Dit zijn de betere projecten.
Lapo Elkann mag gedurende zijn leven dan om alle verkeerde redenen in het nieuws zijn gekomen, zo af en toe weet de kleinzoon van Fiat-baas Gianni Agnelli in positief daglicht te verschijnen. Hij lijkt inmiddels wat te zijn afgekoeld als persoon en hij ontwikkelt zich prima als zakenman. Case in point: de nieuwe Fiat 500 Jolly Icon-e.
Het schattige autootje op basis van de originele Fiat 500 is deze week onhuld door het bedrijf van Elkann: Garage Italia. Het nieuwste project van de Italianen is een eigentijdse kijk op een auto die enorm veel voor het land heeft betekend. De Icon-e is een duurzame restomod, die voor een gedeelte gemaakt is met gerecyclede materialen. Met het onthullen van de elektrische 500 zet het merk zijn eerste stappen om een gewaardeerde speler te worden in de wereld van omgebouwde, klassieke EV’s.
Uiteraard is de Fiat 500 hierom ook opgewaardeerd naar de hedendaagse eisen omtrent veiligheid. Zo heeft Garage Italia de voorruit opnieuw ontworpen en zijn er rondom verstevigingen aangebracht, zodat inzittenden bij een crash geen onderdeel uitmaken van de kreukelzone. Wel handig, overigens, aangezien de deuren en het dak zijn verwijderd.
Binnenin de Jolly Icon-e vinden we naast een van touw geweven interieur een nieuw dashboard met een 5″ scherm voor de infotainment. Een versnellingspook met daarop een haas en een schildpad bepaalt de twee standen waarin de elektrische motor gezet kan worden. Details over de aandrijflijn zijn vooralsnog schaars, maar de auto moet naar het schijnt tenminste 120 kilometer kunnen afleggen op een volle batterij.
Het is eveneens niet duidelijk wat de Fiat 500 van Garage Italia moet kosten. Wel kunnen we alvast melden dat het bedrijf van plan is dergelijke activiteiten uit te breiden. Het volgende project is een ombouw op basis van de Panda en zal in de nabije toekomst onthuld worden.
SpiderIV zegt
Gewoon gaaf!!
ghengiskhan zegt
Kjoet!
posthumus zegt
Gaaf!!
JamesBond007 zegt
#want
danmar zegt
Je kan de auto verstevigen wat je wilt, maar zonder gordels ben je als het fout gaat alsnog heel snel zelf een kreukelzone.
toniominestrone zegt
@danmar: Fijn dat je dit even meldt, dit voor de visueel gehandicapten onder ons.
mashell zegt
@danmar: motorrijders zitten ook niet met een gordel vast aan hun fiets, gewoon omdat gelanceerd worden vaak een betere optie is, die strategie volgt deze Fiat ook.
tjorque zegt
@mashell: dat lanceren is idd niet het probleem. De landing en het tot stilstand komen meestal wel.
potver7 zegt
Mooi gedaan, maar wat is die twist nou? De electrische aandrijving kan het niet zijn, in het huidige tijdsgewricht zou het juist bijzonder zijn als ze er een Busso in gelepeld zouden hebben…
yellowcab zegt
Ik krijg zomaar het gevoel dat ikschrijfookoverauto’s de 500 Jolly nog helemaal niet kende voor Elkann er eentje aanpaste…
moveyourmind zegt
Poah! Deze Fiat doet mien denken aan mien tractor! Krek hetzelfde idee, met diejen schildpad en diejen haas:
https://thumbs.tractorfan.nl/groot/j/john-deere/632515-intreur-john-deere.jpg.
tjorque zegt
@moveyourmind: het motorkoppel is ook tracktor achtig ?
van1 zegt
Die heeft geen achteruitcamera’s nodig.
vroaaar zegt
Is aan deze auto minder gezaagd dan de bewering “aangezien de deuren en het dak zijn verwijderd” doet vermoeden. Fiat 500 Jolly is een bestaand model uit de jaren 50 van de vorige eeuw waarvan er door Ghia 650 zijn gebouwd. Voorruit had alleen geen frame aan bovenzijde en de auto was voorzien van een stoffen “luifeldakje” (weet er even geen ander woord voor). Gevlochten interieur zat er ook al in. Dus Lapo heeft ‘m alleen geëlektroficeerd en een beetje opgeleukt.
tstile zegt
Heel tof zoiets. Lekker open zaals een Mehari maar nog geschikter voor krappe parkeerplekjes en natuurlijk wat Italiaanse flair ipv dat Franse ribbelplastic.
tstile zegt
Alleen 120 km lijkt me onnodig. Hou dat ding gewoon lichter en goedkoper. Het is nou niet echt een voertuig voor de autostrada.
emping zegt
@tstile: het is niet 120km/u maar 120 km op een volle batterij.