De prijs van de nieuwe Fiat 600e is scherp te noemen!
Automerken zijn er meesters in, het lekken van beetjes informatie over een nieuw model. BMW deed het bijvoorbeeld als geen ander met de M3 Touring. Daar was al zoveel over gelekt, dat we alles al wisten toen de grote presentatie plaatsvond.
Want ook presentaties zijn meestal evenementen die groots worden aangepakt. Met pers van over de hele wereld, showgirls, olifanten, clowns en al het andere dat je in een circus verwacht.
Alles om maar aandacht te genereren voor het nieuwe model. Maar Fiat niet. Die pakken het helemaal anders aan, zoals met de 600e.
Fiat lanceert de gloednieuwe 600e
Fiat besloot de 600e namelijk met de zogeheten stille trom aan de wereld te tonen. Geen gekkigheid, alleen een videootje en daar blijft het verder wel bij.
De Fiat 600e is namelijk gebaseerd op de Jeep Avenger en de aandrijving is in principe hetzelfde. Dat betekent dus een elektromotor met 154 pk en 260 Nm. De accu is 54 kilowatt groot. Fiat communiceert een rijbereik van 400 kilometer WLTP.
Snelladen kan tot 100 kW DC. Daarmee is de elektrische auto in een halfuur tot 80% opgeladen. Met de AC-boordlader van 11 kW duurt het minder dan zes uur om de batterij vol te krijgen.
In sommige landen levert Fiat de 600 ook zonder ‘e’, dan stoppen ze er een 1,2 liter 3-pittertje in. Die levert 100pk en wordt met de hand geschakeld.
Maar goed. Praatjes vullen geen gaatjes, kijk anders gewoon lekker naar de officiële video.
Update: Fiat 600e prijs
Om van de Fiat 600e een succes te maken is een scherpe prijs noodzakelijk. Het merk is immers niet de enige met een dergelijk model in dit segment. Je hebt de technische evenknie in vorm van de Jeep Avenger. Maar ook de Peugeot e-2008 en de Opel Mokka-e dingen mee.
Het goede nieuws is dat de Fiat de goedkoopste is. De Fiat 600e begint bij 35.990 euro. Een Avenger kost 39.500 euro, een e-2008 begint bij 40 mille en een Mokka-e kost minimaal 39.749 euro. Kortom, de Italianen hebben de beste kaarten. Tel daar nog 2.950 euro aanschafsubsidie bij en de 600e is helemaal geen gek ding.
Edge zegt
Gewoon slim. Opel heeft de Mokka-e, Peugeot heeft de e2008, Jeep heeft de Avenger. Fiat zou wel gek zijn als ze niet ook hun eigen sausje doen over dat platform gieten, zkeer omdat het aanbod van de Italianen nou niet bepaald groot is.
gregorius zegt
Inderdaad.
Maar ik vind het toch grappig vinden dat Stellantis dit doet.
In Amerika, is men nu eigenlijk wat verder weg van het constante rebadgen. Noem ze allemaal maar op: Buick, Dodge, Saturn, Plymouth, Pontiac, Oldsmobil en ga zo door. Allemaal merken die de laatste 20-30 jaar eigenlijk leefden door het rebadgen en nu allemaal op een laag pitje staan (of al dood zijn).
Maar nee, PSA koopt Opel en ‘bedenkt’ DS. Fiat-Chrysler doet het samen met PSA en we hebben Stellantis.
Resultaat: Een DS, Citroen, Peugeot, Opel, Jeep en Fiat (en voor China een DongFeng) en ze hebben allemaal deze auto. Andere koets, paar smaakjes, maar in principe dezelfde auto.
Gaat t werken? Ik weet t niet.
Deze 600e vind ik wel de knapste van t stel overigens.
audirs3 zegt
@gregorius Ja goede analyse. Ben ook benieuwd of dit gaat werken. Het lijkt mij toch vrij duur om zo 7 (?) onderhuids identieke auto’s te bouwen met een totaal andere koets er bovenop. Je kan zeggen van Tesla wat je wilt, maar zij hebben efficiëntie van fabrikage in een hoog vaandel en zullen nooit met zo’n lappendeken aan modellen en opties komen, wat erg gunstig is voor de prijs.
mashell zegt
Ik zeg van Tesla wat ik wil en dat is dat Tesla het logistiek gewoon nog niet voor elkaar krijgt om zo’n diversiteit te kunnen bouwen. Dat kun je als Tesla fanboy efficient noemen (als je wit, zwart of grijs met witte of zwarte bekleding voldoende keuzevrijheid vindt) maar als iemand die gefascineerd is van complexe logistieke processen vind ik dat maar primitief.
drtim zegt
Inderdaad. Efficiënt of primitief, minimalistisch of kaal?
Elfloro zegt
Ik zie het niet als rebadgen. Bij rebadgen denk ik aan een ander logootje, andere bumper, andere koplampen en that’s it. Zoals bij de Opel Agila en de Suzuki Wagon R+ of bij de Chrysler 300 en de Lancia Thema.
Dit gaat in mij ogen verder dan rebadgen
maarteno zegt
Want we hebben ook niet al 20 jaar Audi, VW, Skoda, Porsche en Lambo modellen die onderhuids hetzelfde zijn (en ja ik weet dat het niet in alle combi’s van die merken is). Dus hoezo is het iets nieuws hier?
basman147 zegt
Het probleem in Amerika (en voor British Leyland gold hetzelfde) is volgens mij dat men in 1 en dezelfde markt die verschillende modellen probeerde te voeren, daar trapte de consument op een gegeven moment niet meer in, en doordat het marktaandeel van GM daalde door de opkomst van Japanse merken was er ook steeds minder geld beschikbaar om de auto’s daadwerkelijk van elkaar te laten verschillen.
Voorr Stellantis is de situatie anders omdat men voor ieder van de grootste markten in Europa een “eigen” merk heeft. Peugeot of Fiat zouden nooit het marktaandeel van Opel in Duitsland kunnen halen, en dat hoeven ze nu ook niet meer te proberen met bijvoorbeeld dikke kortingen, daar hebben ze Opel voor.
En aangezien ze onderhuids waarschijnlijk voor 70% of meer hetzelfde zijn vallen de ontwikkelingskosten waarschijnlijk ook wel mee, zal niet veel meer zijn dan de kosten van een 3-deurs of een estate.
dees zegt
Je hebt een punt, maar vind dat ze het rebadgen bij Stellantis een stuk beter doen de merken dit in de VS deden.
Elk merk heeft zijn eigen smoel en ook vaak een ander dashboard.
In de VS waren ze er vaak zeer lui mee.
basman147 zegt
@dees; Luiheid is misschien een beetje al te kort door de bocht… Productie-technieken zijn ook sterk verbeterd de afgelopen decennia.
Voorbeeldje, de zijkant van een auto bestaat uit één groot stuk plaatstaal dat 4 of 5 keer moet worden geperst om van een vlakke plaat staal een carroseriedeel te maken. Vroeger kon het wisselen van één zo’n mal gewoon een complete dienst van 8 uur duren.
Als je daaraan gebonden kan je haast niet al te veel verschillende modellen aanbieden, want je bent dan of heel vaak een dag kwijt om van mallen te wisselen, of je moet een hele grote voorraad van dezelfde carosserie van te voren bouwen zodat je die mondjesmaat naar de assemblagelijn kan sturen, maar dan heb je een boel geld in je voorraad zitten wat je ook niet wil.
Pas in de jaren 80 maakten een aantal mensen bij ik geloof Mitsubishi zich kwaad en die wisten de tijd naar beneden te brengen tot een kwartier of zoiets zodat het geen issue meer was om regelmatig te wisselen.
Al vrij snel daarna werden dan ook speciaal voor de Japanse markt heel veel verschillende modellen op de markt gebracht voor allerlei sub-merken met hun eigen dealerketen (totdat de vastgoedbubbel in Japan klapte en er kosten moetsen worden bespaard).
thijsdeg zegt
Dit is toch gewoon de opvolger van de 500x of is dit een model er boven? Het is wel een tof ding geworden maar dat vond ik van de 500x ook al.
cdlop01 zegt
Wat een saai ding, gewoon inspiratieloos ontwerp. En waarom 600??? Heeft niets te maken met de Fiat 600 van weleer.
Robert zegt
Historisch verantwoorde naam. Goede keuze. En het model ziet er ook nog eens goed uit.
Nu nog een SW variant uitbrengen als Giardiniera, à la de Mini Clubman.
flyerbunch zegt
Geen headerfoto op AB app..
Gulli zegt
Volgens mij wil Fiat helemaal geen auto’s verkopen, ze doen er in elk geval niet hun best voor
zjos zegt
Tenzij het een belastingtechnische voordeelknaller is gaat dit niks worden. Want design-faal. Saai model wat enkel wat liefhebbers gaat trekken maar zeker niet de massa.
cdlop01 zegt
Helemaal mee eens, haastwerk snel met Bev te komen…. .
pignon zegt
De markt is meer dan NL hè. De specifieke Stellantis merken hebben hier en daar een thuismarkt of exportmarkten met sterke vertegenwoordiging. Dan snap ik deze strategie wel. Maar blijft inderdaad prijzig in vergelijking met een one-size-fits-all à la Tesla.
rubend zegt
Wat zeg je? :)
Pordon zegt
Wat een ontzettend lelijke auto zeg. Die lijn naast de koplamp doet me denken aan de trend van de lelijke dikke eye-liner streep naast het oog.
Gulli zegt
Ok bedankt, dit kan ik niet meer niet-zien 😅
competition102 zegt
Ik vond het al vreemd dat niemand erover begon. Dit is toch gewoon een karikatuur van een auto met een gezichtje? Kan zo in Cars optreden. Eigenlijk nog erger dan een Fiat 500 met wimpers boven de koplampen…
PunicaOase zegt
Eens, wat een gedrocht. Interieur ziet er wel oké uit.
acavs zegt
Stiekem pakt de overname van Fiat door Stellantis wel goed uit. We krijgen allemaal nieuwe modellen. Natuurlijk, het zijn verdekte Fransen, net zoals een Lamborghini Urus een verdekte Audi Q7 is, maar Fiat gooit er zijn eigen sausje overheen en het is dan toch opeens een aantrekkelijk aanbod: de Tonale, de Topolino, en nu de 600e. Hopelijk blijven ze de techniek voor enkele speciaaltjes toch zelf ontwikkelen. Als dat zo is, dan is het een prima formule: een aantal massamodellen gebaseerd op het groepsplatform en een paar speciale modellen om de eigen identiteit en het eigen merkgevoel te bewaren.
mashell zegt
“een aantal massamodellen gebaseerd op het groepsplatform en een paar speciale modellen om de eigen identiteit en het eigen merkgevoel te bewaren.”
Laat meneer Blume het niet horen dat Stellantis de formule van het Volkswagen concern gekopieerd heeft.
LaLancia zegt
Het is eerder andersom. Fiat was al heel succesvol met deze strategie in de jaren ‘80/90 (Tipo/Tempra/Coupe/Alfa 145/146/155/Lancia Delta/Dedra) (Thema/Croma/164/9000).
PunicaOase zegt
En overal die 1.2 PurePech erin.. :-(
haroldt zegt
Nette auto! Tijdloos Stellantis is goed bezig denk ik.
cossiekiller zegt
Oh. Nu dacht ik dat die ging uitkomen met 600pk
wimof zegt
Kunnen ze dan niet wat meer kwaliteit in hun platform stoppen, of moet het echt stuk na een te beperkte tijd?
Vreemde mentaliteit tegenwoordig alsmaar veroveren, bijhouden wat je hebt, niemand meer in geïnteresseerd.
oosterwoldenaar zegt
Het lijkt er op dat Stellantis de kwaliteit wel aardig op orde heeft: https://www.autoblog.nl/nieuws/breek-alfa-romeo-nu-het-meest-betrouwbare-merk-3512050
On: erg leuk model! Gaat met die prijs vast een verkoopknaller in NL worden!
italned zegt
Zal in sommige landen best goed verlopen denk ik
DAT zegt
Alweer een 500 kloon?
Heel behoudend dus, daar is niets Italiaans aan.
Allison Burgers zegt
Wat een stom ding. Ziet eruit als een of andere vage Chinese bak waarvan de ontwerper door de telefoon een beschrijving heeft gekregen van een Fiat 500.
maxidyne zegt
Kijkt wel heel erg moe uit z’n ogen…
luchtgekoeld zegt
Mijn eerste auto’tje was een Fiat 600. Goede herinneringen aan. Mede omdat ik 18 was en m’n vriendinnetje, nu mn vrouw, 17😜. Als ik nu weer s n 600 koop zou ze dan?
bobje zegt
Alsof dit nieuw is voor Fiat… De Autobianci Primula, A112, Fiat 127, 128, 128 coupe, 128 3P, X1/9, Ritmo, Regatta, Delta en Prisma….. Allemaal op nagenoeg hetzelfde onderstel. Ook motorisch wist Fiat de verschillende motoren in verschillende modellen en merken kwijt te raken.
driver79 zegt
Even over die opmerking aan het begin over rebatchen… Heb je het verschil in uiterlijk wel eens van alle varianten gezien? Misschien even naar de opticien. Dit is geen rebatchen, de verschillen zijn uiterlijk nog groter dan bij VAG… En… die elektrische auto’s met subsidie beginnen aardig betaalbaar te worden. Over 4 jaar na de lease voor 15k EUR?
MM93 zegt
Voor die prijs koop ik wel een Volvo EX30.