Dat Fiat in 2012 met een MPV zou komen die ons de Idea en Multipla moet doen vergeten is een publiek geheim. Inmiddels zijn de eerste details en afbeelding uitgelekt en het lijkt erop dat dit een soort Fiat 500 on steroids gaat worden. Zeg maar hetzelfde wat MINI met de Countryman gedaan heeft.
De MPV versie van de Fiat 500 wordt nu nog aangeduid als “Ellezero” of “Project 330”, maar de naam die het productiemodel zal krijgen is nog niet bekend. Er gaan geruchten dat het 600 of Multipla gaat worden, of een combinatie van die 2 namen en er zijn bronnen die spreken over Gran 500.
De 500 MPV zal gebouwd worden in Servië in het plaatsje Kragujevac en staat op een gemodificeerd platform dat ook voor de Fiat Panda wordt gebruikt. Uiteraard is het platform wel een beetje opgerekt zodat er extra ruimte is ontstaan voor de inzittenden. De onthulling van dit model staat in de planning voor de autoshow van Genève.
Een dapper persoon heeft inmiddels de nodige details van deze nieuwe Fiat op de gevoelige geheugenkaart vast kunnen leggen en die foto’s kan je bekijken bij alvolante.it. Als je die foto’s bestudeert dan zie je dat deze MPV een echt Fiat 500 neusje krijgt en ook het interieur door heel sterk denken aan dat van de 500. De Britten van AutoExpress hebben op basis van deze spyshots een aardig lijkende impressie gemaakt.
Lucb zegt
Nu maar hopen dat ons dit ook echt die mooie multipla doet vergeten.
robbie zegt
Zo zou het eindresultaat er dus ongeveer uit moeten gaan zien:
the-budel-guy zegt
@robbie: ziet er niet verkeerd uit.
trisx zegt
@robbie: tsja… voorkant vrouwachtig met die grote koplampen.
Verder wel stoer
bass zegt
@robbie:
bass zegt
@robbie: mooi vind ik hem niet hoor .
nissangtr zegt
@robbie: Mooi autootje hoor,alleen wat hoog op de poten.
amg77 zegt
@robbie: ziet er verkeerd uit. Houdt soieso niet echt van Fiat.
bruinbeer zegt
@robbie: Mini Countryman?
Donstil zegt
@bruinbeer: Ziet er idd uit als een Mini Countryman die een kind heeft met een Fiat Doblo. Niet erg fraai als je het mij zou vragen.
bruinbeer zegt
@Donstil: Inderdaad, een mix tussen twee, niet mooie, auto’s.
ThomasBol zegt
@robbie: beetje een mix van de Countryman in een 500 met onderdelen van de C3 Picasso.
Freewarefreak zegt
@robbie: Tsja.. Toch niet zo heel mooi in eerste oogopslag. Vind vooral de dubbele A stijl erg wennen. Maar even wachten op echte foto’s.
cheetacars zegt
Als ze lef zouden hebben zouden ze gewoon de oude multipla in retro vorm neerzetten als 500 MPV. In ieder geval ben ik benieuwd wat ze neerzetten en of het nu een beetje gaat verkopen met de 500 genen.
nissangtr zegt
@cheetacars: Dat zou wel mooi zijn.
mout zegt
Zo goed als mijn ouwe Multipla wordt ie blijkbaar niet: deze heeft duidelijk geen ruimte voor 6 zitplaatsen. Blijft over een te hoge te brede te zware compacte middenklasser.
Maar daar hadden we VAG toch voor?
nissangtr zegt
Zou ook leuk zijn als ze in het interieur in de opstelling van een of andere oude 500/600 MPV doen.Als ik me niet vergis was die met 6 plaatsen.
Esprit_de_Flandre zegt
Is dat dan niet een beetje een Panda met een facelift? Zoveel groter kunnen ze hem niet maken, want dan is het geen 500 meer. Ben ook benieuwd hoeveel dat allemaal gaat kosten…
Esprit_de_Flandre zegt
Oorspronkelijke 600 Multipla, voor zij die hem niet kennen.
Zeg maar gerust worstje…
@cheetacars: Hebben we al niet genoeg retro? Ik begin verdorie meer en meer te voelen voor de ’98 Multipla…
cheetacars zegt
@Esprit_de_Flandre: Haha heb je helemaal gelijk in. Ik ben er ook niet echt voor, maar het verkoopt hè. Bovendien zou ik die 600 Multipla wel weer terug willen zien. Geweldig ding is dat!
nissangtr zegt
@Esprit_de_Flandre: Die auto bedoelde ik!
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@Esprit_de_Flandre: cool! Je ziet het verschil tussen de voor- en achterkant amper zeg…
betonstaal zegt
@Esprit_de_Flandre: deze vind ik dus wel geinig.
Esprit_de_Flandre zegt
@betonstaal: Geinig is ie zeker. Zo geinig dat je dat nooit deftig in een retro-modelletje kan gieten. Beter afblijven dus…
norge zegt
Ik zie een grootte toekomst in het zuiden voor deze auto.
raphael zegt
@norge: grootte?
mout zegt
Zie ik dat nou goed? Geen van bovenstaande reacties is negatief over de ’98 multipla. Kijk eens in jullie archieven hoe je op ‘m gescholden hebt!
raphael zegt
@mout: In 2000 de Top Gear award gekregen voor Car of the Year, en vier jaar op rij de Award voor Family Car of the Year. Toevallig ook in 1999 verkozen tot Ugliest Car of the Year. Wil niet zeggen dat het een slechte auto is, integendeel, het is een slimme auto. Uiterlijk zegt niet alles.
nissangtr zegt
@mout: Moet ik hem dan kapot schelden?Oké, komt ie(niet echt): Wat is de multipla een lelijk hok,nog lelijker dan een eehhhh,laat ik zeggen,een lada.
lincoln zegt
@mout:
yep .. dat zijn de autoblog-wijven ..
kort van memory ..
simpel van geest ..
kleurgevoelig ..
hebben altijd een “mening” ..
zijn kuddevolk ..
wijven zijn dan ook ALTIJD van het mannelijk geslacht ..
lincoln zegt
mijn goede voornemen dit jaar is een echte (ugly basterd) Multipla kopen ..
just admire that car ..
nissangtr zegt
@lincoln: Mijn voornemen is:GEEN multipla kopen.
lincoln zegt
@nissangtr:
succes met je OV jaarkaart ..
nissangtr zegt
@lincoln: Nou,het zit zo:Ik heb nog geen rijbewijs,moet nog 6 jaar wachten voordat ik 18 ben,maar de multipla als eerste auto zal ik hem niet afslaan.
mout zegt
@lincoln: Doen! Heerlijke auto. Jammer alleen dat ze de vering hebben vergeten te monteren. Dat noemden ze sportief. Maar ik word nou wel nieuwsgierig naar de rest van je wagenpark. We delen al een genant verleden met de Malaga. Straks ook nog de Multipla…
lincoln zegt
@mout:
95er Lincoln mark8 ..
05er Thunderbird ..
70er Olds Delta coupe ..
85er 500 SEC ..
99er Lincoln Towncar vorige week verkocht aan Fransoos en komt 3 januari een 78er Peugeot 504 coupe voor terug ..
56er Cadillac coupe is 4 dagen geleden verkocht aan een Zweed en gaat 1 dezer dagen op transport ..
eergisteren een 78er Taunus coupe gekocht .. maar daar gaan er meer van komen ..
een nog wat halve projecten zoals een Porsche 928 en Lincoln mark5 ..
en natuurlijk mijn steun en toeverlaat .. de aller aller aller beste aankoop ooit ..
mijn 10 jaar oude Fiat Doblo ..
mout zegt
@lincoln: Hmmm, dan zie ik toch wel wat verschilletjes ;)
Maar ooit biechtte ik op een mijn Malaga ‘system Porsche’ :mrgreen: te hebben gehad. (Genant, vooral als je ‘m naast de 911 van je broer parkeert…) Toen riep jij iets als ’then we share one old bitch’. Staat ie in dit rijtje niet door verdringing? ;)
Jouw rijtje is een stuk voller met passie. Ik schop het tot
9
BX
Malaga
XM
XM Break
Multipla
Space Wagon.
En ben in voor een 504 familiale of een 240 Transfer.
Ja, dat zegt inderdaad iets over mijn gezinsgrootte. :)
lincoln zegt
@mout:
ja ei .. dat was de Fiat Regatta ..
maar die staat al 10 jaar op de sloop ..
als ik alles wat ik gehad heb moet opschrijven ben ik verlopig nog niet klaar ..
mout zegt
@lincoln: ‘kee dan. Dan is dit je huidige wagenpark… Met o.a. drie Amerikanen van 95 of later. Met zulke zware wagens mag ik hopen dat je ze op garageplaten kunt zetten of zo. Anders loopt de blauwe post grof uit de klauwen!
500 SEC… In fout champagne/goud hoop ik? Mijn R9 uit die tijd had dat monsterlijke brons/goud.
Esprit_de_Flandre zegt
@mout: Zeg, die Multipla van jou, zijn er daar niet te veel kosten aan?
Het jammere van de Multipla (of liever van web-info over de Multipla) is dat de discussie altijd wordt overheerst door z’n lelijkheid, en daardoor komt kwaliteit nooit aan bod. Persoonlijk vind ik de Multipla geen schoonheid, maar de wagen begint me wel meer en meer te intrigeren. En de ruimte spreekt me wel aan (want kids). Ik heb online Multipli (?) zien staan van 950 euro (’99, LPG) tot 8900 (2006, full-option).
Heel concreet dus: Is de Multipla echt een goeie, betrouwbare auto, en zo ja, hoeveel kost een deftige tweedehands? En ook hoeveel kilometers zijn aanvaardbaar? Want ze zijn allemaal 150.000 tot 390.000 kilometer, en lagere kilometerstand is blijkbaar niet gelijk aan lagere prijs bij de Multipla, wat bij veel andere modellen toch wel een leidraad is.
Maar de nadruk ligt dus vooral op betrouwbaar. Mij maakt merk en looks niet veel uit, ik wil raken waar ik wil zijn, altijd, zonder veel kosten…
lincoln zegt
@Esprit_de_Flandre:
de hoge km-standen zie je waarschijnlijk bij de 1.9 jtd ..
lekker zuinig en lenig blokkie ..
die zou ik persoonlijk verkiezen boven de 1.6 benzine (wat ook gewoon een goed blok is) ..
distributie moet wel vervangen zijn .. want dat is een vrij intensief dus prijzig geintje bij die dingen ..
in de gaten houden en wachten tot je er 1tje ziet met minder dan een ton ..
geduld is ook hier een schone zaak ..
zijn “lelijkheid” is bij deze auto al snel een “wat een gek ervoor geeft” verhaal ..
mout zegt
@Esprit_de_Flandre: In de betrouwbaarheidssatistieken (Wordfeud anyone?) blijven midi-mpvs achter bij de hatches. Maar de Multipla was betrouwbaarste in die klasse volgens consumentenbond en pannenstatistik. Ik heb wel kosten gehad, maar dat lag aan mij: zo gewend aan XM dat ik veren, draagarm en tweemaal carterpan stuk heb gereden. Rijd over een drempel alsof je in een verlaagde Testarossa zit! Ook moet je een auto niet kopen rond 170.000 km, want dan staat de eerste ronde vervanging voor de deur. Zeg maar alles wat je bij Kwikfit kan kopen. Ik zou er nu liever een kopen met 250.000 – en bonnetjes van de 100.000 daarvoor.
Ik reed de JTD. Een historisch blok, want de eerste met commonrail directe injectie (niet de eerste met directe injectie, want dat was de Croma type I al – op hetzelfde onderblok!!). De lof van dat blok hoef ik niet te zingen. Die ken je zo ook wel. Al is ie bekender in de 156.
Waar je niemand over hoort, zijn twee irritaties die mij bijbleven: ‘sportief onderstel’ is eufemisme voor niersteenverguizend plankhard, en de kunststof interieurdelen zijn erg slecht. Gietbramen, brekende klepjes, krasgevoelig, verkleurend: you name it. En ik ben wel wat gewend, met mijn Zuid-Europeaanse autogeschiedenis.
Esprit_de_Flandre zegt
@mout: Bedankt voor de tips. Vooral die van de kilometers, meestal zou je een lager kilometeraantal kiezen ipv een hoger, nu misschien toch beter eens kijken naar de hogere.
Crappy plastic, dat is de max gewoon. Serieus, ik vind zo’n dashboard van keihard boterpotjesplastiek eigenlijk wel leuk. Maar dan moet het ook wel stevig zijn. Knoppen die afbreken is wat minder.
1.9 JTD ben ik mee bekend. Mijn vader had tot kort een 156, en ik heb hem er nooit over horen klagen.
Vering, tja, ik ben ook wel wat zachtheid gewend. Nodig ook op de Belgische wegen :). Ik vrees dat dat nog het grootste probleem gaat worden, want ik pak drempels liefst met wat snelheid. Ik denk dat ik eens ergens een testritje ga maken. Dan zie ik wel…
Esprit_de_Flandre zegt
@mout @lincoln: Kogel is door de kerk. Testritje gedaan, papiertjes getekend. Het wordt deze Multipla. 10 jaar, 160.000 km, en naar verluidt nog niet veel vervangen, maar wel twee jaar garantie, dus lijkt me een vrij veilige investering.
Onderstel vond ik trouwens nog meevallen. En alle knopjes zaten er nog op… ;)
Esprit_de_Flandre zegt
@Esprit_de_Flandre: Oeps, verkeerde link aangehangen. Deze dus: http://2maal2.be/wagens/883/fiat-multipla-19-jtd-airco-6pl
mout zegt
@Esprit_de_Flandre: Gaaf!
Ik moest het zonder toerenteller doen, en heb de parkeersensoren zelf ingebouwd. Maar ik had wel een fleuriger stofje op mijn dash ;)
O ja: na 3 keer een doorgebrande koplamp in 1 winter heb ik vervangen door aftermarket xenon.
lincoln zegt
@Esprit_de_Flandre:
2 jaar garantie !!
da,s niet misselijk op een 10 jaar oude auto ..
gefeliciteerd .. en welkom bij de JTD enthousiasten club ..
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@lincoln: 504 Coupé! Oei, mooi mooi…
Esprit_de_Flandre zegt
@lincoln: gvd, hoe doe je dat, zo’n wagenpark? Garagist? Oud boerderijtje + zeven stallen gekocht? Lotto gewonnen?
Ik moet het stellen met één (1) bakske… :(
lincoln zegt
@Esprit_de_Flandre:
ruimte is de sleutel ..
dus benader ik project ontwikkelaars om gratis concierge te zijn van hun te verhuren bedrijfshallen ..
dus goten en dak schoon houden .. onkruid weghalen .. boel aanvegen .. hun oldtimers onderhouden (waar ik dan wel een rekening voor kan sturen) .. makelaars met hun klanten ontvangen ..
dus op die manier heb ik altijd ruimte door middel van ruil diensten ..
nadeel is dan wel dat ik de boel eens in de zoveel tijd moet verhuizen als zo,n pand een huurder vindt ..
de auto,s zelf moet je meer zien als een spaarpotje .. een omgekeerde welteverstaan ..
af en toe wat onderdeeltjes verkopen of een auto maakt dan weer een hoop goed ..
kan elke boerenlul .. nix geen staatslot voor nodig ..
dus bij deze je gouden tip voor 2012 alvast ..
kaasboerin zegt
@lincoln: Ik verkoop gewoon m’n kontje op de lokale treinstation.. Voldoet ook prima.
lincoln zegt
@kaasboerin:
en mens kan rare dingen doen om een verslaving te bekostigen ..
The360box zegt
Omdat het fiat is zal het wel weer lekker verkopen, kijk maar naar cw met die golf, lelijk ding, maar verkoopt goed. heel dat vag is een groote klere zooi
Carreza zegt
@The360box: Of hoe je bij elk bericht iets over VAG kan zeggen…
Carreza zegt
Oei, dat valt me erg tegen. De Multipla kopers kopen dit vast ook wel maar ik zeg nee bedankt.Neusje vd 500 past totaal niet bij de rest van de wagen.
Sportiva-Italia zegt
Erm er waren al een tijdje foto’s van deze wagen:
http://www.sportiva-italia.nl/forum/viewtopic.php?f=10&t=1847&hilit=Ellezero
(Via Italiaspeed)
Vind het wel teveel Mini en de achterkant wijkt af van de gewone 500. Desnoods hadden ze de achterlichten van de nieuwe Palio genomen…Vaak zijn de Italianen briljant, maar soms… Het zal wel beter verkopen omdat het op een Mini lijkt. Jammer, want een eigen gezicht is toch veel mooier? Rare jongens, die Romeinen!
odin52 zegt
prachtig beestje,mag er vlug zijn
fokke85 zegt
Hoe vaker er over de ’98 multipla wordt gesproken, hoe liever ik hem wil!!! =D