Kijk, een heuse zes-in-lijn renaissance!
Patent laat zes-in-lijn met turbo zien die mogelijk in RAM pickup komt
Bij een échte Amerikaanse pickup-truck hoort een achtcilinder in V-vorm. Net als slagroom bij appeltaart is het een combinatie die niet meer los van elkaar te zien is. Het enige probleem is dat een 7.0-liter V8 niet goed is voor het klimaat en dat het klimaat steeds meer een probleem wordt.
Daarom dat FCA voor de RAM-pickups volgens Mopar Insiders een dergelijke, nieuwe V8 heeft geschrapt en daarvoor een turbo zes-in-lijn in de plaats komt.
Om de geruchten van hun anonieme bronnen kracht bij te zetten, heeft de site nu een patent gevonden die de komst van die zes-in-lijn lijkt te bevestigen. Het patent laat een zescilinder motor zien die een nieuw EGR-systeem gebruikt. Wat dit nieuwe systeem precies doet snappen wij ook niet helemaal, maar de mysterieuze bronnen van Mopar Insiders geven wat cijfers mee waar we wél wat mee kunnen.
De nieuwe GME-T6 motor zou namelijk 360 tot 525 pk kunnen leveren, afhankelijk van de versie. Deze motor zou ook de eerder aangekondigde eBooster-technologie meekrijgen, die voor een betere turbo moet zorgen zonder turbo-lag.
Deze GME-T6 zou sterk lijken op de GME-T4, een viercilinder die nu wordt gebruikt in Alfa Romeo’s en Jeeps. De zescilinder zou uiteindelijk ook in meerdere FCA-merken gebruikt moeten worden, zowel Europees als Amerikaans. Zo zou de 525 pk-versie straks in een RAM pickup kunnen zitten, in plaats van een eerder geplande 7.0-liter V8. Want dat is, jammer genoeg, toch beter voor het klimaat.
dragspert zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Dutchdriftking zegt
@dragspert: Zozo, bijna 5 jaar geleden al gereageerd op dit artikel. dat is knap! @hayte: volgens mij gaat er iets niet goed.
OT, als deze dikke 500pk diesel van Fiat nu ook in de Giulia komt…
Ps. @hayte: Ben jij de nieuwe van Autoblog naar aanleiding van de oproep van laatst?
hayte zegt
@dutchdriftking: Ik ben inderdaad een van de nieuwe!
phdg zegt
@dutchdriftking: het is blijkbaar een benzine motor (gasoline engine) volgens de patenttekeningen. @hayte de egr zit na de partikelfilter om zo zuiverder gassen naar de inlaatkant van de motor te brengen.
fendercd60 zegt
@dragspert: waarom af en toe die reactie’s van een paar jaar geleden?
bobje zegt
@fendercd60: dat heet toch paranormaal?
Dutchcarwizard zegt
Terug naar de oorsprong.
rd1991 zegt
Aankomend jaar komen ze toch eerst met de RAM TRX, mét de supercharged, 700 pk HEMI!
robert110 zegt
In een echte Amerikaanse pick-up hoort een V8? Niet echt, als je goed in de slappe was zat dan had je een V8, maar de pick-ups die voor het echte werk gebruikt werden? 6-in-lijn. Als je benzine wilde was de I6 het betrouwbare ezeltje, als je diesel wilde was er vaak geen andere optie. Pas de laatste 20 – 30 jaar heeft de I6 plaats moeten maken voor de V6 en kleine V8.
Ik vind het dan ook een mooie ontwikkeling, een V8 (of V6) is leuk, maar in alle andere opzichten is een 6-in-lijn eigenlijk beter.
Dickie zegt
@robert110: ford gaat juist weer terug van V6 en kleine V8 naar dikke 7,3 liter V8.
basman147 zegt
@dickie: Die is voornamelijk voor de zware modellen (F250 en zwaarder) die regelmatig zwaar beladen worden. Voor de F150, die merendeels met een lichte belading onderweg is, houden ze vast aan de Turbo V6. https://www.roadandtrack.com/new-cars/car-technology/a26306469/ford-super-duty-73-v8-engine-details-specs/
Dickie zegt
@basman147: die wil je ook hebben als je een echte Amerikaan bent?
turbotoll zegt
Hier ook al klimaatgedram?
Estate_of_mind zegt
@turbotoll: is geen gedram, is ook jouw wereld die naar de kl*te gaat. Toch mooi dat er ook in de auto-industrie meegedacht wordt over oplossingen, dat heet vooruitgang!
karaya zegt
@italdesign: Die vooruitgang bestaat vaak alleen maar op papier.
Estate_of_mind zegt
@karaya: helemaal mee eens, theoretische maatregelen of belastingtrucs zijn niet de oplossing, maar we leven wel in een interessante tijd, erg benieuwd hoe we over tien jaar rondrijden!
Jantje_555 zegt
@italdesign: ik hoop nog steeds met een V8 benzine, die stoot namelijk geen stikstof uit
basr32 zegt
@italdesign: Er is niks aan de hand! Er is niets dat wij mensen kunnen doen aan klimaatverandering. Deze histerie is geldklopperij.
donald4motion zegt
Minder kinderen bijmaken, dat scheelt pad Co2
BaRa zegt
@donald4motion: zelf als we vandaag stoppen met kinderen maken, warmt de aarde nog steeds op. Het effect van geen (of minder kinderen) is iets dat merkbaar wordt in een wat verdere toekomst, maar de opwarming manifesteert zich nu. Een Amerikaans model ICE-pick-up-truck vermelden in combinatie met de idee van duurzaamheid is BTW een lachertje.
kennone zegt
Is het niet allang gebleken dat die Downsize motoren in die grote hokken nog in de praktijk nog slechtere cijfers naar buiten gooien dan de oude V8 blokken?
rikv99 zegt
@kennone: ach als het op papier de 1ste paar jaar maar beter is. Dat is het enigste waar echt naar gekeken word. Moet ik wel zeggen uit ervaring dat de V6TT in de F-150 zijn werk zeer goed doet.
rickthestig zegt
Toen ik de kop van het artikel las, hoopte ik dat het om de nieuwe Panda ging.
Gulli zegt
@rickthestig: Ik heb mij jaren druk gemaakt om de koppen bij AB artikelen. Mijn therapeut had een goeie remedie; er gewoon van uitgaan dat de koppen complete bullsh*t zijn, dan kan de teleurstelling in het artikel alleen maar meevallen. Ik moet zeggen dat het redelijk werkt!
Jantje_555 zegt
@gulli: en betalen wouter en casper je therapiekosten terug?
Gulli zegt
@Jantje_555: jazeker, in de vorm van leuke AB video’s.
rikv99 zegt
Ach de Dodge Ram en de Cummins i6 12v zijn ook al jaren een onverwoestbaar duo!
rikv99 zegt
@rikv99: *waren jaren. Bedoel ik natuurlijk. #wanneerkrijgenwenoueeneditknop
tjorque zegt
Straight six, flat six, turbo allemaal termen die ik graag lees ?
Jantje_555 zegt
ik dacht dat die 7.0 bij Ford was.
De RAM heeft namelijk een 5.7 HEMI V8 met of zonder e-torque
xander62 zegt
reactie va een autotechnicus.een6 lijn loopt mooier dan een v8,buiten het klimaat gezeik