Ciao tutti, buongiorno. Daar zijn we weer met de Fiat Grande Panda prijs.
Het gaat nog druk worden in het segment van betaalbare elektrische B-segmenters. Na de Renault 5 en de Citroën ë-C3. is dit de Fiat Grande Panda. We hadden het uiterlijk al gezien van de kekke Italiaan, nu is alle informatie over het model bekendgemaakt.
De Fiat Grande Panda staat op het STLA Smart-platform van Stellantis. Er zijn dus overeenkomsten met bijvoorbeeld de Citroën ë-C3, waar de auto het platform mee deelt. De nieuwe Panda is 3,99 meter lang, 1,76 meter breed en 1,57 meter hoog. Er is 361 liter aan bagageruimte.
Benzine en elektrisch
Het model komt met zowel een benzinetorretje als met een accupakket op de markt. De volledige elektrische variant beschikt over een 44 kWh grote accu, heeft een opgegeven rijbereik tot 320 kilometer en beschikt over 113 pk aan vermogen. Details over de variant met een benzinemotor zijn niet bekendgemaakt, maar mik op een 100 pk variant als je de Citroën ernaast zet.
Interieur
Het interieur van de nieuwe Fiat Grande is lekker praktisch van opzet. Er zijn twee grote schermen te vinden. De bestuurder heeft zijn eigen 10 inch digitale display, in het midden zit een 10.25 inch groot scherm voor de infotainment.
Het is tegenwoordig heel erg hip om allerlei ‘grappige’ dingen te verstoppen in een elektrische auto. Denk aan de pauze- en playpedalen in een Volkswagen ID3, of de easter egg in de kofferbakruimte van de Volvo EX30 met de Will It Fit?-badge. De Fiat Grande Panda heeft zijn eigen geintjes, zoals Ciao uitgeschreven in de binnenzijde van de achterklep.
Fiat Grande Panda prijs
Het belangrijkste is dat Fiat een richtprijs van de Grande Panda heeft bekendgemaakt. Dit is een algemene Europese prijs zonder lokale belastingen. De Italiaanse autofabrikant heeft het over minder dan 25.000 euro vanaf.
Dat betekent dat de Grande Panda ongeveer gelijk geprijsd gaat zijn aan de Renault 5. Zijn belangrijkste concurrent! Daarnaast gaat deze B-segmenter concurreren met bijvoorbeeld de eerder genoemde Citroën ë-C3 en de Opel Frontera.
William zegt
Dit ding wordt gebouwd in Polen? En die prijs is als ik het goed lees dus zonder 21% BTW. Dus in Nederland een vanafprijs van zo rond de 30K
rbou zegt
Denk eerder dat die 25k (zal wel rond 27-28k voor goede uitrusting zijn) incl btw zijn.
Robert zegt
Dit is samen met de Renault 5 toch zo veel leuker dan al die vormeloze zetpillen uit China.
HZW zegt
In geen 30.000 jaar dat ik 30 ruggen ga betalen voor zo’n lelijk hok op wielen, De Renault 5 ziet er wel gaaf uit, en dan in het bijzonder de Alpine A290.
Dutchdriftking zegt
Geniaal ding. Nu nog onder de 20k op de markt brengen.
rendomjoeser zegt
De achterkant is ontworpen door een oud medewerker van Lego.
jlvanleeuwen zegt
Een panda van 25k koekoek! Ooit zo’n lekker betaalbare auto onder de 10k, zo komen er nooit nieuwe auto’s op de weg voor een particulier. Ja private lease, daar willen niet alle mensen aan, financieren ook niet. Gewoon uit eigen zak betalen. Dan maar een import met de kop eraf.
cdlop01 zegt
Ziet er vele malen leuker uit dan de Citroen en wat mij betreft ook de veel te zwaarlijvige R5.
Britse journalisten hebben er al uitgebreid mee gereden, het max bereik was 275km en niet de Wltp van 325, welke nooit gehaald wordt. De auto heeft geen warmtepomp en in de winter zal range veel minder zijn, rond de 200km…. . Bron, autoexpress.co.uk Daarnaast goedkope accu’s waar na 5 jr, na afloop leasetermijn, als occasion echt wel rekening moet worden gehouden. Dus uitsluitend geschikt voor stadsgebruik. En na 5 jr afgeschreven.
gekketurbo zegt
Alles klopt behalve de levensduur van de batterijen. De goedkopere batterijen zijn op dit moment LFP. Die hebben normaliter een langere levensduur dan de performance gerichte NMC batterijen. Dus batterijen zijn een kleiner probleem. Maar deze auto is inderdaad niet bedoeld om even naar Berlijn te crossen…
cdlop01 zegt
Levensduur is denk ik iets anders dan accudegradatie, maar ben niet helemaal op de hoogte hoor om eerlijk te zijn, las het in autoexpress
Allison Burgers zegt
Omdat er elementen inzitten van de oer-Panda wekt hij nu sympathie op. Zonder die annotatie is het vooral een vreemd veel te hoog wagentje. Die geïntegreerde kabel is wel top.
Jammer dat merken nu vooral proberen te scoren met modellen die refereren naar oude modellen die er eigenljk helemaal niks mee te maken hebben. Zowel in naam als in vorm. Kijk vooruit in plaats van terug. Blijf jezelf vernieuwen.
cdlop01 zegt
Mee eens. We leven in een auto tijdperk van ongelooflijke design armoede.