Laat je verleiden door de lakkleur Rosso Seduzione.
Fiat is op dit moment niet aanwezig op de IAA in Frankfurt. Dat geldt ook voor de andere merken die onder dezelfde FCA-vlag vallen, zoals Lancia, Alfa Romeo en Maserati. Ook Ferrari ontbreekt op de beurs. Dat wil niet zeggen dat ze geen nieuws te melden hebben. Voor vandaag is er de Fiat 500X Sport.
En nee, het is niet slechts een 500X met een iets grotere velgdiameter en lederen stuurwiel. Dat wil niet zeggen dat de Fiat 500X Sport niet op grote wielen staat. Dat is namelijk wel het geval, dit guitige kleintje op de foto’s rolt namelijk op 19″ jetsers, terwijl de ‘standaard’-500X Sport 18″ heeft. De 500X moet volgens Fiat een alternatief worden voor sportief aangeklede C-segment hatchbacks. Nu konden ze de Fiat Stilo daarvoor gebruiken, maar de 500X is net even wat hipper. Dat is wel nodig ook, want Fiat mikt met deze auto op de jonge en dynamische automobilist.
De Fiat 500X Sport moet natuurlijk wel een beetje van zijn plaats komen. Gelukkig heeft de 500X Sport een redelijk potent blok in het vooronder liggen. Het is de zogenaamde ‘Firefly’ motor. Een 1.3 viercilinder met turbo, goed voor 150 pk en 270 Nm. Deze is gekoppeld aan een automatische transmissie met dubbele koppeling. De besturing is opnieuw gekalibreerd voor een sportiever gevoel. Tevens is er gebruik gemaakt van FSD, wat staat voor Frequency Selective Damping. Kort door de bocht: variabele dempers die zich aanpassen aan de omstandigheden. Volgens Fiat is het een bijzonder sportieve auto om te rijden.
Overigens, mocht je 150 pk te veel vinden, er komt een 1.0 FireFly motor beschikbaar. Deze levert 115 pk. De nieuwe 500X Sport staat in november van dit jaar bij de dealers. Prijzen zijn nog niet bekend. De garantietermijn wel: je krijgt 5 jaar fabrieksgarantie.
kniesoor zegt
Kek kleurtje !
willeme zegt
@amghans: snelle reactie! :)
kniesoor zegt
@willeme: dat was – toegegeven – geheel per ongeluk :)
Dutchdriftking zegt
Waar is de tijd van de geniale Stilo Abarth? Ja hij was altijd kapot, maar wanneer hij het deed was hij fantastisch. De Fiat 500 was een schot in de roos, en verdiend een waardige opvolger. Maar het design op een grotere auto werkt in mijn ogen nóg slechter dan bij Mini. Een nieuwe Punto/Mito, een nieuwe Bravo/Delta/Guilietta, Dat is wat de FCA nodig heeft.
maartenbroembroem zegt
Is dit de tipo met een 500 sausje?
veloce zegt
@maartenbroembroem: nee, een Jeep Renegade met 500-sausje
sonnybonds zegt
wat een lelijke auto
poursuivant zegt
Hoe verhoudt de binnenruimte zich tot andere C-segmenters zodat de sportieve ouders er ook wat mee kunnen?
viezefreddyw zegt
Dat hele FCA he.. Ik volg ze niet meer hoor. Waar blijven de auto’s die FCA echt verder gaat helpen? Giulia SW, nieuwe Giulietta, Mito, nieuwe Stilo en noem al die dingen maar op. Dat ze blijven teren op het succes van de 500 snap ik nog, maar hou het dan bij de klassieke vorm van de 500. Al die X’en en C’en en al die andere dingen is flauwekul.
Een nieuwe Bravo, een nieuwe Delta. Dat zijn nog eens namen.
cazzo046 zegt
@viezefreddyw: Toch doen ze eigenlijk hetzelfde als Porsche met de 911; een icoon uitrekken en oppompen.
Verder ben ik het met je eens, als er een Giulia SW was geweest had ik hem gekocht.
mc96 zegt
@cazzo046: Porsche ontwikkelt nieuwe auto’s die lijken op de voorgagers. FCA blijft oude auto’s updaten. Daar zitten fraaie exemplaren tussen maar het houdt een keer op.
vaakbenjetebang zegt
@mc96: leuk detail: Porsche-puristen klagen altijd juist dat de oude karaktertrekken verloren gaan bij iedere volgende iteratie van de 911. Zo bezien is het mischien juist goed om het oude platform te blijven ontwikkelen!(Niet dat ik serieus denk dat er rabiate liefhebbers zijn van het weggedrag van de 500, maar je weet het niet).
Ram-G-maN zegt
@viezefreddyw: Dit ding is niet alleen afschuwelijk lelijk. Het is bovendien een model die het platform gaat delen met de nieuwe Giulietta… De nieuwe RWD C-segmenter komt dus niet. R.I.P.
hooesi zegt
@AutomotiveDesigner: die was er nu toch ook al niet?
bobje zegt
@AutomotiveDesigner: achterwiel aandrijving is zo 1897. Er is bijna geen hond meer die weet hoe een echte achterwiel aangedreven auto rijdt. Ook de huidige BMW- rijders niet. Door alle electronica is alles op de weg te houden
allesmetturbo zegt
Leuk ding.
Koni fsd dempers of zelf ontwikkelde dempers?
tenaci zegt
Wel ja joh, melk dat hele 500 concept nog even wat verder uit. Dat hele Fiat wordt toch nooit meer wat?
generaalalfa zegt
@tenaci:
Ik zie anders heel veel 500s in bet straatbeeld.. dus dat jij het niets vind betekent niet dat het niets is..
HZW zegt
Ik had toch op zijn minst de 180 pk 1.3ltr Firefly motor verwacht.
bernoulli zegt
De Stilo is al een jaartje of 12 uit productie.
peekaas zegt
Een Italiaan met 5 jaar garantie… hopen dat FCA dat gaat overleven!
tjorque zegt
Leuk blokje! Veel koppel en voldoende paardjes zonder gigantische fiscale dooddoener. Nu nog een leuke auto (-1000kg) er omheen.
vroaaaaaaaaaar zegt
Liever deze dan die nieuwe Puma?
Gulli zegt
Heeft Fiat al enig idee hoe ze toekomstbestendig gaan worden met elektrische of mild hybride modellen zoals ELKE concurrent inmiddels aan het doen is of al heeft aangekondigd?
generaalalfa zegt
@gulli:
Ze proppen er gewoon een KERS systeem in net als in de La Ferrari? De kennis hebben ze iig in huis lijkt mij.
Een fiat 500 met electromeuk word gegarandeerd een verhuur topper in ieder Zuid Europees vakantieland.
LaLancia zegt
@gulli: Fiat werkt aan hybrides en elektrische auto’s. Er komen begin volgens jaar mild-hybrids aan van de Panda, 500, 500L en 500X. Volgend jaar komt ook een elektrische 500 uit en naar verluid komt er ook nog een plug-in hybride 500X (en Renegade). Allemaal best laat, maar ‘t is onderweg…