Als motorenleverancier nog even je oude voorraad F1-blokken slijten aan een klantenteam is er vanaf volgend jaar niet meer bij. De FIA heeft bepaald dat vanaf 2016 klantenmotoren indentiek moeten zijn aan die van de fabrieksteams.
Met de nieuwe regel moeten toestanden als dit jaar, waar Manor met Ferrari-motoren uit 2014 rondrijdt (en steevast meerdere seconden per ronde off-pace is), worden voorkomen. Ook lijkt het de Red Bull-soap wat gecompliceerder te maken, maar dat doet het niet, want het team was er sowieso nooit akkoord mee gegaan om in 2016 met een 2015-power unit aan de start te verschijnen.
Voor wat dit team betreft: gisteren deed collega Rico al een call op de Red Bullshit van Helmut Marko, en kennelijk lijkt de equipe van plan om geen dag voorbij te laten gaan zonder een jankverhaal of speldenprik in de media te deponeren.
Vandaag is het de beurt aan Lamborghiniheld en aerodynamicaman Huilie Newey, die stelt dat Mercedes en Ferrari Red Bull gewoon geen motor durven te leveren uit angst voor de superieure grip van de Red Bull. Mja, waarschijnlijk wordt er bij die partijen schouderophalend gegniffeld over het feit dat Red Bull zichzelf na het verbranden van de Renault-brug steeds verder in een hoekje duwt.
Hieronder de quote uit de nieuwe reglementen:
“Only power units which are identical to the power unit that has been homologated by the FIA in accordance with Appendix 4 of these regulations may be used at an Event during the 2016- 2020 Championship seasons.”
UPDATE: in onderling overleg hebben de motorenbouwers en de FIA besloten om bovenstaande regel van tafel te vegen. Officieel is het nog niet, maar ga er maar vanuit dat fabrikanten volgend jaar gewoon ouder materiaal aan klantenteams mogen verpatsen.
Met dank aan Kaj voor de tip!
instalex zegt
Yes! Eindelijk Manors op het podium!
…
martinus zegt
@instalex: Ze rijden nu voor spek en bonen mee. Ofja.. meerijden doen ze niet eens met de rest van het veld.. ze hangen gewoon een beetje achteraan en kunnen niet meekomen.
ronnys zegt
@martinus: Maar denk je dat ze het wel bij kunnen houden met een recente motor?
De hele auto is nog een oud ontwerp.
Maar dan nog, hoe zien ze dat voor zich?
Mercedes maakt een stapel motoren en FIA gaat bepalen welke naar welk team gaat?
En denkt de FIA dat mercedes nu gaat zeggen Goh Red Bull kom maar hier en zeg maar hoeveel motoren je wilt?
w0o0dy zegt
@ronnys: de halve auto wordt ingekocht straks… Motor van Mercedes en de versnellingsbak en achter ophanging van Williams.. Dus JA Manor gaat een hele grote stap maken.. Podiumplaatsen denk ik niet maar punten komend seizoen gaat vast lukken.
martinus zegt
Een regel genomen ten bate van RedBull Natuurlijk. Ben benieuwd of het uberhaupt helpt dat team in de F1 te houden.
Het wordt zo wel hoogdrempeliger voor budget teams om mee te doen. Maar misschien is dat niet zo erg, die teams zie ik ook liever ‘mee-rijden’ dan meters achter het peloton aan omdat ze niet mee kunnen komen.
Edge zegt
@martinus: Ten bate? Voordat deze regel werd aangenomen konden Ferrari en Mercedes er nog mee wegkomen door oude motoren te leveren. Nu moeten ze volwaardige 2016 motoren leveren en zullen ze dus minder happig zijn om dat te doen. Deze regel is dus zowel een last als een zegen voor Red Bull
Kvgorp zegt
regeltjes regeltjes regeltjes.
Er is zo toch niets meer aan…. Wat met ook doet er staat meteen iemand met een vingertje te zwaaien in de F1. Volgens mijn hebben teams meer juristen in dienst dan techneuten. Gelukkig weten een paar mensen het nog een beetje spannend te maken in deze sport.
uncivilsum zegt
@Kvgorp: misschien je dit dan leuker vinden
http://www.motorsport.com/f1/news/analysis-how-red-bull-could-deliver-an-f1-rival/
martinus zegt
@Kvgorp: In bijna elke raceklasse zijn er wel regels voor de motorisering met als doel een redelijk gelijk speelveld te creëren.
Dus deze regel is niet zo gek.
ronnys zegt
@martinus: Dat is nog betrekkelijk. Een 2015 Ferrari motor is krachtiger als een 2016 Honda. Dus hoezo een gelijker speelveld? Ik snap het probleem niet. Zolang merken niet worden verplicht om motoren te verkopen aan een ieder die dat graag wil is het toch nog helemaal niets op gelost?
lamborgfan zegt
Oplossing.. Geen motoren leveren als mercedes, Ferrari zijnde?
mashell zegt
@lamborgfan: bij een Formule 1 waar nog minder merken aan meedoen als aan DTM en LeMans loont het ook voor Mercedes niet meer. Dan wordt de Formule 1 de Formule Ferrari.
87sandyd zegt
@lamborgfan: het is ook een kostenplaatje he ;)
E34M5Touring zegt
Leuk voor de teams die wel motoren aangeleverd krijgen maar TR en RB schieten er weinig mee op. Dr staat nergens dat anderen verplicht zijn motoren te leveren. Dus zo schieten ze er nog weinig mee op. En fijn dat ze dezelfde motoren moeten leveren maar kunnen teams als Manor enz. die wel betalen? Lijkt me dat een ‘oude’ motor niet hetzelfde kost als een nieuwe.
clarkson zegt
@E34M5Touring: Niemand heeft ooit gezegd dat meedoen aan de F1 goedkoop is.
E34M5Touring zegt
@clarkson: Ik ook niet. Maar bij sommige teams schijnen de budgetten net toereikend te zijn. Als je dan ineens een paar miljoen extra moet ophoesten omdat je nieuwe motoren moet kopen kan dat net te veel zijn. Die waren misschien beter gered met ‘ouwe’ motoren. Aangezien die ook steeds beter worden. De 2015 motoren van Ferrari waren niet slecht.
fapfap zegt
@E34M5Touring:
Aan de andere kant, als bijvoorbeeld Ferrari hun motoren ook in andere teams hebben liggen, en die teams zijn succesvoller dan teams met andere motoren, dan kan dat voor Ferrari veel betekenen.
Daarnaast zijn oude motoren zeker ook niet goedkoop voor de leverancier/klant. Immers moeten vervangende onderdelen ook nog geproduceerd worden terwijl de leverancier zelf liever wil innoveren/produceren voor hun nieuwe motoren.
ramshoek zegt
Nu is het nog nieuws (of eigenlijk de bevestiging van wat de FIA gaandeweg seizoen 2015 heeft geregeld).
Maar morgen komen FIA en de motorfabrikanten bij elkaar. Aan het eind van die vergadering is alles weer anders.
De regel – ieder team moet dezelfde krachtbronversie krijgen – klinkt in eerste instantie als een steuntje in de rug van RedBull, maar het kan er ook toe leiden dat Ferrari zegt: “geen 2015 motoren? Dan helemaal geen motoren voor de RB teams”.
Edge zegt
@ramshoek: Klopt, maar om nu nog regelwijzigingen door te voeren is unanieme steun van alle teams nodig. Reken er maar op dat dit dus een wedstrijdje de kat uit de boom kijken wordt. Wie doet eerder water bij de wijn? Ferrari, dat dan voor de gezondheid van de sport toch maar overstag gaat en 2016-motoren levert, of Red Bull, dat omdat het in de F1 wilt blijven dan maar een jaar met oude motoren gaat rijden?
gash zegt
Yes! Dat wordt Marktplaats in de gaten houden voor zo’n overjarig F1-blokje.
clarkson zegt
@gash: Zo’n overjarig F1-blokje heb ik dan wel graag voor 2014.
jaapiyo zegt
@gash: voor je blender bedoel je?
agera zegt
@jaapiyo: nee de stofzuiger
clarkson zegt
@agera: Die heeft al zo’n motor.
werf76 zegt
@clarkson: Voor het moment dat hij zijn stofzuiger wilt reviseren :)
berlinetta zegt
Eigenlijk vind ik dit niet meer dan logisch. Ik vond het sowieso al raar dat sommige teams meedoen met een oude klantenmotor terwijl je dan al weet dat je eigenlijk voor spek en bonen mee rijdt.
Maar zoals Bernie zei: er moet een onafhankelijke motorbouwer komen, zoals Cosworth dat altijd was. Dat zou de beste optie zijn. Maar haal maar eens iemand over in deze tijd. Honda heeft laten zien dat het niet makkelijk is.
Maar in feite is het dus nu wel al zeker dat Ferrari en Mercedes niet aan Red Bull gaan leveren.
martinus zegt
@berlinetta: kortom, het wordt relationship counseling voor Renault en RedBull… of TR wordt ‘kind van de rekening’.
Ik ben niet zo voor het verdwijnen van RedBull en TorroRosso. Omdat het ook de positie van hun motorleverancier Renault verzwakt.
3 sterke motorfabrikanten, of op termijn 4 als Honda weer aanraakt is toch wel wenselijker dan een duopolie.
berlinetta zegt
@martinus: Ik zou ze ook niet willen zien verdwijnen, vooral Toro Rosso niet. Maar Red Bull heeft het zichzelf wel erg moeilijk gemaakt. Ze hebben nogal een grote mond voor een energieblikjesfabrikant. Ik vind de houding van Renault dan ook terecht.
motoragent zegt
@berlinetta: Het moet inderdaad makkelijker worden voor onafhankelijke motorfabrikanten. Vooral nu Renault en Honda (toch geen kleintjes) zo’n problemen hebben zullen kleinere motorfabrikanten echt niet durven instappen.
Ik ben altijd al grote voorstander geweest van deze motorformule, en in het WEC werkt het perfect, maar in de F1 blijkt het gewoon niet te werken. Er zal in de basis gewoon iets totaal moeten veranderen. Misschien een standaard MGU-K en MGU-H die cosworth en co kunnen gebruiken op hun eigen ICE?
berlinetta zegt
@motoragent: Het probleem moet inderdaad worden aangepakt bij de basis. Er blijven maar nieuwe regeltjes worden bedacht waardoor men de bomen door het bos niet meer ziet. Het is allemaal zo kunstmatig geworden.
gregorius zegt
@motoragent: als je die dingen standaard gaat maken, komt er weinig vooruitgang.
Denk dat het zat is als je zegt: geef nu alle 4 de ontwikkelaar een model van de concurrentie en succes. Dan kunnen de teams van elkaar leren. Elk team dat nog wat in de pipeline had, kan dat daarna er opzetten.
Honda komt iig op een normaal niveau (wat alleen maar goed is voor de competitie).
clarkson zegt
Zal het nu dan eindelijk ophouden? Zal Mercedes gewoon een blok gaan verkopen aan Redbull? En een Ferrari blok aan Max?
henkhupelschoten zegt
gevolg? einde F1.. of cosworth moet instappen.
stephanotis zegt
@henkhupelschoten: Cosworth werkt sinds 2011 aan een V6 turbo voor de F1 en heeft sinds begin vorig jaar ook een theoretisch ontwerp klaar, maar het heeft geen geld om een praktische motor te bouwen zonder grote investeerder. Dat gaat niet meer lukken vóór volgend jaar vrees ik.
henkhupelschoten zegt
@stephanotis: crowdfunding ;) wat doet cosworth eigenlijk tegenwoordig nog? overigens wat klinkt dat toch lekker in de mond, coooswooorth
Dutchdriftking zegt
Hmmm, waarom zou je dan nog blokken gaan leveren aan een andere partij? Straks zijn ze sneller….
mashell zegt
@dutchdriftking: waarschijnlijk komt er volgende week weer een nieuwe regel de het verplicht stelt tegen redelijke prijzen motoren aan klanten teams te leveren.
gregorius zegt
@dutchdriftking: beter dat ze jouw blok hebben, dan dat ze een blok hebben van de concurrentie dat sneller is als jouw blok.
Zo krijg je geld voor het leveren van het blok, en kan je het verschil maken met de rest van de auto.
boltiev6 zegt
Ik vermoed dat de F1, welk team dan ook, niet zonder RBR kan. De vele miljoenen die deze sponsor erin stopt is onmisbaar. Er wordt momenteel een groot spel gespeeld met een non issue gehalte.
Rick-dos zegt
Identiek aan hun eigen motoren… mmmm betekent dit dan ook dat ze hetzelfde vermogen krijgen? Als dat zo is dan wordt het wel ineens interessant allemaal. Dan zou je wel wat meer een gelijk speelveld krijgen.
w0o0dy zegt
@Rick-dos: nee software en brandstof mogen afwijken.. Dus de fabrieks teams zijn nog net wat sneller en zuiniger.
Rick-dos zegt
@w0o0dy: Ah zie je. Zo’n vermoeden had ik al gezien er geen protesten van de fabrieksteams zijn.
gtwillem zegt
Nogmaals: kusjes geven aan Renault. Sorry zeggen. Bloemetje kopen.
Komt allemaal goed. Ik zie Red Bull en Toro Rosso er niet zo snel uitstappen. Ze zitten in de positie dat ze gewoon even moeten slikken.
viezefreddyw zegt
@gtwillem: Dat is wel waar het naar toe moet eigenlijk. 1000 keer sorry zeggen, bloemetjes brengen naar vrouw, moeders, tantes, oma’s en dochters. Wellicht dat dat helpt want we weten allemaal dat Renault er wel weer bovenop komt.
Maar ik ben bang dat ze het niet gaan doen. De eer bij Red Bull zal daarvoor wel te hoog liggen en de buitenwereld zal het denk ik zien als achteraf huillie huillie doen als ze geen motoren kunnen krijgen van Ferari. Maar ik hoop het van harte dat het nog goed gaat komen.
ronnys zegt
@gtwillem: Reken er maar niet op. Ze roepen nu nog steeds dat de relatie on herstelbaar is beschadigd. Dus ik denk dat ze ergens op de achtergrond wel een alternatief hebben. Ze zijn zo zeker dat ze blijven dat het haast niet anders kan als dat er iets op de plank ligt dat er nu op 1 of andere manier nog goed gekeurd moet worden.
reistje zegt
Maar…. hoe moet dit helpen? Dit is voor Mercedes en of Ferrari toch juist geen motivatie om hun motoren te verkopen?
n54coupe zegt
De Formule1 zou een stuk leuker kunnen als voor de motoren het tokensysteem wordt afgeschaft en er weer echt ontwikkeld mag worden. Dan kunnen Renault en Honda tenminste doorontwikkelen, en zou je de deur open zetten voor bijvoorbeeld Cosworth om een poging te doen in te stappen in F1.
Oja, en dat gezeur over benzineverbruik waardoor iedereen de halve race krampachtig rondjes rijdt om met 100kg brandstof uit te komen. Afschaffen, direct. Tanken weer toestaan en sprinten met die auto’s.
Dat zou het een stuk interessanter maken om naar te kijken.
Dat wordt morgen nog een bijzondere vergadering, als Mercedes en Ferrari moeten instemmen met de regel dat klantenteams met dezelfde specs motoren moeten rijden.
Daar zullen ze niet snel mee akkoord gaan denk ik.
mashell zegt
@n54coupe: Die tokens dienen om de ontwikkelingen te beperken en het zo mogelijk te maken voor kleinere partijen ook een competatieve motor te ontwikkelen. Anders zouden de rijke teams maar door ontwikkelen en doorontwikkelen, dat kunnen degenen met minder geld niet bijhouden. Afschaffen is dus geen goed idee.
Een van de problemen van de F1 is dat het saai is, het laatste wat je dan moet doen is de pitstops langer maken door tanken te te staan want dat maakt het nog saaier. De race leider doet een lange pitstop komt terug op de baan in het middenveld, moet wachten tot iedereen om hem heen ook een pitstop gemaakt heeft en rijdt weer voorraan. Gaap.
Het probleem wat we hebben is dat we te weinig motorenleveranciers hebben. Dus moet het goedkoper worden een competatieve motor te maken. Dus minder tokens. En aan het eind van het seizoen de designs van de motoren openbaar maken zodat alle teams volgend jaar op het niveau van Mercedes kunnen zijn.
n54coupe zegt
@mashell: ik weet waar de tokens voor bedoeld waren maar het grote effect is dat Renault en Honda hun motoren niet op orde kunnen krijgen vanwege de limiet op tokens.
En het verschil tussen een 3 seconden pitstop en een 8 seconden pitstop maakt op het veld niet zoveel uit als de auto’s de hele race voluit kunnen rijden. Zeker met het huidige verschil in snelheid.
ronnys zegt
@mashell: Nou dat denk ik juist niet. De reden dat het saai is omdat er te weinig wordt ingehaald. Nu rijdt Hamilton voorop valt door de banden wissel al dan niet terug en rijdt weer voorop als de rest is gestopt. Dus dat veranderd niet. Maar juist door weer te tanken kan je keuzes maken om langer of korter te stoppen zwaarder te gaan rijden of juist lichter. Nu is iedereen net zo zwaar en is de strategie dus geen spanning want voor vrijwel iedereen gelijk.
ahs1979 zegt
Kon @sir_smokealot geen foto van een Ferrari F1 blok vinden??
paginl zegt
Grappig. Er worden een hoop aannames gedaan. De motor moet gehomologeerd zijn voor 2016. Dus Ferrari plakt een alfa badge op de motor van 2015 en homologeerd hem als alfa 2016 motor. Zolang hij naar homologatie heeft voor 2016. Meer staat er niet in de regel.
rob5nismo zegt
Ben benieuwd wat de rol van ome bernie hierin is geweest om red bull erin te houden.
w0o0dy zegt
De meeting van morgen gaat over deze regel en mogelijke uitzondering daarop en het token systeem ook in 2016+ wat verder nog ter tafel komt..
Morgen kan dit hele verhaal dus al weer achterhaald zijn.