Dat biedt mogelijkheden…
De Jeep Wrangler is een icoon dat je in Nederland helaas maar weinig tegenkomt. De huidige Wrangler ís leverbaar in Nederland, maar alleen als ‘Low Roof VAN’ met vier deuren. Vruuuger zag je nog weleens zo’n originele Wrangler hip doen in de stad of bij het strand zonder de deuren gemonteerd, maar die tijd lijkt voorbij. Door de CO2-tax en dergelijke wordt zo’n ding al snel te prijzig voor een fun-mobiel.
Maar waarom hebben we het over de Jeep Wrangler? Wel, er komt een nieuwe Wrangler aan en uit uitgelekte documenten blijkt dat deze gaat beschikken over een blubberdikke vierpitter met een inhoud van 2.0 liter en 368 pk. Dat zijn bijna Mercedes A45 AMG (rijtest) cijfers! In de Wrangler wordt de motor leverbaar naast de oude vertrouwde 3.6 V6 met 285 pk. Net als (in Amerika) kortstondig het geval was bij de Ford Mustang (rijtest), wordt de vierpits turbo de duurdere optie ten opzichte van de atmosferische V6…
Daar Jeep onder de FCA-paraplu valt, zijn wij echter vooral benieuwd of en zo ja in welke producten de motor nog meer terecht komt. Momenteel biedt Alfa Romeo bijvoorbeeld een 2.0 turbo aan met 280 pk in de Stelvio en Giulia Veloce. Boven die modellen zit in beide gevallen de Quadrifoglio met 510 pk. Dat is een behoorlijke kloof qua power.
Zo’n hitsige geblazen vierpitter is natuurlijk ook uitermate geschikt voor een hot hatch, maar de enige kandidaat die daarvoor in aanmerking zou komen in het FCA-gamma is de Giulietta. Dat zien we echter niet meer gebeuren, want die auto is al stokoud. Zou de nieuwe 2.0 misschien in de 4C (rijtest) passen? (via carbuzz)
w0o0dy zegt
Gaat het hier wellicht om een hybride met systeem vermogen IPV alleen een turbo 4 cilinder? Bestaande 2.0 turbo 280 pk + hybride voor de overige +/- 80pk. Bakken koppel en redelijk goede verbruikscijfers. Ook in de VS wordt dat steeds meer de norm.
ikweethet zegt
@w0o0dy: we hebben het hier over Fiat, die snappen hybrides niet, misschien over een jaartje of 3.
moveyourmind zegt
@ikweethet: Fiat snapt het misschien juist wel heel erg goed…
Echte autoliefhebbers willen gewoon een auto met een dikke verbrandingsmotor!
En alleen al de naam van deze nieuwe generatie benzinemotoren…
Duolitrequattrocilindriturbobenzinamotori
Daar gaat de benzine toch wel even sneller van door de aderen stromen!
ikweethet zegt
@moveyourmind: begrijp niet verkeerd, pure verbrandingsmotoren moeten blijven. Wij autoliefhebbers zouden niks anders willen. Maar als autofabrikant willen overleven betekent hybride of elektrisch. Mainstream publiek wil zuinig en goedkoop.
humpyourdog zegt
@moveyourmind: spreek voor jezelf, vriend. Er zijn ook echte autoliefhebbers met een minder kortzichtige visie, die open staan voor nieuwe dingen.
posthumus zegt
@humpyourdog: maar hybride is niet de oplossing. Elektrisch is ook twijfelachtig imho. Waterstof is dan al interessanter.
moveyourmind zegt
@humpyourdog: Mooi is dat…
Ik moet voor mezelf spreken en jij springt gelijk op de barricaden voor volk en vaderland…
Je suis petrolhead
denniss00 zegt
@ikweethet: Jij weet het
2wheeler zegt
Nou, ik hoop eigenlijk dat die motor incl. Wrangler behuizing naar de EU komt. Wellicht dat het nu een stuk aantrekkelijker is om een dergelijke auto te rijden, moneywise.
allesmetturbo zegt
Lekker voor in een 500/mito tm Stelvio. Kom maar op met dat blok!
flik2punt0 zegt
Als ze die nou in de Fiat Tipo leggen, dan heb je weer een heerlijke wagen met een hele bak vermogen. Lijkt mij fantastisch een gewoon goed betaalbare wolf in schaapskleren, die ook nog eens hard kan werken. Ik zou hem zo kopen!
trustmeiamanengineer zegt
Squadra Tuning kan de huidige 2.0 Turbo al gemakkelijk naar ruim boven de 300pk tunen. Dus met een iets andere (of dubbele) Turbo kunnen zulke cijfers prima gehaald worden lijkt me. Leuk blok voor in de Gulietta Q en Giulia Veloce ofzo.
snorrewietskie zegt
4 in lijntjes zijn gewoon saaaaai. Hoeveel pony’s er ook uit huppelen. Er is niets blubberdik aan.
trustmeiamanengineer zegt
@snorrewietskie: Een opgefokt Alfa Nord blok in een Giulia GTAm uit je jaren zeventig is anders een goddelijk stukje techniek. En datzelfde geldt voor het blok in de Honda S2000. Gewone “4 in lijntjes” die hun conncurentie met meer cilinders dik de baas was.
snorrewietskie zegt
@trustmeiamanengineer: Pure armoe. Meer is t niet.
berlinetta zegt
Een 4C GTA zou wel erg gaaf zijn. Of een Giulia Veloce S (oid).
marvin1608 zegt
Was toch al bekend dat er in de guilia een 4 pitter tegenhanger zou komen voor de 340i. Met ongeveer 350pk
galverink zegt
Ik had nog even hoop dat het een 30 liter vierpitter zou zijn. Maar nee.
alfalfa zegt
Is de 4 cilinder waarvan hier gesproken wordt wellicht de 2 liter turbo met elektrische compressor? Verhaal van 2016.
amersfoorter zegt
Moehahaha fca en persberichten/statements. Ik kom niet meer bij….???????????