‘In de toekomst zullen er nog maar een stuk of zes grote concerns overblijven die de dienst uitmaken in autoland‘. Dit is een uitspraak van Fiat-Chrysler topman Sergio Marchionne zelf. In dat licht is het dan ook niet vreemd dat de Canadese Italiaan aan het rondsnuffelen is naar nóg een fabrikant om over te nemen/ mee samen te werken. Onder andere Volvo en PSA worden genoemd.
Chrysler is het beste dat Fiat is overkomen de laatste jaren. Fiat zelf presteert ronduit beroerd, en levert marktaandeel in (hopelijk keert de nieuwe Panda het tij wat). Chrysler daarentegen draait lekker, en houdt in zijn eentje zo ongeveer het Fiat-concern overeind. Daarom heeft laatstgenoemde ook, tegen eerdere beweringen in, zijn aandeel in Chrysler onlangs uitgebreid tot 58,5 procent, en werkt het aan een fusie.
Maar om gegarandeerd te blijven overleven zijn jaarlijkse verkopen van zo’n 6 miljoen auto’s nodig, en gezamenlijk halen ze de 5 miljoen nog lang niet (pas na 2014 is de prognose). Rivalen als GM, VAG, Toyota, en Nissan-Renault zitten tegen de 8 miljoen aan, of er zelfs al over. In dat licht is een extra partner niet zo vreemd. Namen die rondzoemen: GM (Opel), PSA en Volvo. Mijn mening:
– GM is kansloos. Het gaat sowieso niet met Chrysler onder één dak werken, aangezien beiden een deel van de ‘Grote Drie’ vormen. Bovendien is GM al een keer eerder royaal genaaid door Fiat, wat ze 2 miljard dollar kostte, dus die gaan echt niet nog een keer het schip in. Het zou kunnen dat het alleen om Opel gaat, maar telkens wanneer de combinatie ‘Opel’ en ‘verkoop’ in de media valt, beginnen alle execs daar om het hardst in blokletters te schreeuwen dat Opel niet te koop staat.
– PSA zou een realistische optie zijn, maar Marchionne heeft ontkend dat de maken van Peugeot en Citroën in de picture is. Wel had hij in Detroit een dinertje met PSA-topman Varin, maar ‘hier kwam Fiat – PSA niet ter sprake’.
– Volvo lijkt me de meest realistische optie van de drie. Het is een gezond bedrijf dat ook best een partner kan gebruiken. Aan de andere kant lijkt het er op dat het wel een duidelijke strategie heeft uitgestippeld voor de toekomst, onder andere met de Volvo Environmental Architecture. Er worden achter de schermen al volop viercilinders ontwikkeld, en er zitten nieuwe modellen aan te komen (V40 o.a). Daarnaast zal een samenwerking met Marchionne’s toko wel een fiat (get it?) van moederbedrijf Geely nodig hebben. Met andere woorden: het is niet onmogelijk, maar Volvo lijkt het ook best in zijn eentje te willen proberen in de toekomst.
Bovenstaande is hoe ik er zelf tegenaan kijk. Uw twee centen? Is een samenwerking/fusie realistisch, of moeten de zaken blijven zoals ze nu zijn?
norge zegt
Kopen ze VAG toch?
Jipp zegt
@norge: vag is bijna het dubbele waard van fiat op dit moment, dus nee geen optie. Vag is in staat fiat dood te concurreren todat ze alfa etc aan hen verkopen.
norge zegt
@Jipp: Spyker kon toch ook Saab kopen ?
xilver zegt
@norge: Een blinde die een manke helpt…
Jipp zegt
@norge: met behulp van vreemd vermogen kan alles, en val je uiteindelijk ook hard.
raphael zegt
@Jipp: Bijna het dubbele? Je moet toch echt even je feiten gaan checken. VAG is ruim 50 miljard euro waard, Fiat niet eens 5 miljard. Ruim 10x zo veel dus.
Jipp zegt
@raphael: fiat heeft door chrysler een stevige voet in de states, dat is wel wat meer waard. echter klopt, een aandeel fiat is 4 euro, een aandeel vag 114 euro dus bijna 30x meer waard als je het zo bekijkt.
raphael zegt
@Jipp: Are you serious? Wat maakt de aandelenkoers nou uit als je het niet vermeenigvuldigd met de uitstaande aandelen? Volledig nutteloos wat je zegt.
Jipp zegt
@raphael: als je een overname doet moet je per aandeel betalen, dus beetje lastig als je eigen aandeel 30 keer minder waard is, en meestal word een deel gefinancierd door de uitgifte van extra aandelen.
mikkeloentje zegt
@Jipp: dat je aandeel 30x minder waard is zegt helemaal niks voor een overname. Ik zou zeggen pak je economie boek van de middelbare school er nog even bij.
Jipp zegt
@mikkeloentje: ik zou zeggen, lees het zelf nog is na, want als je zelf weinig waard bent, en veel geld uitgeeft kan je solvabiliteit er aan gaan waardoor banken geen vreemd vermogen verstrekken en dus dag overname.
raphael zegt
@Jipp: Een bedrijf waarvan het aandeel 1 euro waard is kan een bedrijf overnemen waarvan de waarde per aandeel 600 euro is. Het gaat niet om de waarde PER aandeel, het gaat om de waarde van alle aandelen vermenigvuldigd met de koers. Waarde van een aandeel zegt niets over de waarde van een bedrijf tenzij je het aantal uitstaande aandelen weet.
Jipp zegt
@raphael: ja en dan nog is die kans vrij klein, bedenk even dat een bedrijf met aandelen van 600pst voor 6 m aandelen uit heeft staan. Dan moet een bedrijf van 1 euro per aandeel veel meer uitgeven om daar overheen te kunnen, kans is vrij klein dus.
raphael zegt
@Jipp: Nee nee nee. Je zit er volledig naast. Sorry maar je moet je echt even inlezen. Het klopt gewoon niet wat je zegt. Het gaat NIET om de waarde van ÉÉN aandeel. Probeer dat tenminste te begrijpen.
raphael zegt
@Jipp: Waar heb jij het over? Laat ik het constructief brengen. Lees nog even na wat je allemaal zegt. Het raakt kant noch wal.
Jipp zegt
@raphael: geen enkel bedrijf op die orde van grote kan een overname doen zonder vreemd vermogen, als je zelf weinig waard bent heb je dus vreemd vermogen nodig. Als de verhouding te veel vreemd vermogen krijgt naar waarde van het bedrijf daalt de solvabiliteit en zeggen de banken nee omdat de kans dan steeds groter word dat ze geld niet terug zien.
Esprit_de_Flandre zegt
@Jipp: Het is de waarde van alle aandelen samen die telt, niet van eentje.
Daarnaast doet die waarde er eigenlijk ook niet zo heel veel toe. Als je ziet hoe volatiel dat is, en hoe debiel sommige beleggers zijn, is de aandelenkoers het minst belangrijke cijfer van een bedrijf.
Dit is wat telt:
VW
Production output – 7,357,505 units in 153 countries
Revenue – €126.88 billion
Operating income – €7.141 billion
Profit – €6.835 billion
Total assets – €199.39 billion
Total equity – €48.71 billion
Employees – 399,380
Fiat
Production output – 2,094,048 units
Revenue – €35.88 billion
Operating income – €992 million
Profit – €179 million
Total assets – €73.44 billion
Total equity – €12.46 billion
Employees – 137,800
Chrysler
Revenue – US$ 41.946 billion
Operating income – US$ 763 million
Net income – US$ -652 million
Total assets – US$ 35.449 billion
Total equity – US$ -4.489 billion
Employees – 51,623
(cijfers van 2010)
Hoe er daarnaast ook rekening mee dat het voormalige Fiat-aandeel in 2011 is opgesplitst in In Fiat Spa en Fiat Industrial, dus vergelijk niet zomaar een koers van 2010 met een koers van 2011 of -12…
mikkeloentje zegt
@Esprit_de_Flandre: ik dank u zeer voor de burn van Jip. En oh ja Jip, economie boekje lenen? Hihihi
xilver zegt
@norge: VAG is zowat het grootste autoconcern van de wereld, veel succes met dat over te kopen ;-).
Esprit_de_Flandre zegt
@xilver: Porsche is er toch maar in geslaagd hé…
Jipp zegt
@Esprit_de_Flandre: vandaar ook dat VAG porsche heeft gekocht en Porsche nu ruzie heeft met de mensen die het zouden gaan financieren?!
xilver zegt
@Esprit_de_Flandre: Ik dacht net dat VW Porsche heeft opgekocht?
Esprit_de_Flandre zegt
@xilver @Jipp: Volkswagen heeft ‘Porsche, het product’ gekocht, ‘Porsche, het bedrijf’ heeft Volkswagen gekocht…
“Porsche SE … is owned by the Piëch and Porsche families, and Qatar Holdings(10%). It owns 50.7% of Volkswagen AG and 50.1% of Porsche Zwischenholding GmbH, which owns 100% of Dr. Ing. h.c. F. Porsche AG, the manufacturer of a range of sports cars and SUVs.”
Die 49.9% van ‘Porsche, het product’ die ‘Porsche, het bedrijf’ tekort komt, zijn in handen van VW…
Jipp zegt
@Esprit_de_Flandre: De familie Piech was altijd de eigenaar van volkswagen te kennen als VAG. Piech is in feite gewoon de familie Porsche, aangezien ferdinand Piech de kleinzoon is van Ferdinand Porsche. die ene persoon bezit van beide bedrijven een meerderheidsbelang. Echter waren ze bezig met een fusie van beide bedrijven om het verder te laten gaan als Auto-Union echter kwam gister het nieuws dat de fusie die in de ijskast gezet zijn in september nu toch weer een nieuw leven in geblazen worden, in de vorm van het uitkopen van Porsche door VAG.
Esprit_de_Flandre zegt
@Jipp: Wikipedia ontdekt jongen? :P
Mijn stelling blijft recht. Porsche kocht VW, niet omgekeerd…
Jipp zegt
@Esprit_de_Flandre: dat niet, ik volg die kwestie nogal. In feite kopen ze elkaar want Ferdinand Piech heeft in beide bedrijven het voor het zeggen door zijn grootste aandeel. Porsche probeerde vw te kopen allen werkte de voorganger van winterkorn niet mee, hierdoor kwam kwam Porsche in de financiële problemen omdat het beloften niet waar kon maken en moet de fusie nu wel doorgaan waardoor vw Porsche dus koopt en niet zoals jij beweert, want die deal is dus nooit doorgegaan in feite.
raphael zegt
Ten eerste zit een overname er de komende 5 jaar gewoonweg niet in. Hun schuldberg is veel te hoog en ze moeten uitkijken dat investeerders ze niet afwaarderen tot ‘junk’.
Marchionne heeft al vaker aangegeven niets te zien in een overname op korte tot middellange termijn.
Daarnaast heeft Fiat-Chrysler een erg sterke markt presence in de Noord-Amerika, Brazilie en Europa. Hun zwakte ligt juist in Azie, dé plek waar de groei vandaan komt.
Volvo en PSA zijn volledig onrealistische partners. De een nog idioter dan de ander. Geen van de twee complementeerd en zijn veel te duur voor Fiat.
Een veel logischere oplossing is de uitbreiding met hun partners in China en India. Heel misschien een nauwere samenwerking met Suzuki. Ook al hebben die duidelijk aangegeven onafhankelijk te willen blijven. Neemt niet weg dat men naar het oosten moet kijken voor verdere ontwikkelingen van Fiat.
floryn zegt
@raphael: Suzuki lijkt mij ook een betere optie. Of wellicht iets anders van eenvoudige komaf. Als er geen overnames komen, betekent dat echter niet dat er wel degelijk joint-ventures aangegaan kunnen worden of andere samenwerkingsvormen die er voor kunnen zorgen dat er met minder investeringen meer verdiend kan worden.
mout zegt
@raphael: complementeren doet het als het aanvult. Wat moeten ze nou met Suzuki? Voor heel het Suzuki assortiment is er een Fiat alternatief. Ik denk liever een heel andere kant op. Werelddelen en segmenten waar je amper zit. En dan is Geely / Volvo geweldig. Met Geely entree in het verre Oosten, met Volvo eindelijk een merk dat in Europa naam heeft om iets groters dan het C-segment te verkopen.
raphael zegt
@mout: Met complementeren bedoel niet de modellen maar de locatie. Suzuki is groot in Azie en niet in de VS en in mindere mate Europa. Die twee zouden elkaar prachtig aanvullen. Volvo is groot in Europa, Fiat ook, daar zit weinig complementaire kracht.
love4sportcars zegt
@Jipp: gelukkig doen ze dat niet!
*ik denk dat alles best kan blijven zoals het is, alleen moet Fiat wat meer uit zijn pijp komen. en volvo mag van mij best apart blijven, zolang ze geen problemen hebben.
floryn zegt
@love4sportcars: Om voorop te blijven zal Volvo toch ooit weer een keer moeten zoeken naar samenwerkingsvormen. De wereld is te groot om het in je eentje te doen. Dat ze nu inzetten op een multi-inzetbaar platform voor alle toekomstige modellen met een motorblok in verschillende varianten is volgens mij een bewijs van de hoge R&D kosten als je alles zelf doet.
tom307 zegt
@floryn: volvo is sterk genoeg;, en met onze “design around you” gaan we de wereld veroveren ^^), ik hoop dat ik in onze fabriek nooit fiat naaimachines moet zien.
Jipp zegt
@tom307: alleen de financiele middelen gaan parte spelen door het niet kunnen uitwisselen, dus reken maar dat ze op zoek gaan naar een partner of een nieuwe overname zal komen.
tom307 zegt
@Jipp: we hebben nog steeds onderdelen van psa en ford he, zoals motoren en elektronica, is dat ook niet echt de reden om partners te zijn?
Jipp zegt
@tom307: maar in nieuwe modellen kunnen ze die onderdelen niet gebruiken of kopieren door licenties etc. Als contracten aflopen zullen ze of het wiel zelf moeten uitvinden of moeten ze veel geld steken in r&D, maar dan moet je wel genoeg geld hebben op te kunnen concurreren. Daarom doen de grote concerns het over het algemeen goed omdat je niet 5 keer een wiel hoeft uit te vinden.
floryn zegt
@tom307: Ik hoop dat je nog lang Volvo’s mag bouwen. :)
Jipp zegt
@love4sportcars: volvo leefde vroeger redelijk op ford, zo deelde een model het onderstel met de focus en werd ook techniek gedeeld. Volvo is eigenlijk nog steeds afhankelijk van ford aangezien Geely de juiste kennis nog niet heeft. Volvo zou Saab kunnen gebruiken, alleen is daar de techniek ook direct geleend van GM. Volvo gaat de kwaliteit die ze hadden niet alleen vol kunnen houden simpelweg doordat ze geen kennis uit kunnen wisselen. Iets wat overal gebeurt, bij VAG, PSA, Fiat, Ford, Toyota etc.
Fiat kan het beste de samenwerking zoeken met PSA die zitten in het zelfde vaarwater en een concurrent minder is niet verkeerd.
faalhaas zegt
Ik kan tot aardappel tellen.
sir_smokalot zegt
Zo liep Marchionne er trouwens bij in Detroit:
Je zou m een euro geven :)
bmwalpina zegt
Laat Volvo gewoon wat ze zijn, want als je ziet wat er nu met de fiat/chrysler samenwerking uit is gekomen, word je er niet bepaald vrolijk van. Ik heb in ieder geval geen behoefte aan wansmakelijke rebadges van de FIAT-group en hopelijk ben ik niet de enige die er zo over denkt. Ookal zou het misschien kostenbesparender/efficiënter zijn.
masterstig zegt
@bmwalpina: +1, blijf van Volvo af!
lapoelkan zegt
@Sir_smokalot
ik ben al even aan het zoeken maar waar heb jij de verkoopcijfers van de Fiat Group van 2011 gevonden en hoeveel hebben ze er verkocht?
Want ik kan op dit moment alleen vinden dat Chrysler en Fiat beide evenveel voertuigen hebben verkocht of gaan verkopen in 2012, en snap je zin
“Fiat zelf presteert ronduit beroerd, en levert marktaandeel in (hopelijk keert de nieuwe Panda het tij wat). Chrysler daarentegen draait lekker, en houdt in zijn eentje zo ongeveer het Fiat-concern overeind.”
dus niet zo goed.
raphael zegt
@lapoelkan: Dat is natuurlijk ook sterke overdrijving van hem. Fiat doet het inderdaad niet goed in Europa en verliest aardig wat marktaandeel. Maar dat Chrysler ze overeind houdt is natuurlijk onzin. Overigens doet Fiat en Alfa het in Nederland wel erg goed.
Alfa Romeo 2010: 2738 auto’s 2011: 5567
Fiat 2010: 27126 auto’s 2011: 29342
Lancia 2010: 450 auto’s 2011: 719
Dus elk onderdeel verkocht meer auto’s. En dat zonder noemenswaardige nieuwe modellen.
sir_smokalot zegt
Jaarcijfers hebben ze nog niet bekend gemaakt, maar die komen maandelijks ook binnen.
Op Fiats belangrijkste markt, Italië, draaide het -14% tegenover -11% algemeen. En het is toch geen geheim dat Fiat nou niet bepaald lekker verkoopt de laatste tijd, dit jaar incluis.
lapoelkan zegt
@raphael: in Italie lijkt het nog wel mee te vallen,
In November, Fiat Group Automobiles (including Jeep) registered in Italy almost 38,000 new vehicles for a 28.5% share of the market, substantially in line with October 2011 (28.7%). Year-to-date, FGA sold nearly 483,000 vehicles, representing a 29.5% share of the market.
ik kan alleen nergens complete cijfers vinden voor heel europa&de hele wereld. In zuid amerika doet Fiat het toch ook altijd wel goed?
Alles goed wel, overdrijven mag van mij, maar volgens mij is het niet Chrysler die Fiat overeind houdt wereldwijd bekeken….
raphael zegt
@lapoelkan: In Brazilie is Fiat inderdaad marktleider, hetzelfde geldt voor Italie. Maar ze leiden nu vooral onder Alfa Romeo die geen opvolger hebben voor de 159 momenteel. Hetzelfde geldt voor te weinig frequente updates bij Fiat. Cijfers kun je vinden op http://www.fiatgroup.com
lapoelkan zegt
@raphael
thanks voor de link
Ik heb net gevonden: http://www.carsitaly.net/fiat-car-sales_italy.htm
inderdaad gedaalde verkoop in Italie zelf, maar wel marktleider.
dit is ook een goed overzicht:
http://www.carsitaly.net/fiat-chrysler-sales.htm
meneersander zegt
Volvo draait in Chineeze handen toch prima? Lijkt mij sterk dat die aan een partner willen…
mout zegt
Ik zet in op Tata of Mahindra. Een markt waar Fiat én Chrysler zouden kunnen verkopen, en concerns waarop ze echt een aanvulling zouden vormen. En een opening naar de Europese markt voor de Indiërs.
Megakix zegt
sorryass Marchionne….beetje eenzelfde type als AH-Verhoeven, die uiteindelijk dacht dat met véél kopen het tij geslecht kon worden..en uiteindelijk een rasechte faalhaas bleek. Klinkt allemaal leuk, maar de solvabiliteit van Fiat neemt zienderogen af en daarmee wordt de stabiliteit kenmerkend verslechterd.
Teerdz zegt
Saab?
Humanspectrum zegt
@Teerdz: Mijn idee.
The360box zegt
PSA en Fiat hebben nog tot een paar jaar een joint venture wat betreft debestelbusjes maar laten we het a.u.b. daar bij houden, ik wil echt geen Italiaanse rommel in een Citroen.
alfamannetje zegt
@The360box: ” ik wil echt geen Italiaanse rommel in een Citroen.”
Nee ,de fransen zijn de maatstaf ….
The360box zegt
@alfamannetje: Veel merken worden echt té opgewaardeerd.
labrutabellezza zegt
@The360box,
je zal waarschijnlijk Franse rommel in een Italiaan bedoelen of niet :P
The360box zegt
@labrutabellezza: nee..
ropp zegt
Het is voor mij nog steeds onbegrijpelijk dat een concern van dit caliber niet in staat is een serieus alternatief voor de duitse drie neer te zetten. Hierbij doel ik op alfa, fiat beschikt toch absoluut over de middelen en de kennis om een echte bmw killer te bouwen……..
Waarom overnemen als je zelf nog veel meer expansie met je huidige merken kan bereiken ??
heidekonijn zegt
@ropp: Nagel op de kop!
Antwoord is: ze geloven er zelf niet in. Geef Alfa of Lancia aan een stel echte zakenmensen en ze pompen er hun laatste cent in want ze zien het potentieel. Koop een paar ingenieurs weg bij Ferrari en Dallara, bouw een lichtgewicht hedendaagse rwd Giulia en GTV en in Beieren weten ze niet wat hun overkomt. De uitgehongerde fans staan te popelen!
Maar de familie Agnelli en hun bankier zijn te druk bezig poeder door hun neus te jagen of de bohemien uit te hangen.
Kijk wat PSA doet met Citroën, of BMW met Mini, of Geely met Volvo, allemaal doodverklaarde merken in hun prime, gewoon door correct en consistent te investeren.
gedece zegt
Ik denk als PSA en Fiat-Chrysler samenwerken er wel nog leuke dingen uit de bus kunnen vallen. Ze zouden samen de opvolgers van de Citroën C1 en Peugeot 107 kunnen ontwikkelen. Fiat zou zichzelf dan een nieuwe Uno kunnen cadeau doen en zo weer meespelen in de markt van de betaalbare allerkleinsten. PSA zou ook voordeel kunnen doen door bijvoorbeeld een nieuwe generatie C-crossen en 4007 te ontwikkelen op basis van de nieuwe Jeep Grand Cherokee die op basis van de Mercedes ML staat. Leuke dingen eigenlijk :)
mashell zegt
@gedece: “en zo weer meespelen in de markt van de betaalbare allerkleinsten.”
Heb je wel eens van de Fiat Panda gehoord?
jack_abarth zegt
@mashell:
Alsof een panda concurrerend is aan de 107/C1/Aygo…
gedece zegt
@mashell: Ja ik heb al gehoord van de Panda maar je moet beter je zinnen lezen. Ik had het over de OPVOLGERS van de modellen in kwestie.
@jack abarth: inderdaad.
Jazzie zegt
Ik denk dat Fiat op dit moment niet op zoek is naar een ander concern om over te nemen. Dus het zal om een samenwerking/joint venture gaan.
Voor FIAT is het belangrijk om in groeimarkten meer mee te gaan spelen. In Brazilië doen ze het goed, en Chrysler loopt ook niet slecht in Noord-Amerika. Fiat moet zich nu richten op Azië en zowel Volvo als PSA bieden mogelijkheden daar toe. Volvo is eigendom van het Chinese Geely en PSA heeft dankzij Citroën ook behoorlijk voet aan de grond in China. De samenwerking met PSA in het verleden was erg goed, dus hoewel Marchionne zegt dat het niet aan de orde is, lijkt mij PSA een logische keuze.
Esprit_de_Flandre zegt
Ik denk dat PSA eerder de banden met Mitsubishi gaat versterken…
alfamail zegt
Saab???
visconty zegt
@alfamail: +1, wie maakt victor muller wakker?
upstream zegt
Probleem is dat er in de toekomst miljarden moeten ge-investeerd worden in onderzoek naar nieuwe aandrijftechnieken (aardgas/waterstof/electriciteit/hybrid…). Hieromtrent is het vanuit Fiat groep heel stil terwijl GM, VAG, BMW, Mercedes en PSA hier wel hard op aan het werken zijn. Volvo heeft een identiek probleem (de nieuwe V60 en V40 zijn nog voor een groot deel ontwikkeld in het Ford era). Mss dat Volvo/Geely en Fiat/Chrysler wel samen iets kunnen opstarten…
alfamannetje zegt
@upstream: een elct. 500 is er , de twinair is er juist om ruimte voor de komende hybride te scheppen …en zo meer…
PortRo zegt
‘Opel staat niet te koop!’ Nee, Opel wordt gewoon vervangen door Chevrolet en dan houdt Opel op te bestaan. Maar een nieuwe concurrent in de vorm van Opel ziet GM niet zitten. Wat ze al jaren roepen, alleen denkt iedereen dat het alleen voor de US geldt: We hebben een drie-merken strategie. Chevrolet voor de budget markt, Buick voor de middenklasse markt en Cadillac voor de premium markt.
puistepetje zegt
@upstream, aardgas heeft Fiat zo’n beetje uitgevonden en hybride is verre van optimale tussenfase totdat waterstof/ brandstofcel productierijp is.