De laatste maanden wordt druk gespeculeerd over de toekomst van Ferrari, en vandaag krijgen we duidelijkheid: de tijd dat Ferrari voor 100% eigendom was van Fiat komt ten einde, het aandeel gaat naar de beurs.
Tot nu toe was het onmogelijk aandelen Ferrari te kopen, deze worden niet vrij verhandeld. Vanaf 2015 krijgt het fameuze Italiaanse merk echter beursnoteringen in Europa en de VS, zo maakte moederbedrijf Fiat Chrysler Automobiles (FCA) zojuist bekend bij de presentatie van de cijfers over het derde kwartaal.
Ongeveer 10 % van Ferrari gaat in de publieke verkoop, de rest wordt verdeeld onder FCA’s aandeelhouders, die hiermee nog steeds de volledige controle over het bedrijf houden.
FCA, dat een kwakkelend begin kent op de beurs van New York (in Europa wordt het aandeel nog steeds 7 keer meer verhandeld), draaide in het derde kwartaal prima. Inkomsten stegen met 14 procent naar €23,6 miljard, met dank aan (surprise, surprise) Noord-Amerika, waar de pickups en SUV’s gretig aftrek vonden.
Echter, het concern heeft nog steeds forse schulden, en behoefte aan cash. Een IPO (beursgang) van Ferrari zou hierbij aardig helpen. Schattingen over de waarde lopen uiteen van ongeveer 3 miljard euro (analisten) tot 5 miljard euro (Marchionne)
Update 12-11: Ferrari gaat tussen Q2 en Q3 2015 naar de beurs, zo liet Marchionne weten.
baasbas zegt
There comes the monkey out of the sleeve. Daarom is Di Montezemolo weg, die was het er niet mee eens. Daarom ook de production cap losgelaten. Aandeelhouders houden er niet van als je niet méér verkoopt… alles moet namelijk altijd meer meer meer
Aan de andere kant, met de vrijgekomen centen kan die gekke Canadees nog wel 3 nieuwe Fiat 500 varianten uitpoepen! Hoera!
baasbas zegt
@baasbas: Overigens, ‘afstoten’ in de titel is lichtelijk overdreven, niet?
lekkaah zegt
@baasbas: Voor wie is dat slecht dan, dat er meer verkocht gaat worden???
baasbas zegt
@lekkaah: Vraag dat Di Montezemolo. Volgens mij was zijn doel om Ferrari exclusief te houden. Als er aandeelhouders in het spel zijn komt er eerst een Ferrari 911 concurrent… En daarna een Ferrari Cayenne concurrent… enz
lekkaah zegt
@baasbas: Wat verschrikkelijk voor iedereen.. Op de aandeelhouders, het personeel en potentiele kopers na dan..
baasbas zegt
@lekkaah: Ik zeg nergens dat ik het daar niet mee eens ben. Ik zie wel een punt in het verwateren van het merk. Dat wordt bij Porsche ook geroepen. Maar Porsche verkoopt ondanks dat meer dan ooit? Dus daar kan je het over hebben…
Wat mij meer stoort is dat dit betekent dat Marchionne een bult geld in handen krijgt. Ik geloof er nul komma niks van dat hij er iets nuttigs mee gaat doen namelijk.
heidekonijn zegt
@lekkaah: Alleen de autoliefhebbers zijn shafted want die zien een prachtig merk teloorgaan. Maar ach.
eelco74 zegt
@baasbas: ach wel nee, hoe vaak zie je nou een Ferrari of een Maserati rijden. En er zit nog al een verschil tussen de productie aantallen van beide merken. Desondanks zie je beiden nauwelijks rijden, of je moet naar Dubai gaan. Bovendien was de wacht tijd opgelopen tot ongekende hoogtes. Dus zelfs als ze 3x zoveel gaan produceren blijven ze nog uniek. Het punt is dat de vraag is toegenomen door nieuwe afzetmarkten en dus je met een grotere productie gewoon net zo exclusief blijft als voorheen.
heidekonijn zegt
@baasbas: Eerder vertrok Luca al uit de board van Alfa. En we weten hoe geweldig het gaat met dat merk. Waarschijnlijk komt er nog meer onzin aan.
mrB zegt
Ik dacht eerst dat die 3 miljard volgens analysten wat conservatief waren. Maar als je door zoekt en er achter komt dat de claim van 5 miljard door Marchionne zou inhouden dat Ferrari 63% van de Fiat group net value is, dan is het toch wel heel veel.
damrakker zegt
Wordt het bezitten van een Ferrari toch een beetje bereikbaar.
trustmeiamanengineer zegt
10% is natuurlijk niet zoveel. Maar vind het altijd een slechte zaak als een mooi bedrijf aandelen gaat verkopen. Binnen de kortste keren zijn de geldwolven aan de macht en gaat het alleen nog maar over winst en dividend.
Trouwens, het lijkt me ook logisch dat Ferrari bij Fiat blijft, ze hebben de lage uitstoot van de Fiatjes hard nodig om aan de gemiddelde Europese CO2 uitstoot te kunnen voldoen. Tenzij ze echt veel meer (elektrische) muesli Ferrari’s willen gaan maken.
sjeemsbond zegt
@trustmeiamanengineer: en jij dacht dat de focus bij Ferrari momenteel niet ligt bij winst maken? Think again. Het feit dat het bedrijf niet op de beurs staat betekend niet dat er geen aandeelhouders zijn. Die zijn er wel degelijk en die willen graag net als jan met de pet die een aandeeltje koop graag een goed rendement op hun investering.
gregorius zegt
Oeh, dat wordt een gevaarlijk aandeel. Kan me voorstellen dat Scuderia Ferrari daar dan ook inzit: dat is natuurlijk een grote beerput (negatief voor de winst). En Maserati dan ook? En voor welke ‘prijzen’ mogen Ferrari en Fiat onderzoek en onderdelen uitwisselen? Dank dat de uiteindelijk de gerapporteerde winst en de echte winst ver uit elkaar zullen gaan liggen, om dan nog maar niet te spreken over de relatie tussen de koers van het aandeel en de gerapporteerde winsten.
Maar goed, ik snap m dan ook wel. Als je een geld wil ophalen op de beurs, doe t dan onder de naam Ferrari en niet meer onder Fiat.
fconderkantlat zegt
@gregorius: gevaarlijk? Ferrari gaat de productie van 7k naar 10k stuks opschroeven. Wachttijd is meer dan 1 of jaar had ik begrepen….Geloof me…die 10k stuks zullen ook als warme broodjes over de toonbank rollen…
gregorius zegt
@arashrsf: Juist daarom is t gevaarlijk! In principe lijkt me dat Ferrari de autobouwer een goed winstgevend bedrijf is. “Ferrari Licenties”: die de rechten verleent aan merchandise verkopers zal ook wel als een trein lopen. Als Ferrari alleen voor 100% dat was, zou ik er ook zo instappen.
Maar dan hebben we het Ferrari F1 team ik weet op dit moment niet hoe dat in verband staat met ‘het aandeel’ Ferrari daar kan je in ieder geval 10tallen miljoenen aan ‘kosten’ in laten ‘verdwijnen’. En of je daar ooit genoeg inzage in krijgt als aandeelhouder? Daarnaast hebben we nog contracten tussen Fiat en Ferrari: technologie, services (man-uren) en onderdelen:
De grootaandeelhouders van Fiat zullen ook grootaandeelhouders van Ferrari zijn. Stel nu (zeer gesimplificeerd) dat Ferrari 100 mio winst maakt en Fiat 100 mio verlies. Dan dok je als Ferrari zijnde dus winst-belasting: da’s zonde: gewoon geld UIT het bedrijf (we waren juist net bezig meer geld IN t bedrijf te stoppen); in dat geval betaalt Ferrari snel even ietsje meer voor de (gezamenlijke) R&D en betaalt FIAT opeens vrijwel niks voor de motoren die in bijv de Maserati komen te liggen (als Maserati bij Fiat blijft) etc. Oeps, winst weg Ferrari, verlies weg Fiat.
Oh, wacht, geen winst Ferrari? Geen Dividenden! En zodra we doorkrijgen dat dat spelletje gespeeld gaat worden, is het aandeel Ferrari niet heel veel anders als het aandeel Fiat.
Het enige doel van de grootaandeelhouders (die gezamenlijk een meerderheid hebben) is het maximaliseren van hun vermogen in de combi van Fiat&Ferrari aandelen.
Overigens is het gedeelte ‘forse schulden’ erg misleidend. Vrijwel elk groot bedrijf heeft forse schulden: dat heten leningen. Dat is vaak goedkoper dan het binnenhalen van investeerders. Maar HOE fors? Geen idee; niet onderzocht.
Dus ja, voor die 10% gaan we straks prachtige brochures krijgen. Gouden verhalen. Geniale resultaten. Zodat het tijdens de IPO voor zoveeeeeel mogelijk verkocht wordt. Maar het enige wat we daarover zeker weten, is dat het bullshit is! En als dat een succes is, misschien houden ze het dan ook nog wel voor een paar jaar zo, paar mooie dividenden er overheen en vervolgens op basis van die geniale waardering opeens heeeel veeeel geld ophalen tot opeens 30 – 40%. Hoppa, prachtig. En dan opeens die trucjes toepassen. Je weet t dus niet.
Interessant is over er straks opties op Ferrari komen; kijken wat de straddle in prijs doet! (deze laatste hoeft de leek niet te begrijpen, geen probleem).
sjeemsbond zegt
@gregorius: geweldig stuk. F1 zal inderdaad het zorgenkindje worden en zou in een aparte onderneming ondergebracht moeten worden, winsten die via de commerciële tak binnenstromen gaan er 3x zo hard uit richting de autosport wat een grote bodemloze put is.
jaapiyo zegt
@gregorius: straddle bij de IPO zal wel niet voor gratis zijn…vrij grote kans dat de koers gaat bewegen bij zo’n ‘emotie aandeel’ (in positieve of negatieve zin).
Maar dat voorbeeld van die 100 miljoen winst die je noemt…denk je niet dat de 10% nieuwe aandeelhouders gaan eisen dat linksom of rechtsom +-10 miljoen hun kant op komt? Uiteraard wel.
Ik heb overigens in het verleden ook wel eens gelezen dat het F1 team juist dik winstgevend is ipv een kostenpost. Toegegeven dat was wel in de dagen dat ze alles wonnen met Schumacher. Maar vergeet niet als je een beetje lekker eindigt in de F1 rangschikking levert dat tientallen miljoenen op en Ferrari heeft ook fijne sponsors die dikke koffers geld meebrengen. Zelfs Phillip Morris is gewoon nog sponsor tot eind 2015 terwijl ze al jaren niet eens meer op de auto mogen staan (!).
Het interessantste vind ik dat ze Ferrari dus waarderen op $30 miljard (nou ja, Sergio op 50 miljard). Niet onaanzienlijk gezien het feit dat onlangs FCA op de NYSE op een waarde van $14,5 miljard dollar geschat is door de beleggerts.
jaapiyo zegt
@jaapiyo: Ok dus de geschatte waarde geldt toch voor het hele bedrijf…maakt inderdaad meer sense maar je weet het tegenwoordig soms niet meer met die topmerken.
Nog wel interessant en leuk om te lezen vind ik dat Piero Ferrari nog steeds 10% van het bedrijf in handen heeft.
stationcar zegt
Hoe gaat zoiets gevolgen hebben voor Maserati, is dat eigendom van Ferrari en wordt dat dan ook vekocht? En at gaat dat voor gevolgen hebben voor de ontwikkeling van (de grotere) Alfa Romeo’s?
LPJ zegt
@stationcar: Volgens mij zit Maserati niet meer onder Ferrari, maar vormen die samen met Alfa Romeo en Abarth een divisie van FCA.
It all comes together… ;-)
roppp zegt
Is die 3 miljard de totale waarde of is dat de 10% van de totale waarde die de beurs opgaat. In het eerste geval zou je dus ‘maar’ 300.000.000 euri binnenhalen, wat mij een druppel op een gloeiende plaat lijkt te zijn…….
jagmaseratiferrari zegt
http://www.telegraaf.nl/autovisie/autovisie_nieuws/fiat/23238864/__FCA-baas_Marchionne_koopt_honderdduizenden_aandelen_FCA__.html
Na het lezen van dit snap ik wel waarom de schatting van Marchionne rond de 5 miljard ligt en nu is het gelijk ook helder waarom Luca di Montezemolo wegmoest.
azenomei zegt
Dus straks is Ferrari voor 10% van een of andere sjeik uit verwegistan.
jrk68 zegt
@azenomei:
Of van Piech, dan liever die Sjeik….
heidekonijn zegt
@jrk68: Of een Chinees. Of een Victor Muller type.
Alleszins is alles beter dan Marchionne zelf.
camber24 zegt
@sir_smokalot: 7 keer meer gehandeld. Wat bedoel je met die zin? 7 trades per dag lijkt me zeer onwaarschijnlijk.