BOE!
‘Hoeveel geweld kan je een oude klassieker aandoen?’ Deze vraag beantwoorden MINI en Fiat graag voor je. Laatstgenoemde legde de 500 op de pijnbank en rekte hem maximaal uit. Maar niet helemaal eigenlijk, want behalve de naam heeft deze 500X weinig met zijn kleine broer te maken.
Hij rolt op dezelfde basis als de Jeep Renegade, en wordt dan ook in dezelfde fabriek (Melfi) in elkaar gesleuteld.
De 500X is 4,25 meter lang (500X Cross 4,27 m), 1,80 meter breed en 1,61 meter hoog. Onder de kap huizen onder andere een 1.6 E-torQ met 110 pk vermogen, of een 1.4 Turbo MultiAir II met 140 pk. Betaal je graag veel BPM, neem dan de Tigershark 2.4 met 184 pk, standaard voorzien van negentrapsautomaat en 4WD.
Dieselaars kiezen een 1.3 MultiJet II met 95 pk, 1.6 MultiJet II met 120 pk of 2.0 MultiJet II met 140 pk.
Het 4WD-systeem is niet permanent, in de basis is de 500X een voorwielaandrijver; pas als de voorwielen grip verliezen worden de achterwielen bijgeschakeld.
Automotive brekebenen zijn in de Fiat met onafhankelijke wielophanging op hun plek: hij is standaard uitgerust met zes airbags en ESC. Optioneel kan je nog kiezen voor Lane Assist, Blind Spot Assist, een achteruitkijkcamera en het remassistentsysteem Brake Control. Of er ook een knopje op zit om de buitenkant voor omstanders wat aantrekkelijker te maken weten we niet.
theo1982 zegt
Leuke auto! Beetje flauw van AB om hier BOE! bij te zetten.
bastiaangt zegt
@theo1982: Ik vind het ook geen onaardige auto, maar om dat BOE kon ik dan wel weer lachen.
Design_Driven zegt
Nog een 500? Ze kunnen FIAT beter veranderen in 500 en dan fatsoenlijke type namen geven.
Deze ziet er wel een stuk beter uit dan de 500+
eklasse zegt
Als hij zichzelf net zo uit de markt gaat prijzen als de Renegade verwacht ik hem alleen te zien in de buurt van basisscholen in ’t Gooi.
davejeremy zegt
Achterkant heeft wel wat weg van een Opel Mokka
silver zegt
Ziet er in ieder geval minder afstotelijk uit dan de Jeep Renegade…
baasbas zegt
Ome Sergio houdt pas op als het gehele concern kapot gemaakt is. Is hij vroeger door een Fiat aangereden?
paulaner zegt
Best een leuk wagentje, voor de vrouw.
Achterlichten van Bentley ook nog eens erbij.
jurdespotter zegt
Dit is een belediging om dit uberhaupt een 500 te noemen
clarkson zegt
Ik weet niet waar al deze negativiteit vandaan komt? Misschien omdat het een fiat is? Naar mijn mening is dit de best uitziende crossover van dit moment! En lekkere motoren gok ik. lekker schijt aan de co2 uitstoot.
maxhunter zegt
Goed om te zien dat er tenminste een fatsoenlijk motorenaanbod is voor mensen die bijvoorbeeld een aanhanger of caravan willen trekken en niet alleen maar kleine 2-cylinders.
eklasse zegt
@maxhunter: ja, maar dan gaat hij bijna 40.000 kosten (in NL) en koopt helemaal geen hond dit ding.
maxhunter zegt
@eklasse: zijn de prijzen al bekend?
eklasse zegt
@maxhunter: ik ga er even vanuit dat ze in lijn lopen met de jeep. Die prijzen zijn idd bekend.
c-greg zegt
@eklasse: fiat is ook niet alleen in Nederland actief volgens mij.wij hebben niks aan die 2.4 maar andere landen wel. Prima dus dat ze die motor leveren als daar vraag naar Is.hier besteld 99% de 1.6 of 1.4 prima toch
snorrie11 zegt
Ik vind het een hele leuke auto, maar geef hem alsjeblieft wel een andere naam.
sergio72 zegt
Mooi auto! Fiat verdient het dat dit een succes word! Ze maken kwalitatief goede auto’s! Ga zo door Fiat!
dondeboer zegt
@sergio72: Precies mijn gedachte. Ding valt me 500% mee, leuk vormgegeven ding, net zo speels vormgegeven als Mini, maar dan met Italiaanse flair. Maar met de 500 heeft ’t natuurlijk niks te maken.
jack_abarth zegt
Zei het de vorige keer al en nu weer. Vind het het wel een geinig wagentje eerlijk gezegd.
deladude zegt
Ik krijg hier een beetje een MINI Countryman idee bij, en da’s niet positief…
bastiaangt zegt
@deladude: Dat is het in principe ook: de Fiat-versie van de Countryman.
bastiaangt zegt
@bastiaangt: Oh wacht… wat is de 500L dan?!? De nieuwe Multipla??? De 500L Living is wel net zo lelijk, maar de Trekking komt weer heel dicht bij deze 500X…
tupperware zegt
@deladude:
Tja, smaken verschillen, dan vind ik deze toch een stuk beter geslaagd dan die Countryman om van de Paceman nog maar te zwijgen.
Zoals al eerder opgemerkt slaat de naam als een tang op een varken..
deladude zegt
@tupperware: Nu ben ik toch al niet dol op crossovers. Dat helpt ook niet mee
tupperware zegt
@deladude:
Ik ook niet, ik heb sowieso weinig met auto’s hoger dan 1,3m en zwaarder dan een ton..
sydney zegt
Ik snap buiten het nostalgische geneuzel, het 500 versus Mini vergelijk nooit zo.Deze twee auto’s en hun afgeleide modellen(in concept of badge) opereren in een compleet ander marktsegment qau prijsvoering,optiemogelijkheden,formaat en in mindere mate imago.
OT ik vind het een leuke auto,ziet er uitgebalanceerd uit en zal het gewoon goed gaan doen.Al komen ze er wel rijkelijk laat mee in dit segment,het kan nog erger.Waar blijven die VAG’s?
Carreza zegt
Niet boe, gewoon een zeer mooie crossover! Komt geen moment te vroeg voor Fiat.
Henk_he zegt
Call me a woman, maar ik vind ‘m wel tof. Als deze net zo geprijsd is als de Captur, dan is het leuke betaalbare auto.
c-greg zegt
@Henk_he: als ik het interieur zo zie denk ik niet dat het de zelfde klasse Is…maar Is natuurlijk een plaatje.
haroldt zegt
Erg mooi! lekker fris ontwerp!
harrie zegt
Die malle Sergio moet blijkbaar van zijn 500 badges af en plakt het op alles met 4 wielen. Volgend jaar dus waarschijnlijk een nieuwe 500F uit Maranello.
fish zegt
je kunt er veel over zeggen maar het is gewoon een mooie auto geworden. En hij is meer 500 dan de 500L