Op zich ook wel een beetje terecht toch? Of vindt iemand de burn-out waarschuwing van de FIA aan Max wél ok?
Afgelopen zondag was een lekkere dag voor Max Verstappen en zijn team Red Bull. Het ligt nog vers in een ieders geheugen, maar ik herhaal het toch nog maar eens. Gewoon. Omdat ik dat zelf leuk vind. Als Max-fan!
Afgelopen zondag schreef Max Verstappen de Grand Prix van Stiermarken op een indrukwekkende wijze op zijn naam. Omdat hij zo’n enorme voorsprong had op de nummer 2 Lewis Hamilton, kon er wel een burn-out(je) vanaf. Maar daar dacht de FIA anders over. Die stuurde een waarschuwing naar Max, mag niet, gevaarlijk etcetera etcetera.
Veel mensen vinden dat onzin
En er zijn gelukkig ook mensen die dat onzin vinden, maar ook de mogelijkheid hebben zich er in de media over uit te spreken. Een van hen is Kees van de Grint. Hij is de voormalig honcho van de Bridgestone-banden in de Formule 1 en werkte jarenlang met onder anderen Michael Schumacher.
Hij zegt het onbegrijpelijk te vinden van de FIA dat ze een waarschuwing geven aan Max vanwege een burn-out. Volgens hem brengt Max leven in de brouwerij en hebben de kijkers van de Formule 1 zoiets absoluut nodig.
Robert Doornbos staat ook achter Max
Maar dat konden we natuurlijk verwachten, dus hoeven we daar weinig woorden aan vuil te maken. Want Robert, Max en een burn-out zijn een soort heilige drie-eenheid.
Maar ook serieuze oud-coureurs vinden dat de FIA zeurt
Als je het hebt over een serieuze oud-coureur, dan kun je niet om de naam Gerhard Berger heen. De Oostenrijker, die onder meer reed voor Ferrari en McLaren, vindt het op zich te begrijpen dat er gewaarschuwd wordt. Mits het erg gevaarlijk zou zijn.
Hij zegt dat het in bijvoorbeeld de MotoGP na vrijwel iedere wedstrijd gebeurt, dat de coureurs een showtje opvoeren. Dat is mede de charme van die sport.
Maar met zijn laatste zin hierover raakt hij mijns inziens de kern. Volgens Gerhard Berger moet er ook nog wel wat ruimte zijn voor een beetje lol in de Formule 1. Zeker als het niemand in gevaar brengt.
Waarvan akte.
cossiekiller zegt
Ik heb nu net het filmpje ook gezien. Ben er nog niet goed van. Had wel een waarschuwing mogen bij staan!
*sarcasm mode off*
faalhaas zegt
@cossiekiller: Levensgevaarlijk! Er zal maar een kind oversteken!
R zegt
Ik verwacht een motie van GroenLinks in de kamer – ‘Nederland moet niet geassocieerd worden met rubber verbrandende fossielen machines’ en een verzoek om Max z’n Nederlanderschap af te pakken
tinnemans zegt
Misschien een idee om de politiek hierbuiten te houden?
Daarnaast, Famke Halsema reed jaaaaren in een enorme oude Mercedes rond, volgens mij een oliestokende 300D. Dat iemand idealen heeft, betekent niet dat die daarmee ook perse roomser dan de paus hoeft te zijn of andere mensen geen pretje gunt. De wereld is niet zwart/wit, maar heerlijk 50 tinten grijs. ;)
alcantara zegt
Terecht, hij moet gewoon normaal doen.
Bovendien is hij te gast op dat circuit, wie gaat nu die rubbersporen van het asfalt schrapen?
Edge zegt
Ik snap de kritiek op de FIA niet. Wat Verstappen hier doet is toch ook gewoon levensgevaarlijk? En nee, dat zeg ik niet op een sarcastische manier. Er kunnen twee dingen gigantisch fout gaan:
1. Verstappen kan zijn auto zo de muur in parkeren of het rechte stuk op spinnen. Verstappen is een van de beste autocoureurs ter wereld, maar ook hij is maar een mens en kan een fout maken. 99 van de 100 keer gaat dit goed, maar je zult maar net die ene keer de controle verliezen en je auto overdwars of achterstevoren op het rechte stuk parkeren. Zie ook dat pit-stop incident van Bottas dit weekend. Op een recht stuk met auto’s die naar 300kmu proberen te accelereren is een Anthoine Hubert-achtig ongeluk dan zo gebeurd.
2. Hoe goed Verstappen ook is en hoe goed hij zijn auto ook onder controle heeft, een auto die direct na de finishlijn op het rechte stuk stopt is geen normaal gedrag. Andere coureurs kunnen hiervan schrikken en de controle verliezen, of door een moment van onoplettendheid niet tijdig reageren. En dan? Dan klappen ze er met een rotgang achterop. Een Hamilton, Perez of Ricciardo kan hier wellicht voldoende op anticiperen en rijdt netjes langs Verstappen. maar er rijden ook minder getalenteerde coureurs rond. Jongens als Tsunoda, Schumacher en vooral Mazepin hebben zonder obstakels of ongeregeldheden al meer dan genoeg moeite om de auto op de baan te houden. Het risico dat een van die drie er achterop klapt is gewoon aanzienlijk. Roberto Merhi en Nicolas Latifi weten er alles van: https://www.youtube.com/watch?v=gsWMiGrGWy0
marcomanta zegt
@Edge: en als je door oranje rijdt kan het ook gebeuren dat het licht op rood springt.
bartteeuwen zegt
@Edge: helemaal met je eens. Ze kunnen ook beter trappers gebruiken dan die gekke V6’en met hybride geweld. Veel veiliger!1!1!
cloverleaf zegt
@Edge: je hebt helemaal gelijk! En daarom moeten ze de snelheid ook maximaliseren op 100km/u! Stel je voor dat er ongelukken bij hogere snelheden zouden gebeuren! Veel veiliger en Pirelli ook blij!
koeckenbacker zegt
@Edge: kijk, je hebt inderdaad gelijk. Het excuus dat hamilton een halve minuut achter hem eindigde is geen excuus. Er rijden daartussen achterblijvers die misschien in de laatste ronde nog met elkaar in gevecht zijn. Is geen gek verschijnsel op de redbullring. Je komt uit de slipstream en dan? Die hollander staat daar gewoon terwijl de race daarachter nog in volle gang is.
Daarentegen is meikel masi wel content met ploffende pirelli’s.
Van Epschoten zegt
@Edge: Azijn was in de aanbieding zeker?
Richmond zegt
@megaturbopowerboost: hij heeft gewoon gelijk.. max had moeten wachten tot de uitloop ronde en een ander plekje op het circuit ervoor moeten opzoeken. Op een uitloop strook ofzo
wheresmycossie zegt
@Edge: kom op kerel.. deze post van jou is ongeveer de personificatie van de rubbertegel mentaliteit waardoor een hoop (onschuldige) lol verdwijnt
Moet nu echt alles tot in de puntjes uitgekauwd en vastgelegd worden omdat er “eventueeeeeeelllll” een risico aan een actie verbonden zit?
BloodSeaker zegt
Als 1 van de weinigen geef ik je gelijk eigenlijk.
Als het reglement zegt dat het niet mag, dan moet je het niet doen. Er zijn redenen voor dat het in het reglement staat en als rijder ga je akkoord met dat reglement.
Dat dan misschien in de toekomst dat moet aangepast worden met een bepaling wanneer of waar dat eventueel kan, ook mee akkoord.
Feit: Nu mag het niet, je doet het toch, dus een waarschuwing.
volt zegt
Het gaat niet om de burn-out maar de plek waar hij dat deed, te dicht na de finish op lage snelheid is gevaarlijk. Latifi kwam vlak achter hem aanstormen op hoge snelheid. Volgende keer een betere plek zoeken veel verder na de finish.
.
https://www.gptoday.net/nl/nieuws/f1/262725/zo-zag-nicholas-latifi-max-verstappen-zijn-onveilige-burn-out-maken-voor-startfinish
lvdo zegt
@volt: dezelfde Latifi die in 2015 op dezelfde plek tegen Roberto Merhi reed die hetzelfde deed als Max zondag.
lavoro zegt
@volt: exact, levensgevaarlijke plek. In de F2 trouwens ging een vergelijkbare actie goed fout met Latifi als slachtoffer… Burnouts en donuts moeten trouwens wel toegestaan worden vind ik. Op een veilige plek
bisazza zegt
@volt: nog erger, toen Max een klapband had, bijna in het midden van de baan stond met enorm veel brokstukken om hem heen, gele vlaggen alom reed iedereen ook volgas door… bizar dat Max daar geen waarschuwing voor kreeg… wat een triest gedoe. Als Masi zo doorgaat kunnen we beter slotcar banen gaan bouwen.
sportabgasanlage zegt
Die FIA begint nu echt een zure ‘magniet’-club te worden.
Veiligheid voor alles, maar dit is echt spijkers op laagwater zoeken van Michael Masi. Er was in geen velden of wegen een andere auto, laat staan een Marshall, te zien.
JanJansen zegt
Dit geeft ook wel een beetje de essentie weer wat er mis is met de F1.
F1 moet emotie en sport zijn, overgoten in een sausje van glamour. Daar horen selfmade figuren bij die even lekker het publiek vermaken met een burn-out.
Top gedaan Max!
roadster1976 zegt
Volledig terechte waarschuwing. Straks klapt ie band ineens
marcomanta zegt
@roadster1976: of de benzine is op, of Max valt flauw, of er steekt een kudde koeien over, of er ontstaat opeens een zinkhole.
Estate_of_mind zegt
Waarschuwing jongens, geen celstraf, storm > glas water
marcomanta zegt
@italdesign: juist
sportevo zegt
Misschien dat de waarschuwing alleen voor dit specifieke geval wat overtrokken lijkt te zijn maar de FIA moet ergens een grens trekken kijkend naar de crash van Mehri en Latifi in eerder geposte beelden.
Zeg je hier niets van, en Verstappen gaat de volgende race nogmaals op deze manier van zijn gas en/of op de rem terwijl er ditmaal wel 2 achterblijvers in gevecht over de lijn komen wat ga je als FIA dan doen?
dalondo zegt
Een waarschuwing is hier gewoon terecht, niet meer, niet minder. De reglementering is strikt en niet voor interpretatie vatbaar. Denk dat het in een uitloopzone beter was geweest maar dan nog een waarschuwing was uitgevaardigd
Edge zegt
Nee, volgens de regels mag je gewoon een overwinning vieren, mits je het op een veilige plek doet en de podiumceremonie niet vertraagt. Een donutje op de uitloopstrook bij bocht 1 of op die grote Oostenrijkse vlag in de laatste bocht mogen gewoon in de uitloopronde.
sportevo zegt
@Edge: alleen wordt dat eigenlijk nooit gedaan om onnodige slijtage aan onderdelen te voorkomen.
Gulli zegt
Ik dacht dat ze dat tegenwoordig niet meer deden om de motor te sparen, aangezien ze niet meer elke race een nieuw blok erin kunnen hangen
mick09 zegt
Ik snap de zorgen ergens wel. Zeker omdat achterblijvers nog in gevecht kunnen zijn in die laatste ronde.
Wat ik niet snap is waarom Michael Masi nog steeds aan het roer zit daar. Het is in Nederlandse media een beetje over het hoofd gezien maar in Baku duurder het 1:30 voordat door Masi een safety car werd ingesteld bij het ongeluk van Max op het rechte stuk. Op enkele coureurs na reed iedereen met 300+ langs Max en zijn wrak voor een volle ronde door het dubbel geel. Dat was pas een extreem onveilige situatie.
padoempats zegt
Echt onbegrijpelijke reactie van de professionals dat zoiets wel moet kunnen, “je moet toch kunnen vieren met een burnout”. Zeker! Dat kan echt overal, maar niet op het rechte stuk waar iedereen nog over de meet moet komen op volle snelheid. Je weet niet of erachter nog mensen een snelste ronde proberen te halen en dan verwacht je niet dat er iemand praktisch stilstaat. Niet op de racelijn doet er natuurlijk niet toe, vaak genoeg dat ze er naast de racelijn over komen om iemand in te halen.
Na het rechte stuk racet niemand meer en heb je alle vrijheid het veilig te doen, met nog steeds een hoop spektakel. Ik begrijp heel goed dat FIA een waarschuwing geeft. Het is ook alleen een waarschuwing. Even aangeven dat dit niet de bedoeling is op die plek.
Jetlag zegt
Tja, het is Max dus “we” vinden hem über-cool en hij mag daarom alles, omdat het kan…
Bagetelliseren en degenen belachelijk maken die de regels volgen, onder het mom dat er uitzonderingen gemaakt moet (kunnen) worden, lijkt dan typisch een reactie van deze tijd zijn.
Is het begrijpelijk dat Max het deed? Ja.
Is het begrijpelijk dat de FIA hem een tik op de vingers geeft? JA.
Regels, zijn regels.
Overtreed je ze, al dan niet bewust, dan moet je niet peeuwen en de consequenties dragen.
Verdere discussies en argumenten doen niet ter zaken… (Dan moet je de regels wijzigen)
AbdelJabbar zegt
Je banden opwarmen door middel van een burnout vlak voor de start is niks mis mee? Terwijl er letterlijk coureurs binnen 10 meter van je verwijderd zijn? Fia even niet te veel ouwehoeren
Poulusma zegt
Ergens kan ik mij vinden in de kritiek van de FIA, de plaats is ongelukkig gekozen. Net na start/finish is niet de handigste plek om een burnout te doen. Daar komt iedereen nog op race snelheid aan (achterblijvers zaten korter op Max dan dat Hamilton zat). Het zou voor een gevaarlijke situatie kunnen zorgen. Echter als hij verderop het circuit een burnout zou doen is dat toch niet erg? Dat moet een coureur maar met het team uitvechten lijkt mij 😅
Ruudje zegt
Voor alle moraalridders en Ham fans:
Kijk de finish van Hamilton in de USA GP van 2017
padoempats zegt
Hier deed hij praktisch hetzelfde. Ook niet juist en FIA had er ook wel wat van kunnen zeggen.
sizedoesmatter zegt
Ach F1, saai van veiligheid. Al juich ik een dame die in beeld wil komen met een karton “Aleez Opi Omi” ook niet echt een goed idee 🤬