Hoe lekker is dat, pure ruimte? De Fiat Doblò S biedt het in overmaat.
Wat is de grootst mogelijke luxe? Inderdaad: ruimte. Natuurlijk spelen er een een hele hoop andere factoren mee. Maar bij vliegtickets, huizen, concertkaartjes en onderbroeken geldt: hoe meer ruimte je hebt, hoe luxer het wordt ervaren. Met name de premium merken zijn hier enorm goed in. Voor het geld is een 3 Serie echt gênant krap te noemen. Want voor minder geld heb je een Skoda Superb die zelfs de 5 Serie kan overtreffen qua ruimte. In dat opzicht is de Skoda Superb dus veel meer premium dan een 3 Serie of 5 Serie.
Dus veel meer premium dan deze Fiat Doblò wordt het niet, want de compacte besteller is écht ruim. Al sinds 2000 is de Citroën Berlingo-concurrent een slimme keuze voor mensen die veel ruimte wensen voor weinig. De auto heeft onlangs een kleine facelift gehad. Ondanks dat de update vrij mild is, noemt fiat deze auto de ‘4e generatie’. Dat is een beetje optimistisch. Het is (alweer) een update van de tweede generatie en daar is niets mis mee, Fiat.
Fiat Dobló S
Tevens zijn er twee nieuwe modellen: de Fiat Doblò S en de Doblò Trekking. De Doblò S valt niet in het rijtje 911 Carrera S of Mercedes-AMG E63S. Het is nu de nieuwe benaming voor de auto, er is een Dobló S of een versie met het Trekking-pakket. De Trekking heeft in kleur gespoten bumpers, grote Trekking-stickers, airco, hoogteverstelling voor bestuurdersstoel, 7 inch groot infotainment-scherm met Apple CarPlay (en Android Auto), centrale deurvergrendeling en 16 inch stalen velgen.
Dire motoren
Je kan de Fiat Doblò S krijgen met drie motoren. Het zijn allemaal 1.6 MultiJet2-diesels, maar je hebt keuze uit 90 pk, 105 pk en 120 pk. De Trekking is enkel leverbaar met de laatste twee motorversies. De 210 pk sterke 2.2 JTD uit de Giulia is helaas niet aangekondigd, maar zou hilarisch zijn. Qua keuze houdt het in Nederland daarmee op. De Doblò in personenwagen-uitvoering is hier namelijk niet meer leverbaar. Waarschijnlijk in verband met de desastreuze BPM-boetes die in dit EU-land gelden. Dat geldt dus niet voor de bedrijfswagen-uitvoering (die min of meer even vervuilend is). Rondetijden op Tsukuba en Silverstone zijn (nog) niet bekend.
De prijzen hebben we wel voor je. De Fiat Doblò S kost 11.495 euro (excl. Btw en BPM). De Dobló Trekking moet 13.395 euro kosten. De prijslijst kun je hier checken.
marcomanta zegt
Wel een leuke naam “Trekking”.
LaLancia zegt
En dan niet het nieuwe logo introduceren. Zo kennen we Fiat weer.
dees zegt
Dat de personen variant hier niet verkocht word heeft niets met BPM te maken.
Maar met het zeer kleine marktaandeel dat de personen variant heeft en omdat de meeste mensen hier een merken fetish hebben en dus voor een Caddy gaan.
Het heeft voor FCA geen nut hier een auto aan te bieden wanneer geen hond deze koopt. Zoiets kun je alleen doen als de winst marge hoog is.
alfapeter zegt
Willem, als voor het geld een 3 serie genant krap vindt, moet je een Taycan eens bekijken.
Johanneke zegt
Nou ik zat vlak voor corona in een bmw 3 serie taxi. Echt niet best. Volgende dag een prius, was een zee van ruimte achterin. Is mij echt zwaar tegengevallen van BMW. Tja, meteen de reden dat de 1 serie nu fwd is.
alcantara zegt
Wat te denken van een GT2 RS? Een basic 911 Carrera is al belachelijk duur voor de ruimte die je krijgt. De GT2 RS is nog veel belachelijker geprijsd terwijl je minder krijgt, want de achterbank is vervangen door een staalconstructie. Gaat echt helemaal nergens meer over, leg je zoveel geld neer en dan rij je nog steeds geen ruime auto….
tourannetje zegt
Nog geen Berlingo met Fiat logo?
tenaci zegt
De combo is inmiddels een PSA derivaat, Fiat mag nog even door met een eigen model?
SpiderIV zegt
@tenaci: eigenlijk gewoon een betere betrouwbare kar die Doblo
tenaci zegt
@spideriv: hadden ze de combo ook beter een doblo rebadge kunnen houden.
SpiderIV zegt
@tenaci: yep achteraf wel maar Opel is overgenomen door Peugeot/Citroen van GM pakweg 3 jaar terug. Nu pas recent FCA samen met Peugeot/Citroen.