![Fiat brengt de Grande Panda 4x4 terug](https://www.autoblog.nl/files/2025/01/gele-panda-970x545.jpg)
Vergeet de Porsche 911 Dakar, een nieuwe Fiat Grande Panda 4×4 is wat je wil.
Lekker raggen over drempels en je auto wassen. Ach, dat komt wel een keer. Deze tijden (her)beleven kan straks misschien wel met een nieuwe Fiat Grande Panda 4×4. Want deze modelvariant op basis van de kersverse Panda zit in de pijplijn.
Tenminste, de plannen liggen op tafel. Dat zegt CEO Olivier François volgens Autocar. De terugkeer van de Grande Panda als retromodel was natuurlijk al een mooie zet. Om ook nog eens de 4×4 nieuw leven in te blazen, ja doen!
Er zou nog geen beslissing zijn genomen over de aandrijflijn. De keuze is een hybride, of toch volledig elektrisch. Laten we dat laatste niet hopen. Raggen over drempels is er niet bij met een EV, door de zware batterijen stoot jij gelijk je kop bij de eerste beste drempel.
De Fiat Panda 4×4 was een echte OG in de jaren tachtig. De Italianen probeerden het succes te herhalen met een nieuwere generatie, maar die was natuurlijk niet zo legendarisch als het origineel. Eens kijken of ze dat met dit retro model wel voor elkaar weten te boksen.
De nieuwe Fiat Granda Panda naast 4×4 verder uitmelken in tig modelvarianten is het merk niet van plan. François laat bijvoorbeeld los dat een variant met zeven zitplaatsen uitgesloten is. Een nieuwe variant met een pure verbrandingsmotor (geen hybride) in combinatie met een handbak is wel in de maak. Deze is echter bedacht voor opkomende markten waar een duurdere hybride niet aanslaat.
Met de terugkeer van de Fiat Grande Panda 4×4 kunnen de Italianen iets nieuws brengen in het B-segment. De Renault 5 is immers een stevige concurrent, maar die is er niet als vierwielaangedreven offroader. En komt Citroën nou wel of niet met een nieuwe 2CV? Fiat kan een succesje wel gebruiken. Na de teleurstellende 500e is het tijd om volume te draaien in Turijn.
En het succes van die originele Panda 4×4 komt hier, midden Italië, platteland, duidelijk tot uiting. Krengen zijn ondertussen, wat, 30 jaar oud? Ik zie er dagelijks zeker 10 rijden en het zijn niet telkens dezelfde. Ze zijn hier gek op die dingen.
Mijn collega uit Piemonte zei: dit is de natuurlijke habitat voor de Panda 4×4.
Ook bijna onmogelijk te koop te vinden in Italië. Een kennis van mij die in Italië woont zoekt er al een jaar één. Niemand verkoopt ze en de modellen die wel te koop staan zijn door geroest of de motor is versleten. Of je moet de hoofdprijs betalen.
Hoezo zorgt een batterij ervoor dat je je kop stoot op een drempel?
Hogere zitpositie?
EV’s zijn zwaarder en hebben vaak meer moeite om drempels te verwerken. Maar drempels liggen er vaak met een reden. Daar moet je alleen hard overheen rijden als je niet van kinderen of mensen houdt.
De Citroën eC3 weegt maar 1382 kg en de Grande Panda heeft een identieke ‘pinning’. De 4×4 zal iets toevoegen in het gewicht maar meer dan 65 kg wordt het waarschijnlijk niet
Hoezo, was er al eerder een Grande Punto 4×4 dan…?
De eventuele aandrijf lijn zal wel het zelfde worden als de JEEP Avenger 4xe.
De nieuwe Jeep® Avenger 4xe is uitgerust met 48V Hybrid-technologie, met vierwielaandrijving en een automatische versnellingsbak voor betere prestaties en efficiëntie.
Deze Jeep® is voorzien van twee elektromotoren (vóór en achter) die naadloos samenwerken met de benzinemotor, voor hogere prestaties en vierwielaandrijving die altijd beschikbaar is.
– 136 pk vermogen
– 230 nm maximaal koppel
– Hellingshoeken tot 40% op gravel
– Hellingshoeken tot 20% zonder grip op de vooras
– Brandstofverbruik 5.4-5.5 l/100 km