Dat is nog eens leuk nieuws. Het aantal dieselmotoren met 8 cilinders (of meer) neemt gestaag af, maar naar verluidt gaat het Fiat-concern juist in het gat springen, met een dikke 4 liter V8-oliestoker.
V8-diesels: BMW en Mercedes stopten er mee, dus eigenlijk is alleen Volkswagen nog actief met de blokken, te weten in de dikste Audi’s en natuurlijk de Porsche Cayenne. Fiat heeft plotseling de dieselgeest te pakken, met een V6-zelfontbrander voor de Ghibli, maar er schijnt ook nog wat dikkers in ontwikkeling te zijn.
Volgens Car and Driver wordt er gewerkt aan een V8-unit die 360 pk en 625 Nm levert, maar is nog niet zeker of hij er komt. In de Maserati Quattroporte zou het een aardige A8-concurrent zijn natuurlijk, en wat te denken van de Levante?
In een wereld van downsizing is het Fiat-concern dus eigenlijk bezig aan de omgekeerde wereld, maar laten we eerlijk zijn: wat is er nou tegen op hele dikke diesels? Kom maar door dus! Je moet wel even geduld hebben, als hij komt, verwacht hem dan rond de tijd dat de Quattroporte zijn facelift krijgt (2016).
norge zegt
Italiaanse 8 cilinders zijn altijd goed nieuws.
w0o0dy zegt
Tja, dat noemde ik al bij een ander artikel. Nog vager wordt het verhaal als je weet dat de v6 van 3 liter ook op 320pk getuned kan worden … klein verschil en minder gewicht en minder ontwikkelingskosten … maar een v8 diesel zal voor Jeep en misschien ook wat Chrysler producten (big suv’s en Dodge Ram) interessant kunnen zijn en dan kom je toch wel op rendabele aantallen denk ik.
bigcar zegt
@w0o0dy: huh? een 3 liter V6 hoeft toch niet getuned te worden om aan de 320 pk te komen.
voorbeeld:
standaard levert de 3.0 TDI Audi A6 al 313pk en 650 NM koppel.
De Audi 4 liter V8 levert 350 pk en 800 NM koppel waar Porsche 382 pk en 850 NM koppel uit het blok weet te persen.
Dat blok van Maserati is dus zoals je al zei idd een beetje underpowerd..
w0o0dy zegt
@bigcar: de huidige v6 van 3 liter levert tot nu toe maar 270pk meen ik.
Ilquadrifoglio zegt
@w0o0dy: Het verschil is dat de Maserati V6 diesel slechts 1- turbo gebruikt. ;-)
w0o0dy zegt
@Ilquadrifoglio: yep, overigens wordt er ook gewerkt aan een twin-turbo versie…
bigcar zegt
@w0o0dy: nope, het is echt 313pk en 650 NM koppel :)
kijk maar : http://www.audi.nl/nl/brand/nl/modellen/a6/a6l/techniek/Uitrusting.html#source=http://www.audi.nl/nl/brand/nl/modellen/a6/a6l/techniek/technische_gegevens_en_handleidingen.html&container=page
ropbp zegt
@bigcar: maar ja, die audi’s gaan kapot
ckaka zegt
@ropbp: echt weer een dieptrieste reactie…je zult je wel vervelen?…
rufctr01 zegt
@ckaka: wel de keiharde waarheid!
ckaka zegt
@rufctr01: gebaseerd op wat? je mening over auto’s of vervoudige en langdurige ervaringen met het merk?
ckaka zegt
@ckaka: vervoudige = veelvoudige
autobart zegt
@ckaka: Daar reageert hij niet op, omdat hij er totaal geen ervaring mee hebt. Hij ‘gooit’ gewoon met waardeloze onderzoeken zonder enige onderbouwing. Iemand kan wel zeggen dat de motor slecht is, maar als je hem niet of slecht onderhoudt zal hij nooit ‘goed’ zijn…
ckaka zegt
@autobart: tevens zeggen aantallen niets, het gaat om percentages…er rijden nu eenmaal veel Audi’s en VW’s dus zullen in harde aantallen (NIET percentages) ook meer gevalletjes zijn…
rufctr01 zegt
@ckaka: wat je nu zegt is gewoon een kulverhaal.
rufctr01 zegt
@autobart: echt een reactie van een fanboy. Als een Frans of Italiaans merk een probleem heeft dan is het gelijk kut, heeft Audi een probleem dan kloppen de onderzoeken niet en is het niet waar.
rufctr01 zegt
@autobart: als een Frans of Italiaans merk een kwaliteitsprobleem heeft dan wordt het meteen gelooft. Heeft VAG een probleem dan is het een waardeloos onderzoek. Veel plezier met jullie TSI en DSG bakken.
ckaka zegt
@rufctr01: ik heb nooit gezegd dat ik er anders over denk bij Franse of Italiaanse auto’s, dus wie is hier nu de (anti) fanboy??? Zo’n overdreven reactie typeert jezelf, niet het publiek dat je hoopt op de kast te krijgen.
Ik heb zowel een Audi als een Fiat 500 dus…
paulaner zegt
@bigcar: En de 3 liter tri-turbo van BMW niet te vergeten..
alassad zegt
@w0o0dy: wat te denken van de x50d motor van bmw, die met zes cilinders 380 pk eruit gooit
mrr zegt
Ho-ho! ‘Eigenlijk alleen Volkswagen nog’? Wat te denken van die prachtige 4.4 diesel V8 in de nieuwste Range Rover? Dat ding klinkt ook nog eens leip. Minder pk’s dan Fiat voorziet, namelijk 340pk, maar wel een fijne 700Nm. Eet dat Fiat!
Als ze bij Jaguar Land Rover een beetje doorsleutelen, kan die 4.4 TDV8 ook vast wel met nog net wat meer power in de Jaguar XJ. Als er tenminste iemand op zo’n dikke diesel zit te wachten…
RazorHead zegt
@mrr:
denk da ze bij Jaguar eerst een lichtere diesel in hun XJ moeten lepelen, daar zullen ze een grote publiek mee aanspreken. Niet iedereen zit te wachten op 275 pk diesel die in minder dan 6.5 sec naar de 100 gaat
mrr zegt
@RazorHead: Je hebt helemaal gelijk. Dikke diesels zijn cool, maar zorgen natuurlijk niet voor verkoopaantallen. Vreemd eigenlijk dat er in de XJ nog geen 2.2D S ligt; die doet in de XF met 200pk en 450Nm de 0-100 in 8.8s. De XJ is nog eens lichter ook dan de XF, dus kan prima!
Maserati is dus ook meer gebaat bij kleine diesels. Die V8 diesel is cool, maar wellicht meer relevant voor Dodge / Chrysler.
mrr zegt
@mrr: Alhoewel… in het veel inhoudelijker Car&Driver artikel staat vermeld dat de Porsche Cayenne Diesel S (de V8 diesel dus) de langste wachttijd heeft voor klanten. Blijkbaar is er dus wel demand voor een V8 diesel? Of alleen in de Cayenne?
De Fiat Group laat de beslissing afhangen van het succes van de V6 diesel in de Maserati.
dawwg zegt
@mrr: Nou het is maar 50Nm meer (~8%) uit 0.4L (= 10%) meer inhoud; dus zo bijzonder is het allemaal niet. Daarmee niet gezegd dat het een slechte motor is (ken de nieuwe 4.4L helaas niet), maar Fiat kan ook zeer aardig motortjes bakken. Zo op het eerste oog lijken de motoren aan elkaar gewaagd, maar ik ben benieuwd naar het verschil in verbruik en uitstoot; de 4.4L blijft natuurlijk een door/van Ford ontwikkelde/afgeleide Amerikaanse motor en die staan nu niet bekend om hun groene geschiedenis ….
TimoBac zegt
Even afgezien van het artikel is de foto van de Quattroporte echt afschuwelijk. De velgen misstaan de auto enorm!
toyotafortuner zegt
@TimoBac: Idd, zulke putdeksels horen gewoon niet op een QP. Daar is de QP te mooi voor.
OT: Waarom niet? Een uitstervend ras is het: Enorme meercilinderige diesels!
lincoln zegt
@toyotafortuner:
eeehhh .. nee niet echt ..
of waren V8 diesel vroegah “normaal” ..
en dat ze het al die tijd voor mij verborgen hielden ??
toyotafortuner zegt
@lincoln: je hebt een punt. Neem bijvoorbeeld die Olds V8 diesels die alleen maar stuk konden gaan..
desjonnies zegt
Bluffen
Net als de opvolger voor de 159 van Alfa.
Motoren zijn het al lang niet meer.
Generatoren die bedekt worden door een stuk plastic, zodat je denkt dat het eruit ziet.
De oude Alfa dubbernokker, da’was een motor
En de oude Jag zes in lijn.
Of een Chrysler Hemi V8
Of de BMW 4 cilinder uit de eerste prille M3.
Waarom niet die fijne V6 Jag Diesel kopen, die ook in de Citroën C6 lag?
Scheelt enorm in de kosten en het ding heeft zich al bewezen.
lincoln zegt
nou nou .. “de Fiat groep” ..
jullie zullen VM-motori bedoelen ..
en dat is voor het grootste gedeelte van GM ..
w0o0dy zegt
@lincoln: 50:50 Joint venture van GM en Fiat Group.
berlinetta zegt
Ben ik de enige die niet erg onder de indruk is van de cijfertjes? Daar heb je geen V8 voor nodig. Het zal uiteraard wel soepeler rijden dan een V6, maar als je zo nodig een V8 bouwt dan moet je er ook de potentie van zo’n blok gebruiken.
schellekens006 zegt
De v8 diesel heeft ook de sound niet van een v8 benzine… Een v6 is beter idd , kijk hoe BMW dat aanpakt met 3 liter tri turbo.
RuVi zegt
@schellekens006: bmw heeft geen v6
fit4fun zegt
Erg onwaarschijnlijk bericht, aangezien het massa’s geld kost om zoiets te ontwikkelen, en buiten een handje vol verkopen in Europa niemand zoiets aanschaft. In veel EU landen is er een belasting op motorinhoud, grote motoren zijn daar fiscaal weinig gewild.
Carreza zegt
@fit4fun: Een V8 voor de Fiat-groep betekent voor Maserati, Chrysler, Jeep, Dodge en waarom ook Alfa Romeo niet… Afzetmarkt lijkt me groot genoeg om die investering terug te verdienen.
fit4fun zegt
@Carreza: Waarschijnlijk gaat het om een truck-engine, net zoals FoMoCo en GM die hebben in hun full size pick up trucks, maar die hebben veel meer inhoud, 6 liter en meer.
En zijn niet geschikt voor personenauto’s.
Wellicht voor een Jeep Grand Cherokee, al zou mij dat ook verbazen, diesel kost in de usa veel meer dan benzine, en zo’n erg gecompliceerde V8 diesel is duur en meestal minder betrouwbaar. BMW en Mercedes hebben ook veel ellende gehad met dat type motor volgens AutoBild.
tweede_woning zegt
@fit4fun: duitsers hebben gewoon iets meer moeite met betrouwbare motoren , Fiat zit op een ander niveau , altans dat hebben ze bewezen .
tweede_woning zegt
@fit4fun: Europa doet niet meer ter zake voor fabrikanten , als je wilt groeien en dat wil je.
ropbp zegt
Fiat en niet downsizen……. Wie heeft er van die kleine twee-cylinder pk-monstertjes in het pakket?
gearhead zegt
Gaap, doet Porsche al
workhardplayhard zegt
Ff off-topic, wat een lelijke velgen heeft die maserati of de bovenstaande foto!
heidekonijn zegt
Godallejeezus. Zolang ze maar geen auto hoeven te maken die daadwerkelijk aanspreekt en verkopen kan, doen ze het.
RuVi zegt
Vw gebruikt de v8 ook in de Touareg
autobart zegt
@RudyV: Alleen die V8 TDI motor is in Nederlands niet leverbaar, ten minste die staat bij autoweek niet in de database…
RuVi zegt
@autobart: inderdaad, in andere landen wel
redbeams zegt
@ smoke
Wat versta je onder actief…de landcruiser V8 is er namelijk ook in diesel uitvoering.
Tommy2 zegt
Slechts 625 Nm uit een diesel V8? Daar moet minimaal 800 uit te krijgen zijn als je naar de concurentie kijkt.