De internationale autosportfederatie heeft er tabak van dat engineers hun coureurs vanaf de pitmuur instrueren over te rijden lijnen en andere fratsen.
Zo schijnt wk-leider Nico Rosberg afgelopen weekend tijdens een vrijdagtraining zijn engineer om “driving instructions” te hebben gevraagd en werd Fernando Alonso verteld dat hij een andere lijn moest rijden in bocht nummer 10 op het circuit van Monza.
Naar verluidt heeft de FIA schoon genoeg van deze strapatsen en voert het per direct een verbod in op het geven van dergelijke instructies via de radio. Hiervoor volstaat een simpele uitbreiding van de werkingssfeer van art. 20 lid 1 van het sportief reglement(.pdf), welke voorschrijft dat een coureur de auto alleen en zonder hulp moet besturen.
Dat de FIA zich hier druk om maakt lijkt me in orde, maar tegelijkertijd mogen zowel de coureurs als de teams zich weleens achter hun oren krabben over dit soort praktijken. De bestbetaalde coureurs ter wereld die door hun engineer aan het handje worden meegenomen, het is toch te gek voor woorden.
Fotocredit: Autojunk
jag00 zegt
Miss won die daarom altijd hmm…
gtwillem zegt
Ik zie het probleem niet echt. Zeker in deze tijden waarin alle data haarfijn uit te lezen is.
jaapiyo zegt
@gtwillem: Idd. Ten eerste is het een teamsport dus waarom zou je het verbieden, ten tweede ze kunnen buiten de radio om gedurende het weekend alsnog dit soort ‘hints’ geven dus het is wederom window dressing.
Het is ook nog eens een keer niet consequent met het toestaan van teamorders over de radio wat wel alweer een aantal jaar mag nadat het een tijd verboden is geweest maar dat verbod werd teruggedraaid omdat het -jawel- niet te handhaven viel daar de teams ofwel in bedekte termen iets regelden ofwel Barrichello even een extra stopje lieten maken ;)
Al die rare kunstgrepen in de F1 de laatste tijd…ze zijn echt een beetje de weg kwijt lijkt wel.
SJ zegt
@gtwillem: Daar zijn trainingen voor. Daar kun je alles tweaken wat er nodig is. Eenmaal competitief moet je het zelf doen. Maar het hangt maar net van je eigen uitgangspunt af hoe er naar kijkt. Je kunt het ook als een vorm van coaching langs de zijlijn zien.
TheVeenmeister zegt
Vinden ze vast wel geheimtaal voor om dit alsnog te kunnen doen..
Mika_Hakkinen zegt
@TheVeenmeister: Check de pitpoes in bocht 9 aan de rechterkant haha
gieltj zegt
@Mika_Hakkinen: is ze verdwaald dan? Bocht 9 lijkt me niet in de buurt van de pits haha
tupperware zegt
@gieltj:
Tja, Pitpoesen staan nu eenmaal niet bekend om hun intelligentie en vrouwen in het algemeen niet om hun richtingsgevoel….
mrcabdrivert zegt
Het gaat om fine-tuning met telemetrie. Wat is er mis mee om aan de hand van die gegevens een coureur te vertellen hoe hij een bocht beter/sneller kan nemen?? Die foto hierboven, toen was Formule 1 nog echt leuk.
Author zegt
@mrcabdrivert: Je geeft zelf al het perfecte antwoord op je vraag :)
mrcabdrivert zegt
@mauritsh: toen gebeurde precies hetzelfde, misschien in codetaal..
raym zegt
@mrcabdrivert: als de laatste zin van je post leest. Heb je gelijk je antwoord waarvoor dit goede zaak dat dit verboden wordt. Toen er nog echt geraced werd was formule 1 nog interessant
donvincenzo zegt
@raym: Welnee. Toen had je seizoenen waarin McLaren 15 van de 16 races won. Of races waarin Senna van start tot finish leidde, zonder enige bedreiging, en won met minuten voorsprong. Daar was ook geen reet aan.
gregorius zegt
@mrcabdrivert: Het past misschien niet bij 2014; maar ik vind het een goed idee. Ik zou zelfs verder gaan: verbiedt bepaalde telemetrie en moet de coureur met het team praten over hoe de auto voelt in bepaalde bochten etc. Hoe ze dat doen zal altijd lastig blijven, dergelijke sensoren zijn erg klein te maken en zo uit die auto te slopen zodat de FIA er nooit achter komt.
Maar even serieus: het zal de kijken een worst wezen of de ene coureur sneller 0.1s kan winnen in een bocht. En juist in een race, waarin de auto bijna 100kg lichter wordt, is het een opgave om constant op de limiet te kunnen rijden: op dit manier zal je coureurs die met veranderende omstandigheden goed kunnen omgaan, meer naar voren zien komen. Dus ja: verbieden maar als dat kan.
rodger zegt
Dit kun je toch ook gewoon in de pitbox bespreken tijdens de vrije training en kwalificatie? Heb je dat geouwehoer in de race ook niet meer aan je kop
damrakker zegt
@rodger: paar pils erbij.. Hupakee zo doe je dat.
rodger zegt
@damrakker: precies, krat pils op tafel en lekker met de hele bende filosoferen over het nemen van bochten
Ram-G-maN zegt
Kimi weet natuurlijk wat hij aan het doen is. Die heeft nooit de behoefte aan gehad. ;-)
donvincenzo zegt
@AutomotiveDesigner: Misschien moet-ie daar toch eens naar luisteren. Komt-ie wellicht een beetje in de buurt van Alonso…
406_v6 zegt
Misschien moet Kimi papa Keke maar eens vragen hoe dat vroegah ging…
carmasterr zegt
@406_v6:
Wie?
Keke is dan wel een Fin, maar heet toch echt Rosberg in plaats van Raikkönen.
406_v6 zegt
@carmasterr: Excuses, Kimi moest Nico zijn natuurlijk. :-)
lamborgfan zegt
Dat de coureur alleen zonder hulp de auto moet besturen…
Yes! We gaan weer terug naar jaren 60-70 F1 auto’s!
carmasterr zegt
@lamborgfan:
Of beter nog, de 80s, waar de meeste coureurs na een qualificatieronde eigenlijk even moesten gaan liggen. Keke Rosberg had er een mooi stukje over in de RTL GP. Wat een geweldige tijd was dat.
tupperware zegt
@carmasterr:
Keke rookte dan ook 2 pakjes per dag, gek hè dat je dan zo nu en dan een beetje lucht tekort komt…..
Robert zegt
“Oude Tyrrell uit 1997, toen F1 auto’s nog mooi waren.”
En zo is het.
406_v6 zegt
@RRRobert: nee, ook toen was ’t al niks meer…. aantal jaren eerder had je nog die geweldige jankende V12’s, V10 en V8 motoren tot 3500 cc, slicks onder de auto’s en nauwelijks electronische hulpmiddelen.
Hier naar mijn mening de beste inhaalactie in de F1 ooit, Nigel Mansel haalt Gerhard Berger in in d ebuitenbocht en blijft vol op het gaspedaal staan…:
http://www.youtube.com/watch?v=V2g1yrGputA#t=21
toniominestrone zegt
Dat zal niet meevallen voor deze gepamperde ventjes, dan ook gelijk een tijdstraf invoeren voor degene die lopen te mekkeren over vermeend onsportief gedrag van collega coureurs.
snorrie zegt
Juist, en laat ze voortaan hun wielen ook maar zelf verwisselen…
turboturbo zegt
Is dit niet allemaal het gevolg van dat F1 meer en meer op endurance racing gaat lijken ( het principe achter de races tegenwoordig)?
Alles draait er tegenwoordig om de banden zo goed mogelijk te houden voor een zo lang mogelijke stint, de 100kg brandstof zo efficient mogelijk gebruiken, en ook alle ‘hybride’ achtige settings. Kijk maar eens naar het stuurwiel van een 2014 F1 wagen en die van twee decennia terug. Toen twee knopjes, nu 100+ settings?!
Het is niet meer simpel recht-toe-recht-aan racen met de auto die je hebt zoals destijds. Natuurlijk betekend dit niet dat je niet vernieuwing in de F1 kunt hebben (bijv. de nieuwe power-unit heeft prima bestaansrecht), Maar door alle factoren om het racen heen én de complexiteit en aanpasbaarheid van de auto’s, is het nu een wedstrijd geworden van efficiëntie en optimalisatie. En daar gaat het helaas mis :(