt voor zijn diensten en mag wieberen.
Bovenstaande is niet opgetekend uit de officiële Fiat-kanalen, maar komt van Bloomberg, het doorgaans niet zo heel slecht geïnformeerde megamedium dat zich in dit geval (zoals altijd) baseert op ‘insiders’. De fabrieken in Italie produceren ver onder hun capaciteit, en door de 500 en enkele Alfa’s upscale te maken, moet productie in het thuisland mogelijk zijn.
Een tijdpad voor de Punto wordt niet gegeven, maar de Abarth-variant beleeft volgend jaar zijn laatste levensjaar. De ‘normale’ Punto zou vervangen worden door een vijfdeurs variant van de 500, die geproduceerd gaat worden in Polen, waar momenteel ook 500’jes (en Ford Ka’s) van de band rollen. Fiat goes full on MINI, zou je kunnen zeggen.
Naast productie in Polen, produceert het Fiat-concern ook nog in Servië, waar de 500L van de band rolt. Deze arbeidsplaatsen lijken veilig.
De vraag is hoeveel in dezen samenhangt met de mogelijkheid van Fiat om Chrysler volledig in te lijven. De eerdergenoemde goudader zou je als metafoor kunnen zien voor het Chrysler-concern, want 9 miljard euro tover je als verlieslijdend bedrijf niet zomaar even uit je binnenzak. Zelfs niet als je Sergio heet, ook al zullen de meningen hierover verdeeld zijn.
Een upscale Fiat, is dat dezelfde weg die Opel heeft bewandeld, of zijn er verschillen?
jack_abarth zegt
De Punto Abarth wordt al niet meer geproduceerd naar mijn weten…
nasty zegt
Is de Punto niet zowat de goudmijn bij Fiat? De rest verkoopt voor geen hol.
potver7 zegt
@nasty: De verkopen van de Punto zijn, in Nederland tenminste, behoorlijk in elkaar gezakt. Van de 13500 verkochte Fiat’s dit jaar, luisteren 10500 naar de naam 500 of Panda.
azenomei zegt
De Punto en de 500 zijn de enige fiat die ik regelmatig zie. Zelf heb ik een Punto op de zaak gezet. Dit lijkt me meer je verkoopmogelijkheden halveren i.p.v. iets anders. Misschien gaan ze de Stilo weer leven inblazen, dat was een groot succes.
desjonnies zegt
Zo’n Punto vijf deurs Dieseltje (dat vaak als Müesli-variant wordt bestempeld) is een hele lekkere auto, zeker met een goede chip erin.
Ding rijdt zo goed dat je eigenlijk geen grotere auto nodig hebt, stil, zuinig, behoorlijk snel en aardig wat ruimte.
En ziet er leuk en vlot uit.
Dus kan ik Fiat Auto Group wederom niet begrijpen.
Misschien dat er ergens onder een Italianse tafel wat Italiaanse Euro’s worden geschoven, de fabriek in Polen levert al jarenlang top producten voor een schappelijke prijs.
wheelzzz zegt
“9 miljard euro tover je als verlieslijdend bedrijf niet zomaar even uit je binnenzak”
In Italië wel hoor. Genoeg ‘grijs’ geld daar dat voldoende wit is om als lening oid in een Italiaans bedrijf te stoppen, puur vanuit gevoelens van nationale trots en omdat je t in niet-Italiaanse bedrijven maar slecht kwijt kunt.
Las paar dagen terug dat er ook weer een Italiaan bereid was om geld te stoppen in Alitalia. Dat doe je alleen als je in deze wereld echt geen rendement op je geld wilt maken. En dus speelt daar iets anders…
berlinetta zegt
Jammer, de mooiste auto verdwijnt. De Punto vond ik zo’n beetje de best ogende hatchback.
heidekonijn zegt
Zouden ze Alfa voor 9 miljard verkocht hebben?
De enige hope in hell die ze hebben is als ze dit geld investeren in een bepaald marktsegment. Het lagere lijkt meest aangewezen gezien ze daar gewoon goed in zijn en veel repeat sales kunnen halen. En dat gaat zonder Alfa.
Als ze dit denken uit te smeren over alle segmenten dan staat VW klaar met investeringen in hun modellen van factor tien meer… good luck.
mout zegt
Ik weet wat! Dan ga je steeds grotere modellen bouwen op basis van de succesvolle 500!
O, wacht…
TimoBac zegt
De Italianen hebben niet genoeg geld om mee te doen met de wereldwijde trend om het modellen-gamma elke 3/5 jaar te vernieuwen of zwaar te face-liften. Zeker in het A/B/C segment is dat van belang aangezien de rest dat ook doet. Daar zit volgens mij het grote probleem.
Teerdz zegt
Hij heeft een masterclass van Victor Muller gekregen blijkbaar.
toyotafortuner zegt
500 uitmelken to the MAX!
Oh de Punto = exit? Was er een nieuwe dan? Ik heb het gevoel dat dat model alleen maar gefeestlift wordt sinds 2005.
potver7 zegt
Gezien de hang naar downsizing zou je eerder verwachten dat ze de Bravo zouden lozen. Ik kan niet in Fiat’s boekhouding kijken, maar volgens mij verdienen ze meer aan Punto’s dan aan Bravo’s.
Of betekent het einde van de Punto dat er weer een 600 naast de 500 komt?
eklasse zegt
@potver7: de Punto zit de 500 5 Deurs meer in de weg dan de bravo. Plus zowel Chrysler, alfa en lancia missen een bravo segmenter. Die zal er op termijn dus wel komen.
potver7 zegt
@eklasse: Of was het nou andersom, dat die 5-deurs 500 de Punto in de weg zit?
Op het moment verkopen meer Punto’s dan 500L’s (in NL althans), ondanks dat de Punto niet bepaald het nieuwste model meer is, en dat maakt het besluit nog vreemder. Van een nieuwe Punto gaan ze er echt veel meer wegzetten dan van die 500L.
sir_smokalot zegt
@potver7: Maarrrr… Er is ook nog zustermodel MiTo. Als ze daar nog eens een slinger aan kunnen geven..
tweede_woning zegt
@sir_smokalot: je kan hem bestellen , daar kan enkel de slinger van draaien .
eklasse zegt
@potver7: ik bedoelde eigenlijk niet de 500l maar een 500 hatchback 5 Deurs. Die er nog niet is.
eklasse zegt
De Punto was een sportieve maar no nonsens en daarom succesvolle auto. Denken dat een 5 Deurs 500 a la mini style dat kan opvolgen in niet echt realistisch. Ik zou m als 30-er in elk geval niet kopen. 500 is toch n truttig bij-autootje en varianten zijn stuk voor stuk aartslelijk. De Punto heb ik echter altijd wel een leuke auto gevonden.
pier zegt
Dit blijft by far het autoconcern met de meest vage ideeen, modelvoeringen etc. Ik zou er nog geen euro in investeren. Als ik hier rondkijk zie ik vooral gewone 500-jes en Punto’s rijden. Als ik Fiat was zou ik als de bliksem een opvolger voor die Punto klaar hebben.
eklasse zegt
@pier: eens. Maar de Punto opvolger wordt dus een grotere 500. De 500 clubman zogezegd.
Hupke zegt
De punto is by far de mooiste wagen die de laatste jaren rondrijd met een fiat badge erop. Een van de weinige hatchback’s die niet echt extreem lelijk is. Zonde dat ze die schrappen.
schellekens006 zegt
Ik zou de Croma of Multipla terug halen en de Punto en 500 dumpen!
desjonnies zegt
@schellekens006:
” You’re hired ! ”
Sergio M.
LaLancia zegt
Na Alfa en Lancia is het merk Fiat inmiddels ook vergane glorie. Gaat niet meer goed komen, zeker niet als de Punto (ruggengraat van Fiat) gedumpt gaat worden. Wat een onnozele vent, die Marchionne.
Aan de andere kant, misschien komt er volgende week weer een nieuw masterplan waarin de Punto weer mag blijven!
Carreza zegt
Zonde :(
De Punto was volgens mij samen met de 500 de bron van inkomsten bij Fiat. Mij ga je niet wijsmaken dat ze veel verdienen aan de nieuwe Panda.
Waarom geen nieuwe Punto als low-budget model en een 500 5-deurs voor de mensen die wat meer luxe willen? Marchionne toch, hier volg ik je niet.
Gelukkig heb ik mijn Punto vorig jaar al gekocht.
mout zegt
De Punto, waarvan het pre-faceliftmodel nog met zwengel geleverd werd.
a) zwengel = grapje
b) betreft raamzwengels. Achterramen, uiteraard
c) was alternatieve startmethode, voor als je startmotor het niet doet
d) was hard nodig, want startmotor = optie
endofline zegt
Achter de beslissing moet men niets meer zoeken dan een chronisch geldtekort. Men heeft de meubelen nog kunnen redden door een fusie met Chrysler. En dankzij de nodige overheidssubsidies draait Chrysler al weer winst. Aangezien de Chrysler modellen het goed doen in de states zal men die wel rebadgen. Maar echte nieuwe fiat modellen zitten er niet in. Oneindig veel facelifts van bestaande modellen wel, denk maar aan hoe het met Rover is gelopen. En Alfa hoe mooi het merk ook is onder de fiat groep geloof ik er niet meer in.
heidekonijn zegt
@endofline: Precies. dus alle chips staan nu op ‘US market’. De roulette draait… als het balletje nu op rood: US : recessie komt is het game over.
Top beleidsvoering dit.
tweede_woning zegt
@endofline: je hebt het over een fusie , overheidssteun……over wie gaat het eigenlijk ? Wij hebben het hier over Fiat dat vooral door Chrysler weer lekker verdient . Volgens mij een goede , gratis , zet geweest .
endofline zegt
@tweede_woning: De vraag is niet of de fusie met Chrysler goed was of niet. Chrysler maakt nu winst dus ja. De vraag is hoe gaat het verder moet met Fiat.
Als jij CEO was van de Fiat groep dan gebruik ik het geld voor?
A. Chrysler want die maken nu al winst
B. Fiat – maken nu verlies
C. Geen van beide. En we verkopen zoveel mogelijk de verlieslatende troep.
Mijn idee is een combinatie van A en C
tweede_woning zegt
@endofline: overheidssteun is geen sprake en zeker niet de oorzaak/ gevolg van het winstdraaien nu .
awesome zegt
Over welke Punto hebben we het? De Grande Punto? Of die oude hoekige?
azenomei zegt
@awesome: De evo.
mashell zegt
@azenomei: dat is misschien deel van het probleem, meer soorten Punto’s dan goed voor ons is. Gelukkig heeft Fiat geleerd van dit verhaal en blijft het bij 1 soort Fiat 500…
tweede_woning zegt
Leuke redenering van eigenlijk een ieder vanuit de nederlandse situatie . Fiat is marktleider bijvoorbeeld in Brazilie en verkoopt wereldwijd modellen die wij nooit gezien hebben . ..want …wij in de EU zijn niet meer interessant ,en dat om verschillende redenen .
ramshoek zegt
De naam Punto verdwijnt, net zoals de naam Uno of 127 eerder al waren verdwenen.
Het marktsegment (B-segment) van de Punto wordt NIET verlaten. Met een 5-deurs telg van de 500 familie valt misschien nog wel wat extra marge te schrijven.
Ik snap dan ook niet waarom mensen hierboven moord en brand roepen omdat ze domheid menen te herkennen in het FIAT modellen beleid.
Wat betreft de Bravo / FIAT’s bijdrage in het C-segment.
In China hebben ze net de FIAT Viaggio geïntroduceerd. Een model dat ook al in Europa getest schijnt te zijn; een voorbode van een introductie op de Europese markt?
De Viaggio is FIAT’s versie van de Dodge Dart en dat is weer een afgeleide van de Alfa Guilietta.
eklasse zegt
@ramshoek: eindelijk iemand die het snapt
rob68 zegt
Gewoon dit doen.
desjonnies zegt
@rob68:
zijn we net van roestende Fiat’s af.
speklap zegt
Zonde; ( rij nu in me derde punto en had graag gezien dat er een nieuwe kwam dus geen facelift! .
Specht zegt
Als Fiat zijn naam nou is veranderd naar Facepalm dan klopt het tenminste…
Echt die Italiaantjes sporen niet. Totaal geen kaas gegeten van marketing. Dit is alweer de zoveelste modelnaam/type die ze zomaar weggooien… terwijl de Duitse merken nu al jarenlang aan een stuk door bewijzen dat het vasthouden van modelnamen extreem goed werkt en succesvol is (Golf, Passat, Polo, 3 serie, 5 serie, A3, A4, A klasse, C klasse, E klasse etc etc).
Als er geen echte opvolger van de Punto komt, maar weer een of andere botox 500 kloon misbaksel dan gaan ze daar flink mee op hun bek. Van mij mag Fiat failliet gaan, dan kan de hele bende de verkoop in, en kan Alfa eindelijk naar VAG om er weer een fatsoenlijk merk van te maken.
Esprit_de_Flandre zegt
Hopelijk wordt er samen met die “vijfdeurs variant van de 500” ook aan wat moderner design gedacht. Dat retro-gedoe heeft z’n tijd nu wel gehad…