Fiat en Chrysler hebben vandaag bekend gemaakt dat ze fors gaan investeren in de Fiat’s Mirafiori fabriek in Turijn. De productie van deze Fiat fabriek is afgezakt van 217.400 auto’s in 2006 tot een verwachtte hoeveelheid van 120.000 auto’s dit jaar. Maar dat moet drastisch veranderen, Fiat gaat 600 miljoen euro in de fabriek investeren en Chrysler doet daar nog eens 400 miljoen bovenop. En vanaf eind 2012/begin 2013 moeten er dan de Alfa Romeo Giulia (159 opvolger), Alfa Romeo SUV en een nieuwe kleine SUV van Jeep geproduceerd worden.
De SUV van Alfa Romeo zal moeten concurreren met auto’s zoals de Audi Q5 en BMW X3 en naast Europa ook in de Verenigde Staten verkocht gaan worden. Alfa verwacht zelfs dat ze helft van de productie van de SUV en Giulia verkocht zal worden in de Verenigde Staten. En naast de nieuwe Alfa Romeo modellen zal de Mirafiori fabriek ook een nieuw model voor Jeep gaan bouwen. Dit model moet zowel de Jeep Patriot als de Compass opvolgen. Op jaarbasis verwacht Fiat dat er zo’n 150.000 stuks Alfa’s in Mirafiori gebouwd zullen gaan worden en zo’n 100.000 Jeep’s.
Volgens de planning zal de productie van de nieuwe Alfa’s starten in het derde of vierde kwartaal van 2012 en de productie van de Jeep zal in 2013 van start gaan.
Op dit moment worden in de Mirafiori fabriek nog de nog de Fiat Idea, Multipla, Punto Classic, Lancia Musa en Alfa Romeo MiTo gebouwd. Volgend maand zal de productie van de Multipla en Punto Classic stoppen en de Fiat Idea en Lancia Musa zullen nog tot 2012 in Mirafiori gebouwd worden, daarna zal de productie verplaatsen naar Servie.
De Alfa Romeo MiTo zal nog zeker tot 2014 in productie blijven, maar of de opvolger van dat model nog steeds gebouwd zal worden in Mirafiori is nog onzeker. De nieuwe Alfa Romeo modellen en de SUV van Jeep zullen namelijk gebaseerd zijn op het nieuwe Compact Wide-platform van Fiat. Dat is een doorontwikkeling van het Alfa Romoe Giulietta platform, maar dan 40 mm breder. Ook de nieuwe Dodge Caliber zal op dit platform gebouwd worden. (via: autonews.com)
PS Het zal je waarschijnlijk niet verbazen dat veel Amerikanen not amused zijn over het feit dat Jeep auto’s gaat produceren in Italie ipv Amerika.
w0o0dy zegt
“Het zal je waarschijnlijk niet verbazen dat veel Amerikanen not amused zijn over het feit dat Jeep auto’s gaat produceren in Italie ipv Amerika.”
Ach als ze horen dat de Alfa (en Maserati?) SUV’s en de nieuwe Lancia/300C in de VS worden gemaakt en dat Fiat er veel geld in gaat pompen en de belastingcenten die nu in Chrysler zitten terugbetaald (met winst naar verwachting) dan zal de kritiek nergens meer zijn….
Vraag me wel af of ALLE Giulia’s in Italië gemaakt gaan worden of dat de auto’s voor Amerika (VS, Canada etc) wel in de VS gemaakt zullen worden….
robbie zegt
@w0o0dy: ze worden allemaal in de VS gebouwd, net als de volledige productie van die nieuwe Jeep. Daarom schrijf ik ook dat de helft van de Mirafiori productie geexporteerd zal worden naar de VS ;)
Verbaas me er zelf ook nogal over, want wisselkoers technisch is het natuurlijk niet de meest slimme oplossing.
w0o0dy zegt
@robbie: wat nog wel kan is dat veel onderdelen WEL uit de VS gaan komen… Motoren (v6), versnellingsbakken, 4wd systeem met alle componenten…. dan heb je ook al een groot deel van de productiewaarde van de auto die uit de VS komt…. en dek je daarmee dus ook een groot deel van de koersrisico’s/koersverschillen af…
Daarover staat er niets in de teksten toch? Dat de 4wd hardware/software voor de SUV’s van Jeep vandaan gaat komen lijkt me appeltje eitje…. but then again… who knows.
robbie zegt
@w0o0dy: dat zou idd een optie zijn. Maar hoe voordelig/slim is het om onderdelen van de VS naar Italie te sturen en vervolgens die auto’s weer naar de VS te sturen? Te omslachtig/duur?
Ook vind ik het grappig dat merken als BMW & Mercedes er juist voor kiezen om hun SUV’s in de VS te bouwen vanwege kosten voordelen. En Fiat/Chrysler kiest er juist voor om die auto’s in het “dure” Europa te bouwen.
w0o0dy zegt
@robbie: de kleine suv staat toch op het evo c platform? da’s dus close to home bouwen en daar schaalgrotte halen. De grotere Alfa suv komt dan weer op Jeep hardware en de v6 motoren worden nu al in een hypermoderne Chrysler fabriek gemaakt ook daar ga je niet mee slepen je maakt er gewoon meer en verscheept de output naar Alfa indien nodig….. valt mee qua kosten. /alt in het niet bij twee productielijnen opzetten….
w0o0dy zegt
@robbie: overigens golden voor BMW en Mercedes wat andere condities waardoor de afweging anders uitpakt. Een fabriek in de VS erbij zetten terwijl je elders onderbezetting hebt is veel duurder dan verschepen bovendien heb je VEEEL! meer investeringen nodig en dat is niet waar deze groep op zit te wachten. BMW en MB hadden kapitaal zat, goede bezettingsgraden. Verschepen BMW en MB niet ook motoren en meer vanuit duitsland (nog duurder dan Italie naar de VS?
Esprit_de_Flandre zegt
@robbie: “Daarom schrijf ik ook dat de helft van de Mirafiori productie geexporteerd zal worden naar de VS”
Dat schrijf je niet. Je schrijft dat de helft van de SUV en Guilia-productie in de VS zal verkocht worden. De Jeep is dus, zoals ik het versta, niet meegerekend hierin.
Is idd wisselkoerstechnisch (prachtig woord) niet interessant om een Jeep hier te produceren en naar de VS te brengen. Er is een goeie reden waarom BMW zijn X’n in de VS maakt.
w0o0dy zegt
@Esprit_de_Flandre: lees mijn comment… er zijn meer opties… En idd dat de helft van de productie in Italië naar de VS gaat betekent niet dat er NIET geproduceerd kan gaan worden in de VS… maar alleen dat 50% van de output van Mirafiori naar de VS gaat.
Wat was de target voor verkopen in 2014 ook al weer? 500.000 toch? Dan zit je met die SUV en Giulia in Mirafiori nog maar op de helft……
robbie zegt
@w0o0dy: op de helft? Alfa zal 150.000 auto’s op jaarbasis maken in Mirafiori ;)
robbie zegt
@Esprit_de_Flandre: de Jeep valt daar ook onder. Zie deze reactie:
http://www.autoblog.nl/archive/2010/11/26/fiat-chrysler-gaat-produceren-in-italie-giulia-komt-eind-2012#comment-2571607
De helft van alle auto’s die in Mirafiori geproduceerd gaan worden zullen dus buiten Europa verkocht gaan worden. En de voornaamste exportmarkt zal de VS zijn.
Esprit_de_Flandre zegt
@robbie: Ok dan. Blijft onlogisch. We zullen maar zeggen dat Fiat weet wat het doet.
Jazzie zegt
Ik denk ook dat dit voornamelijk productie gaat zijn voor de Europese markt en dat Giulia’s en de Alfa SUVs bestemd voor Noord-Amerika daar (gedeeltelijk) geproduceerd gaan worden. Fiat bouwt de Noord-Amerikaanse 500 immers ook in Mexico.
robbie zegt
@Jazzie: 50% van de productie zal naar de VS geexporteerd worden. Staat ook in het artikel.
Jazzie zegt
@robbie: I stand corrected ;) Maar wel raar, worden dan wel dure auto’s in Noord-Amerika door de wisselkoers, zoals je zelf ook al aangeeft.
Faalhaas zegt
Ik ben het eens met deze stelling.
Jokkebrok zegt
Okee, laat ze maar lekker produceren!
agarde zegt
@Jokkebrok: Ik wed dat je geen zin had om te lezen en dat je hier zomaar een reactie plaatst. ;)
Jokkebrok zegt
@agarde: Nee niet eens, maar wat moet je dan zeggen?!?
Jokkebrok zegt
@agarde: Bovendien: Het is beter niets te zeggen en dat mensen denken dat je dom bent dan te praten en de twijfel weg te nemen… (Is op mijzelf van toepassing…)
Esprit_de_Flandre zegt
@Jokkebrok: Waarom heb je dan gesproken? Nu weet idd iedereen het zeker… :P
Jokkebrok zegt
@Esprit_de_Flandre: Shhhhhhhhtttt, niet zo hard!
Faalhaas zegt
@ Jokkebrok
Nouja, ik zou dr zeker doen!
Esprit_de_Flandre zegt
@Faalhaas: Moet je daarvoor niet in het Barbie-topic zijn?
T16 zegt
nog de nog de?
ferry832 zegt
Waarom moet het zolang duren eer de Guilia klaar is. Ik vind het onbegrijpelijk dat bij Alfa de modellen opvolging zo ontzettend traag gaat. Gebeurd bij geen enkel ander merk buiten de Fiat groep. Dat het niet succesvol is hebben ze daarmee in ieder geval bewezen.
jos zegt
muso?? musa zeker
Vincenzo zegt
Blijf jij maar lekker in je escort rijden ferry. Alfa zal je niet missen in elk geval. Wel leuk om te lezen dat de fietsenmakers hier weten wat FIAT wel of niet moet doen. Dat komt zeker door de ijzersterke auto industrie in NL?
ferry832 zegt
@Vincenzo: Ik rij een 166 3.0 v6 en een Grande Punto, Pipo. Wat rij jij ? Een fiets of brommer ?
Ersin Demirci zegt
Leuk hoor voor de Alfanaten…