Na alle eco-drifters, gedowntunede V6-en en andere muesli-voitures moet ook Fiat eraan geloven. De Italianen komen nu met een groene golf aan nog zuinigere modellen.
Het recept is hetzelfde als bij alle eco-modellen: langere versnellingsbak ratio’s zorgen voor minder toeren op de snelweg en een daarbij behorend laag verbruik. Stop-start technologie, banden met lage rolweerstand en een verlaagde wielophanging doen de rest. Als naam wil men PUR-O2 gebruiken.
Voor de Fiat 500 1.2 en de Bravo 1.6 diesel betekent dat dat de CO2 emissie met 4g/km wordt terug gedrongen zodat het totaal op 115g/km komt. Ook bij de publieksfavoriet Croma wordt zuiniger: de CO2 emissie van de 120 pk sterke 1.9 diesel loopt terug van 157 naar 140g/km.
De Bravo diesel wordt daarmee een bijtellingsvriendelijke klant, belangrijk nieuws dus voor leasend Nederland. Als laatste nieuwtje zal Fiat in Parijs (in navolging van Geneve) ook nog de “groene” Fiorino Qubo lanceren voor mensen met een urban of anderzijds actieve of hippe levensstijl. (via autonews.com)
Thom zegt
Fiat is toch al groen?
Thom zegt
http://www.carros.nl/autonieuws/fiat-laagste-co2uitstoot/
hubert zegt
Moet dat nou, die saab reclame hiertussen?
LP640 zegt
@hubert
Ja echt hè, heeft Wouter geld nodig ofzo? :P
Tripple zegt
je kan nog zoveel reclame maken voor SAAB
maar als het product nu 1maal niet gewild is ( wat dus nu bij saab het geval is )
schier je er echt niks mee op
Björn Borgmoer zegt
Oehoe, ik trapte bijna in de Saab post!! Bij-na!!
Ik dacht dat Fiat één van de ‘groenste’ merken van Europa was, maar dit zal natuurlijk wat meer centjes opleveren door nieuwe leaserijders.
P.S.
“Ook bij de”… “bij” mag weg, dan loopt de zin wat makkelijker. Enne, “versnellingsbak” en “ratio” horen volgens mij aan elkaar.
CSL zegt
Wat is die saab reclame toch zo irritant. Alsof de hele site al niet vol staat van reclames.
autoblogger zegt
Jezus gristus, we proberen telkens iets nieuws ivm reclame, speciaal omdat jullie zo’n hekel hebben aan popups en layovers.. het is ook nooit goed;)
BlueVFRank zegt
wat zal mij de reclame nou interesseren, belangrijkste is dat de site kan blijven draaien. Moet zeggen dat ik dit toch de minst storende variant vind.
sjoppie zegt
[offtopic] Hebben we hier ook een meldpunt voor ongewenst taalgebruik? [/offtopic]
Dacht dat het er nooit van zou komen bij Fiat, maar ja… Nu zijn ze te laat, net een Peugeot 207 besteld, anders had het deze Bravo kunnen worden…
SjoerdV zegt
@autoblogger:
Prima reclame zo, met die gele achtergrond weet ik precies wat ik niet hoef te lezen.
Autoblog heeft reclame-inkomsten, het is niet super storend voor de lezers vanwege de gele achtergrondkleur –> Iedereen blij toch?
Marks zegt
Die test van saab doet t niet goed bij mij, ik kan geen handschoen kiezen :P
Wel een goede zaak trouwens dat auto’s tegenwoordig wat lager worden, ivm het verbruik… Ziet (mits te veel uiteraard) wel mooi uit, en tis fabrieksaf, dus geen rotzooi eronder achteraf.
LP640 zegt
@autoblogger
Ja hoor vloek maar weer!
@SjoerdV
Je hebt gelijk-> toch een beetje irritant.
jo zegt
Niet Zeiken over reclame”s ze moet ergens de inkomsten vandaan halen om de site up te date te houden!!!
jo zegt
Oopps paar taal fouten op me vorige bericht.
Citrofiel zegt
En zo nog meer relatief weinig verkochte variantjes… :roll: Doe dat nou gewoon bij alle modellen, zoals een bepaald merk al doet… Go BMW! (hopen dat Rick dos hier niet is)
@ autoblogger; Ik weet het inmiddels te waarderen. ;) Het is duidelijk genoeg aangegeven met dat geel, en leuk gedaan verder ook. Merci.
robbie zegt
@Citrofiel, jij weet zeker niet dat Fiat al het groenste merk op de markt is? De gemiddelde uitstoot van alle verkochte Fiat modellen is het laagst van alle merken.
Ze zitten volgens mij nu al op 140 g/km.
Citrofiel zegt
@ robbie; Zoiets kan weggezakt zijn… :P Maar dat komt vooral omdat ze gewoon veel kleine auto’s bouwen (of grote auto’s niet verkocht krijgen, het is maar hoe je het bekijkt), niet omdat ze zo erg focussen op milieuvriendelijkheid. Dat doet BMW bijvoorbeeld beter, lijkt me.
robbie zegt
@Citrofiel, ben het gedeeltelijk met je eens, maar Fiat doet het bijvoorbeeld wel een stuk beter dan concurrenten als Citroen, Peugeot en Renault.
En vergeet niet dat Fiat ook al geruime tijd bezig met aardgas modellen etc. Maar een beetje extra aandacht is natuurlijk nooit verkeerd ;)
Citrofiel zegt
@ robbie; Goh, wat toevallig dat je nu juist de Franse merken er bij haalt. :P
Ik denk overigens dat de vergelijking toch een beetje mank gaat. De Fransen verkopen nog altijd meer grote auto’s dan Fiat. Denk maar aan het C-segment, waar de 307/308 en Mégane goede zaken doen, waar Fiat een bijrolletje speelt. Hetzelfde in het D-segment. 407, C5 en Laguna doen het vele malen beter dan de Croma…
Eerlijker zou zijn het per segment te vergelijken, dus de C1/107/Twingo met de Panda en 500, de C2/C3/207/Clio met de Grande Punto enzovoorts. Dus. Dat moet gebeuren. Maar laat ik nu te lui zijn om dat te doen. Ga je gang, robbie! ;)
Overigens, ook Citroën en Peugeot hebben aardgasmodellen. Sterker nog, ze waren er eerder mee dan Fiat… C3 in juni 2006: http://www.autoweek.nl/newsdisp.php?ID=4846&cache=no en Panda pas eind 2006: http://www.autoweek.nl/rijimpressie.php?id=608 . :P
mike zegt
wij hebben zelf een fiat bravo. ik als tien jarige vind ik mijn vaders auto toch maar lelijk. over mijn opa’s auto hebben we het nog niet gehad, want die kale toyota avensis sedan is een stuk vierkant beton.