De hoogste baas van Stellantis gaat koffie drinken in Italië vanwege de situatie met de Fiat 500.
Afgelopen maand besloot Stellantis om de productie van de huidige generatie Fiat 500 te pauzeren vanwege tegenvallende vraag. Het idee was om na een korte stop van enkele weken de productie weer op te pakken. Het autoconcern heeft echter besloten de productiestop te verlengen. Tot en met tenminste 1 november produceert de fabriek in Turijn geen enkele Fiat 500.
Fiat 500 verkopen vallen tegen
Deze beslissing is niet zonder gevolgen. Stellantis CEO Carlos Tavares gaat op bezoek in Italië praten met een comité van het Italiaanse parlement. Samen gaan ze het onder meer hebben over de terugvallende vraag naar elektrische auto’s.
De Fiat 500e is een volledig elektrische auto. Er komt een variant met een verbrandingsmotor, maar die is er nu nog niet. Daardoor zit er niets anders op dan de productie stil te leggen omdat geen hond de elektrische auto koopt.
Het parlement in Italië wil graag horen van Tavares wat de plannen op de lange termijn zijn voor de productie van Fiat-modellen in het land. De afspraak staat gepland op 11 oktober. Deze ontwikkelingen zijn voor nu beperkt tot de 500, maar de regering in Italië wil wel weten wat de verdere aanpak van Stellantis is. De fabriek in Turijn is een belangrijke werkgever in de stad.
Fiat 500 verkopen in de Verenigde Staten
Niet alleen in Europa verkoopt de Fiat 500 slecht. In de Verenigde Staten verkocht het merk in de eerste zes maanden van 2024 slechts 470 exemplaren. Dat is belachelijk weinig voor zo’n groot land als de VS. De Italiaanse auto is slachtoffer van de tegenvallende vraag naar elektrische auto’s. Waar een Peugeot 208 of een Opel Corsa nog verkrijgbaar is met benzinemotoren, trekt de Fiat 500e de kar alleen als EV. De hybride variant met een benzinemotor verschijnt volgens de planning pas in 2026. (via Reuters)
viezefreddyw zegt
Is er iets, wat voorheen FCA was, wat wel goed verkoopt dan?
Richmond zegt
Ben je er weer Fred?
viezefreddyw zegt
Niet meer zo actief als voorheen inderdaad, maar af en toe neem ik hier nog wel eens een kijkje.
René zegt
Als t zo door gaat de papieren aandelen. Die zijn straks voordeliger dan WC papier
DeWitteCondor zegt
Je verwacht het niet, 28k voor een auto zonder ruimte die de meeste gezinnen ‘erbij’ zouden moeten rijden. Sjongejonge zeg.
Robert zegt
Sowieso is het vervoeren van je gezin in een Fiat 500 (oud of nieuw model) een heel slecht idee, tenzij je geen moer geeft om de (passieve) veiligheid van je kroost. De hoofdsteunen van de achterbank zitten namelijk zó dicht op de achterruit, dat het gerechtvaardigd is te denken dat je bij een kop-staartbotsing maar moet hopen dat de kreukelzone van de achteropkomende auto alle kinetische energie weet te absorberen.
O plaat zegt
Tegenargument: de oude, nog krappere Fiat 500 was de gezins wagen voor meer dan de helft van alle Italiaanen een halve eeuw geleden.
Robert zegt
@shiva: klopt, maar in die tijd wogen personenauto’s geen 1500-2000 kilo maar 700-1000 kilo, hadden ze geen van allen een fatsoenlijke kreukelzone (enkele Volvo’s daargelaten misschien) én lag het aantal verkeersdoden vier keer hoger dan tegenwoordig, bij een verkeersintensiteit die slechts een derde was van de huidige tijd.
Laat ik het zo zeggen: ook al zijn auto’s in vijftig jaar stukken veiliger geworden, met een moderne 500 zou ik niet graag een elektrische SUV on m’n achterbumper willen opvangen
Gele Koplamp zegt
Zou sowieso niet graag een elektrische SUV on m’n achterbumper willen opvangen. Ongeacht waar je zelf in rijdt, ben je het bokje. Of in ieder geval een bokje met een flinke whiplash
mustang750supersnake zegt
denk dat je em met je b-stijl opvangt als t harder gaat dan 50…….
pier zegt
Precies dit, ik heb regelmatig naar die hoofdsteunen tegen de achterruit gekeken en gedacht: als je daar achterin zit en er rijdt iets tegenaan met 20km/u of harder, dan mag je hopen dat je er levend uit komt.
PunicaOase zegt
MINI lukt het wel en die EV is nog een stuk duurder.. De specs van die 500e zijn gewoon echt te slecht..
mustang750supersnake zegt
mini is dan ook niet meer echt “mini” he….al ns de laatste countryman bekeken?…
lijkt bekans op n suv….om nog maar te zwijgen over de prijs……😱
martinus.tussengas zegt
M’n vriendin heeft het vorige type als ‘cabrio’ met een heel fijn 1.2 4 cilindertje. Dat was wel een succes. Wat kom je toch een hoop 500’tjes tegen.
mashell zegt
Doe wat Tesla doet als de verkopen tegenvallen: verlaag de prijzen. De 500 is geen slechte auto maar deze is wel veel te duur.
giulia64 zegt
Helemaal eens. Het is een prima autootje, maar veel te duur. Vandaar ook zoveel import uit Duitsland (met veel hogere subsidies)
Ik ben al bijna 40.000 km een tevreden gebruiker
racemees1 zegt
Vorige generatie was en is (ook als occasion) een enorm succes. Ook daarvan was er een elektrische versie die in tegenstelling totaal niet verkocht.
Als occasion ook onverkoopbaar vanwege range die al achterhaald is en mogelijk hoge accu kosten.
Nieuwe type idem.
Terwijl de vorige generatie benzine nog steeds zeer gewild is en daardoor nauwelijks afschrijft.
mustang750supersnake zegt
als je met zo’n 500-e problemen met je accu krijgt is t ding total-los……kost bijna evenveel als n nieuwe…..
kennone zegt
Kennen blijkbaar hun klanten niet. Hier zat echt niemand op te wachten toch. Die Abarth is helemaal een aanfluiting. Van grof geweld naar trage saaie EV. Zo weet je de klanten wel kwijt te raken..
Allison Burgers zegt
Maar wel vrop vrop uit de speakers onder de achterbumper….
zjos zegt
“Kennen hun klanten niet”.
Hier sla je 100% de spijker op de kop. Dit probleem komen we al veel in de politiek tegen waar politici de binding met hun achterban volkomen kwijt zijn maar ook steeds meer in het grote bedrijfsleven. En aangezien politiek en multinationale bedrijfsleven zo innig samenwerken krijg je dat ook captains of industry de weg volkomen kwijt zijn.
Men staat gewoon compleet los van de realiteit.
audirs3 zegt
Kleine EV’s zijn moeilijk aan de man te brengen. Om ze goedkoop aan te kunnen bieden wordt er beknibbeld op range en laadsnelheid, waardoor ze nog onaantrekkelijker worden en niemand ze koopt. Een beetje aangekleed zit de 500 al snel in dezelfde prijscategorie als een Model 3. Dan zou ik het wel weten.
Allison Burgers zegt
Stel een 500e samen en je zit zo op 33K voor een krappe 3-drs EV met een WLTP (combi) van 190 km). Gek dat dat niet verkoopt…. Wil je meer, dan schiet de prijs omhoog. De concurrentie (zelfs in eigen Stellantis-huis) biedt gewoon veel meer voor hetzelfde geld.
Hang er een ICE-blokje in, halveer de prijs en kijk dan hoe het verkoopt.
verdebosco zegt
Als de Rechts-Radicalen nog meer gaan dwarsliggen dan wordt er helemaal geen EV meer verkocht. Kijk naar Noorwegen, daar is vrijwel de volledige nieuwverkoop een EV. Alles daaromheen weet waar men aan toe is: laadstations, elektriciteitsproductie, onderhoud. Oude techniek en nieuwe techniek. Opbouwen en afbouwen kan beheerst. Laten we daarvan leren en niet iedere keer terugkeren in onze behoudende gedachten.
mustang750supersnake zegt
ik vind zinnen die beginnen met “rechts-radicalen” echter ook behoorlijk ‘behoudend’ klinken…..iets met pot en ketel….
mmax zegt
Ja in alle eerlijkheid, dat hebben ze volgens mij ook wel aan zichzelf te danken. Ik vind de oudste nieuwe 500 (2007 of zo), niet te verwarren met de nuovo 500, of de nuovo 500, een hartstikke leuk dingetje. Toentertijd vond in de retro auto’s dat de 500 het dichtste bij het origineel stond, in vergelijking met de beetle en de mini. Fiat heeft in mijn ogen ook lang volgehouden door het als een leuke kleine hatch te houden, en helemaal de twinair vond ik erg schattig. Nu er ineens een walgelijk klinkende 3 cilinder in ligt, allerlei vage hybride soorten zijn, en dan die versie met een halfdeur? En dan die prijzen?!?! VIND JE HET GEK!
Overigens ben ik bevooroordeeld omdat ik zelf een lollige, stoere twinair (met chiptjoening) heb waar ik me prima in vermaak!
AudiRS zegt
Te. Duur. Klaar.
sanderkomnogeensergens zegt
Is het niet zo. Dat de oudere 500-tjes gewoon nog heel goed meekunnen en er niet ouderwets uitzien. En ze gewoon weinig kilometers maken. Dus niemand vervangt.
zjos zegt
EV is zonder subsidiespeen onaantrekkelijk. Maakt niet uit groot of klein, chinees of Europees. Benzine versie zal het wel weer gaan doen. Het blijft een leuk model om te zien. Maar als die pas in 2026 komt dan kan het voor veel fabrieken en hun werknemers wel eens te laat zijn. Dom bureaucratisch Europa met haar maakbare samenleving blijft er maar vol op inzetten terwijl als je realistisch economisch wil redden wat er te redden valt je z.s.m. een stap terug moet doen en back to fuel basic.
mustang750supersnake zegt
voila!👍🏻
HZW zegt
De 500 zijn prima autootjes, zowel het huidige model als ook de vorige versie.
Alleen ging het alleen maar berg af met de vorige generatie 500, steeds beroerdere motoren, en een Abarth versie die sinds 2016 niet meer doorontwikkeld werd.
Met TwinAir Turbo, was een FIAT 500 nog wel een vlot autootje, maar de laatste met 3 cilinder Mild Hybrid motor, was een compleet drama, langzaam als dikke stront in de winter, bijna 16 sec naar de 100 Km/u.
En dan besluiten ze de opvolger alleen als een veel te dure elektrische versie te maken.
De vorige generatie Abarth 500 had natuurlijk ook al lang in 2016 of 2017 een moderne 6-bak moeten krijgen, waardoor er ook een normale draaicirkel gecreëerd zou kunnen worden.
Verder had er ook al lang een nieuwe 1332cc 4 cilinder Firefly turbo motor ingehangen moeten worden.
Die aangekondigde ICE Hybrid FIAT 500, zal wel een volgende generatie 500 worden, op Peugeot 208 basis.
De huidige EV 500e is al een 4jaar oude auto, dus die nog ombouwen tot ICE Hybrid heeft geen nut meer.