Althans dat suggereerde Fiat CEO Sergio Marchionne tijdens het uitreiken van de InterAutoNews management awards. De naam merknaam Innocenti zou dan geplakt moeten worden op Fiat’s concurrent van de Dacia Logan, een goedkope wereldauto dus. Onlangs gingen er ook al geruchten dat de nieuwe budgetauto van Fiat de naam Uno zou gaan dragen, maar die kansen lijken dus sterk afgenomen.
In Nederland kennen we Innocenti voornamelijk van de grappige kleine autootjes die gebaseerd zijn op de Mini die hier van 1979 tot 1982 leverbaar waren. Het Italiaanse Innocenti kent een zeer ongelukkige geschiedenis en het merk heeft in het verleden verschillende eigenaren gehad voordat het in 1990 in handen kwam van Fiat. Innocenti begon in 1960 met het bouwen van auto’s (een in licentie gebouwde Austin A40), maar in 1966 overleed de oprichter, Ferdinando Innocenti, en werd in 1972 het merk onderdeel van British Leyland en in 1976 onderdeel van De Tomaso. Meer informatie is hier en hier te vinden (via italiaspeed).
Jonas zegt
Gaan we nu elke oude wagen nieuws leven in blazen ofwat :p
Jellert zegt
Hebben ze nog niet genoeg aan een schattig mini autootje, de 500?
Brecht zegt
De nieuwe (fiat 500) kun je ook niet echt ”schattig” noemen hé.
Want hij is groter dan een smart al dus,… ;)
robbie zegt
Wie zegt dat het een klein schattig autootje gaat worden? De nieuwe Innocenti moet gaan concurreren met de Dacia Logan en die heeft toch een redelijk formaat
]M[ zegt
ik vind het auto’tje (hoe schrijf je dat eigenlijk?) op de foto best leuk, als ze de moderne versie nou ook mooi maken, dan kan dacia weer inpakken :D
Citrofiel zegt
@ ]M[; Autootje dacht ik… (en ik denk niet dat Dacia inpakken lukt met een nieuwe versie van dit ding. Dacia is veel praktischer (sedan/station -> meer ruimte. En kleine hatchbacks zijn er al genoeg. Daarbij, sedans zijn veel geliefder in veel delen van de wereld.)
Jan zegt
http://www.deautogids.nl/auto/merk.asp?merkID=5727
W!d zegt
@Citrofiel, blijkbaar zwicht Nederland ook voor de praktische sedan uitvoering met de komst van de Dacia.. neen geef mijn portie maar aan fikkie.
Strategisch natuurlijk goede zet van Fiat nu bewezen is dat er een grote markt is voor goedkope en praktische auto’s. Hoop alleen niet dat het voor een imago probleem zal gaan zorgen bij de Fiat groep. Alfa Romeo en Lancia rijders hebben natuurlijk veel meer emotie bij een auto dan een Renault of Nissan en zullen het niet zo fijn vinden om met een Innocenti vergeleken te worden
Citrofiel zegt
@ W!d; De Dacia is ook niet mijn ding, en de sedan wordt in NL niet zo goed verkocht, maar in andere delen van de wereld wel. Daarbij, de “vrekkenbak” Dacia Logan MCV is wereldwijd een succes!!! http://www.autoblog.nl/archive/2007/04/19/dacia-logan-mcv-wereldwijde-verkoophit Een klein hatchbackje doet dat echt niet na!
SaxoVTS zegt
Alleen maar goed! Hoe meer europese budget auto’s hoe beter we de smakeloze Chinese auto’s kunnen tegenhouden.
ForrestGrr zegt
De Innocetti Mini Cooper blijf één van de gaafste auto’s ooit :D, magoed dat terzijde.
Naar mijn mening is er niets mis met goedkope ‘vrekkenbakken’, niet iedereen kan een Q7 betalen. Persoonlijk zou ik met een beperkt budget voor 2e-hands (heb ik ook gedaan), magoed ieder z’n eigen ding.
mercedesfan zegt
het is wel echt in de mode om goedkope autotje te maken
Julian zegt
@mercedesfan:
http://www.autoblog.nl/archive/2006/12/23/column-nu-wat-voor-type-ben-jij
komt gewoon omdat 80% van de vrouwen bij het A naar B type hoort, en naar schatting 60% van de mannen ook niet zoveel interesse in auto’s heeft en meer op de functionaliteit van een auto geilt in plaats van stijl en betrouwbaarheid.
alfaman zegt
@SaxoVTS, ik ben bang dat dit de Chinese bakken niet tegenhoud, de Koreaanse Fabrikanten hebben precies zo begonnen. En nog vroeger was het zelfde met de Japanner. Wat het grootste probleem met de Chinezen is, is dat heel veel westl. Autoproducenten in China investeren en daardoor komt de invasie van deze auto’s sneller als het ons lief is.
Wat Innocenti betreft, deze automerk was uitsluitend in Italië een succes. De Innocenti Mini was een voorbeeld van efficiëntie. Bertone ontwierp een auto, dat niet langer was als exact drie meter en bij omgelegde achterbank een laadvolume van 1m³ had. Verder had deze MINI de zelfden rijeigenschappen als zijn Britse broeder en in de DeTomaso uitvoering was hij een echter Golf GTI killer. En “good looking”! In de jaren 70 zijn met deze Mini’s in Italië en Frankrijk geracet in merkencups en met de rondetijden hadden deze lichtgewichten geen moeite om de Renault 5 Alpine af te troeven. Jammer dat deze auto in vergetelheid raakt, hij had het beter gedaan als de eigen Leyland opvolger, de Mini Metro.
miquel zegt
niet bepaald nodig denkk ik
Kevski-Style zegt
@ Alfaman:
Ontwerpen is het juiste woord. Verder was alles gewoon overgenomen van de mini. Hij heeft dus de buitenkant gemaakt en verder niks. Later is er een turbouitvoering met volgens mij de daihatsu charade GTi motor ingekomen die aardig snel was, maar dat was iets wat het eigenlijke chassis niet echt meer aan kon….
Kevski-Style zegt
Ohja, enne, die Inno Legt het af tegen de Metro 6R4. Het echte probleem van beide auto’s en nog meer van de inno’s was het slechte kwaliteit plaatstaal….
Armada zegt
Laten ze dan de merknaam Tofash hierheen halen. Dat zijn in licentie gebouwde Fiats 128. Is veel goedkoper.
Jan zegt
@Armada, Tofas in alfabetische letters. Een Turkse fabrikant. Maar waarom dat merk? Innocenti heeft nog ten minste enigszins bekendheid. El Nasr kan ook, die doen hetzelfde, 128’s in licentie. Maar ik denk dat het er om gaat dat men een Dacia (dus een nieuw ontworpen auto met bekende onderdelen uit het Fiat-magazijn) concurrent wil bouwen. Het succes van Dacia heeft vele verrast. Toch heb ik er een beetje een raar gevoel bij. In 1987 werden Skoda en Lada opeens ook enorm goed verkocht: invoering van de APK. Is dit ook een trend die van korte duur is?
travelagent zegt
Tja lijkt me wel leuk zo een Logan kraker nu de bpm ne btw nog omlaag.
Chief_S5 zegt
Als ze een lekker ontwerp maken voor de auto, en gewoon goede onderdelen gebruiken, kan het denk ik makkelijk tegen een Dacia Logan strijden.
de sjonnies zegt
Oh lieve heer, laat er alstublieftook weer een Inno Cooper opvolger komen, nog steeds lig ik wakker van m’n Innootje Cooper 1300, kleine Asterix met het grote hart wat was ‘ie leuk lief en snoezig.
Wat ging’ie hard voor z’n tijd en wat was ie mooi afgewerkt met Brembo Remmen, Carello koplampen en Veglia tellers en Mille Miglia velgen
Een ‘gewone’Cooper S was gewoon niets naast deze Italiaanse charme !
94-AU-27 ik mis je nog steeds ! Ik wil je terug ! Come to daddy !