Alleen net even anders dan anders.
Sommige sportlabels werken net even wat beter dan de andere. Volkswagen heeft met ‘GTI’ echt enorm goed gescoord. Tot op de dag vandaag weet iedereen wat je er mee bedoelt. Opel heeft een lange tijd ‘GSI’ gebruikt, om later over te stappen op ‘OPC’. Daarna hebben ze het GSI-label afgestoft en tegenwoordig bestaan ze beide bijna niet meer.
Fiat heeft het slim gezien en van Abarth een submerk gemaakt. In de jaren ’90 was Abarth de afdeling van velgen, spoilertjes en bumperkits. De sportieve modellen werden HGT genoemd. Zo was er een Punto HGT en een Bravo HGT (afbeelding onder). Daarna heeft Fiat weer prioriteit gegeven aan het Abarth-label.
Maar nu duikt de HGT weer op! Ditmaal niet in Europa, maar speciaal voor de Braziliaanse markt. Speciaal voor de vernieuwde Fiat Cronos is er vanaf modeljaar 2020 een heuse HGT variant te bestellen. Voor wie de Fiat Cronos niet kent, het is de sedan variant van de Fiat Argo. Je kan de Cronos HGT herkennen aan de zwarte 17-inch velgen, zwarte achterspoiler, zwarte spiegelkappen en zelfs zwarte Fiat logo’s!
Ook aan het interieur kun je zien dat de Cronos HGT sportiever is dan ooit tevoren. Dat kun je zien aan de zwarte hemelbekleding en het sportstuurwiel. Onder de kap is de Cronos HGT minder heet dan de Bravo HGT dat was. De Cronos HGT heeft namelijk en viercilinder met 132 pk en 182 Nm. Als je ethanol tankt, dan krijg je 139 pk en 189 Nm. Dt is iets meer dan de 1.8 die de Punto HGT in 1998 onder de kap had.
Voor de puristen en liefhebbers van old-school motoren, is er wel goed nieuws: het is namelijk een atmosferische 1.8 viercilinder. Minder goed nieuws voor de puristen is de transmissie: een automaat met zes versnellingen. Daarmee is het mogelijk om in 9,9 seconden naar de 100 km/u te sprinten. De topsnelheid bedraagt 192 km/u. Niet slecht voor een budget-familiesedan, zoals de auto gepositioneerd wordt.
breakingpoint zegt
Lekker bomen kappen om sugarcane te planten om te raffineren om te verbranden in een verbrandingsmotor. Dan lekker een HGT label erop plakken. Doen de Brazilianen goed
boomhauwer zegt
@breakingpoint: kappen? Gewoon affikken.
nemreh zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
rutgerg zegt
Hollands got Tallent? Moet gelijk aan gordon denken. Blegh
amersfoorter zegt
Wanneer brengen ze fiat weer tot leven?
Gulli zegt
@amersfoorter: ik zag laatst een 124 spider rijden, toen dacht ik oh jaaaa! Ze hebben wel relatief moderne auto’s! Weliswaar met dank aan Mazda, maar toch. Voor de rest gaat het al aardig Lancia achterna volgens mij.
Zou me niets verbazen als 500 straks een eigen merk wordt en Fiat stilletjes afsterft.
E550 zegt
@gulli: is echt een leuk autootje. Jammer dat je zo weinig ziet. Ik vind ‘m leuker dan de Mazda.
tenaci zegt
@e550: qua looks zeker. Alleen jammer dat Fiat z’n eigen blokkies erin gooit. Doe mij die Skyactive blokken maar van Mazda.
pa045 zegt
@tenaci: die blokkies van Fiat lopen fijner, soepeler en sneller. Maar dat weten de puristen hier blijkbaar niet.
bluebird zegt
@pa045: zo’n multi-air turbo heeft lekker veel koppel onderin, lijkt me ideaal bij zo’n relatief licht fiatje. Zit er zelf wel eens met een schuin oog naar te kijken. De bekende fca tuners brengen hem makkelijk naar 190 pk/ 290 nm. Ik zie mezelf best hierin rijden, de Abarth is me vaak wat te schreeuwerig.
tjorque zegt
HGT, heeft geen turbo?
Helemaal niks voor mij dus!
smoked zegt
Van achteren net een mini Giulia!
Dutchdriftking zegt
Laat deze maar lekker in Zuid-Amerika…..
cossiekiller zegt
Wat voor een dikke vette ketel is me dit zeg!!
azuli zegt
Zwarte velgen? Sportief?
marinepower zegt
Ik ben bij foto 156 afgehaakt.
JelleEp3 zegt
@marinepower: dan mis je toch wat, die laatste foto maakt het allemaal waard
87sandyd zegt
“Voor wie de Fiat Cronos niet kent, het is de sedan variant van de Fiat Argo.”
Voor wie de Fiat Argo niet kent, gefeliciteerd, ik ook niet…
barchettadriver zegt
Atmosferische 1.8 met rond de 130 pk. Dat moet een oude bekende zijn. Zie mijn nick. Prima blok, tegenwoordig weinig mee mis.
barchettadriver zegt
@barchettadriver: Overigens, wel historisch verantwoord. De Punto HGT, waar de Argo en dus de Cronos een opvolger van is, had in de HGT ook de 1747. De Cronos kun je zien als de opvolger van de Linea. De Grande Punto sedan. Dat was best een knappe auto. Had niet het lullige dat veel B-Segment sedans wel hebben.
gandini zegt
Er zal vast onderzoek naar gedaan zijn, maar ik blijf me afvragen waarom al die Braziliaanse Fiats niet in Europa verkocht worden. Er zit echt veel leuk spul tussen. Ik zou zoiets zeker eerder kopen dan een Polo, om maar eens wat te noemen.
Calimero zegt
@gandini: Klopt wat je zegt. Hoewel de smaak van een Latijns Amerikaan wellicht anders is dan van een Europeaan levert men daar wel een vrij compleet modellenprogramma met frisse motoren.
Europa blijft op dat gebied behoorlijk achter.
Dat gezegd hebbende; de Fiat Argo Sting is een serieus leuk ding. Met nieuwe 1.3 Firefly motoren die in potente van 150 tot 220 pk hebben.
https://www.youtube.com/watch?v=lUHGUT3U_R4
gandini zegt
@milan0: Ja precies! Zo’n Argo Sting zou echt een ideale Italiaanse concurrent van de Fiesta, de i20 en de Polo zijn.
stationcar zegt
HGT?? ? Het zal wel aan mij liggen, maar daar heb ik echt nog nooit van gehoord, en ik zie mezelf toch wel als autoliefhebber ?
apos zegt
@stationcar: pfff liefhebber Hahaha
pindakoning zegt
Ik moet denk een Italiaanse schoonmaakster inhuren, die zijn goed in afstoffen zeg!!!
kminne zegt
Wat een ouderwets en lelijk hok is dit toch. Welcome to 2001.
bernoulli zegt
20 centimeter verlagen en dan wordt het wat.
utregcity zegt
Was 1 foto niet voldoende geweest? Die 132.861 anderen voegen niets toe.
daniel1975 zegt
Goed nieuws voor puristen? Tien keer liever mijn turbo blok dan dit blok wat min of meer ook in leaseauto’s zat van 10 jaar geleden…