De Chinese markt is hot. 1,3 miljard mensen in een land dat in hoog tempo welvaart ontwikkelt, daar moet je als autofabrikant bij zijn. Diverse fabrikanten proberen dan ook een stuk van de taart te bemachtigen. Veel fabrikanten trachten daarom voet aan de grond te krijgen op de Chinese automarkt. Vaak wordt dit vanwege het weinig transparante en vrije karakter van de Chinese economie in de vorm van een joint-venture met een bestaand Chinees merk gegoten, zoals die er al is tussen Fiat en Nanjing, de producent van onder andere de gereïncarneerde MG. Naar verluidt wil Fiat hier echter van af en gaan de Italianen liever verder met Chery.
Fiat-CEO Sergio Marchionne was enkele weken geleden in Peking om toestemming te vragen aan de Chinese overheid voor een scheiding van Nanjing Auto. Daarnaast was reeds vorig jaar een intentieverklaring getekend tussen Fiat en Chery omtrent de levering van 100.000 Chery-motoren voor Fiat China. Nu zou het gaan om de productie van de Fiat Linea sedan in China.
Naast de coöperatie met Fiat zijn er ook samenwerkingsverbanden tussen Chery en Alfa Romeo (een onderdeel van de Fiat Group), en wordt er ook al tijden overlegd tussen GM en Chery.
Ook andere autobedrijven zijn al flink actief door middel van joint-ventures: zo heeft Volkswagen deals met FAW en SAIC, doet GM eveneens zaken met SAIC, en is PSA een joint-venture aangegaan met Dongfeng. Tot slot kan BMW ook nog genoemd worden, zij opereren met Brilliance onder de naam ‘BMW Brilliance Automotive Ltd.’. (via)
UPDATE: Fiat wil inderdaad van Nanjing af!
Jonas zegt
Neeeeen, geen chinezen op onze banen :(
Sjoerd zegt
@ Jonas
Is het dit keer juist niet andersom?
JPM zegt
Ja klopt, de Chinezen zullen in Fiat en Alfa’s rijden.
Marten zegt
Als je chinezen in Fiats en Alfa’s gaan rijden kun je het beste investeren in de autoonderdelenbranche in China hahaha. Wel goed voor de Chinese economie!
Birger zegt
Hopelijk komen er geen chinese onderdelen in de italiaanse wagens waarmee we hier zullen rijden
Knorrit zegt
Heulen met de vijand. Was Chery ook niet die fabrikant die de QQ3 a.k.a. Matiz-kloon maakte?
LPJ zegt
Zal niet gebeuren Birger. De samewerking met Chery is uitsluitend bedoeld voor de Chinese markt.
PieterA zegt
Aargh die verdomde Chineze toch, moeten zich niet moeien met ons auto’s en zelf dringend stoppen met hun troep te laten bollen op deze planeet.
Fiat doet hier beter niet aan mee, zoiets haalt in mijn ogen je imago onderuit.
Sjuul zegt
Kortzichtigheid galore alweer. Tjonge. China staat in de startblokken en komt er wel. Europese merken als Fiat hebben voordeel bij deze samenwerkingen vanwege goedkopere onderdelen en een grotere afzetmarkt die garant kan staan voor meer omzet en winst en meer investering in de Europese auto’s die ze maken.
Knorrit zegt
Het gaat mij niet zozeer om het feit dat de Chinezen auto’s van matige kwaliteit produce(e)r(d)en. Ik erger mij door dit artikel weer aan het schandalige kloongedrag van die fabrikanten. Chery doet er zelf ook aan mee, met de gekopieerde Matiz a.k.a. QQ3. Ik neem aan dat Fiat daar wel stevige eisen aan stelt, anders zou ik dat echt stom vinden.
autoblogger zegt
UPDATE: Fiat wil inderdaad van Nanjing af!
Hieronder de Dear Jonh-letter via http://www.chinacartimes.com/2007/06/20/fiat-gives-nanjing-the-inevitable-dear-john-letter/
Dear Nanjing Autos,
I am leaving you because its obvious that you are seeing another car maker behind my back, you spend all your time with her and leave precious little time for me. Just look at what you give me – you take away all of the best things in our home and lavish them upon ‘her’. Ive found a new person who can love me, cherish me, and give me everything I need including lots of time, and somewhere where I can let my child, Alfa Romeo, grow in an exciting yet vibrant atmosphere.
I will always love you – best of luck with the future,
Truly yours,
Fiat Automobile.
P.S. Chery has a bigger factory than you, and he knows how to use it!
jantjebeton zegt
kan mij eens iemand vertellen waarom fiat zijn logo nu al 3 x heeft verandert op zeer korte tijd?
Lancia zegt
Dan mag jij mij eens vertellen wat de derde keer in korte tijd is.
In 1999 kwam het ronde, blauwe logo en nu is ‘ie rood (en ietsje veranderd). Geen drie keer dus.
travelagent zegt
Chinees lezen is niet mijn sterkste kant.