Zelf schakelen is niet meer dé uitkomst voor Ducato-eigenaren.
In de wereld van bedrijfswagens wordt geld bespaard op zo veel mogelijk fronten. Logisch, je wil dat een bestelwagen groot en functioneel is en dat hij je van A naar B brengt. Anders had je wel een kleine bestelbus genomen. Voor de rest hoeft het geen Bentley te zijn. Toch zijn er wat fronten waarop een beetje technologie niet misstaat. Dan hebben we het natuurlijk over elektrische bussen, maar ook de huidige dieselversies rusten hier en daar op nog relatief oude techniek. Nogmaals, als dat de nodige kosten drukt en het werkt, geen geklaag.
Toch besluit Fiat Professional dat het tijd is om hun grootste bedrijfswagen, de Ducato, te voorzien van een moderne touch. Zo krijgt de bus een negentraps automaat. Dan gaat het rijden toch net even iets soepeler. De automaat vervangt het vorige automatische systeem, wat een gerobotiseerde handbak was. Deze nieuwe automaat moet dat systeem doen vergeten.
De bak kost 2.100 euro extra bovenop de bestaande Ducato-motoren. De goedkoopste Ducato met automaat kost daarmee 27.050 euro. Voor zo’n grote bus is dat een eerlijk bedrag. Een handgeschakelde Ducato kost 19.650 euro, een waar koopje.
Je kunt de vernieuwde Ducato per direct bestellen. Een elektrische Ducato (uiteraard zonder versnellingsbak) komt in 2020.
tfsi zegt
Heerlijk automaat, sinds ik dsg rij heb ik echt een hekel aan schakelen gekregen.
jarnobakker zegt
@tfsi: ik heb een hekel aan mijn powershift sinds hij moest worden gereviseerd…
mashell zegt
Het gejuich over dit persbericht was tot in de wijde omtrek van de camperbouwers te horen!
blackmilo zegt
@mashell: ken die Ducato ook niet anders
mashell zegt
@blackmilo: het is inderdaad iets waar de Ducato zich goed voor leent. De groepen camperkopers en automaatrijders konden wel eens een heel grote overlap hebben.
dailydriver zegt
@blackmilo: Hymer bouwt veel op basis van de Ducato. Ook MB Sprinter dient als basis. Uitermate vervelend om aan zo’n ding te werken. Als is weggebowud door de ombouw je komt nergens in het motorcompartiment bij.
Dutchdriftking zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
AMG zegt
Vreselijke bussen zijn het.
str8six zegt
In ander nieuws: Sebastian Vettel pakt z’n vierde wereldtitel!
Hubert zegt
Hoog tijd dat er een nieuwe redacteur gevonden wordt.
Eerst een wazig verhaal over een hondenhok welke verkrijgbaar is voor een Focus (compleet met gekopieerde tekst uit de Ford folder, maar toch echt geen advertorial was…), dan een typisch clickbait artikel over een Swift en nu een busje welke met automaat geleverd kan worden.
Lijkt alsof de inspiratie aan het opdrogen is.
willeme zegt
@hubert: Maak je maar geen zorgen ;-). We zijn voor een gedeelte afhankelijk van het autonieuws. Dat is na een grote autobeurs als de IAA nu eenmaal ietsje dunner. Daarom hebben we daarnaast altijd vaste rubrieken als het AB-advies, AB-Special, AB aankoopadvies, AB-rijtesten, Formule 1 verslagen, video’s met Wouter en Casper waarin we iets verder ingaan op een auto en natuurlijk de AB-garage. Dat combineren met een hoop nieuws. Uiteraard is het goed om ons scherp te houden, dus als je het niet leuk vind, kun je dat uiteraard zeggen! Maar weet dat we altijd ons best doen om autogerelateerde content aan te bieden aan onze lezers en kijkers ;-).
johnhert zegt
Hopelijk is deze beter dan de handgeschakelde 6-bak… Op het werk al 2 bussen met kapotte bak gehad. Beide anderhalf jaar oud en nog geen 60.000 km. De volgende worden Iveco’s 3.0 met 8-traps automaat…
dailydriver zegt
@johnhert: Echter het ligt nooit aan de berijder(s) zeker?!. En wat is er al onder garantie geclaimd? En is er geen sprake van schade naar eigen toe doen? Uit eindelijk kan je elke bedrijfswagen kapot rijden. Ligt eraan hoe ermee om wordt gegaan en werk wat wordt uitgevoerd ook het juiste geschikte materiaal voor wordt gekozen.
johnhert zegt
@dailydriver: Als het om één bus ging gaf ik deze nog het voordeel van de twijfel. Bussen wegen altijd ca. 2800 kg zonder passagiers, moet een l2h2 bus tegen bestand zijn ben ik van mening. De Iveco is duurder maar veel robuuster gebouwd met zijn ladderchassis én zwaardere aandrijflijn. Naast de zéér matige mechaniek van de schuifdeuren voor de rest geen klagen over de Fiats eigenlijk. Daar de bussen gekocht worden en ca. 8 jaar mee moeten, denken wij beter af te zijn met Iveco…
Stijnson zegt
@johnhert: De deuren van de Iveco’s zijn ook niet de beste. Genoeg die daar problemen van ondervinden op mijn werk. Draaicirkel is wel de beste in zijn klasse.
vaakbenjetebang zegt
@johnhert: Iveco’s ken ik als vergaand hufterproof, vooral exemplaren met dubbellucht. Als ze ‘net uit de verpakking’ komen denk je eerst dat overal net iets te veel speling op zit, zeker als je het vergelijkt met een Sprinter, maar na een tijdje echt gebruikt te zijn, blijkt dat de Sprinter er hard op achteruit te zijn gegaan en de Daily nog als nieuw. En als je er een kar van 3 ton achter hangt, haalt een Daily zijn schouders op en rijdt er mee weg, en een Sprinter hoor je bijna letterlijk zuchten ‘moet dat nou?’
jagftype zegt
Branded content
tjorque zegt
Hopelijk beter dan wat ik van de vorige “automaat” (gerobotiseerde bak) gehoord heb.