Na bijna zeven jaar trouwe dienst mag de Fiat Bravo met pensioen. Er komt dus GEEN nieuwe Bravo meer…. tot 2016.
Dat maakte Fiat vandaag bekend. De Bravo kan de concurrentie met zijn soortgenoten niet meer aan. Vooral het laatste jaar wist Fiat de Bravo maar moeizaam te slijten. In 2013 verkocht Fiat slechts 36 Bravo’s in Nederland. Ter vergelijking, Volkswagen verkocht vorig jaar 14.521 exemplaren van de Golf in ons land. Dat zijn ijskoude cijfers die er niet om liegen.
Het achterblijven van een succes, na een kostbare investering in de Bravo, zou voor Fiat de druppel zijn geweest. Het is nog niet bekend of er een nieuw model in de voetsporen van de Bravo mag treden. Wat wel bekend is geworden, dat is dat er nog zo´n vreselijke 500-variant komt. De welbekende Fiat 500X zullen we nog dit jaar mogen aanschouwen. Deze 500X is een compacte SUV die waarschijnlijk het onderstel van de Jeep Renegade (yuk) gaat delen.
24 nieuwe modellen
Het is een komen en gaan bij Fiat, want vandaag werd ook bekend dat er in de komende vier jaar maar liefst 24 nieuwe modellen bijkomen. Naast de Fiat 500X komen er binnen nu en 2018 een compacte sedan, een nieuwe hatchback, een nieuwe stationwagen en een opvolger van de Punto.
Update: informatie Turkse productieplannen toegevoegd.
marikoelolo zegt
Er floepte bijna een flauwe bravo-woordgrap uit
Robert zegt
Jammer dat het imago van Fiat nog steeds maar zo-zo is, want die Bravo was qua uiterlijk een stuk beter te pruimen dan de Golf waarmee die moest concurreren. En kwalitatief schuift diezelfde Golf eerder richting de Fiats van weleer dan andersom, als je diverse fora mag geloven.
norge zegt
Jemig werd tie nog gemaakt dan?
Corrado16v zegt
Ach ja dat paste ook niet in het 500 imago, uh Fiat bedoel ik..
tupperware zegt
Moet ik hieruit opmaken dat Fiat niets groters meer mag maken dan de Punto en dat Alfa alles wat groter is mag gaan doen?
Ik vind het een vreemde strategie, FGA heeft ooit het modulaire platform uitgevonden en bouwden zo’n 20 varianten op de Tipo bodemgroep en net nu de concurrentie dat ook gaat doen gaat FGA terug naar 1 misschien 2 modellen op hetzelfde platform. Oké, heel misschien 3 als er nog een nieuwe Delta mag komen.
Edge zegt
Dat vind ik nou echt jammer. De Bravo was in mijn ogen toch wel de mooiste auto in z’n segment. Jammer dat wij Nederlanders liever een Astra of Golf rijden dan deze Italiaanse schone
fiatsco zegt
Onzin.!! Zojuist is gemeld dat er in 2016 een nieuwe Bravo komt. Onder andere Autoedizione noemt dit ook:
2016: C-segment hatchback als feitelijke vervanger van de Bravo, waarschijnlijk op basis van de Ottimo. Dez komt ook als Stationwagon speciaal voor de Europese markt. Nieuw B-segment model dat nu al wordt aangeduid als de vijfdeurs 500 (’500B’). Deze zal in Tychy of Melfi geproduceerd worden straks.
Oftewel, er komt gewoon een opvolger voor deze knappe bak.
autoblogger zegt
@fiatsco: “feitelijke vervanger” yada yada, de Bravo gaat gewoon weg, punt. Er komen inderdaad weer nieuwe modellen (wat wij ook schrijven) en daarvan zal er vast eentje als opvolger benoemd kunnen worden, maar dat is nu nog niet bekend. Fiat wil gewoon 500’s bouwen, die worden tenminste verkocht.
fiatsco zegt
@autoblogger: prima, dan komt er een nieuwe Stilo. Geef het een naampje. Een c-segmenter met een stationwagon is gewoon een opvolger voor de Bravo.
roppp zegt
@autoblogger: oh, hier heeft iemand ietwat lange tenen waar zojuist op gestampt is…. Punt, whahahaha. Joh, je lijkt wel op een meisje van 4 die haar zin niet krijgt.
danmar zegt
24 modellen de komende 4 jaar? Ik geloof er niks van. De enige strategie die Fiat momenteel hanteert is de 500 zoveel mogelijk uitmelken (terwijl de opvolger al klaar zou moeten staan) en andere modellen te lang produceren of helemaal niet meer produceren. En als er dan een nieuw model komt, van Jeep notabene, schofferen ze met dat verschrikkelijk lelijke model heel redneck land.
Goed bezig!
fiatsco zegt
En ook via Coraaitalia.com: Weer een jaar later, we zitten inmiddels vol in 2016, komt er een hatchback-versie van de eerder gepresenteerde sedan waarmee er eindelijk een opvolger komt voor de Fiat Bravo, die eind dit jaar al uit productie gaat. Later zal ook een ‘SW’ van dit model verschijnen. Tevens zal het het jaar zijn waarin de Fiat 500B zal worden gepresenteerd als opvolger voor de Fiat Punto.
Ik snap echt niet hoe autoblog bij dit nieuws komt!
autoblogger zegt
@fiatsco: als je alleen artikelen leest van fiat fanboys dan kan ik me daar iets van voorstellen:)
Anyway: “The Fiat Linea (shown) and Bravo will be replaced by a new family of Turkish-built compacts. The unnamed compact sedan will debut next year followed by hatchback and wagon variants in 2016.”
Via http://europe.autonews.com/article/20140506/ANE/140509883/fiat-brand-puts-profit-before-volume-in-europe
fiatsco zegt
@autoblogger: Fiat fanboys? Bijzondere benaming… Deze website kan voortaan doorgaan voor auto fanboys?
Anyway, ik refereer naar websites die kwalitatief prima te boek staan.
Er komt gewoon een nieuwe Bravo. En of die nou Bravo, Stilo, Bravo, Ultimo, of toch weer Bravo gaat heten doet er niet toe. Dat heeft er bij Fiat nog nooit toe gedaan, aan alle naamswijzigingen te zien.
Jullie.doen het voorkomen dat er geen opvolger komt en dat is nogmaals pertinent bullshit.
autoblogger zegt
@fiatsco: klopt, wij zijn auto fanboys.
Enfin, samengevat: als er een nieuwe Bravo komt dan moet ie ook Bravo heten. Dat zal volgens ons echter niet gebeuren.
norge zegt
@autoblogger: Als ze het maar geen Croma noemen.
fiatsco zegt
@autoblogger: Fiat heeft nou niet de geschiedenis trouw te zijn aan modelnamen, dus als dat de maatstaf is…
Evenals carrosserievarianten overigens. Denk maar eens aan de Stilo en huidige Bravo
Goed dat er overigens weer een station komt.
barchettadriver zegt
@fiatsco: Inderdaad een goed plan. Na de Marea die ik had, rij ik nu een Stilo, maar na deze kan ik niet meer bij Fiat terecht. De Lancia Delta is nog een optie, maar da’s ook geen echte station.
Overigens, ik kan uit ervaring zeggen: de Stilo is veel beter dan zn naam. De mijne heeft nu bijna 2 ton gelopen, en eigenlijk is er nog niets echt kapot gegaan. Ja, paar koplampstellertjes en een EGR klep, maar da’s ook niet de kosten. Voor de rest een beurtje per 30.000 kilometer, dat was het. Oja, 3 dimlichten en een paar dashboardlampjes. Dat was het.
poes zegt
@autoblogger: Wat een sneue reactie, zeker als onderdeel bent van AB zelf. Fiatsco heeft natuurlijk gewoon gelijk. Jullie laten het nu net doen voorkomen alsof Fiat geen Golf concurrent meer gaat maken. Wat (volgens de plannen) niet waar blijkt te zijn.
Ik zou de kritiek maar ter harte nemen, dat kan AB goed gebruiken. Het niveau van de site lijkt namelijk steeds lager te worden. Jullie mogen blij zijn dat Sir Smokalot nog voor AB schrijft, want die is zo ongeveer de enige die “nieuws” nog op een volwassen en informatieve manier lijkt te kunnen brengen binnen AB. Jammer is dat.
gearhead zegt
Zelfs in Italië worden meer golfjes verkocht dan bravo’s…. Machtig mooi, prutwagen
tupperware zegt
@gearhead:
Vergeleken met de Bravo zijn die Golfjes inderdaad prut ja..
bastiaangt zegt
@gearhead: Iets met een vergelijking tussen schaapjes en mensen…
Iedereen koopt een Golf tegenwoordig, dus dat zal dan wel goed zijn he? Tenminste, dat denken mensen. Als ik zo al die TSI-verhalen hoor en dan bedenk dat die 150 pk T-jet en Multijet eigenlijk nooit wat hebben, doe mij maar zo’n Bravo. Het ziet er goed uit, je ziet ze niet elke dag, ze zijn tweedehands spotgoedkoop voor wat je krijgt en het blijft nog heel ook.
phaeton zegt
Wordt lekker overzichtelijk op die manier. Noem ze vooral 500A t/m 500R. Allemaal dezelfde snoezige neus, klaar. Wat een beleid zeg.
tupperware zegt
@phaeton:
Toch leuk dat iemand met een VW als nick. daar over valt..
utr1984 zegt
Krijgen we nu over elk model dat (waarschijnlijk) een nieuwe naam krijgt een artikel maar het zo neerzetten alsof een heel model wegvalt? Autoblogger probeert zich te verdedigen maar enkele reacties hierboven hebben helemaal gelijk.
Orichy zegt
Om te zien is de Bravo mooier, dan de meeste concurrenten.
Die Chinese Ottimo is niet zo mooi als de Bravo en ziet er als geheel veel minder kloppend uit.
Is het jammer? Nee, de tijd haalt het model in en als Fiat er niet in wil investeren, dan accepteren wij dat maar gewoon.
Overal zit tegenwoordig een accountant, die bepaalt of er wel, of niet model komen en gaan.
Sracerr zegt
Mooie auto met matige koppeling en stoelen. de dealer kreeg de ruitenwissers maar niet stil afgestemd, wat een herrie maakten die dingen. voor de rest best leuke auto de /bravo Sport editie en in 4 jaar tijd super betrouwbaar nooit wat mee gehad
Sracerr zegt
Besturing was zeer goed en scherp trouwens
mrB zegt
Ik was gewoon echt vergeten dat deze ook nog bestond. Zonde, want het is een mooie auto. En nog meer zonde: dat er dan nog een lelijke 500 variant komt. De 500 is leuk, maar alleen de normale versie en met het ‘cabrio’ dak, die zijn geinig. Alle L, X en weet ik wat voor varianten zijn gewoon allemaal lelijk.
En nu moet Fiat uit de puberteit raken, want dit gedraai schiet niet op
hummer95 zegt
Fiat moet nog echt eens kappen met het uitmelken van die 500. De varianten op de 500 zijn vaak lelijk en ze hadden dat geld beter in een nieuw ontwerp kunnen steken.
sergio72 zegt
Jammer! Iedere keer weet Fiat in dit segment een van de leukste auto’s uit te brengen qua design en betrouwbaarheid! De oude Bravo en Stilo zijn nog steeds mooie auto’s om te zien! Niet zo saai als een Golf, Focus of Astra.
FIAT127 zegt
Ik wil weer een 127 en een 128 en rap wat!