De baan wordt Verstappen-proof, zodat vorig jaar niet voor herhaling vatbaar is.
Komende zondag is het tijd voor de GP van de Verenigde Staten. Het FIA-feestje landt in Austin (Texas) om te strijden op Circuit of the Americas. De GP van vorig jaar zat vol met bloed, zweet en tranen, helemaal voor ons als Nederlanders. Hamilton reed voorop, met de twee Ferrari’s er strak achter. Een derde plek voor Kimi Raikkonen leek bijna zeker, maar Max Verstappen op plek vier zag een visioen van de Nederlandse vlag op het podium. Aangemoedigd door deze afbeelding wilde de jonge Nederlander laten zien dat die Fin maar eens een hobby moet gaan zoeken. In een spannende laatste ronde weet Verstappen in het laatste segment van het circuit de binnenkant van Kimi te vinden en hij zoefde hem voorbij. Een derde plek voor Verstappen!
Tot zover de ideale versie, geschetst door Max-fans, Nederlanders en eigenlijk elke F1-fan. Aan het andere eind van het spectrum staat de FIA. De organisatie die nog wel eens wat pietluttige regeltjes wil toevoegen aan de volgens fans steeds saaier wordende sport. Max reed namelijk net iets te ver over de curb, waardoor de inhaalactie op Kimi onterecht was. Hij kreeg een tijdstraf van 5 seconden, waardoor hij teruggezet werd op de vierde plek. Bekijk hier nogmaals de beelden:
Mocht je nu denken: ‘nou, dat is geen straf waard, toch?’ Dan ben je niet de enige. Ook Max zelf was er niet zo over te spreken en maakte de besluitvormers uit voor rotte vis. FIA meet met twee maten, FIA moet niet zo zeuren, FIA dit, FIA dat. Objectief gezien is het besluit te begrijpen, maar dan moet je wel héél erg pietluttig zijn. Tevens heeft de FIA in het verleden vergelijkbare acties gedoogd. Begrijpelijk en begrijpelijk, maar het ontnam Max wel zijn derde plek. En eerlijk is eerlijk: die had hij verdiend.
Voor 2018 wil de FIA een dergelijk voorval voorkomen. Dat doen ze door extra curbstones aan de randen van de bocht des onheils toe te voegen. Daardoor wordt het duidelijker waar de baan ophoudt, zodat coureurs zeker weten dat een inhaalactie door de beugel kan of niet. Het zorgt er hopelijk voor dat inhaalacties dit jaar niet bestraft zullen worden. Kijken of Max dit jaar wel het podium haalt.
lekkerlinksrijden zegt
Er ging vorig jaar nog veel meer ‘mis’ met inhaalacties door het hele veld. Als het maar een mooie race wordt
retetikker zegt
Schuld van Renault.
drdre1 zegt
@retetikker: ach, lik m’n reet!
qmdb zegt
@retetikker: ?
janmetdelangeachternaam zegt
Och man, dat was me toch een partij spannend vorig jaar. Zat een partij te juichen op de bank met m’n brakke harses, zeker een hoogtepunt van dat jaar
petjesmobiel zegt
@janmetdelangeachternaam: met je brakke kop? De race was pas om 8uur, goed feestje gehad dan?
peug206 zegt
@petjesmobiel: ik vermoed dat je dan nog nooit een echt feestje hebt meegemaakt. Dr zijn dagen dat ik rond dat tijdstip weer wat nuchter word…
lekkaah zegt
@peug206: dubbele kapsalon met 4 bakken knoflooksaus
peug206 zegt
@lekkaah: lekkaah. Maar na 14 uur zuipen helpt dat ook niet. Ben laatst om 9.00 uit de kroeg gerold ?
justsomebody zegt
FIA – ‘Ferrari Interest Alliance’
gwnbmw zegt
@justsomebody: ferrari international assistance*
skinnybmw zegt
Kijk de actie tussen Kubica en Massa eens terug…Fuji 2007. Dan is dit echt belachelijk! FIA moet eens consistent zijn…ook al gold die regel toen misschien nog niet.
strammermax zegt
Regels zijn regels, nu moeten ze alleen nog consequent bestraft worden.
Edge zegt
Toch wel knap dat de FIA liever geld uitgeeft aan het plaatsen van extra kerbs, terwijl het issue met één simpele e-mail opgelost kan zijn. Kwestie van de Stewards opdracht geven om consistentent rondom het circuit track limits te hanteren en te bestraffen en je bent van al het gezever af.
ikleesookoverautos zegt
@edge: tja was het maar zo makkelijk op te lossen met een emailtje.
Loek zegt
@edge: maar dat gaat gepaard met toegeven dat je fout zit. Dat kun je echt niet maken!
menaz zegt
Prima oplossing toch? Had ook in 2 zinnen gekund.
ablogjunk zegt
@menaz: Ja maar…..
– wees blij dat er moeite is gedaan om er een echt artikel van te maken.
– er zijn geen vetgedrukte hippe of niet bestaande woorden gebruikt
– de tekst komt overeen met de titel (geen clickbait)
Dus iets positiever kan wel….
Nerekop zegt
De oplossing is simpelweg grindbakken. Dan word je meteen bestraft als je afsnijdt of teveel risico neemt. Op alle moderne circuits heb je 300 miljoen miljard vierkante kilometer uitloopstroken om je fouten te herstellen. Risico is dan geen risico meer. Kerbstones zijn niets anders dan oneffen wegdek tegenwoordig waar gewoon overheen wordt gereden. Of de kerbs een centimeter of 10 ophogen. Dat scheelt ook al.
mashell zegt
@nerekop: grappig hoe mensen al dat terug willen wat afgeschaft werd omdat het de races te saai maakte. De grindbakken zorgden ervoor dat de coureurs geen risico volle inhaal manoeuvres durfden te pro, daar kreeg je dus saaie optochten van. Heel de agressieve rijstijl van Max is er op gebaseerd dat je ook wel eens buiten de baan kunt raken.
Joost zegt
Grindbakken idd.
En vorig jaar moesten ze wel zo streng zijn, want Max was nog geen 21 en dan zijn ze daar in Texas in rep en roer als hij nipt aan een fles champagne. Jumbo had waarschijnlijk geen fles Sjampie opgestuurd.
mrB zegt
Joh, de straf was gewoon terecht, hoe vet de actie ook was. Verstappen had gegokt en verloren en de kijker had er plezier van. Het enige echte punt is dat de FIA niet consistent is. Bij de quali alle wielen buiten de lijn? Geen tijd. Inhalen buiten de tracklimits? Plek terug geven of 5 seconden straf. Het is niet heel moeilijk.
willeme zegt
Ahhhhhhh!!!!! Het komt allemaal weer naar boven!!!! Wat een dag was dat zeg! De race van Verstappen was uit de kunst, hij reed ma-gi-straal. Daar doet die uiteindelijke P4 niet aan af.
Het interview vond ik alleen bijzonder pijnlijk. De interviewer nam namelijk al een positie in. Het was allemaal bullshit en verschrikkelijk slecht. Dat Verstappen ontzet was, begrijp ik wel: hij reed een toprace en werd een plaats terug gezet. Echter: hij reed met vier wielen over de lijn en behaalde daar een groot voordeel mee: hij kon zijn Red Bull naast de Ferrari van Kimi Raikkonen zetten. Zo simpel is het. Ja, ze mogen consistenter zijn in hun straffen, maar dat wil niet zeggen dat de move reglementair was. Dat was ‘ie namelijk niet.
viezefreddyw zegt
@willeme: Je weet toch dat de gasten van Ziggie nooit kritisch zullen zijn op Verstappen en co? Alles wat hij doet is goed en de rest is slecht.
willeme zegt
@viezefreddyw: Dat ze niet kritisch zijn, begrijp ik. Maar ze hebben hun mening al klaar: ‘Dag ging helemaal NERGENS om, wat een onzin!” Dat hoort een interviewer niet te zeggen.
Ik weet dat het niet een populair onderwerp is, maar wat dat betreft vind ik de jongens van Veronica Inside echt briljant. Die Genee weet precies de goede vragen te stellen. Daardoor vind iedereen hem een enorme klootzak, maar hij stelt wél de moeilijk en lastige vragen . Daar wil de kijker over geïnformeerd worden. Genee zou gevraagd hebben aan Verstappen: “Je mag volgens de reglementen geen voordeel behalen door over de lijn te rijden met vier wielen. Waarom zou die regel niet voor jou gelden?”
Het hoeft echt geen afkraak interview te zijn (roze microfoon), maar een beetje kritischer mag écht wel.
viezefreddyw zegt
@willeme: Genee is een vakman, absoluut. Weet precies welke vraag op welk moment gesteld moet worden en welke opmerking er geplaatst kan worden. Genee heeft geen gebrek aan scherpte. Hij heeft ook een charisma over zich wat voordelen heeft voor de kijker.
Ziggie mag wat dat betreft wel een weekje op stage bij Genee.