Dat Fiat op de groene toer gaat, dat had de autobouwer al aangekondigd. Onderdeel van deze milieuvriendelijke ambities is o.a. het toepassen van een start/stop systeem op de diverse modellen. De 500 is de eerste Fiat die zal worden uitgerust met een dergelijk systeem waarbij de motor automatisch afslaat op het moment dat de auto even stilstaat en direct weer start zodra de bestuurder wil optrekken.
De Fiat 500 met 1,2 liter motor en Dualogic automatische versnellingsbak heeft de primeur. Dit model zal ergens in de eerste helft van volgend jaar met het start/stop systeem van Bosch leverbaar zijn. Hiermee is de kleine Fiat tot 5 procent zuiniger in verbruik. Het is de bedoeling dat in de loop van 2009 meer Fiat modellen zullen volgen. Bosch zelf verwacht dat in 2012 minstens de helft van alle nieuwe Europese auto’s zullen zijn uitgerust met een start/stop systeem.
More and more models with fuel-saving technology
Bosch start/stop technology in Fiat 500
In addition to BMW, MINI and Kia, Fiat now features Bosch start/stop technology. Up to five percent reduction in fuel consumption in New European Driving Cycle (NEDC). Bosch anticipates half of all new vehicles in Europe will have start/stop system by 2012.Bosch start/stop technology is being fitted to more and more passenger cars. From the early part of next year, Fiat will fit its first model to feature a start/stop system: the Fiat 500. Bosch supplies the specially adapted starter, the engine management system, and the battery sensor. The company has been manufacturing this start/stop technology since 2007, and has already delivered more than 500,000 starters to BMW and MINI. Stefan Asenkerschbaumer, president of the Bosch Starter Motors and Generators division, believes this market will grow rapidly in the next few years: “In 2008, roughly five percent of all new vehicles in Europe are equipped with a start/stop system. By 2012, we estimate this will be every second newly registered vehicle – most of them with Bosch technology.” In the next few months, series production of other cars featuring this Bosch technology will start, including the Kia cee’d, for example.
Test drives by Bosch engineers indicate that start/stop systems reduce fuel consumption, and thus also CO2 emissions, in the New European Driving Cycle (NEDC) by up to five percent. In the urban component of the NEDC, the saving can be as high as eight percent. Start/stop systems automatically stop the engine when the vehicle is stationary, for example at traffic lights. The engine is restarted as soon as the driver depresses the clutch pedal to select a gear. As starter-based systems are largely based on existing components, their cost-benefit ratio is excellent. And unlike other technologies, this approach is also suitable for cold starts in diesel engines.
In the Fiat 500, the system will initially be available in combination with the Dualogic automated manual transmission and a 1.2-litre engine. Fiat plans to install the system in other variants and models in 2009. Bosch has adjusted the service life of the starter to cope with the far greater number of starts. Its powerful electric starter motor as well as low-noise, enhanced meshing mechanics guarantee safe, fast, and quiet engine starts in all situations. Bosch also supplies the engine control unit for the Fiat 500, including the software used to analyze all the relevant sensor data and to stop and start the engine. In addition, the battery sensor is also supplied by Bosch. It computes the current state of battery charge and relays this information to the energy management system.
Bosch start/stop systems can draw on the expertise of the company’s starter technology, drivetrain, and energy management fields. Next to the starter, the control software, and a battery sensor, the system as a whole includes a crankshaft sensor and the respective sensors at the pedals. A high efficiency alternator in combination with a deep-cycle resistant battery means that the amount of time the vehicle can remain stationary with the engine switched off is increased.
OverSoft zegt
Ik heb een aantal keren met een 1-serie gereden die dit ook had en ik heb het DIRECT uitgezet.
Het is zo irritant, zeker een aantal seconde vertraging totdat de auto weer op begint te trekken. Voor het stoplicht is dat niet zo erg, maar als je gewoon staat te wachten op een een auto van rechts is dat toch wel verrekte irritant.
LPJ zegt
OverSoft, werkte dat niet zo dat zolang je de embrayage ingedrukt houdt, het systeem niet in werking treedt? In dat geval zou het toch geen probleem mogen zijn als je eventjes wacht op iemand die van rechts komt lijkt mij.
Phils zegt
Normaal schakelt de motor zichzelf enkel uit als je stilstaat, je pook in neutraal staat en je de koppeling niet induwt.
Als jij voor een auto van rechts je pook in neutraal laat staan en je koppeling loslaat, dan spreek je toch niet over eventjes wachten, maar echt doelbewust stilstaan toch?
JanJansen zegt
Redelijk oud trucje. Dit had de VW Lupo 3L al.
Hopelijk zit er een knop op waarmee je het kunt uitzetten. Rijdt idd heel irritant. Als je bijv midden op een kruispunt even stil komt te staan wil je wegrijden wanneer je dat zelf bepaald en niet wachten op het starten van de motor. (in dit geval, als hij al start…blijft een Fiat he… ;-)
bron: http://www.autozine.nl/text/74.html
Brammer zegt
@ JanJansen
Met zo’n kinderlijke opmerkingen als “als hij al start” is het wel duidelijk dat jij nix van auto’s kent.
euchrid zegt
ik vraag mij al langer af; zo’n start-stop systeem je spaart daar wel een beetje benzine mee, maar verslijt een auto niet het meeste bij het opstarten? (batterij, gloeibougies, etc. …)
waardoor de bijkomende kost door slijtage aan de auto veel groter is dan de waarde van de uitgespaarde benzine?
of vergis ik mij hierin?
sebastianchubasco zegt
hahaha iemand met de naam jan jansen zegt zoiets als… het blijft een fiat…
kleinburgelijk typetje, kruip maar lekker weer terug onder je steen.
RW zegt
Zolang je de auto niet in z’n vrij zet en de koppeling los laat, gaat de motor ook niet uit. En wie doet dit nou op een kruispunt? OverSoft en JanJansen kunnen er gewoon niet mee om gaan.
@ Brammer: JanJansen is zo iemand die denkt dat vooroordelen van 30 jaar geleden over Fiat (en waarschijnlijk nog een aantal merken) nog steeds van toepassing zijn. Dit soort mensen zijn de pest op elke verjaardag.
johnnyt-jet zegt
Jan Janssen , met die lupo heeft het gefaald omdat het systeem ondeugdelijk was. We zijn nu 2 decennia verder.( en zit er mos op die steen )
JanJansen zegt
@ Brammertje
Google eens “fiat doesn’t start” krijg je 9.780.000 hits. Ik wist niet eens dat er zoveel op aarde rondreden…ehh sorry… stil stonden.
Maar inderdaad, ik weet inderdaad niet veel van Fiat. Gewoonweg omdat ze naast de 500 al lange tijd geen leuke auto hebben gebouwd. Ze zijn niet lelijk, waarschijnlijk best prima maar een beetje grijze muisjes.
RW zegt
Bij grijze muisjes denk ik niet aan Fiat, maar eerder aan een merk als VW. Nieuwe modellen zoals de Grande Punto en de Bravo zou ik echt geen grijze muizen willen noemen.
Jurjen zegt
Mensen, als je even wacht voor een kruispunt wacht je toch niet met de pook in neutraal en de koppeling omhoog? Anders ligt het natuurlijk daaraan dat je niet fatsoenlijk wegkomt.
OT: Perfect systeem, heb het in verschillende BMW’s geprobeerd en het werkt gewoon goed. Van mijn part mag het op elke auto komen.
JanJansen zegt
@ RW
Ben zelf een Caterham Superlight aan het bouwen. Die kan je niet mooi vinden, te klein, oncomfortabel maar je vindt er wel wat van.
Bij een Grande Punto en Bravo heb ik zo’n idee dat ze niet lelijk zijn, het prima is om mee van A naar B te komen, maar ik hang er geen poster van aan de muur.
RW zegt
Tja, nee, maar van welke gewone ‘consumentenauto’ zou je wel een poster aan de muur hangen dan? Jouw Caterham valt in een hele andere categorie, dat is toch een stuk exclusiever.
Citrofiel zegt
@ JanJansen; Spreek dan op zijn minst de waarheid. :P Als ik “Fiat doesn’t start” intyp bij google, zie twee resultaten, waarvan één deze pagina is. Zelfs zonder aanhalingstekens (en dus met veel loze pagina’s die niet over niet startende Fiat’s gaan) krijg ik er 1.910.000, geen 9miljoen. Daarbij zullen de meeste resultaten over niet startende Fiat’s gaan over oudere auto’s, en daarmee onderstreep je juist wat jouw tegenstanders zeggen.
Overigens kunnen jouw vooroordelen mij niet veel schelen, maar onwaarheden als argumenten gebruiken staat mij tegen. ;)
avon zegt
@euchrid: in dit geval gaat het over de Fiat 500 met 1.2 Benzinemotor, die heeft ud helemaal geen gloeibougies. Zelfs als het over een diesel zou gaan hebben de gloeibougies bij warme motor geen functie.
JanJansen zegt
@ RW
Je rijdt blijkbaar een Fiat. Vertel eens wat trok je aan in die auto?
OT/ Een paar modellen die me wel raken zijn o.a. Alfa Mito, Citroen C6, Mini Cooper, Lancia Delta. Met uitzondering van de C6 vallen ze allen in de prijsklasse van de Caterham (mits je zelf de handen uit de mouwen steekt en niet kant-en-klaar de prijslijst in duikt), maw relatief zeldzaam wel, exclusief niet.
Laurens zegt
Ik laat mijn auto ook regelmatig afslaan bij het stoplicht…..
JanJansen zegt
@ Citrofiel
Idd vreemd dat je er zo weinig krijgt. Heb gewoon copy-past gedaan.
hier is de link: http://www.google.nl/search?hl=nl&client=firefox-a&rls=org.mozilla%3Anl%3Aofficial&hs=NIS&q=fiat+doesn%27t+start&btnG=Zoeken&meta=
RW zegt
@ JanJansen: vrij weinig eigenlijk, ik kon er netjes in zitten (ben nogal lang), het was een showroom-auto die er uit moest, en dus was de prijs ook goed. Rij nu al bijna 6 jaar in die auto, nog nooit problemen mee gehad. Het is een (2de generatie) Punto trouwens. Ik ben Fiat in die tijd wel meer gaan waarderen. Daarom is het ook zo zonde dat er nog steeds zoveel onzinverhalen over Fiat de ronde doen.
Xowen zegt
Ik rij ongeveer een jaar met een BMW 1 met zo’n start-stop-systeem en ik moet toegeven dat dit prima werkt.
De situaties die hierboven beschreven worden slagen de bal compleet mis.
Om te beginnen zal de motor alleen afslaan wanneer je in neutraal staat en de koppeling los laat. Als ik aan een kruispunt aankom heb ik niet de intentie om aan die voorwaarden te doen. Meestal hou ik mijn koppeling in om meteen verder te kunnen rijden. Hetzelfde geldt voor ‘de rode licht’ situaties. Als je bij een licht komt dat op 50meter voor je net op rood springt dan zet ik hem wel netjes in neutraal. Maar als ik het idee heb dat het licht meteen terug op groen zal springen hou ik mijn koppeling in en valt de motor dus niet uit.
Als je motor afslaat wordt deze meteen weer gestart wanneer je de koppeling induwt. Dat gebeurt zo snel dat hij al terug draait nog voor jij hem in eerste hebt kunnen zetten.
Trager vertrekken of last hebben dat je motor uitvalt slaagt dus helemaal nergens op. Dan heb je dat compleet aan jezelf te wijten.
En je kan het systeem met een druk op de knop uitschakelen zodat de motor tijdens de file niet constant op en aan springt.
Daarnaast wordt er nog rekening gehouden met andere factoren. Wanneer de motor nog koud is zal deze ook niet afslaan. Wanneer de binnen temperatuur te veel verschilt met de buitentemperatuur zal hij ook niet afslaan (bv. bij het gebruik van airco). Tijdens de winter merk je dit verschil wel.
Als afsluiter, je overige systemen blijven gewoon zonder verschil verder werken. Je lichten blijven uiteraard branden, de radio blijft even hard spelen, je airco blijft even hard draaien. Het enige dat je merkt is wanneer hij terug start, je lichten een kleine ‘flikkering’ geven. Ze vallen niet uit ofzo, maar je ziet een kleine flikkering. Maar da’s dan het enige merkbare aan héél het systeem.
Tot zover mijn bevindingen.
johnnyt-jet zegt
ach , jan als je vw invult heb jij gewonnen . Een koelkast .
Wat een niveau……
ben zegt
Ik ben benieuw als je accu kapot is, komt je vriend hem overstarten en vergeet jij de start stop knop stop te zetten. haha sta je weer het eerst volgende stoplicht
JanJansen zegt
@ Xowen
Leuk de eigen ervaring te lezen van iemand die er wel tevreden over is. Zo te horen heeft BMW er aardig goed over nagedacht hoe ze dit systeem hebben ingebouwd. Ten tijde van het systeem op de Lupo 3L sloeg hij ook niet af als de motor nog niet warm was, maar probleemloos was het in die tijd nog niet.
@ johnnyt-jet
Gaat de kleurenmagnetron net mijn neus voorbij.
bmw zegt
@JanJansen: je kent de geschiedenis niet. Fiat had dit systeem al laaang voor de VW Lupo, met name op de Fiat Regata eco… (medio jaren 80)
JanJansen zegt
@ bmw
Dat is inderdaad al lang geleden. Jay Leno schreef eens dat alles wat nu als revolutionair word bestempeld, meestal al jaren geleden werd toegepast. Hierbij doelde hij echter op zijn hybride auto van voor de 2e wereldoorlog, maar is hierbij ook van toepassing.
Ik ken de geschiedenis van de Regata eco niet, was het een mooi model?
Juppe zegt
bmw was me voor, gelukkig zijn er nog enkelen met autokennis hier. Maar ik dacht dat die ES heette, van Energy Saving.
Bob zegt
@ JanJansen
Regata? Was een Ritmo met kont en een ander front
johnnyt-jet zegt
en tevens een Fiat.
Wollie zegt
Voor wie het nog niet zou beseffen : de Fiat 500 en de Mini zijn ontworpen door dezelfde persoon, en delen ook een beetje dezelfde technologie (met het verschil dat de Fiat stukken goedkoper is). Je krijgt dus identiek hetzelfde als de Mini. En heb ik iemand al horen klagen over het start/stop systeem op de Mini ??
Bob zegt
@ Wollie
Een Fiat 500 en Mini dezelfde technologie? Echt niet…het design schijnt wel van dezelfde ontwerper te zijn. Ford Ka en Fiat 500 delen zelfde technologie.
johnnyt-jet zegt
en dat het design van de zelfde ontwerper is is mij niet bekend.
Davy zegt
De Fiat 500 en de Mini zijn inderdaad van dezelfde ontwerper.
Dan hebben we het, uiteraard, over het ontwerp en niet de technologie.
Bij de Mini heb je diesels geleverd door Citroën (geloof ik) en de benzinemotoren zijn afkomstig van BMW.
De Fiat 500 heeft, bijvoorbeeld, Fiat motoren.
Het start/stop systeem zal wel voor 90% hetzelfde zijn. Aangezien dit technologie is dat door Bosch verkocht word (kijk maar naar common-rail motoren of ruitenwissers).
Elke constructeur implementeert zo’n systeem naar eigen goeddunken en aangepast aan hun technologie/modellen en eisen van hun klanten (budget, manier van werken).
@ janjanssen : Fiat is echt wel een automerk met een heel rijke geschiedenis. Deze geschiedenis en dit merk is imo iets dat we moeten respecteren.
Ze hebben inderdaad hun slechte momenten gehad, maar dat heeft elk merk wel eens doorgemaakt.
Maar denk eens aan de TDI en common-rail technologie… Wel degelijk uitvindingen van het Fiat huis (common-rail hebben ze dan weer verkocht aan Bosch die het weer verkocht aan,…).
Vruchtvet zegt
johnnyt-jet schreef:
“Jan Janssen , met die lupo heeft het gefaald omdat het systeem ondeugdelijk was. We zijn nu 2 decennia verder.( en zit er mos op die steen )”
Bij de Lupo 3L werkte dit systeem juist perfect. Ik kan erover meepraten want ik heb zelf een jaar lang een 3L gereden, die toen 7 jaar oud was. De originele accu en startmotor zaten er nog in en hebben nooit gefaald, evenals het aanslaan van de motor als deze was uitgeschakeld bij stilstand. Vrijwel geen 3L had overigens problemen met dit systeem, het werkte dus prima.
Voor degenen denken dat slijtage van invloed is; destijds had Volkswagen extra sterke accu’s en startmotoren geplaatst waar je minimaal 100000 keer mee kunt starten. Gaan we uit van 2 keer starten per dag plus nog 10 keer met het start-/stopsysteem kunnen ze ruim 20 jaar mee. Omdat ze bijna allemaal nog origineel in de 3L’s zitten zou dit best wel eens kunnen kloppen.
FCS zegt
Als het efficent is voor het verbruik is het altijd goed, tenzij het natuurlijk erg ten koste gaat van de rijeigenschappen. Ik zou er wel is in willen rijden.
Lijkt me alleen dat het slecht is voor de motor net zoals korte stukjes of zie ik dat verkeerd?
@Alle fiat bashers (vooral JJ)
WAAROM is er ALTIJD als er een bericht over fiat dit soort belachelijke opmerkingen worden gemaakt.. Mensen die dit soort opmerkingen maken willen ook een fiat kopen maar zijn bang dat ze door hun “omgeving” worden veroordeeld.
Ik vind Fiat juist één van de weinge auto ontwerpers die mooie en vooral kloppende auto’s bouwt en niet allemaal spacey dingen bij elkaar plakken of gewoon een vierkante doos wat ronder maak :S . Doordachte auto’s zijn het en dat is voor veel mensen blijkbaar erg eng..
Ja ik rij inderdaad fiat een Bravo HGT uit ’99 wel te verstaan en ik weet wel beter als mensen weer eens belachelijke opmerkingen maken. Die van mij heeft me nog nooit in de steek gelaten (geen enkele overigens ook niet de cinquecento) omdat ik wel altijd voor onderhoud naar de garage ga.
Fiat bouwt al lange tijd goede wagens en sommige mensen kunnen dat blijkbaar niet verkroppen en verwarren saai en vierkant met degelijk en betrouwbaar..
Sorry voor deze grote off-topic..
gvr zegt
groot gelijk FCS
mijn vriendin gaat haar vw polo 6n2 inruilen voor een fiat 500
5nacp sterren, leuke motoren, leuk design en super sexy
kan je van geen enkel vw product zeggen
bmw zegt
@juppe: inderdaad, hij heette ES en had een 1,3l motor.
Of hij mooi was? Nou ja… :-)
bmw zegt
bmw zegt
krijg de afbeelding er niet op
http://en.wikipedia.org/wiki/Image:Fiat_Regata_front_20080326.jpg
eznir zegt
WAT NOU FIAT 500 EERSTE FIAT MET STARTSTOP/SYSTEEM!!
MIJN VADER HEEFT JAREN LANG EEN FIAT REGATA GEREDEN, MET STARTSTOP-SYSTEEM.
ZOEK MAAR EENS EEN FOLDER OP AUTOWEEK.NL.
DE FIAT REGATA 70ES IS VOLGENS MIJ DE EERSTE AUTO MET STARTSTOP