
Slecht nieuws voor de die-hard Ferrari-fanaten: jullie moeten nog even wachten voor je een aandeel kunt nemen in je favoriete automerk.
Het was de bedoeling dat Ferrari deze maand naar de beurs zou gaan, maar eigenaar Fiat Chrysler Automobiles heeft ervoor gekozen om de beursgang voorlopig op te schorten. CEO Sergio Marchionne heeft laten weten dat het realistischer is om het Italiaanse merk in oktober naar de beurs te brengen, omdat een dergelijke beursgang moet voldoen aan allerlei belastingregels.
Fiat Chrysler is van plan om Ferrari langzaam maar zeker af te stoten. In eerste instantie wordt tien procent van de aandelen in Ferrari verkocht, later (vermoedelijk in 2016) wordt ook de rest van de aandelen van de hand gedaan. Fiat Chrysler hoopt op die manier genoeg geld op te halen om het concern verder te laten groeien.
Iets met kip en gouden eieren….
@gtwillem:
Best geinig toch, om een paar van die eieren te bezitten.
@jrk68: net zoals Maserati in de jaren ’80 zeker…?
@gtwillem: Nou inderdaad!
Dus ze gaan de best draaiende afdeling van Fiat “verkopen” om de noodlijdende gedeelte te reanimeren? Rare jongens die Italianen. Enzo graaft zich verder in.
@diablogt: dat dacht ik ook. Desnoods verkoop je 49 procent van de aandelen, dan nog houd je meerderheidsbelang. Daarbij is Ferrari nu nog een zeer winstgevende onderneming en daarbij heeft het ook nog eens enorme potentie.
@gtwillem: voor zover ik weet blijft de Fiat groep het wel voor het zeggen houden dmv preferente aandelen. Wat wel betekent dat je de teugels houdt maar niet meer zoveel meedeelt in de winsten.. Maar goed, als een paar miljard in Ferrari hebben zitten minder winst oplevert in de toekomst dan hetzelfde kapitaal im de Fiat Chrysler groep stoppen oplevert, dan is het nog steeds een slimme move. Wel is het opmerkelijk dat bij de lage rentestand dit toch een slimmere zet is dan lenen. Maar goed Marchionne komt van een bank dus..
@diablogt: @gtwillem ik denk overigens dat het afstoten van het totale pakket aandelen nooit gaat gebeuren maar dat ze gokken makkelijker beleggers te kunnen vinden door nu die worst voor te houden… Ik gok dat het nooit verder dan 49% afstoten zal komen of misschien iets meer als er een goede constructie Mey preferente aandelen mogelijk is zonder de controle kwijt te raken.
Bizar, de meest lucratieve tak van je toko ga je toch niet verkopen?
Wat een idioten. Alsof Ferrari alleen kan bestaan (zie Aston Martin, zie Porsche en zie zo nog een paar echte sportwagenfabrikanten die bijna alles zelf ontwikkelen en bouwen).
Heeft dit niet iets te maken met de maximale gemiddelde uitstoot van het totale merkenportfolio? En hoe gaat Ferrari het redden zonder de CO2 compensatie die alle 2 pittertjes uit Turijn opleveren?
@autoblaag: goede vraag! Maar hetzelfde geldt voor Aston Martin. Die hebben heel even de Cygnet gehad nadat ze door Ford werden afgeserveerd.
Toch is dit proces misschien al langer gaande, sinds Maserati los kwam van Ferrari.
F staat technisch op zich.
Maserati heeft F motoren, maar de rest van de nieuwe modellen schuurt meer tegen een Chrysler basis aan. Alfa moet lijkt het ook platformen gaan delen met Maserati.
Hele vette afbeelding hoor.
Zodra je met je bedrijf de beurs op gaat, verlies je een hoop vrijheid. Vanaf dat moment kun je niet meer zomaar alles doen wat je zou willen doen. Zo kan het gaan gebeuren dat Ferrari een bepaald materiaal in een grotere hoeveelheid wil toepassen in een nieuw model. Omdat dat bvb uiteindelijk de auto 0.1 seconde sneller doet accelereren of dat hij op die manier nog net iets vaster op de weg ligt. Als de aandeelhouders de meerwaarde van die 0.1 snellere acceleratie niet inzien, ten opzichte van de kosten van het materiaal of de ontwikkelingskosten. Dan wordt die auto mooi niet 0.1 seconde sneller naar de 100km/u. Bij aandeelhouders gaat het wat meer om kwantiteit en wat minder om kwaliteit. Misschien is het toeval maar kan die beursgang ook de rede zijn waarom de vorige Ferrari topman weg moest? Want die wilde juist minder Ferrari’s gaan verkopen. Iets wat moeilijk samengaat met een beursgang. Maar misschien heeft het een en ander niets met elkaar te maken. Om een of andere reden komt ook de naar Lamborghini in mij op.
Lijkt me nou niet echt een slimme actie…..
Als Sergio met het geld Fiat en Alfa Romeo er weer mee op de kaart kan zetten, is het een meesterlijke zet geweest.
Doe mij maar wat Ferrari aandelen!! Ken iemand die ondersteboven de hoempapa heeft staan dansen met zijn Porsche aandelen.
Waarom verkopen ze dan hun best lopende merk? Je kan toch beter zo een slecht merk verkopen