Twee dagen geleden zorgden Fiat en Mazda voor een enorme verrassing toen ze aankondigden dat Alfa Romeo op basis van de volgende generatie MX-5 een eigen roadster zou ontwikkelen. En die Alfa Romeo Spider zou bovendien bij Mazda in Japan gebouwd worden. Direct na deze aankondiging vroegen wij ons al af of het hierbij zou blijven. Het lijkt echter dat de Japanners en Amerikaanse Italianen nog veel meer plannen hebben.
Het persbericht dat we afgelopen woensdag ontvingen sloot af met de volgende hint:
Fiat and Mazda have also agreed to discuss further opportunities for co-operation in Europe.
Inmiddels heeft CEO Sergio Marchionne al geroepen dat hij het wel een goed idee vind als er Mazda’s gebouwd gaan worden in fabrieken van Fiat en/of Chrysler. Zie je het al voor je? Italianen die auto’s van Japanse kwaliteit gaan bouwen?
Hoe vreemd dit ook mag klinken, er zit zeker de nodige logica achter. Zo heeft Fiat te kampen met fabrieken die zwaar onderbezet zijn. Je kan er dan voor kiezen om fabrieken te sluiten, maar daar houden vakbonden niet zo van, en het is een dure grap. Het is dan wellicht verstandiger om je fabrieken te delen met een andere fabrikant.
Mazda heeft namelijk nogal last van de dure yen en dat zorgt er voor dat hun auto’s in Europa en de VS moeilijk kunnen concurreren met lokaal geproduceerde auto’s. In de VS bouwt Mazda nog auto’s samen met Ford, maar aangezien die relatie redelijk aan het bekoelen is kan Chrysler een mooi alternatief zijn.
Ook herhaalde Marchionne nog maar eens dat hij met iedereen wil samenwerken:
“We’re willing to engage in discussions with anyone else.”
Hoe de Japanse Alfa MX-5 gaat uitpakken zullen we pas ontdekken in 2015, maar dit zou wel eens de beste Alfa Romeo in een hele lange tijd kunnen worden. Het zal, naar alle waarschijnlijkheid, in elk geval niet zo’n flop worden als de Alfa Romeo Arna.
robinio zegt
Daarbij zijn de laatste jaren Fiatjes best betrouwbaar… Goed, de koning van de kwaliteit (Mazda) versla je er niet mee, maar het oude imago van Fiat mag wel eens vergeten worden.
babybenzer zegt
Kwaliteit kan alfa uit Azië wel gebruiken, alleen alfa’s hart en ziel moet het bloed door alfa liefhebbers sneller laten kloppen…
oxymoron zegt
@babybenzer: Alfa’s hart en ziel? Ik heb er drie gehad in de jaren 70. Overal roest, er vielen ook steeds maar schroefjes uit, en van de Giulia Super viel het carterdeksel er plotseling onderuit. En mooier zijn ze sindsdien ook niet geworden ….
lastbiltekniker zegt
@babybenzer: Ik heb er een stuk of 15 versleten. Het was goed dat ik toen monteur was bij een Alfa dealer. Nu… geen haar op mn hoofd die er aan denkt om er ooit nog een te kopen.
heidekonijn zegt
@lastbiltekniker: Goh? Zeker van dat het er geen 25 waren? En ze roesten ook heel erg neem ik aan?
lincoln zegt
@heidekonijn:
een ezel stoot zich in het algemeen .. niet 25 keer aan dezelfde steen ..
(oud Italiaans spreekwoord) ..
lastbiltekniker zegt
@heidekonijn: Ik heb ze nageteld… Ja, 15! Maar dan wel over 13 jaar. Roesten…ja maar iets meer dan de gemiddelde fransoos of japanner van die tijd.
heidekonijn zegt
@lastbiltekniker: Hier lijkt me iets niet te kloppen. Als je zo ongelooflijk dom bent dat je 15 keer een auto van een slecht merk koopt lijkt het me weinig waarschijnlijk dat je tot 15 kan tellen. Mooie paradox.
raphael zegt
Heel mooi nieuws dit. De onderbezetting in de Italiaanse fabrieken is al een decennium een groot probleem. In Polen draaien ze al een tijd op volle toeren, hopelijk lukt dit nu ook in Italie. Beleggers reageren ook positief. Mooi nieuws.
Carreza zegt
Marchionne weet heus wel wat hij doet! En ik kan niet wachten tot die Alfa MX-5!
mashell zegt
@Carreza: Ik hoop dat je gelijk hebt maar ik ben ben bang dat Marchione geen idee heeft van wat hij doet.
Carreza zegt
@mashell: Lijkt mij nochtans een duidelijke strategie. Hij probeert zoveel mogelijk samenwerkingen aan te gaan. Marchionne heeft enkele jaren geleden zelf gezegd dat er in de wereld maar plaats is voor enkele grote autoconcerns.
En zeg nu zelf: Chrysler overname was een succes (en een koopje) en met deze zet kan Mazda het teveel aan productiecapaciteit in de Fiat-fabrieken wegwerken en Alfa Romeo krijgt de geweldige MX-5 ter beschikking.
Onderschat hem niet, ome Sergio!
heidekonijn zegt
@Carreza: Inderdaad zeer logisch, voor een bankier. Met een interessant autoproduct af te leveren is helaas niemand bezig daar in Turijn. Maar wat zou het, eenheidsworst kan je overal maken. Wat zeg je, Alfa een merk voor individualisten? Oeps. Foutje.
w0o0dy zegt
@heidekonijn: “met een interessant autoproduct af t leveren is daar in Turijn niemand bezig”
Je aversie voor Marchionne vertoebeld je beeld behoorlijk…
Ooit gehood van de 4c? Nog niets gelezen over het nieuwe midsize RWD platform voor Dodge/Alfa? Deze nieuwe “spider?
Met de keuzes kun je moeite hebben en je kan sceptisch zijn over de kwaliteiten van die toekomstige modellen maar er wordt (met de beperkte middelen) keihard gewerkt om juist weer characteristieke auto’s neer te gaan zetten. Meer dan in de afgelopen 10jaar zelfs…
heidekonijn zegt
@w0o0dy: Jouw aanbidding van dat bankiervarken vertroebeld je blik. Ooit gehoord van de Brera GTA, de Mito GTA, de avhterwielaangedreven Milano op modulair italiaans chassis, de nieuwe multiair Alfa ontworpen V6 en al de andere loze beloftes? In tegenstelling tot het spul van de concurrentie kun je ze niet kopen want bestaan ze niet. En ondertussen gaat BMW in zee met Zagato Milano. Toppie Sergio, doe zo verder jongen. Ik bestel ondertussen een nieuwe 159. Wat zeg je, wordt niet meer gemaakt? Geen probleem koop ik wel zijn opvolger. Wat zeg je, komt er voorlopig niet? Oh, dan koop ik wel een f.cking Mito ipv een 3serie. Toch? Bril-jan-te marketing. Een genie is het!
w0o0dy zegt
@heidekonijn: schelden maakt je verhaal niet sterker…
Zonder een aantal van de acties van Marchionne zou Alfa failliet of aan Vag verkocht zijn… Dan kon je de spider en de 4c vergeten of zouden het FWD badge-engineered Vw/Audi’s zijn… wow 1300kg Fwd TT met Alfa styling ipv de 4c… sounds good? Nope, sounds like dull 13 in dozijn Vag-marketing.
Zonder Chrysler zou de Fiat groep er bar slecht voor staan en Chrysler overleden. Nu draagt Chrysler minimaal een paar 100miljoen per jaar bij aan de ontwikkeling van nieuwe Alfa’s en RWD komt terug…
Take your pick, i know what i choose (maar heb dan ook een bedrijfs-, commerciele-economie achtergrond dus snap WEL dat de COGS moet kloppen om te overleven en dat fans die geen nieuwe auto’s kopen geen tloekomst bieden).
heidekonijn zegt
@w0o0dy: Maar het lucht wel op. Wat Alfa betreft kan niemand het slechter doen dan Fiat. Geen enkel merk is ooit zo verkracht – behalve Lancia dan. Ga gerust na. Zelfs Saab is een waardiger dood gestorven en komt mogelijk zelfs nog terug. Citroen, Seat, Jaguar, Volvo, allemaal zijn ze beter geworden van hun nieuwe eigenaar. Allen hebben ze meer verkopen en meer dan twee modellen in hun gamma. En geen enkel van de topgroepenheeft een topmanager diie zegt dat een hun modellen ‘below standard’ is. Nog liever geen Alfa meer dan wat nu gebeurt.
Spel me trouwens vooral even de les met je diplomas, had je toch even iets hoger ingeschat.
w0o0dy zegt
@heidekonijn: Geen van de genoemde merken heeft op last van de overheid roestbakken in elkaar moeten laten zetten door ex-boeren, geen van die merken heeft door hooghartigheid van managers en (interne en landelijke) politiek de ellende zelf ZO nadrukkelijk opgezocht. De meeste klaplopers zijn inmiddels op straat gezet. Nu wordt er stukje bij beetje weer iets opgebouwd terwijl het moederconcern er ook in geen 20 jaar echt sterk heeft voorgestaan. De echte successen bij de merken die jij noemt zijn dankzij diepe zakken van de moeder een heel veel tijd. Maar Fiat moet dit even in 5 jaar gefixed hebben??
E34M5Touring zegt
@heidekonijn: Kijk even naar de auto’s die je opnoemt. Allemaal niche modellen waar je nooit aantallen in gaat draaien. Tuurlijk gaan die als eerste zodra er problemen komen. Fiat is aan het proberen de organisatie weer draaiend te krijgen. Wat heb je nodig voor veel geld? Omzet en wat zet om op het moment? kleine auto’s. Waar is Fiat goed in? Juist… Een Mito GTA is totaal niet relevant in dit klimaat. Een 85pk multijet diesel wel. Een Brera GTA is niet interesant omdat de normale Brera al niet echt sterk verkocht, waarom zou je dan enorm veel ontwikkelingskosten maken om daar een NOG duurdere versie van te maken. Er wordt nu duidelijk weer aandacht gegeven aan Alfa Romeo. In de vorm van nieuwe concepten en partners geven ze in mijjn ogen toch wel het signaal aan de slag te willen met Alfa. Dus misschien komt dat nieuwe platform er wel. Het feit dat Marchionne soms als bankier denkt heeft Fiat boven water gehouden. Daarbij hebben ze zoals @:WOoOdy: zegt Chrysler (en daarmee toegang tot RWD platforms) voor een relatief koopje. Dat geeft Alfa in de toekomst ook de mogelijkheid om naar de US te gaan.
heidekonijn zegt
@E34M5Touring: Ja maar ho even. De auto’s die ik opnoem zijn niet mijn droom-lineup maar de loze beloftes van Fiat. En wat zou ik als Alfist hebben met een merk als Chrysler? Je mist het punt. Het punt is dat Alfa door zijn geschiedenis en ondanks de waanzinnige beleidsvoering een naam heeft waar andere merken zelfs na enorme investeringen nog niet aan geraken. En het enige wat die over het paard getildecrisismanager kan doen met die marketing goudmijn is rebadgen. Geen wonder dat mensen als Piech het kriebelt aan de vingers.
E34M5Touring zegt
@heidekonijn: Dat zeg ik toch ook niet. Die plannen gaan niet door omdat er geen geld is/was. Blijkbaar begrijpen we mekaars punt niet. En als echte Alfist (haal woensdag mijn 4e op) heb ik goede hoop dat nu de boel een beetje begint te draaien er meer geld beschibaar komt om Alfa weer een impuls te geven. Op dit moment wordt er nog niks gerebadged dus dat vind ik persoonlijk nergens op slaan. Marketing is belangrijk maar je merk kan niet draaien op stickers, petjes en schaalmodellen.
heidekonijn zegt
@E34M5Touring: Stickers en petjes zijn merchandising, marketing is een integraal bedrijfsproces geworteld door de onderneming met als doel te anticiperen en in te spelen op de vraag van de klant. Als je dat goed doet kan je niet enkel meer verkopen dan de concurrentie maar ook meer geld vragen voor je product. Als je voorbeelden wil hoef je enkel maar naar BMW te kijken. Efficient dynamics, M devisie en Zagato zijn geen gelukkige toevallen maar deel van een strategie. Marchionnes strategie is een Opel corsa gte nemen, een andere carrosserie over te gooien en mito te noemen. Dat is niet anticiperen, maar cynisch door de strot proberen rammen. Dat lukt niet. Dat faalt. Geen ENKEL bedrijf kan winst maken zonder eerst te investeren. Volgens de redenering ‘we hebben geen geld dus moet de consument maar op een houtje bijten’ lagen merken als Porsche en Apple al lang onder de zoden.
E34M5Touring zegt
@heidekonijn: Waar moeten ze mee investeren dan. Lollystokjes? Monopoly geld? Er moet toch eerst geld gemaakt worden via de andere merken voordat er budget is om te investeren. Nogmaals alle partnerschappen en concepts laten zien dat men weer geintereseerd is in Alfa. Maar misschien is dat door een anti Marchionne bril niet te zien…..
heidekonijn zegt
@E34M5Touring: In de vroege middeleeuwen waren het de italiaanse banken die daar een oplossing voor gevonden hebben. Het heet krediet. Bedoeling is dat een knap plan bedenkt en daar investeerders voor vindt. Bestaat nog altijd. Maar zou niet eens hoeven want FGA heeft geld zat. Hoe kunnen ze anders een F1 team recht houden en een merk als Ferrari elk jaar een nieuw model laten lanceren, en zich ook nog eens inkopen in een van de grootste automerken ter wereld?
Alfa heeft een gamma van twee modellen en laat een gat van twee jaar -waarin geen model beschikbaar- voor de159. Ferrari heeft als nichemerk 5 modellen. Als je daaruit concludeert dat Alfa de interesse heeft van het management vind ik dat een vrij bizarre conclusie.
E34M5Touring zegt
@heidekonijn: Ik snap dat je dat een bizarre conclusie vindt want dat zeg ik namelijk nergens. Ik bedoel dat er weer een aantal concepten worden getoond en dat Alfa als merk partnerschappen aangaat. Dat doen ze niet als ze het merk afschrijven. En krediet? Tja dat geven ze ook niet zomaar meer, zeker nu Italie wel andere problemen heeft. De reden dat Ferrari 5 modellen heeft is omdat die met mekaar net zoveel marge opleveren als 500.000 Fiat Panda’s oftwel snel geld. Wat je dus weer kunt investeren in (eventueel) Alfa. Het F1 team is Prestige en een geweldige global marketing tool. Tuurlijk wordt daar geld in gepompt.
heidekonijn zegt
@E34M5Touring: Dus in een global marketing tool -één dat zo duur is dat zelfs VAG er vanaf blijft- van een nichemerk geld pompen is logisch, maar investeren in een hoger volume merk wiens oude modelstrategie overgenomen is en gigantische winsten oplevert door oa BMW is not done? Heb jij samen met Marchionne op school gezeten, of komen jullie uit hetzelfde parallele universum waar geld op de foute plek inzetten een slimme zet is of zo? En je typte toch echt wel “Er wordt nu duidelijk weer aandacht gegeven aan Alfa Romeo”, dat lijkt mij er op te duiden dat je aangeeft dat het management interesse heeft in Alfa, of hoe wil je dat uitleggen?
kaasboerin zegt
@heidekonijn: “Marchionnes strategie is een Opel corsa gte nemen, een andere carrosserie over te gooien en mito te noemen.”
Slim toch? Jan Leaselul weet dat niet en dat interesseert hem ook niet.
heidekonijn zegt
@kaasboerin: Heb je gelijk in. Helaas voor Sergio vind Jan Leaselul een Corsa sowieso meer bij hem/haar passen, en pappa zegt dat Alfas roesten en zo.
mashell zegt
@Carreza: Maar hij heeft thuis grote problemen, Fiat draait matig, Alfa en Lancia slecht. Nu heeft hij zich een te grote (kol) trui aangetrokken door zich ook nog de problemen van Chrysler en Dodge op de hals te halen. En voordat er daar vooruitgang in zit alweer een samenwerking met Mazda? ik ben bang dat bij die grote overlevende concerns Fiat er niet bij zit, niet omdat ze geen plaats verdienen maar omdat ze kapot gaan aan de grootheidswaanzin van ome Sergio. Zelfs VW krijgt Seat niet winstgevend, en dat is het formaat van uitdaging die Sergio voor minstens 3 merken heeft! Ik hoop van harte dat jij gelijk hebt en ik hier ongelijk!
w0o0dy zegt
@mashell: de problemen van Dodge/Chrysler… ehm ze maken een (paar) miljard winst?? Misschien is het goed om de feiten mee te nemen in je comments?
Om klanten aan te trekken voor Alfa Romeo zal het product aanbod interessanter moeten en moeten er vooral nieuwe modellen bij…Dan moet je dus wat ontwikkelen dat interessant is EN relatief goedkoop ontwikkeld kan worden in korte tijd. Die modellen zijn stappen in de juite richting zelfs al is men nog niet op hzoet punt waar je eigenlijk wil zijn. Maar volume afzet is nodig voor toekomstige ontwikkeling… als je wil dat het een goede auto wordt. Dus nu slimme allianties en geld verdienen met volume modellen EN een paar leuke image-versterkende modellen (4c en “spider”) en de volgende generatie kan dan wellicht de meest hardcore Alfist tevreden stellen. Zonder die allianties komen die volgende generatie autos er waarschijnlijk niet eens… dus wat heb je liever?
mgmgb zegt
Naar alle waarschijnlijkheid in elk geval?!
agera zegt
Als het een noodzaak is voor het voortbestaan van het merk zeg ik zonder na te denken meteen “ja”. Na het lezen van het bericht is dat volgens mij niet het geval. Uiteindelijk is het gewoon een win-win situatie. Beide partijen zullen profijt hebben van de samenwerking, de Italianen misschien wel het meest omdat de kwaliteot opgekrikt zal worden.
Aan de andere kant ook mooi nieuws, want door Fiat bestaat de Viper nog anders was er een einde gekomen aan de Viper legende!
pikes83 zegt
Gewoon doen of die mazda’s nou in amerika of italië worden gebouwd maakt volgens mijn geen reet uit.
alfamail zegt
Het leven word er niet mooier op, nieuwe Alfa’s helaas ook niet lijkt het?… Kutcrisis!
Jazzie zegt
Goed plan. Ik had een tijdje mijn twijfels, maar begin toch wel weer te geloven in de plannen en leiderschap van Marchionne.
lincoln zegt
bouwen .. bouwen .. assembleren bedoel je ..
fiscaal wel interessant om half-fabrikaten in elkaar te fietsen ..
zal best 2 jaartjes goed gaan voordat Mazda merkt dat het eigenlijk helemaal geen goed idee was ..
heidekonijn zegt
@lincoln: Normaliter wel, maar in tijden als deze gok ik eerder op twee maanden.
tweede_woning zegt
robbie , toch denk ik dat de Arna zo ongeveer dezelfde kwaliteit TOEN had als de VW golf nu . Wat denk jij ?
911GT2 zegt
Jongens laat Alfa Nou eens gewoon dood gaan. Ze hebben geen bestaansrecht. Ze hebben al een mes halverwege de strot, tijd dat iemand ze uit hun lijden verlost.
lincoln zegt
@911GT2:
o.k. .. we zullen op jou advies geen Alfa,s meer kopen ..
ouwe boycotteraar ..
hdla zegt
@911GT2: ja dat hadden ze in de jaren 60/70 met volkswagen ook moeten doen. dan was die saaie troep van het vag concern ons bespaart geweest inclusief die fantasieloze 911.
syliaca zegt
@hdla: Hadden ze met mensen zoals jou ook moeten doen, al die comments op de 911 dat hij fantasieloos is.
supermario zegt
@911GT2:
verkoopcijfers in Nederland volgens autoweek
Alfa Romeo 163142 middenmotor qua verkopen
Porche 9519 onderaan de verkoopranglijst.
Wie heeft er nou geen bestaansrecht?
mellie zegt
Ik weet het niet hoor ben er nog steeds niet blij mee.mazda moet gewoon een zelfstandige autofabrikant blijven,ten zij het weer onder de vleugels van ford kan opereren. ik zie liever dat ze een samenwerking met kia,hyundai en/of ford
doba95 zegt
Ik denk dat mr. Marchionne toch net iets slimmer is als dat de meeste denken. Oke, het komt er vaak niet zo goed uit, maar onderhuids is ie best slim. Hij ziet en bekijkt VAG en denkt, zo moet het ongeveer gaan worden. Mazda heeft de scherpe onderstellen van Ford gekregen en Fiat heeft de scherpe multi-air/twinair motoren. Scherpe combi dus. Mazda denkt daarin waarschijnlijk dat de motoren van Fiat beter zijn dan hun eigen sky-active gedoe, en gelijk hebben ze, want ze kunnen niet meer profiteren van Ford’s nieuwe motoren. Ook de Japanse prijzen zijn niet gunstig hier. Voor beide een win-win situatie.
Dus Japanse Mazda’s met scherpe motoren en Italiaanse Fiat’s/Alfa’s/Lancia’s met scherpe onderstellen.
Beide zijn eigenzinnig maar het kan een mooie, en lastige, combi zijn. Ik hoop dat het ze lukt. Het kan zeker veel goeds opleveren.
doba95 zegt
Mazda heeft Europees en Amerikaans weinig inbreng op de automarkt en kan dit dus bereiken via Fiat.
Fiat heeft Amerikaans bereik gekregen via Chrysler en kan Aziatisch bereik krijgen via Mazda.
Lijkt met toch best slim van Marchionne en z’n Japanse collega (CEO Mazda). Met dank aan Duits (VAG) voorbeeld. Overal samenwerkingen aangaan kan best nuttig zijn als je groot wil worden.
tweede_woning zegt
robbie , je hebt het over ”de Japanse Alfa MX-5 ” , dan snap je er toch weinig van…..net als in de vorige topic hierover. Kijk daar nog maar eens naar de topic titel.
supermario zegt
156 700000 van verkocht, 147 500000. Mito doet het redelijk goed, Giulietta heel goed, 4C moeten we nog zien maar mooi ding. En de Giulia willen ze helemaal top krijgen eer ze ermee de markt op gaan.
Het gaat helemaal niet slecht met Alfa. Het is gewoon geen karakterloze 1000 in een dozijn auto zoals Volkswagen, maar een auto voor een kleinere markt: Mensen met een sportief hart die van schoonheid houden. Porche verkoopt toch ook geen miljoen autos, maar slechts 9519 tot op heden in al die jaren.