Dat is best knap te noemen. Met een tweecilinder koffiemolen-met-turbopower de verkiezingen voor de beste motoren van dit moment op je naam schrijven. Fiat heeft het kunstje geflikt met de 875 TwinAir-motor. En daarmee stoten ze Volkswagen van de troon, die was vorig jaar en het jaar daarvoor de eindbaas qua motoren.
De winnaars in de verschillende categorieën worden op de volgende wijze gekozen. Men stopt 76 juryleden met de titel “autohjournalist in één kamer, voegt daar 16 kg pijptabak aan toe, laat het een paar weken sudderen en tadaa: de antwoorden komen er zo uitrollen. Fiat is de algemene winnaar en mag zijn TwinAir-motor nu de beste nieuwkomer van het jaar noemen. Het blokje werd geroemd op zijn kracht én zijn zuinigheid. BMW deed het ook niet bepaald slecht, aangezien de Teutoonse autobouwer -wederom- vier keer in de lijst staan met hun krachtbronnen.
Met de bekende 1.4 TSI van Volkswagen en consorten hebben ze het wel gezien, die komt dit jaar nog maar één keer voor in de lijst. Wel nieuw is de krachtbron uit de Ferrari 458 Italia. De overheerlijke, 570 pk sterke, atmosferische V8 waarbij de toerenbegrenzer pas bij 9.000 rpm een keer zegt “Nou is het wel genoeg!” is de winnaar in de categorie Best Performance Engine. Geheel terecht.
Bekijk hieronder de volledige lijst van dit jaar en vertel ons welke recente krachtbron er volgens jou tussen had moeten staan.
- Best New Engine of the Year
- Green Muesli Engine of the Year
- Best Performance Engine
- Kleiner dan 1 liter
- 1-liter -1.4-liter
- 1.4-liter – 1.8-liter
- 1.8-liter – 2-liter
- 2-liter – 2.5-liter
- 2.5-liter – 3-liter
- 3-liter – 4-liter
Fiat 875 TwinAir
Fiat 875 TwinAir
Ferrari 4.5 V8
Fiat 875 TwinAir
Volkswagen 1.4 TSI Twincharger
BMW 1.6 turbo
BMW 2.0 diesel
Audi 2.5 vijfcilinder turbo
BMW 3.0 DI Twinturbo
BMW 4.0 V8
floryn zegt
Groene Muesli. Dat is niet best.
ricardo zegt
@floryn: Het kan zijn dat wij de naam voor die categorie iets hebben bijgewerkt. 8)
dawwg zegt
@ricardo: Die dichterlijke vrijheid wordt gewaardeerd :)
bisazza zegt
Hierboven staat BMW er toch maar 4 keer in. KNAP! Helaas niets voor Mercedes. En die 2.5 van Audi.. klinkt die een beetje zoals de vroegere 5-cilinders?
pexiges zegt
@Bisazza: Ik weet niet hoe de vroegere 5-cilinders klinken maar ik kan je uit ervaring wel vertellen dat de huidige super klinkt! Lekkere zware roffel die overgaat op hard gebrul in hoge toeren!
Citrofiel zegt
@Bisazza: Oordeel zelf.
mercedesclsfan zegt
@Bisazza: De goede motoren van Mercedes zijn dan ook groter Dan 4 liter dus het is normaal dat deze er niet zijn als het maar tt 4 liter gaat
Esprit_de_Flandre zegt
@mercedesclsfan: Ahum…
* Best Performance Engine
Ferrari 4.5 V8
Alwood zegt
Is de BMW 3.0 DI Twinturbo niet gewoon BMW’s zescilinder twinpower blokje? Zal de jury de komende jaren wel weer fan zijn van de 3-4-6 cilinder twinpower blokjes…
bisazza zegt
Overigens, heeft de BMW 1.6T niets meer te maken met PSA dan? verdienen die dan geen credit?
240sx zegt
@LagoDiLugano: Jawel, motor ligt toch in de DS3 1.6 THP?
robbie zegt
@Bisazza: volgens mij zijn is die MINI motor in de basis gelijk aan de PSA (Peugeot/Citroen) motor, maar zijn er wel (detail) verschillen. Ook worden de motoren voor MINI in Engeland gebouwd en die van PSA in Frankrijk.
Citrofiel zegt
@robbie: En die minieme verschillen zorgen ervoor dat de BMW-versie onder de streep beter is dan de PSA-versie? Of zou het door de Franse bouwkwaliteit komen?
Ach wat, ik ben al lang blij dat er eindelijk fatsoenlijke benzinemotoren in PSA-producten zijn te vinden.
Tommy2 zegt
@Bisazza: Mooi dom idd, BMW gebruikt dat blok zelf niet eens.
Nilo zegt
@Bisazza: in weze is het de zelfde motor, alleen een beetje aangepast. het hele verhaal is dat PSA voor de benzine motoren BMW techniek gebruikt. en BMW voor zijn diesels PSA techniek gebruikt, tot grote ergenis van somige fanboys.
gregorius zegt
Dus uh.. wie krijgt nou wat? Of is het de eeuwige eer dat je een goed motorblokje hebt gemaakt ooit?
Vraag me af of de marketing mensen van deze bedrijven, wanneer gevraag, met een strak gezicht kunnen zeggen: “We zijn vereerd met deze uitverkiezing, we zien het als een waardering van ons harde werk en zullen in de voor de toekomst hard werken om een toonaangevend bedrijf te blijven, bla bla kost”
Esprit_de_Flandre zegt
@gregorius: Tuurlijk kunnen ze dat. Das toch hun job…
ferrari94tr zegt
italia rules
240sx zegt
De twinair is echt alsof je in een opgevoerde grasmaaier rijdt. Rijd er wekelijks in en het trekt wel OK. Maar om dat nou de motor van het jaar te noemen…
midasracer zegt
@240sx: ja maar wel minimaal 1 op 20 hoop ik. En er zou nog een sterkere variant komen.
Esprit_de_Flandre zegt
@240sx: Alles moet ‘green’ zijn tegenwoordig…
240sx zegt
@Esprit_de_Flandre: Inderdaad. Geef mij maar een ‘ouderwetse’ verbrandingsmotor :)
240sx zegt
@240sx: Dat was dus afgeleidt van de elektromotor. De twinair is uiteraard een verbrandingsmotor. *facepalm*
desjonnies zegt
@240sx:
rij zelluf vaak stiekem met een 500 TwinAir en ik vind het net een Ducati motor op 4-wielen, ’t is een demo van de FIAT dealer (een vriend) en hij gaat er een brulpijpje onder zetten.
ik vind het geweldig lollig rijden zo’n ding Avanti !
betonstaal zegt
haha muesli is al een categorie!
Megakix zegt
De M3 motor is nu al werkelijk een eeuwigheid de beste motor in de hoogste klasse 3-4 liter ! Ik denk nu 10 jaar achtereen. Hulde !
technopatat zegt
@Megakix: ik denk eerder sinds de launch van het blok, 3j terug ;)!
Was er vroeger trouwens geen +4l waar de 6.2 van mb de plak zwaaide?
en de performance engine oty is wel terecht, 570 pk uit een 4.5 is gewoon onevenaarbaar!
technopatat zegt
@technopatat: whups, beter eerst links checken, dan zetten :p! het was er vroeger idd! maar dan zou de 458 motor tovh terug winnen dusjah :p!
Megakix zegt
@technopatat: nope, het staat er nog steeds goed…klasse 3 – 4 liter = M3 = 10 jaar lang winnaar hiervan..
240sx zegt
@Megakix: Klopt, alleen was het 10 jaar geleden geen V8 maar een 6-in-lijn.
vale46 zegt
Voor ons; petrolheads, blijft BMW gewoon de beste!
Maar ik moet toegeven, bij Fiat hebben ze ook mooie motoren ontwikkeld, vooral die kleine twin-air, echt een mooi stukje techniek :)
pexiges zegt
@vale46: oja?
vale46 zegt
@pexiges:
Als ik jou dan ook moet meerekenen word het het volgende: “voor de meeste petrolheads blijft BMW gewoon de beste.”
pexiges zegt
@vale46: :) Ik vind BMW ook goed hoor, maar zou er persoonlijk niet snel een aanschaffen. Ook geen audi of mercedes overigens.
vincenzo zegt
@vale46: vandaar dat de performance ook naar het zuiden gaat.
240sx zegt
Ehm, had de M3 10 jaar geleden geen 6-in-lijn?
technopatat zegt
@240sx: inderdaad, pracht blokje dat :)!
slappehap zegt
Deze lijst had ik met mijn ogen dicht, twee vingers in de neus en zonder enige technische know-how (dat laatste is sowieso een feit) ook kunnen bedenken. Ik twijfel over de Audi 2.5, die van Ford klinkt in mijn oren beter. En als ik mocht kiezen uit een M3 of een MP4-12C ging ik voor de laatste.
guust zegt
@slappehap: die van Ford is van Volvo, die waren ooit eens vriendjes toch?
Esprit_de_Flandre zegt
@slappehap: Klinkt beter, maar is ie beter… ?
Marijn90 zegt
Misschien de 3 liter tfsi die nu in de nieuwe s4 ligt? Geen ervaring mee maar schijnbaar ook een puik blokje. Iemand ervaring mee?
catch zegt
Dankzij ontwikkelingen als twinair / multiair kun je ondanks steeds strengere milieumaatregelen nog leuke auto’s blijven rijden. Dus daar zou je als petrolhead alleen maar blij van moeten worden.
dirkh zegt
Mooie prestatie van de Fiat Group dat ze aan beide uiteinden van het spectrum een winnaar hebben!
dirkh zegt
Mooie prestatie van de Fiat Group met aan beide uiteinden van het spectrum een winnaar!!
Esprit_de_Flandre zegt
“# Green Muesli Engine of the Year”
??? Als je een opsomming heeft over een officieel iets, hou het dan zakelijk aub…
mbman zegt
Ik vraag mij af hoelang dat 2 cylindertje heel blijft.Aangezien dat er meestal van die trutjes in zitten die niet kunnen rijden vrees ik het ergste.
240sx zegt
@mbman: of je dat trutje nou in een 4 of 2 cilinder zet, maakt geen verschil. Twinair rijdt heel soepel. Hij klinkt alleen vreemd. Je weet, neem ik aan, dat er bij een 2 cilinder veel onbalans is? Omdat je maar om de toer een arbeid hebt? Dat wordt opgevangen door een groter vliegwiel. Die helpt de zuiger die de compressie-slag doet over ’t bovenste dode punt heen. Of bedoelde je dat niet? Dat die motor’tjes kwetsbaar zijn?
hape zegt
@mbman
Gelukkig zijn fiats nieuwe motorontwikkelingen tenminste het laatste decennium oerbetrouwbaar op het moment dat ze worden gelanceerd
Dit in tegenstelling tot bijv VW.
mbman zegt
@hape: Dat geloof ik ook wel.Fiat is altijd sterk geweest in motoren.Alleen hierbij heb ik gewoon mijn twijfels
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@hape: precies. onbegrijpelijk dat de 1.4 TFSI er gewoon weer bijstaat. Die gaan echt allemaal stuk! Bij Pon noemen ze hem al ‘Engine for one year’…
Zegt genoeg!