De nieuwe Fiat Grande Panda is zeker niet de goedkoopste elektrische stadsauto.
Schattig, stoer, retro. Zomaar een greep uit de reacties toen Fiat de nieuwe Grande Panda voorstelde. De Italianen hebben goed gekeken naar wat de Fransen hebben gedaan met de Renault 5. Een vergelijkbaar retro-sausje werd overgenomen en de nieuwe Grande Panda is een feit, dit is de Nederlandse prijs.
Dit krijg je
De schatting was dat de Fiat Grande Panda voor zo’n 25 mille in de Nederlandse prijslijsten zou komen te staan. Dat klopt bijna. Fiat heeft namelijk bekendgemaakt dat de Grande Panda begint bij 25.990 euro. Dit jaar kun je nog gebruik maken van subsidie op een nieuwe elektrische auto, daarmee zou de Panda uitkomen op 23.040 euro (min 2.950 euro).
De Fiat Grande Panda is meer een elektrische auto voor erbij dan een EV waarmee je naar Italië rijdt. Zo het accupakket van 44 kWh niet verschrikkelijk groot, de WLTP-actieradius komt uit op 320 kilometer. Er zijn twee uitvoeringen. De RED, met dus die vanafprijs van net geen 26 mille, en de luxere La Prima voor 28.990 euro.
Standaard op iedere Fiat Grande Panda en dus inclusief de Nederlandse prijs is een 10.25 inch touchscreen met Apple Carplay en Android Auto. Twee USB-C aansluitingen, een digitaal 10 inch scherm voor de bestuurder, cruise control en nog een aantal randzaken zijn eveneens standaard.
De luxere La Prima is helemaal prima met onder andere 17 inch lichtmetalen velgen, geïntegreerde navigatie, een achteruitrijcamera, parkeersensoren vóór, regensensor en automatische airco. Maar goed, daar betaal je dan ook minstens 28.990 euro voor.
Prijs concurrentie
- Dacia Spring Extreme | 65 pk | 250 km | 20.950 euro
- Citroën ë-C3 YOU | 113 pk | 320 km | 24.290 euro
- Hyundai Inster E-Motion 42 kWh | 97 pk | 320 km | 24.295 euro
- Renault 5 40 kWh | 95 pk | 300 km | 24.990 euro
- Fiat Grande Panda 44 kWh | 113 pk | 320 km | 25.990 euro
Dan vergelijken we de Nederlandse prijs van de Fiat Grande Panda met de concurrenten uit het B-segment en oei, dan valt er wat op. De Fiat is aan de dure kant! In vergelijking met de eveneens nieuwe Hyundai Inster en Renault 5 scheelt het misschien niet ontzettend veel, maar toch.
Duizend euro niet hoeven uitgeven is wel zo prettig. Is de schattigheidsfactor groot genoeg van de Grande Panda om het te kunnen winnen van de rest? De Renault 5 is zijn belangrijkste tegenstander op het gebied van cute. Maar de Hyundai Inster is ook een sterke kandidaat. Laat het vooral weten in de comments wat jouw keuze zou zijn in dit rijtje.
sanderstline zegt
Kiezen tussen een panda of een 5? Die keuze is snel gemaakt.
johnhert zegt
Geen van allen, want elektrisch en dus kansloos…
zesinlijn zegt
Dit is toch gewoon een Avenger? Of zie ik dat verkeerd…
lekkerlinksrijden zegt
Nee, ander platform, andere accu en andere motor.
Allison Burgers zegt
Dit is zo’n ë-C3 met voor de afwisseling weer eens een retrokoets. Die zitten in de line-up van Stellantis onder de Avenger en de andere 87 modellen met dezelfde techniek.
lekkerlinksrijden zegt
Waarom van de vreselijker wielen? Dat hebben wel meer van die elektrische auto’s
Richmond zegt
Beter aero dus extra actieradius
lekkerlinksrijden zegt
Maar is dat zo’n groot verschil dan?
Robert zegt
Vroeger hadden meerdere merken en modellen bijzonder fraaie putdekselvelgen, die waren veelal én aerodynamisch én fraai. De huidige trend van in bicolor uitgevoerde geometrische schreeuw-ontwerpen kan ik ook maar zelden waarderen.
Allison Burgers zegt
Niet alleen elektrische auto’s. Veel merken weten niet meer hoe ze normale wielen moeten maken. De Franse en Koreaanse merken voorop,
cdlop01 zegt
Ja begrijp dat ook niet, eigenlijk hebben alle EV’S vreselijk lelijke velgen, armoedig die dichte ‘ platen’, zelfs een RR Spectre heeft, m.i. ontzettend lelijke velgen…. .
Maar, de Panda in ‘ Red’ uitvoering heeft velgen die op stalen velgen lijken, wit gelakt, staat veel en veel beter, lkkr basic ook, komt zo dichtst bij het origineel.
mashell zegt
Dat is subjectief. Eigenlijk vind ik het wel interessant om eens wat anders te zien dan de obligatorische vijf spaaks velgen, die kennen we onderhand wel.
cdlop01 zegt
WLTP van deze kleine EV’s 300 tot 320, daar gaat in de praktijk zeker 50km vanaf en in de winter veel meer, daarnaast als je 80% laadt dan nog veel minder WLTP, bij onze EV’s die wij zakelijk hebben rijden is dat het eerste wat de verkoper roept als je de sleutels krijgt……. . Bij de Tesla’s geen probleem overigens maar voor dit soort kleine EV’s wel. Voor de stad prima maar voor grotere afstanden ongeschikt. Als er EV’s komen in dit segment met in de winter 325kom en zomer 400km, helemaal prima, maar dit blijft toch echt behelpen.
Ik zou echt een tweedehands tesla 3 aanbevelen, meer range,
Vind de panda er wel zeer geslaagd uitzien, de nieuwe R5 ook maar weegt 1600 kg leeg, dat vind ik persoonlijk ook bizar. De pers noemt dit ‘lichtgewicht’ tegenwoordig.
mashell zegt
Daar heb je een goed punt. Het zijn gewoon stadsauto’s, tweede of derde auto in het gezin. Waar je met een Aygo’s of Panda’s met wat goede wil en flexibiliteit (en dat hebben die mensen, je ziet vaker een Panda of Aygo met vier personen er in dan in een 5 serie) naar Spanje op vakantie kon is dat met zo’n EV Panda echt wel een lastig verhaal.
LaLancia zegt
Tegen de 5 gaat deze Fiat het wel afleggen ben ik bang. Stellantis zit te hoog in de boom met z’n prijzen. Zie ook Alfa bv..
JelmerS zegt
Echt bizar wat Mini voor nog minder kWh en deuren durft te vragen.
cdlop01 zegt
Vind ze leuk, beiden. Denk dat de R5 duurder wordt, veel zal afhangen van de leasetarieven….dit worden leasekannonen, vermoed ik.
rbou zegt
Melden dat een auto te duur is zonder uitrusting te vergelijken is wel erg lastig.
Lijkt me niet de bedoeling, Autoweek doet dat beter met bijv het vergelijk met de concerngenoot e-c3
kniesoor zegt
Zeker zo in het geel vind ik ‘t best een charmant karretje om te zien. Paar steelies eronder en klaar is Kees.
HZW zegt
Als ik al zou shoppen in deze categorie auto’s, dan kies ik zonder twijfel voor de Renault 5.
Maar ik ben niet van plan om de komende 7-10 jaar een nieuwe EV te kopen, en 2de hands laat ik EV’s in deze categorie ook achterwegen.
JVvV0174 zegt
Lijkt op een Dacia alleen met wat meer tech erop geplakt door een kind die Alibaba had geopend