Don Sergio laat weer eens van zich horen.
Sergio Marchionne, eindbaas bij Fiat Chrysler Automobiles (FCA) en potentieel Ferrari-koper mocht gisteren wat financiële cijfers over over afgelopen jaar presenteren. En dat waren (eerlijk is eerlijk) prima getalletjes om te roepen: een aantal doelen die vier jaar geleden werden gezet zijn gehaald en er is in Q4 een miljard Amerikanodollars netto winst gemaakt bij FCA. Reden genoeg voor Sergio om weer eens een lekker statement uit zijn coltrui te poppen.
De financiële cijfers lopen prima, maar de mannen van FCA gaan hun target van 7 miljoen auto’s in 2018 niet halen. Ze verkochten er afgelopen jaar 4,8 miljoen en een sprong van 2,2 miljoen lijkt onwaarschijnlijk. Op de vraag of hij ervan baalt dat andere merken niet met FCA willen fuseren, zei hij vertrouwen te hebben dat FCA ook op eigen kracht een topspeler in de markt kan zijn. “And that’s all I care about.” Tegelijkertijd is hij best een beetje bang voor 2018. Veel van het succes voor komend jaar zal afhankelijk zijn van de lancering van de nieuwe Wrangler en RAM 1500.
“I think the biggest risk … is that we screw up all those launches and we can’t deliver the volumes. That’s the real issue — that we can’t make it.”
Maar het is niet alleen maar bescheidenheid natuurlijk. Marchionne maakt gebruik van de situatie om de boel eens lekker op scherp te zetten. Hij heeft tijdens de bekendmaking van de cijfers geroepen dat het waarschijnlijk is dat FCA beter gaat presteren dan Ford in 2018. Best een bold statement want Ford verkocht afgelopen jaar 6,2 miljoen auto’s, terwijl FCA er dus 4,8 miljoen wist te slijten. Daar moeten we wel bij aantekenen dat Ford minder 1,2% verkocht dan in 2016 terwijl FCA 1,3% meer auto’s verkocht. Honda noemt Marchionne niet, maar dat is ook niet zo vreemd. Die verkochten 8% meer dan een jaar geleden en stegen naar 5,3 miljoen verkochte auto’s. Overigens zijn verkoopaantallen iets anders dan pure winst natuurlijk, de vraag is even waar Sergio precies op doelde met zijn uitspraak.
Over Alfa Romeo zei Marchionne dat ook in 2018 geen winst gemaakt zal worden. Joh, dat hadden we niet zien aankomen Sergio, zeker niet nu jullie de Formule 1 in gaan! Maar goed, nog steeds rode cijfers voor Alfa Romeo in 2018 dus, met als grootste probleem dat er meer volume nodig is. Misschien moet je dan eens zorgen dat je auto’s hebt in relevante marktsegmenten die de strijd aan kunnen met de competitie, Sergio. Een opvolger voor de MiTo en de Giuletta bijvoorbeeld? Het is maar een ideetje.
Feit is dat Ome Sergio reden tot een klein feestje heeft, maar we zijn benieuwd of hij over anderhalve maand in Genève weer wat moois te melden heeft. Of gaat het weer een actiemodelletje van de Fiat 500 worden?
ghost zegt
Zou mooi zijn!
trustmeiamanengineer zegt
Nou, pomp die miljard ‘ff in de ontwikkeling van nieuwe modellen dan, is hard nodig bij Alfa en Fiat, anders halen ze die doelstelling nooit.
fordnut zegt
Er wordt weer uit de coltrui gel*lt. We zijn het van hem gewend.
Gulli zegt
Dus de complete hoop van FCA ligt op de merken die vooral niet Fiat zijn (op gerebadge Punto’s na)? Geen woorden maar daden Sergio!
De MiTo dateert alweer van 2008. HALLO SERGIO! 2008! Er zijn er vorig jaar 247 verkocht in Nederland. Dat is toch om te huilen? Dat is toch geen volumemodel?
lekkerlinksrijden zegt
@Gulli: en de Gulietta is ook wel aan vervanging toe, gaat ook al weer te lang mee. En dan voornamelijk het interieur want dat loopt hopeloos achter bij de Mito en Gulietta
mashell zegt
@gulli: Ze moeten de Alfa Romeo Mito gewoon marketen als een brandnieuwe yountimer. Dat spreekt de craftbier drinkde baard dragende mannen in de ruitjes bloezen wel aan.
knapzuur zegt
@gulli: ze moeten daar gewoon een V2 versie van maken die zo’n 200kg lichter is, staat ie gelijk weer strak in de markt.
En trek die lijn dan gelijk door een jaar of wat later naar Fiat, 1005kg voor een Pandaatje.. kom op zeg een full option Picanto heb je onder de 850kg
gasskaas zegt
@gulli: De punto komt uit 2005, dat is nog erger. En dan die veiligheidspuntjes man man man. Zelfs rob geus vind het vies.
E34M5Touring zegt
Denk dat ook Alfa dolgraag een nieuwe MiTo en GeileJetta wil. Maar er is geen huidig platform waar deze modellen op gebaseerd kunnen worden. En bij FIAT hoef je daar nu niet meer aan te kloppen. Die hebben helemaal niks waarop je zoiets zou kunnen doen.
trustmeiamanengineer zegt
@E34M5Touring: Giulia platform tikkie inkorten er een een hatchback op gooien, moet goed te doen zijn. De MiTo is inderdaad een ander verhaal, daar komt denk ik gewoon geen opvolger meer van….
sr20det zegt
@trustmeiamanengineer: houd er ff rekening mee dat de Gulia een achterwiel aangedreven auto is. Dat gaat gewoon niet werken.
trustmeiamanengineer zegt
@sr20det: Natuurlijk wel. De nieuwe Giulietta moet juist rwd worden.
E34M5Touring zegt
@trustmeiamanengineer: Dan krijg je een rwd platform. Leuk, maar zelfs BMW stapt met de 1 serie van de RWD af. Daar komt Alfa niet mee weg vrees ik. Er zal toch een nieuw fwd platform moeten komen.
mashell zegt
@e34m5touring: en waarom doet BMW dat? 1] Ze hebben een goed FWD platform beschikbaar 2] Een FWD platform is door het ontbreken van een aandrijfunnel meer geschikt is voor een compacte wagen 3] ze kunnen zo kosten besparen. Maar het is niet dat de huidige 1 serie met RWD een onmogelijke auto is. Ja deze is releatief zwaar, relatief onzuinig en relatief krap van binnen. Maar verkoopt ondanks die nadelen niet onaardig. Net als de Giulia een ordinaire 3 serie kopie is, kan Alfa ook zoiets doen met die nieuwe Giulietta, er een F20 achtige wagen van maken.
trustmeiamanengineer zegt
@E34M5Touring: BMW verloochent alles wat vroeger heilig was. Ik denk dat een rwd hatchback prima kan, je moet het alleen durven. Bovendien valt BMW zo als concurrent juist weg, maakt van een nieuwe Giulietta wen mooie niche.
Gulli zegt
@trustmeiamanengineer: Renault doet het gewoon! ?
E34M5Touring zegt
@trustmeiamanengineer: Alfa heeft nog geen budget om te durven of te gokken. Die MiTo en Giulietta zijn de bread and butter voor Alfa. Die moeten gewoon goed zijn voor een redelijke prijs met een normale uitstoot etc. RWD maakt hem zwaar, onzuinig etc. Daar ga je zo’n ding niet mee slijten. Niet dat ik zoiets niet heel gaaf zou vinden. Maar voor Alfa op dit moment niet wat ze nodig hebben vrees ik.
munchy zegt
Ik zie hem geen coltrui aan hebben hoor.
geecee zegt
@munchy: Ik ook niet…
Edge zegt
FCA heeft een flink aantal mooie merken vol potentie in haar portfolio, maar als ze serieus de concurrentie met Ford aan willen gaan zullen ze aanzienlijke stappen moeten maken. Terwijl de ene na de andere stadsrakker uitgerust wordt met veiligheidssystemen uit hogere klassen kun je het niet maken om maar te blijven aanmodderen met wagens als de 500, Punto en Mito die 10 jaar of ouder zijn. En eigenlijk geldt dat voor vrijwel het gehele FCA aanbod, het is het allemaal nét niet.
min2max zegt
Wat een mager en cynisch geschreven artikel. Sergio schrijft geschiedenis in managementland. Er zijn weinig CEO’s met zijn staat van dienst. Als we kijken naar Jeep, is er vanaf 2009 een ontwikkeling gerealiseerd van 300k naar 1.400k verkopen; kijken we naar RAM in dezelfde periode van minder dan 200k naar ruim 500k; Maserati maakt bijna 50k auto’s en Alfa Romeo maakt met de Giulia’s, Stelvio’s en Quadrifoglio versies weer echte rijdersauto’s. De financiële cijfers liegen niet.
galverink zegt
@min2max: 2009 was geen normaal jaar. De verkopen crashten toen van iets van 16 miljoen naar 10 miljoen op jaarbasis. Logisch dat GM en Chrysler toen omvielen. Na een paar magere jaren kwam het herstel, maar niet alle merken veerden even goed op. Chrysler is namelijk ook zorgelijk. Ze hebben de Pacifica en de stokoude 300. En da’s niet genoeg. Dodge Charger en Challenger zijn ook verouderd. In de RAM is wel genoeg geïnvesteerd om hem competitief te houden maar in de rest niet.
min2max zegt
@galverink: FCA kan het geld maar één keer uitgeven en kiest ervoor zwaar te investeren in terreinwagens (Jeep), trucks (RAM), premium Brands (Maserati & Alfa Romeo). Dit zijn de segmenten waar op de korte en lange termijn geld is te verdienen.
min2max zegt
@min2max: nabrander. Het best renderende merk van FCA is Maserati (gemiddeld 13,8% brutowinstmarge per verkochte auto). De verkoop nam toe van 42.000 auto’s in 2016 naar 51.000 (+22%) in 2017.
utregcity zegt
Knap van Honda om als single merk ( jaja en die paar Acura’s) 5,3 miljoen auto’s weg te zetten.
dracae zegt
De rente staat onverantwoordelijk laag, dus FCA heeft even geen last van de gevaarlijk hoge schuldenlast. Ondertussen groeit de Amerikaanse economische bubbel weer leuk.. tot het echt klapt… dus kan het falen van de Europese merken gecompenseerd worden.
Dat is mazzel bij het gokken met groot geld en dan ook nog geld van anderen.
Dat is geen gesl
clarkson zegt
Wat zullen ze bij Ford zenuwachtig worden zeg.