Een gewicht van 930 kilo in combinatie met een viercilinder met 200 pk en een maximumkoppel van 300 Nm (op de voorwieltjes). Is dat interessant voor de racerij?
Ik durf het niet te zeggen, maar Fiat vindt natuurlijk van wel. De 500 Abarth Assetto Corse zal daarom in een gelimiteerde uitgave van 49 units gemaakt worden. De auto is tot stand gekomen met behulp van het Fiat Group Automobiles Style Centre en de jongens van Abarth. In 2009 moeten er met dit ding races worden gereden.
Het interieur is compleet gestript en de buitenkant valt op door de agressieve bodykit, tenminste, voor zover je bij een 500 over agressief kunt praten…
Abarth returns to track racing, and it has chosen to do so with its new ‘500 Abarth Assetto Corse’, the baby supersports car from Abarth, due to be produced in a Limited Edition (49 cars).
The new vehicle, designed by the Fiat Group Automobiles Style Centre and produced by a team of Abarth Engineers and Designers will be the star of track races from next year and its creation confirms Abarth’s racing vocation.The Assetto Corse version of the petite 500 Abarth takes up the baton from its forerunner, the ‘595’ that notched up numerous successes and great victories from 1963 and led to the coining of the description ‘small but deadly’.
The cars sports a full racing outfit: wide track, white 17’ special ultralight racing wheels, low ride, sports racing mirrors and a place for a number on the sides. Available in pastel grey with red Abarth side stripes, the ‘500 Abarth Assetto Corse’ reveals an assertive front end that houses a badge bearing the Abarth logo and, below this, wide bumpers complete with an aerodynamic spoiler and screen-printed grilles to replace the plastic louvres on the standard production version. In addition to the classic bonnet clips, the bonnet houses two carbon air intakes bearing the Abarth scorpion logo.
The rear part of the car features a white winged spoiler, a badge bearing the Abarth logo and a twin exhaust pipe.
The Abarth identity is expressed to the full with a thunderbolt logo on the side representing the brand’s racing image and a red band and four white chequers on the roof, just as on the winning Abarth 850TC version of the 1960s.
Inside, the ‘500 Abarth Assetto Corse’ is equipped with a roll-bar type-approved for racing that is completely hollow to make the car lighter and faster. The car weighs approximately 180 kg less than the road version. The anatomical seats, the steering wheel (special for racing) and the carbon door panels make the 500 Abarth Assetto Corse a real baby sports car with a indomitable character all of its own .
Abarth has also thoughtfully provided a clothing set for the driver, that will be delivered in an original Abarth-branded leather bag. Owners of the ‘500 Abarth Assetto Corse’ will therefore be resplendent in overalls, helmets, gloves and shoes, all meticulously branded with the ultra-new ‘Assetto Corse’ logo produced for the limited edition of the car.
MurcieBoy zegt
ziet er lekker uit maar de specs vallen inderdaad wat tegen, maarja wat wil je ook met zo’n kleine auto
Alwood zegt
sjtoer bakkie horrr :P isjtie er owk int roooose ;)
Esprit_de_Flandre zegt
Zoveelste getuned 500’je. Pfff. De hype is voorbij.
LJ zegt
jah inderdaad, zo aggressief wordt hij niet, tis en blijft qua uiterlijk een vrouwenautotje.. maar 200pk is wel beter
Gunther zegt
ik vind het best een grappig autotje. 200pk en weegt evenveel als de gewone ( heb ik gelezen op italspeed). Ben benieuwd of ik er ooit eentje van kortbij te zien krijg.
GWBoes zegt
doe mij er maar 1 die straat legaal gemaakt is :)
ps: italiaspeed heeft foto’s van het beestje.
http://www.italiaspeed.com/2008/motorsport/others/mille_miglia/sponsor_park/abarth/gallery/gallery.html
Silverarrow zegt
Durf te wedden dat 7 van de 10 mensen hier een auto hebben met minder dan 200 pk en 9 van de 10 een auto hebben die zwaarder is dan 930 kg. Een combinatie van die twee is al helemaal zeldzaam.
Mijn punt: Je kunt wel gaan lopen zeiken dat het geen hype meer is of dat ’t een vrouwenauto blijft, maar als je deze wagen bij het stoplicht tegen komt, dan trekt dit autootje je er wel drie keer uit. En alleen daarvoor al :respect:
babbaloerie zegt
Als de aandrijving aan de voorwielen zit, levert die spoiler op de achterkant dan niet juist minder tractie op in plaats van meer?
Harold zegt
Gave stoere bak!!
Wat een gelul met Hype, vrouwenbak is gewoon een stoere bak.
prop zegt
Dit is dan wel weer een oké uitvoering van de Nissan Micra… prima auto voor de dames!
markieanta zegt
Wat is het ook een nichtenbakkie zeg…
Ik ben het ontwerp nu al zat, maar goed, 200 pk is op zichwel geinig natuurlijk, overigens Silverarrow, ik denk dat er meer dan voldoende circuitauto’s zijn die aan deze specs komen.
Ik lees alleen nergens of het nu een straat dan wel een circuitauto is, alleen dat hij maar in een oplage van 49 uitkomt. Is dat dan een straatversie van de circuit500 of is het gewoon een limited circuitversie?
Wanneer het een straatauto is, heb ik alleen maar respect voor de specs. Niet voor het verdere uiterlijk van het ding, maar daar gaat het nu niet om natuurlijk. Daarnaast zal hij mij er met mijn 75 pk en ruim 150 kg zwaardere wagen zonder veel problemen uittrekken, mits zoals ik net zei het een straatvariant is.
Wanneer het een circuitauto is is het niet veel bijzonders.
Ejay zegt
Fiat? Fiat?! Tief op met je Fiat: http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/2008/05/fiat_verklaart_nederland_de_oo.html#comments
:-|
Berbertje zegt
Geil :D k wil ! hebben alleen voor racerij of ook voor normale mensen :P?
En Ejay als je zo denk over fiat wrrm kijk je er dan naar ?
Heine zegt
200pk in een auto van iets meer dan 900 kilo te weinig? Hiermee komt hij in de buurt van menig Lotus op dit moment. Ik ben wel benieuwd of hij ook een beetje rijdt.
Jandepandaman zegt
Als ze ook kunnen racen met Lelijke Eendjes, dan kunnen ze hier zeker ook mee tekeer gaan…
Jordi zegt
Heerlijk, geen gewicht en veel kracht op de voorwielen, helemaal goed en super boeiend. Heel tof voor ‘mensen’ die een Civic een sportwagen wanen (*kots*). En net zo nutteloos als 800pk op alleen de achterwielen.
Bekijk daar bij dat er heel wat auto’s die wat te kietelen zijn tot 200pk en dat deze auto’s zonder enige vorm van comfort of isolatie ook wel in die buurt te krijgen zijn. Als je ’t eenvoudig wilt evenaren dan kan je dat doen met een oude MX5 waar je een bolt-on turbo op schroeft. Ben je even ver, maar dan wel met achterwiel aandrijving en een hoop minder centjes. Kan je ‘m zelfs nog straat legaal houden ook.
victor zegt
@Silverarrow, nou nou hij trek me deruit bij het stoplicht maar de volgende keer staat hij voor rood en fiets iik hem fluitend voorbij
autoblogger zegt
@Ejay: eindelijk, iemand die mij begrijpt ;)
Hier meer: http://www.autoblog.nl/archive/2008/05/15/fiat-weinig-vertrouwen-in-nederland-op-ek
johnnyt-jet zegt
mensen toch , dit is een hele goede pk / gewichtverhouding.
Laatst trok iemand zijn versnellingsbak nog aan gruzelementen in de hoop mijn puntootje voorbij te rijden…..u raadt de uitkomst.
Solstice zegt
Ten eerste: in tegenstelling tot alle voorgaande “getunede” 500-jes is deze daadwerkelijk bedoeld voor op het circuit. Spoilers/diffusers etc. hebben hier dus nut.
Ten tweede: vermogen is op het circuit helemaal niet zo belangrijk als op een forum/blog als deze, een goede wegligging des te meer. ;-)
Ten derde, hij ziet er best lekker uit, maar haalt het natuurlijk niet bij de oude Abarthjes-met-het-motorkapje-open. :-)
Berbertje zegt
abarth 500
abarth 500 eSSe eSSe
abarth 500 assetto corse
hoeveel komen er nog ? en dan heb je ook nog de geteunde nouja niet echt extreme
RenesisHP zegt
@Jordi.
Laat ik dat nou net aan het overwegen zijn met de mx5, ondanks het feit dat ik geen echte turbofan ben.
Ejay zegt
@ autoblogger, je bedoelt de advertentie of het optiefen van Fiat. De advertentie is grappig en Fiat op de punto en de multilul na maakt ook best kekke karretjes. Leukste Fiats zijn de al stijgerend paard verpakte versies, maar daar kan ik je geloof ik dan weer geen plezier mee doen.
wotevajjjj zegt
ja maar hoesnel je een Abarth Assetto ook maakt , het is en blijft een fiat 500
CasperH zegt
Geweldig toch, zoveel vermogen, zo’n laag gewicht. Dikke pret!
@ mx5 / rx8owner: leuk voor op de Ring, Porsche’s en Ferrari’s zoekrijden.
RenesisHP zegt
@Casper.
Ja en nee. Helaas doet een turbo weinig goeds voor de delicate wegligging en gewichtsverdeling van de mx5. Daarom twijfel ik er nog steeds aan. Maar ik denk dat daar wel wat aan te doen is. Als ik dit door ga zetten ga ik voor de 200+ pk’s(nu 120) en dan het liefst nog dit jaar. Alleen even kijken hoe ik dit ga combineren met de rx8 aanpassingen. Daar heb ik namelijk ook een paar kleine plannen mee.
Mijn laatste idee is het plaatsen van een Rotatiemotor in de mx5. Weet alleen nog niet of dit financieel haalbaar is. Ik denk dat een turbo met complete motortuning goedkoper is.
Dit wordt dus nog vervolgd.
wotevajjjj zegt
@ mx5/rx8 owner
een tip : koop geen turbo’s ben je veel beter af met een centrifugale supercharger
zkr als je eens wilt fragracen of zin hebt in wat driftjes
CasperH zegt
Ik dacht dat je hem ging verkopen? Anyhow: ik ben benieuwd. En zelfs met een redelijk standaard MX5 kun je al Porkers zoekrijden hoor… Zag ik laatst nog op een Nürburgringsite.
Jordi zegt
@mx5/rx8owner
Tuurlijk is de MX5 eigenlijk een roadster, waar een turbo niet heel erg op z’n plaats is. Ook kan de auto er erg listig van worden.
Toch is ’t een super auto d’r voor. Weinig gewicht en ’t wordt er echt zo’n rap karretje van. Heb zelf ook een MX5 gehad en ’t ook overwogen. Heb nu echter een SW20, wat ook erg geschikt is voor veel vermogen, maar toch al weer meteen een berg zwaarder is. Als ’t geld je niet zoveel uitmaakt (je ziet ’t namelijk nooit meer terug) en je durft ’t aan (ook om zo’n rap/licht karretje te bouwen en te hebben), dan zou ik zeggen: gewoon voor gaan. Enige echte alternatief zijn bijvoorbeeld oude opeltjes met een calibra turbo blok, echter is dat een berg aanpassing wat je daar voor moet uitvoeren. Dan is een turbo op een MX5 bouwen in ieder geval eenvoudiger durf ik zomaar te beweren ;-)
Rotatie motor kan natuurlijk ook. Is erg snel, maar ja, met uitzondering van de RX8 (en soms ook niet eens), blijven ’t erg onderhoudsintensieve blokken en ’t verbruik is ook om niet blij van te worden. Andere optie is een SR20DET in je MX5 te lepelen, schijnt ook nog wel te doen te zijn. Ben benieuwd wat het wordt, maak er wat moois van!!
RenesisHP zegt
@Casper.
Dat was inderdaad de bedoeling, maar het is zo moeilijk om afstand te doen. :roll: Daarom dus de twijfels om hem verder te verbouwen. Het is nu namelijk geen dagelijkse auto voor het woon-werk verkeer meer. Dus puur een hobbyproject voor erbij.
@wotevajjjj.
Daar heb je gelijk in. Alleen is een supercharger voor de mx5 nog duurder per pk dan een turbo. Om nog maar niet over het formaat en gewicht te beginnen. ;)
RenesisHP zegt
Ik probeerde te reageren, maar ik ben nog niet goedgekeurd(das lang geleden).
@Jordi.
Die rotatiemotor zou dan ook van een rx8HP af komen en dan valt het onderhoud best mee. :) Verbruik is een vooraf afgewogen besluit. Daar staat een rotatiemotor bekend om, dus daar zeur ik ook niet om.
Maar zoals ik al zei, ik heb de plannen, maar de uitwerking is nog work in progress. ;)
In ieder geval bedankt voor de tip.
ruudje zegt
durf te wedden dat onze chrysler voyager sneller is:p van ons is limited edition, onze auto is ook veel groter en heeft meer pk! V8!
Birger zegt
@ Silverarrow
Groot gelijk! 200pk voor 930kilo is 0.21pk/kilo, een mercedes sl500 heeft zo’n 0.14pk/kilo! Hoezo weinig vermogen??
Trouwens lijkt mij een heel leuk bakkie! Je heeft ze met je 500 het allemaal voor het kijken! :)
jahaa!! zegt
MEN IS BEZIG MET EEN NEDERLANDSE FIAT 500 RALLYCUP!
RenesisHP zegt
Dit gekke ding heeft een betere pk/kg verhouding dan wij met de rx8. Damn, das snel voor een 500tje.
TweetyV6 zegt
En een foto:
TweetyV6 zegt
Niet bepaald voor de openbare weg, lijkt me (met rolkooi etc.)
J. zegt
ik blijf erbij, de 500 is leuk en ik heb toch echt al jaren gewoon een vriendin..en voor de duidelijkheid, voor het circuit is de wegligging belangrijker dan snotveel pk’s hebben (en er zitten er meer dan genoeg in voor een hoop lol vind ik persoonlijk)
CSL zegt
Het gewicht en vermogen combinatie is erg goed.
Maar hier wil je toch niet in gezien worden?!
RenesisHP zegt
@CSL.
Of juist wel. Bij het stoplicht porsches pesten met een dinkytoy is toch hartstikke leuk. Ik wil best wel een dagje voor lul willen rijden met dit ding.
Nog leuker, straatracertjes pesten. :lol:
johnnyt-jet zegt
csl , niet iedereen heeft iets nodig voor zijn ego…kan mij een ander rotten…
Thibaut zegt
van die spec’s kan je nog verschieten!
als je weet dat een Honda CRX (1.6,133 pk;810kg) van 0-100 gaat in 7.5 sec.. dan kan ik zeggen dat dit tog zeker rond de 6sec gaat zitten
Harry van Rooy zegt
DE looks van deze auto zijn niet te overtreffen. Wat een ongelooflijk leuk en fraai autootje. Het rijgenot van deze auto is door geen enkele kermis attraktie te overtreffen.