Verwijt ons nooit dat we geen oog hebben voor de details, want ook de kleinste (noem het onbenullige) details delen we met jullie op dit kwaliteitsblog. Het schokkende nieuws is ditmaal dat Fiat zijn logo vanaf volgend jaar een ander kleurtje zal geven. De diepblauwe achtergrond maakt plaats voor een rode kleur. Dit nieuws werd gisteren naar buiten gebracht na een vergadering van de Duitse Fiat-dealervereniging.
Het nieuwe rode logo zal worden gekoppeld aan de lancering van de nieuwe Fiat Bravo die voor volgend jaar op de agenda staat. De oplettende lezer was het heel mischien al opgevallen op de uitgelekte foto’s die we gisteren toonde. Het rode logo is overigens niet nieuw. In het verleden maakte Fiat al eens gebruik van een rood logo. Het huidige logo dateert uit 1999, toen ter ere van het honderdjarig bestaan het parallelogram met de letters Fiat werd vervangen door het huidige logo.
Het logo is ontworpen door RobilantAssociati (een gespecialiseerd Brand Advisors & Strategic Design bureau) in samenwerking met het Centro Stile Fiat. Het nieuwe symbool is afgeleid van het beroemde schild dat pronkte op de voorkant van de Fiat-modellen tussen 1931 en 1968, met de naam Fiat -in verticaal uitgerekte letters- tegen een robijnrode achtergrond, omrand door een rond chromen frame. Het driedimensionale effect straalt technologie, Italiaans design, dynamiek en een sterke persoonlijkheid uit en is tevens een eerbetoon aan het ronde logo (witte Fiat-letters tegen een rode achtergrond en met een lauwerkrans omringd) dat jarenlang symbool stond voor Fiats perfect presterende en krachtige modellen.
Het krachtige nieuwe logo vertegenwoordigt de immer voortgaande verandering, een teken uit het verleden gestoken in een modern jasje. Precies waar Fiat vandaag de dag voor staat; een merk gericht op toekomstige uitdagingen maar dat ook trots is op haar historie. De twee hoofdelementen van het logo (de schildvorm en de rode kleur) roepen direct herinneringen op aan de Fiat 524 uit 1931, de eerste Fiat die het rechthoekige logo gebruikte dat pronkte op een stijlvolle en aërodynamische nieuwe grille, in de vorm van een schild met verticale elementen.
Het nieuwe Fiat-logo is ontworpen om de missie uit te dragen van een Italiaans bedrijf dat al meer dan honderd jaar prachtig gestileerde auto’s bouwt die toegankelijk zijn en de beste kwaliteit in het alledaagse leven garanderen.
autoblogger zegt
Goeiemorgen!
Rick dos zegt
Geef mij maar een blaauwe achtergrond. Dit doet me teveel aan communistisch O-Europa denken……
mr abarth zegt
best mooi
Robin zegt
Dan moet je nog serieus gaan opletten op je kleur lak niet vloekt met de kleur van je logo ;-) ach wel leuk zo van die veranderingen.
Stan zegt
Ziet er nostalgisch uit inderdaad. Ben ook benieuwd of het wel bij alle kleuren past.
armada zegt
There’s no school like Old Skool! (in dit geval in ieder geval). Het Opel logo heeft ook al meerdere gedaantes gehad. Een beetje historisch besef kan helemaal geen kwaad.
wouterr zegt
de link doet t niet…. geen oog voor detail??? grapje..
-edit: is gefixt! thanks-
Floef zegt
ik ben even een paar keer gaan kijken. en het ging zo:
leuk, aardig, mwoh, minder, lelijk, behoud het oude logo toch maar;)
slk55 amg zegt
Ik was dus een van die oplettende lezers ;) zie ook mijn reacties bij het fiat bravo topic.
Marcel zegt
En nu de auto’s nog, dan is het helemal weer fraai.
autoblogger zegt
Bovenstaande bericht is aangepast nav het Fiat persbericht, dit is het nieuwe logo!