Toch wel verfrissend, zo’n kleine luxe auto die níet sportief pretendeert te zijn. De Fiat 500 Dolcevita doet het met schitterend leder.
Ken je ze nog? De Renault Clio Baccara, Peugeot 205 Roland Garros of de Lancia Ypsilon LX? Kleine en charmante auto’s met enorm veel luxe. Natuurlijk, er zijn ook Duitse hatchbacks met rijke uitrusting en er zijn talloze Mini’s, maar zo’n mediterraanse hatchback met rijke uitrusting klopt gewoon.
Fiat heeft ook een serie luxe modellen onder de naam ‘Dolcevita’. Die werd in 2019 al onthuld, nu is het tijd voor een opgefriste versie en een Dolcevita op basis van de Fiat 500X ‘Cabrio’.
Luxe Fiat 500 Cabrio
We beginnen met de Fiat 500 Cabrio. Dit is voor de verandering níet de nieuwe elektrische variant, maar eentje met ouderwetse plofmotor. Het is wel een moderne unit, die 1.0 FireFly-motor met (zeer milde) elektrische ondersteuning. De motor levert 70 pk aan vermogen en 92 Nm aan koppel. De 500 Cabrio Dolcevita is altijd Gelato White en voorzien van beige dak. verder kun je ‘m herkennen aan de 16 inch ‘diamond cut’-velgen en de chromen spiegelkappen.
Het hoogtepuntje is de bekleding, dat is namelijk van Paltrona Frau. Ja, dat betekent dat deze Dolcevita een betere en mooiere leerkwaliteit heeft dan een beetje BMW 3 Serie of Audi A4. De Duitsers gebruiken nog dat veel te strakke ‘kippeleer’, Frau-leder is juist heel dik, zacht en plooit een beetje. Ook gaaf: het paneel is van een lichte houtsoort. Qua uitrusting zit zo ongeveer alles erop dat mogelijk is.
500X Dolcevita
Dan gaan we verder met de Fiat 500X Cabrio. Nu is ‘Cabrio’ uiteraard nogal vergezocht. Het is eigenlijk een Fiat 500X met een groot schuifdak. Maar hey, als je met dit apparaat je ontbijtje gaat halen aan de kust van Sorento, dan doe je dat dak zo ver open, toch?
Deze 500X Dolcevita heeft een 1.5 viercilinder, goed voor 130 pk en 240 Nm. Ook hier is er een kleine elektromotor ter assistentie. Deze levert nog eens 20 pk en 55 Nm extra. Een verschil met de gewone 500 is dat de 500X een automaat met dubbele koppeling heeft.
Ook hier krijg je Gelato White lak en mooie wielen, 18 inch in dit geval. Wederom is het grote dak en de lederen bekleding de grote USP. Uiteraard zijn zaken als automatische airco, navigatie en stoelverwarming gewoon standaard. Prijzen zijn onbekend, evenmin of beide Dolcevita-uitvoeringen ook naar Nederland komen.
Meer lezen? Dit zijn 7 prijzige kleine auto’s op Nederlands kenteken!
rijnounsdoor zegt
Zie uit naar je update over hoe je deze Fiatstoelen in je 3-serie hebt geschroefd @Willeme !
rwdftw zegt
92Nm aan vermogen? Dat klopt niet helemaal ;).
Het blijft toch knap dat het ontwerp fris blijft terwijl het model al sinds 2007 op de markt is.
cloverleaf zegt
@rwdftw: zeker knap. Zelfde geld voor de (New) Mini. Zelfs de eerste generatie ziet er niet eens verouderd uit.
pjotr zegt
Gelato white. Is hij er ook in Pistacchio groen?
Dat leer is overigens super. Mooie meubels voor in huis maken ze ook.
alloallo zegt
Op meubelgebied speelt Poltrona Frau in de champions league! Mooi en duur.
cloverleaf zegt
Je kunt veel zeggen over Italiaanse auto’s maar het leder in een Bella Machina is doorgaans veel mooier en strakker dan in een willekeurige Duitser. Mijn anekdotisch bewijs na 2 Italianen, 1 Duitser en 1 Japanner, allen met koeiehuidjes
henk123456 zegt
De 500X Dolcevita staat gewoon op de Nederlandse site, dus lijkt me dat ze ‘m in Nederland leveren. Overigens vind ik die 500X best dik uitzien, terwijl ik het normaal niet bepaald een nekkendraaier vind.
3246cm252kw zegt
Nee dat heeft het niet 😂
meneerdemeneer zegt
Ze zien er alle twee mooi premium uit.
Krijg gewoon zin om er lekker mee te gaan rijden ergens langs een mooie en warme zuid Europesche kust.
leonardus zegt
Ik ben fan van de 500, rij er zelf één, maar de grote varianten vind ik nog steeds uit proportie.
camber24 zegt
Luistert via de TuneIn app naar radio. Opent dit artikel. Autoplay opent. Sluit autoplay. Gaat terug naar TuneIn app om weer op play te duwen. Gaat terug naar Autoblog.
bernoulli zegt
Jammer dat dat mooie leer over die veel te hoog geplaatste barkrukken van de 500 is gespannen.
rnej zegt
Meh, mijn dreier heeft een alcantara interieur, vind ik fijner dan leer. En het komt tenminste fatsoenlijk van z’n plek als je het gas intrapt.
Ik vind het geinige auto’s hoor. Echter een leder interieur nooit begrepen. Heet als het zonnig is en koud als het vriest.. doe mij maar gewoon textiel. Of alcantara dus 😌
neymar zegt
Wat een onzin titel 😂😂
paul_vanbeukering zegt
De eerste auto waar een Poltrona Frau interieur in zat was een Lancia Thema 8.32. Daarna zijn er vele Lancia’s, Ferrari’s en Maserati’s gevolgd.