Er is maar weinig vraag naar een Fiat 500e, Stellantis moet noodgedwongen de productie pauzeren.
Je kan wel blijven produceren, het gevolg is dat dealers met voorraden komen te zitten waar ze vervolgens niet van af komen. Moet je weer met kortingen lopen hannesen, schiet ook niet op.
Het is duidelijk dat er iets gaande is in de wereld van de automotive. Er is minder vraag naar elektrische auto’s dan gedacht, waardoor concerns allerlei strategieën aanpassen en verwachtingen bijstellen. Dat is bij Stellantis niet anders. Met vandaag in de hoofdrol de productie van de Fiat 500e.
Tijdelijke stop productie Fiat 500e
De huidige generatie Fiat 500e kwam er in eerste instantie enkel als EV op de markt. Het moest maar eens afgelopen zijn met de ICE. Daar kwamen de Italianen toch later op terug en eerder dit jaar werd de aankondiging van een Fiat 500 met plofmotor een feit. Een noodgedwongen beslissing, want met die elektrische 500 gaat het helemaal niet zo lekker.
Stellantis heeft de productie van de Fiat 500e in Turijn gepauzeerd voor een periode van vier weken vanwege een tegenvallende vraag. Daarover bericht Reuters. De productie ligt op zijn gat, omdat de de ICE-variant pas eind 2025 verschijnt.
Vanaf vandaag kunnen medewerkers van de fabriek voor een periode van één maand ijsjes likken en wandelingen maken in de hoofdstad van Piemonte. Want werk is er niet. Het is voor het eerst sinds september 2007 dat de fabriek in Turijn geen Fiat 500 produceert.
Achteraf was het een strategische fout om de Fiat 500 enkel als elektrische auto op de markt te brengen. Nu de ICE met vermoedelijk een hybride aandrijflijn op zich laat wachten staat Fiat met lege handen.
Fiat hoeft niet meteen in paniek te raken. Er is nog hoop in vorm van een nieuwe generatie Panda. De reactie op de komst van de nieuwe waren louter positief. Het is te hopen voor de Italianen dat het model goed gaat verkopen om deze klap van de 500e op te vangen.
Ik heb eigenlijk wel te doen met al die Europese autofabrikanten en hun onverkoopbare elektrische auto’s..
kniesoor zegt
En dat terwijl de ‘Nieuwe Fiat 500e massaal wordt geïmporteerd’ in Nederlandje 🙂
PunicaOase zegt
Tja het waren er 141 in augustus.. tis maar wat AB massaal vindt..
DeWitteCondor zegt
Het is ook nogal wat om 30k af te tikken voor zo’n beperkte auto (qua ruimte en range). Temeer omdat men dit vooral als 2e auto zal aanschaffen.
Otua zegt
Temeer omdat een 500 occasie natuurlijk veel aantrekkelijker is als 2e auto. Kost je een kwart van de prijs en de tank is altijd zo vol als toen je hem parkeerde.
MarcoM zegt
En zo zullen meer merken de komende tijd minder EV’s op de markt zetten, de EU bemoeid zich teveel met alles, prijzen worden kunstmatig opgedreven, alles moet maar meer en meer.
mashell zegt
Dat alles maar meer en meer moet heet economische groei. Of dat een houdbare zaak is een discussie op zich, maar het is wel waarvoor de EU is opgericht. De EU doet ook meer grensoverschrijdende zaken zoals regels opstellen waarvan het handig zijn als ze overal in de EU hetzelfde zijn. Uitstoot normen voor auto’s is een goed voorbereid daarvan. We hebben inderdaad een tijdje hoge inflatie gehad (dank de hoge energie prijzen vanwege de oorlog in Oekraïne) daarvoor een heel lange periode heel lage inflatie waarbij er ongemerkt zo veel geld extra in omloop kon komen dat alle staatsschulden gunstig geherfinancieerd konden worden.
Als je het mij vraagt doen de EU en ECB het heel erg goed en zijn we eerder toe aan meer EU (ook gecentraliseerde defensie, buitenland beleid, verkeersregels en een begin van een fiscale unie). Dat willen allerlei kleine vooral rechtse politici in de landjes niet want dan verliezen ze macht. Jammer dat die het algemeen belang niet voor hun eigen belang durven laten gaan.
Nu is het moment dat Wobke Hoekstra snel een ruggengraat moet groeien en met de vuist op tafel moet slaan en vasthouden aan de kilmaat maatregelen van Timmermans. Dat is namelijk niet alleen goed voor het klimaat maar ook voor de economie en voor de auto industrie. Want de crisis nu komt vooral door de onzekerheid, neem die weg en maak duidelijk waar het naar toe gaat en je lost de crisis op.
MarcoM zegt
@mashell: ik verwacht niet veel van Wopke, bovendien de auto industrie is aan het inzakken, VW bijvoorbeeld, nu Fiat die even een stop op de 500e heeft. Consumenten zijn de torenhoge bedragen coor een auto zat.
harrie zegt
Politici, rechts of links, creeren nou eenmaal graag onzekerheid, om zichzelf vervolgens als oplossing aan te dragen. Trap er niet in.
kniesoor zegt
Het laatste waar behoefte aan is, is meer overheid. Wegens onnodig kostbaar en inefficiënt.
racerx zegt
Op sommige vlakken geef ik je gelijk, andere ook weer totaal niet. Integratie van het Europese Defensie apparaat is een utopie, de mate waarin dit operationeel nog uitvoerbaar is wordt reeds als zodanig toegepast binnen NAVO context (en in minder mate EU). Niets meer aan doen dus, tenzij je aan slagkracht in wilt boeten.
De EU zelf heeft als militaire stakeholder nog een lange weg te gaan. Het is gewoon een politiek instrument met een kleine militaire aftakking, waarbij er enorm veel besluitvorming plaats moet vinden voor er ‘actie’ ondernomen wordt, als dit al gebeurt (zo lang de EU Battlegroups bestaan zijn ze nog nooit ingezet). Ik zie de militaire component van de EU vooral als een soort mini-VN, die last heeft van dezelfde bureaucratie en gebrek aan besluitvaardigheid.
Prima dat je een mening hebt, echter lukraak wat onderbuik gevoelens uiten over vrij specialistische onderwerpen waar je eigenlijk geen verstand van hebt… dat staat niet zo goed.
Allison Burgers zegt
In dit geval heeft het weinig te maken met de aandrijflijn. Dat ding is gewoon veel en veel te duur voor wat het is.
HZW zegt
Zo’n FIAT/Abarth 500e is minimaal € 10K te duur, ten aanzien van wat alle versies nu kosten.
kas_par zegt
Tja, veel geld voor een gek wagentje. Snap wel dat dat niet verkoopt