‘Hé, dat lijkt wel een Deawoo Matiz!’ Klopt als een bus, maar deze begon zijn leven als Fiat.
De Italiaanse Vereniging van Autofabrikanten (ANFIA) vraagt in 1992 diverse designstudio’s om op uitnodiging van Fiat een moderne interpretatie van de 500 te maken. Giugiaro klimt in de pen en ontwerpt een modern gelijnde driedeurs supermini. Geen retro-ontwerp, slechts het stoffen schuifdak en het profiel in de deuren kun je zien als een verwijzing naar het origineel. Op de Turijnse autoshow van 1992 staat een 1:1 kleimodel te pronken.
Op de Geneefse autoshow, begin 1993, staat de Lucciola Concept, een uitgewerkte versie van de Cinquecento ID. Niet alleen is het model nu volledig functioneel, ook hebben de rechthoekige koplampen plaats gemaakt voor guitige ronde pitjes. Onder de kap vooruitstrevende technologie. De achterwielen worden aangedreven door elk hun eigen elektromotor, waarmee de Lucciola 50 kilometer ver komt. Een range extender is aanwezig in de vorm van een 7.5 pk sterk tweecilinder dieseltje, waarmee de totale range liefst 800 kilometer bedroeg.
Fiat heeft echter geen interesse in de Lucciola en dus probeert Giugiaro het ontwerp aan een andere fabrikant te slijten. We hebben zo’n vermoeden dat de eerste fabrikant die ze belden Daewoo was. Drie jaar eerder verkocht Giugiaro het ontwerp voor de Jaguar Kensington Concept uit 1990 namelijk ook al aan de Koreanen, die de auto later als Daewoo Leganza zouden uitbrengen. Daewoo hapte toe en in 1998 introduceerde Daewoo de Matiz. Ditmaal als vijfdeurs en met conventionele techniek, maar de auto wordt hoe dan ook een groot succes voor de fabrikant. Overigens begonnen ook andere Daewoo’s hun leven onder een andere merknaam. De Nexia is niet veel meer dan een iets gemoderniseerde Kadett E, terwijl de Espero een afgekeurd Bertone-ontwerp voor een Citroën BX-opvolger is. Wie goed kijkt ziet wel enige gelijkenis tussen de Espero en de Xantia, met name aan de voorzijde.
nvn1993 zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
sbelali zegt
Leuke velgen!!
gtwillem zegt
Leuk artikel! Aanvankelijk zou de Matiz geen Matiz heten maar Daewoo d’Arts. Het was niet het enige afgedankte ontwerp waar Daewoo leven in zag. Naast de genoemde Nexia en Espero was er de Leganza, wat een ontwerp was van Giugaro voor de Jaguar Kensington: een model onder de XJ.
gtwillem zegt
moet opvolger zijn…
Dizono zegt
@gtwillem: De Leganza wordt ook genoemd ;) Kom, doen we gelijk even een plaatje van de Jag:
http://3.bp.blogspot.com/_l8NF7uDdKDY/TRavhwJ8u5I/AAAAAAAAAG0/1tdwV9aGoNw/s1600/Kensington1.jpg
gtwillem zegt
@dizono: Daarom ook geen AB tijdens het werk… Las er veel te snel overheen. Excuses ;-)
coffeecup zegt
@gtwillem: daar wordt (nu ook?) naar verwezen in het artikel.
De Lexus GS lijkt overigens vanaf de achterdeuren verrassend veel op de Leganza. Of is het nou andersom.
dirkiii zegt
Hallo matiz
stationcar zegt
Als ik google op die Jaguar Kensington Concept blijkt dat ding ook treffende overeenkomsten te hebben met de Lexus GS. Geinig hoe auto’s soms tot stand komen, kennelijk wordt er achter onze rug om soms behoorlijk met modellen geleurd door designstudio’s!
Dutchdriftking zegt
Leuk artikel over een best geinig karretje.
pomoek zegt
Leuk autotje! vond hem beter met de hoekige koplamp. Verder erg vooruitstrevend met die kleine range extender en electro motren.
dafmaf zegt
En ik altijd maar denken dat de Matiz een afgekeurde Twingo was.
http://www.autoweek.nl/autoreview/5368/daewoo-matiz-se
desjonnies zegt
Marecello Ghandini’s W 60 concept lijkt ook sterk en de Poolse Beskid 106 van FSO, de Poolse FIAT tak lijken samen met de oer-Twingo qua concept sterk op elkaar.
Ghandini’s concept was het eerste, de rest is erop “geïnspireerd” zullen we maar zeggen …….
DE idee van al deze wagentjes is eigenlijk het mono-space concept van de Espace
De Beskid 106 :
http://protauta45.republika.pl/beskid106-2.jpg
Ghandini’s W60
http://www.blenheimgang.com/wp-content/uploads/media/2013/05/1986-Renault-W60.jpg
meneermandjegtav zegt
Maar goed dat ze hem zijn vergeten.