Grootse plannen had Alfa Romeo de komende vijf jaar en ook bij Maserati zaten er twee gloednieuwe modellen aan te komen. Ze schijnen nog steeds te komen, maar wel later. En de Chinezen krijgen de schuld.
Precies een maand geleden kwam het nieuws naar buiten dat Alfa Romeo de marktintroductie van de overhaast geïntroduceerde Giulia QV met zes maanden naar achteren is geschoven en dat ook de SUV niet in 2016, maar in 2017 het licht zal zien. Nu kunnen we aan het lijstje vertraagde modellen ook de sedan boven de Giulia toevoegen. Deze spirituele opvolger van de 166 is voor een belangrijk deel gericht op de Chinese markt en laat nu net daar de autoverkoop stagneren.
Daarom zou Alfa Romeo momenteel alle middelen gebruiken om de Mito en Giulietta een tweede leven te geven en dat gooit Alfa-Romeo’s ambitieuze5-miljard/5-jaren-plan behoorlijk in de war. Het is overigens niet helemaal duidelijk of Alfa de Mito en Giulietta gaat vervangen met nieuwe modellen, of dat ze één of beide modellen forse makeovers geeft. De wagens staan in ieder geval voor de eerste helft van 2016 op de planning, zo schrijft Bloomberg.
Niet alleen bij Alfa Romeo wordt de ontwikkeling van nieuwe modellen vanwege de slechte Chinese markt teruggeschroefd, ook bij Maserati moeten toekomstige modellen het ontgelden. Als alles goed gaat krijgen we nog steeds begin volgend jaar in Genève de Levante te zien. Na een eerdere vertraging van een half jaar, dat wel. Deze SUV zou een jaar later gezelschap moeten krijgen van de Alfieri. Maar, de Alfieri komt niet eerder dan 2018, zo lijkt het nu. De Alfieri stond in maart 2014 in Genève en het schitterende design (hij werd verkozen tot de mooiste conceptcar van 2014) zal bij zijn officiële introductie weliswaar nog steeds schitterend zijn, maar ook alweer vier jaar oud. Als de Alfieri ooit komt tenminste…
nielsnl1 zegt
Ciao bella… Vraag me af of het er ooit van komt :(
meneer zegt
Wat een gepannekoek daar, allemachtig. Iets over de huid niet verkopen voor de beer geschoten is
gop1 zegt
Haha +1 voor die foto
henkhupelschoten zegt
Goeie foto! Jammer van dit slechte nieuws, positie kan nu nog alleen maar slechter worden. Hoor hier van verschillende dealers zelfs dat ze ophouden met Fiat. Totaal geen winst te behalen, vrees hetzelfde voor die andere italianen
Dutchdriftking zegt
Die Alfa komt dus nooit…….
Carreza zegt
Die “nieuwe” MiTo en Giulietta voor begin volgend jaar zijn facelifts en van het bescheiden soort dus “alle middelen” lijkt mij wat overdreven. Ik vraag me daarnaast af of er wel een publiek is voor een nieuwe 166. Ik bedoel, die gaat het merk niet redden zelfs al weten ze er heel wat te verkopen in China. Dus waarom daarin nodeloos investeren? Dan is er nog de Alfieri. Weliswaar een prachtige coupé maar ook geen cash cow.
Al bij al is dit uitstel dus niet zo belangrijk. Wel moeten ze nu dringend die compacte SUV en Giulia lanceren. Daar zit de massa namelijk op te wachten en enkel die twee modellen kunnen het merk redden van de ondergang.
spiderman zegt
Ach ja, why am I not surprised? De Giulia was door Alfa ooit aangekondigd voor 2012, toen 2013, 14, 15. In juni stond er een superdikke QV met Maserati techniek, maar de gewone modellen zijn nog lang niet klaar. Ongetwijfeld hebben we bij Maserati gemaakte, handgebouwde exemplaren van de Giulia gezien tot nu toe. In massa produceren is iets heel anders. Alfa houdt ons koest met kekke filmpjes, reclamespotjes en de aanwezigheid van de QV op beurzen. Net zoals dat eerder een tijd is gedaan met de 4C. De enige productiemodellen met enig volume zijn de Mito en Giulietta, die krijgen volgend jaar waarschijnlijk een nieuwe grille, ander dashboard en nieuwe kleurtjes, terwijl ze (zeker de Mito) op de rol stonden om te verdwijnen. In eerdere perspresentaties was er juist sprake van 5-deurs versies van de Mito, een GTA etc.
Ik zeg het met pijn in het hart, want ik zweer bij Alfa’s, maar toch: zolang Marchionne aan het roer staat geloof ik er allemaal niks meer van. Productierijpe, gewone versies van de Giulia in maart 2016 in Geneve? Het zal wel Frankfurt in september worden, met de eerste exemplaren pas begin 2017 in de showroom – 5 jaar later dan beloofd….
pomoek zegt
@spiderman: echt prima verwoord, ik denk echt, ik ga het zeggen, dat hiermee de downfall van Alfa Romeo definitief is ingezet. En dat is echt dood en dood zonde, want echt dat vind ik een van de mooiste automerken van de wereld.
edftw zegt
@pomoek: ik moet ook helaas zeggen dat ik denk dat je gelijk hebt
mashell zegt
@spiderman: De IAA in Frankfurt is al weer in September 2017. Dat wordt dus lastig voor Alfa.
eelco74 zegt
Wat een achterhaald bericht, de giulia zal gewoon in Genève in Feb in alle versies geïntroduceerd worden. Zowel in Europa als in de VS zullen we in Q2 van de productie versies kunnen genieten
lincoln zegt
Nou en ..
Onze Fyra koste 11 miljard zonder dat er een wiel in beweging kwam ..
Eat that italien amateurs ..
Dizono zegt
@lincoln: En waar kwam die Fyra vandaan…?
Mika_Hakkinen zegt
@dizono: Bingo!
87sandyd zegt
@dizono: ok nog ‘onze fyra’ zeggen. Fyra is de buurman van Alfa bij wijze van spreken
Rick-dos zegt
Kwam dit fragment van de machtige Giulia QV die uit z’n machtige trompetten zit te blazen nog tegen.
https://m.youtube.com/watch?v=1Et1qBCnv3c
Kippenvel gewoon…
awesome zegt
*Ding Dong Deeeng*
Dames en heren, in verband met een storing vertrekt de Giulia niet vanaf spoor 1, maar zal het met een jaar vertraging vertrekken vanaf spoor 14b.
maxhunter zegt
Blamage! Hebben ze net weer een beetje geloof gekweekt…
trustmeiamanengineer zegt
Beetje jammer dit weer. Duurt het ook weer langer voordat ik een nieuwe achterwielaangedreven Alfa tweedehands op de kop kan tikken. Ze moeten nou wel eens echt gaan doorpakken.
knipperlichtje zegt
Gewoon een XE of 3-serie halen. Als je zo lang ergens op moet wachten kan het alleen nog maar tegenvallen. Of een A4 natuurlijk, die was weliswaar iets later (een kleine week dacht ik) onthuld dan de Giulia, maar rijdt al gewoon rond.
pjotr zegt
@knipperlichtje: dat komt omdat ze voor de A4 geen nieuwe folders hoeven te drukken: ze kunnen gewoon de oude gebruiken.
nasty zegt
@pjotr: Goeike :)
mashell zegt
@knipperlichtje: ik wacht al bijna een jaar op Sinterklaas. Komt de man eindelijk vanavond langs en zeg jij dat het gaat tegenvallen?
clarkson zegt
Dit is wel lekker italiaans. En niemand vind het erg? Nee natuurlijk niet. Hoort er bij!
w0o0dy zegt
De Giulia staat vanaf kwartaal 2 in 2016 bij de dealers en vanaf kwartaal 3 in de VS bij de dealers…
De Maserati modellen komen wel maar in een onzekere markt wil je liever niet een nieuw model lanceren. Zeker niet nu het qua aantallen eigelijk goed loopt (oké niet zo goed als de meest optimistische verwachtingen maar toch)
dragonforce zegt
Waar wil je een Alfa Romeo kopen in China? Ik ken geen dealers en online kan je niet eens een tweedehandsje op de kop tikken.
Had daar graag een Alfa Romeo willen kopen over een jaartje, maar ze zijn nog zelfdzamer dan Porsche of Ferrari…. Alhoewel je dat ook kan zeggen van de MG TF welk daar rijd in vergelijking met de Ferrari’s en de Porsche’s
heidekonijn zegt
Zou het kunnen dat er niks komt omdat het geld gewoon op is?
Schuldenput FGA gaat samen met schuldenput Chrysler.
Wat krijg je dan?
artali zegt
Autoblog doet een sjoemelartikeltje!,
zie:https://www.autoedizione.nl/alfa-romeo-giulia-gamma-komend-voorjaar-op-de-markt/
Als je onbevooroordeeld nieuws wil lezen over alles wat italiaans is dan kun je beter naar autoedizione.nl gaan.
Dizono zegt
@artali: er staat in bovenstaand bericht alleen dat eerder bekend werd dat de Giulia QV naar achteren is geschoven (mid-2016 als je de link volgt) en verder wordt er met geen woord over de Giulia gerept. Het gaat juist over de andere modellen van Alfa en Maserati. Waar zit nu dat gesjoemel?
heidekonijn zegt
@artali: Dat is geen blog over auto’s. Daar gaat het vooral over hoe geniaal Sergio M is. Personencultus. Best eng.
Ilquadrifoglio zegt
@heidekonijn: Gezien Fiat nog steeds bestaat is dat best gerechtvaardigd.
heidekonijn zegt
@Ilquadrifoglio: Jah, het gaat allemaal geweldig.
Ilquadrifoglio zegt
@heidekonijn: Scherpe analyse en goede onderbouwing! Waarom stuur je geen brief dat jij het concern ook had kunnen redden én meteen een hele vloot met concurrerende modellen had kunnen lanceren. Ik weet zeker dat je kans maakt met je laatste comment als onderbouwing.
g40freak zegt
https://youtu.be/60g_fa565p8
Ben benieuwd of we nog wat gaan horen over de nieuwe fiat tipo, nu we het toch over fiat hebben.
utregcity zegt
Zouden ze “van uitstel komt afstel” in een Italiaans equivalent hebben? :
jorgos zegt
FIAT doet gewoon een FIAT ?