Iedereen die een 500e koopt en er in rijdt, krijgt van Fiat twee cent per kilometer.
Het kopen van een elektrische auto is een flinke investering, maar daarna levert het je een flinke kostenbesparing op. Je hoeft er immers geen dure benzine of diesel in te stoppen, betaalt (voorlopig) geen wegenbelasting én het onderhoud zal een stuk lager uitvallen. Volgens Fiat is dit echter niet genoeg. Zij willen dat je er geld op toe krijgt.
De Italianen zijn namelijk een samenwerking aangegaan met Kiri Technologies. Nee, wij kenden ze ook niet. Kiri maakt cryptogeld, vergelijkbaar met bitcoin. Kiri noemt hun mint KiriCoins. Fiat 500e-rijders kunnen nu hun auto koppelen aan die KiriCoins. Daarbij kijkt Kiri hoe netjes een bestuurder rijdt. Rijden ze een beetje zuinig? Dan krijgen ze KiriCoins. Rijdt iemand ‘normaal in de stad’, dan kan hij een KiriCoin per kilometer krijgen.
Denk nou niet dat je daar slapend rijk mee kan worden. Één zo’n KiriCoin is namelijk maar twee eurocent waard. Fiat geeft je dus straks twee cent per kilometer in je 500e. Die twee centen kan je niet besteden in je plaatselijke supermarkt, maar alleen op de Kiri Marketplace. Op die Kiri Marketplace kan je straks cadeaubonnen kopen voor bijvoorbeeld Amazon, Apple, Netflix, Spotify of Zalando. Als je lang genoeg blijft doorrijden, kan je dus gratis Spotify en Netflix kijken.
Fiat zegt dat de KiriCoins werken op basis van je snelheid en de afstand die je rijdt. Op basis daarvan berekent Kiri hoe ‘zuinig’ je rijdt en geven ze je een score tussen de nul en de honderd. Is je score hoog genoeg, dan kan je extra dingen kopen. De KiriCoins zijn beschikbaar in dertien landen, of Nederland daar ook tussen zit, is niet duidelijk.
tjorque zegt
Ik zou er waarschijnlijk bijzonder weinig verdienen 🤣.
fanboy zegt
@tjorque:
Ja als je te hard rijdt moet je juist KiriCoins betalen.
Dit schema is ook bedacht door die 2 typetjes uit Toren C denk ik.
faalhaas zegt
Op de rollenbank met de voorwieltjes.
koeckenbacker zegt
Ze zullen me toch meer moeten geven al willen ze me in zo’n ding hebben..
spidertje zegt
Innovatief id. Uit nood of niet, kan interessant zijn.
mashell zegt
@spidertje: dit zijn toch gewoon benzine zegels voor elektrische auto’s?
Richmond zegt
@spidertje: ANWB Heeft al zoiets met hun autoverzekering. Je laat een dongel plaatsen en als je netjes rijdt dan krijg je korting.
kevindb zegt
Klopt alleen de ANWB normen van netjes is 60 op een 80 weg en in de eerste versnelling kruipend de bocht door. Anders gaat je premie juist omhoog. Leuk bedacht maar je moet al tussen de 80 en de schijndood zijn wil je ook echt die rijstijl hebben.
Pieter zegt
@kevindb: en daardoor nemen alleen mensen met zo’n idiote rijstijl een anwb autoverzekering.
Anwb verwacht denk ik minder schade door die groep, daardoor selectie van klanten en dus minder uitkeren en meer winst
mashell zegt
@benja01: was de ANWB daar al niet een tijdje weer mee gestopt, geen vraag naar en privacy bezwaren?
veloce zegt
Mja, ik zocht een nieuwe zakelijke auto voor mijn werk rond de 40 mille, keuze ging tussen een nieuwe 500e of nieuwe Abarth 595 Competizione/Esseesse. Ik rijveel stadsverkeer en N-weggetjes, nauwelijks snelweg en vaker korte stukken naar klanten of de zaak. Mag dis duidelijk zijn welke auto de slimste keuze was…het werd een Abarth 595 Esseesse met Performance Pack :-)
dave09ham zegt
@veloce: Super gaaf, ik heb zelf 695 yamaha, maar vroeg me af wie er nog nieuw een abarth kocht in nl met de bpm. Het gebeurt dus nog gewoon:)
PunicaOase zegt
@veloce: lekker karretje is dat.. heerlijke sound ook.. Veel plezier ermee!!
iborisch zegt
@veloce: U bent kapper neem ik aan?
supertjeduc zegt
@iborisch: jij rijdt geen leuke auto neem ik aan ?
veloce zegt
@iborisch: ben je wellicht afkomstig uit 2008, het laatste jaar dat je grap nog origineel was? Kan me namelijk niet voorstellen dat een volwassen kerel zo’n sterke grap maakt….laat staan conclusies trekt aan de hand van één van de auto’s die ik in mijn bezit heb.
lecomte zegt
@veloce: Ik vermoed dat iborisch jaloers is op alle kappers die allemaal sowieso een leukere auto hebben dan hij
cloverleaf zegt
@veloce: duidelijk, maar ben je nou kapper? 💪🏼;)
veloce zegt
@cloverleaf: nee hoor, haha. Ik ben fysio en de Abarth is mijn vervoer om naar werk en klanten te rijden. Vroeger deed ik dat o.a. met een 156GTA, GTV6 3.0, Giulietta QV TCT of 75 TS en Turbo. Maar een paar jaar terug kocht ik een Abarth 595 Competizione en dat is gewoon de perfecte auto voor de ritjes die ik maak. Ik heb nu getwijfeld over iets anders, testgereden net o.a. Fiesta ST, 140i, Megane IV RS. Allemaal auto’s die gewoon véél beter en sneller zijn, maar tijdens mijn ritjes niet leuker. Eigenlijk kwam die Fiesta nog het meest in de buurt, maar ik vind m te saai qua uiterlijk. De Abarth is gewoon een soort moderne eighties turbohatch met precies genoeg luxe die je nodig hebt. Ik heb ook nog 2 klassieke Alfa’s en de Abarth voelt voor mij ook aan als een moderne klassieker die iets heeft dat veel nieuwe auto’s missen: beleving op lagere snelheden en een flinke lading karakter
lithiumion zegt
@veloce: waar heb je die opleiding voor fysio gevolgd, dan doe ik dat ook
veloce zegt
@lithiumion: in Heerlen. Dan moet je na je afstuderen wel verplicht in kapperauto’s rijden hè.
lithiumion zegt
@veloce: een Abarth klinkt als een hele goeie arbeidsvoorwaarde😉
veloce zegt
@lithiumion: Ik ben eigen baas / werkgever. Dus niemand die bepaalt wat ik moet rijden. ;-)
iborisch zegt
@veloce: Het was maar een grapje. Ik rij een V60 D6. Ik ben gewoon geen fan van de 500, in welke uitvoering dan ook.
Wellicht ben ik gewoon niet mannelijk genoeg om weg te komen met zo’n auto. Net zo min als een roze polo dragen.
Of ik ben gewoon jaloers op kappers omdat ik kaal ben…
Anyhoe, niet mijn ding. En, het was dus maar een grapje.
mashell zegt
Vraagt de ene Fiat 500e rijder aan de andere, hoeveel cliniclowns heb jij al gespaard?
potver7 zegt
Gezien de CO2-belasting van bitcoin-productie is dit een nogal twijfelachtig kadootje bij een EV…
fanboy zegt
@potver7: Dit zijn dan ook geen bitcoins en voornamelijk bitcoins zijn zo erg.
Dieseltor zegt
Wat ze in feite doen is jouw rijgegevens in kaart brengen en die doorverkopen voor meer dan 2 kiricent?
lithiumion zegt
@dieseltor: vraag je je bijna af, als het zo opzichtig is, waarom ze niet gewoon dat zeggen. Maakt mij eerder bereid om mee te werken aan zoiets
lebeaunl zegt
Dus je verkoopt jouw data voor 2c/km… niet heel innovatief